Física d'Acceleradors
Codi: 104048
Crèdits: 6
2024/2025
Titulació |
Tipus |
Curs |
2500097 Física |
OT |
4 |
Equip docent
- (Extern) Gabriele Benedetti
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
No hi ha prerequisits formals però es suposen coneixements de mecànica clàssica, d'electromagnetisme i de relativitat especial
Objectius
És una introducció a la física dels acceleradors de partícules i les seves aplicacions, amb especial èmfasi en les fonts de llum de sincrotró
Competències
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
- Aplicar els principis fonamentals a l'estudi qualitatiu i quantitatiu de les diferents àrees particulars de la física
- Comunicar eficaçment informació complexa de manera clara i concisa, ja sigui oralment, per escrit o mitjançant TIC, i en presència de públic, tant a públics especialitzats com generals
- Conèixer les bases d'alguns temes avançats incloent desenvolupaments actuals en la frontera de la física sobre els quals poder-se formar posteriorment amb més profunditat
- Fer treballs acadèmics de manera independent usant bibliografia (especialment en anglès), bases de dades i col·laborant amb altres professionals
- Formular i abordar problemes físics identificant els principis més rellevants i utilitzant aproximacions, si fos necessari, per arribar a una solució que ha de ser presentada explicitant hipòtesis i aproximacions
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Planejar i realitzar, utilitzant els mètodes apropiats, un estudi o recerca teòrica i interpretar i presentar-ne els resultats
- Planejar i realitzar, utilitzant els mètodes apropiats, un estudi, mesura o recerca experimental i interpretar i presentar-ne els resultats
- Raonar críticament, tenir capacitat analítica, fer servir correctament el llenguatge tècnic i elaborar arguments lògics
- Treballar autònomament, tenir iniciativa pròpia, ser capaç d'organitzar-se per assolir uns resultats i planejar i executar un projecte
- Treballar en grup, assumint responsabilitats compartides e interaccionant professional i constructivament amb altres amb absolut respecte als seus drets.
- Utilitzar les matemàtiques per descriure el món físic, seleccionant les eines apropiades, construint models adequats, interpretant resultats i comparant críticament amb l'experimentació i l'observació
Resultats d'aprenentatge
- Calcular la freqüència de revolució en sincrotrons en funció del tipus de partícules i la seva energia
- Calcular la lluminositat d'un col·lisionador, diferenciant entre col·lisionador circular i lineal.
- Comunicar eficaçment informació complexa de manera clara i concisa, ja sigui oralment, per escrit o mitjançant TIC, i en presència de públic, tant a públics especialitzats com generals.
- Conèixer els diferents tipus d'acceleradors, equips emissors de radiació i fonts radioactives per a aplicacions mèdiques.
- Conèixer les bases de l'acceleració amb plasma
- Conèixer les bases de les aplicacions d'una font de llum de sincrotró
- Definir les característiques principals d'un col · lisionador en funció de l'energia i lluminositat requerida
- Descriure els conceptes bàsics de dinàmica transversal i longitudinal del feix
- Descriure els diferents tipus d'acceleradors de partícules actualment en ús: linacs, ciclotrons, sincrotrons, etc. i les seves majors aplicacions
- Descriure els diferents tipus d'imants, des d'imants permanents, ferromagnètics i superconductors que s'utilitzen en els acceleradors
- Descriure la tecnologia de les cavitats de radiofreqüència
- Determinar el tipus de font de fotons en funció de les aplicacions, diferenciant entre dipols, wigglers i onduladors
- Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
- Fer treballs acadèmics de manera independent usant bibliografia (especialment en anglès), bases de dades i col·laborant amb altres professionals.
- Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
- Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
- Mesurar la qualitat del camp magnètic d'imants
- Raonar críticament, tenir capacitat analítica, usar correctament el llenguatge tècnic i elaborar arguments lògics.
- Realitzar el disseny bàsic de l'òptica d'un anell d'acumulació o sincrotró, definint els paràmetres de Twiss i les característiques de la radiofreqüència
- Treballar autònomament, tenir iniciativa pròpia, ser capaç d'organitzar-se per assolir uns resultats i planejar i executar un projecte.
- Treballar en grup, assumir responsabilitats compartides i interaccionar professionalment i de manera constructiva amb altres persones amb un respecte absolut als seus drets.
- Utilitza codis de simulació per a càlculs d'obertura dinàmica
- Utilitza el tractament matricial en la definició dels paràmetres de Twiss
- Utilitza la instrumentació de la sala de control per a la mesura emitància i dispersió d'energia en el linac
Continguts
Introducció als acceleradors i les seves aplicacions.
Principis d’acceleració i de transport de feixos de partícules.
Conceptes bàsics dels sistemes de radiofreqüència, d’imans i de buit.
Descripció de la dinàmica transversal i longitudinal de les partícules i de les característiques de la llum de sincrotró.
Descripció dels diferents tipus de acceleradors, amb major èmfasi en les fonts de llum de sincrotró i la seva utilitat.
Conceptes bàsics d’utilització de programes de simulació de dinàmica de feix.
Pràctiques al Sincrotró Alba.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Classes de exercicis |
9
|
0,36 |
|
Classes teòriques |
30
|
1,2 |
|
Treball experimental a ALBA |
10
|
0,4 |
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Elaboració informe de pràctiques |
9
|
0,36 |
|
Estudi |
58
|
2,32 |
|
Resolució de problemes |
16
|
0,64 |
|
El curs s'estructura en classes teòriques (30 hores), realització d'exercicis (9 hores) i realització de treball experimental (10 hores)
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Examen de recuperació |
80% |
3
|
0,12 |
1, 2, 19, 3, 7, 6, 5, 8, 10, 9, 11, 12, 13, 16, 15, 17, 4, 24, 18, 23, 22, 20, 21, 14
|
Examen parcial 1 |
40% |
3
|
0,12 |
1, 3, 8, 10, 9, 13, 16, 15, 18, 23, 20, 21, 14
|
Examen parcial 2 |
40% |
3
|
0,12 |
1, 2, 3, 7, 6, 5, 11, 12, 13, 16, 15, 4, 18, 23, 20, 21, 14
|
Informe de pràctiques |
20% |
9
|
0,36 |
1, 19, 3, 16, 17, 24, 18, 23, 22, 20, 21, 14
|
Exàmens parcials 1 i 2 (40% + 40% de la nota final) realitzats a mitjans i al final del semestre.
Informe sobre el treball experimental (20% de la nota final)
L'examen de recuperació permet millorar els resultats dels examens parcials i l'alumne s'ha d'haver avaluat al mínim dels dos parcials.
Avaluació Única: les pràctiques són obligatòries. L'avaluació de l'assignatura (80%) es durà a terme el dia programat del segon parcial. Constarà d'un apartat de teoria i d'un apartat de problemes. Els informes de les pràctiques (20%) s'entregaràn el mateix dia.
L'examen de recuperació tindrà lloc el mateix dia que en la modalitat d'avaluació continuada.
Bibliografia
http://cds.cern.ch/record/425460/files/CERN-2005-004.pdf
http://cds.cern.ch/record/603056/files/full_document.pdf
Programari
OPA - Optics Design for Accelerators - Free (PSI) - serà proporcionat durantt el curs
Llista d'idiomes
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
1 |
Català |
segon quadrimestre |
tarda |
(TE) Teoria |
1 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |