Logo UAB

Fisioteràpia en la Prevenció i en el Tractament de les Lesions Esportives

Codi: 103988 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500892 Fisioteràpia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Manuel Torello Vilar
Correu electrònic:
manuel.torello@uab.cat

Equip docent

Fermin Oliete Candela

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Tenir superades les assignatures dels cursos anteriors que facultin a l'estudiant a realitzar assignatures de 4rt de Grau.


Objectius

L'objectiu principal de la assignatura es facultar a l'estudiant a establir una correcta valoració , exploració clínica de fisioteràpia d'un esportista lesionat , d'aquesta valoració inicial establir uns objectius concrets i assolibles i saber estructurar i aplicar un pla terapèutic de fisioteràpia adaptat a cada tipus d'esportista / lesió per tal de afavorir la més acurada , eficaç i eficient rehabilitació del procés lesional.

També com a objectiu es plantejaran coneixements que facultaran l'estudiant a plantejar estratègies de prevenció en l'àmbit de la  fisioteràpia - activitat física que serveixin a l'esportista per fer un treball de prevenció de les lesions més freqüents i de la readaptació segons  l'esport practicat .


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Demostrar que té coneixement de la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social.
  • Demostrar que té prou coneixement dels mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutics, encaminats a la terapèutica clínica.
  • Determinar el diagnòstic de fisioteràpia segons les normes i amb els instruments de validació reconeguts internacionalment.
  • Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia d'acord amb els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
  • Integrar, a través de l'experiència clínica, els valors ètics i professionals, els coneixements, les habilitats i les actituds pròpies de la fisioteràpia per resoldre casos clínics concrets en l'àmbit hospitalari, extrahospitalari, i de l'atenció primària i comunitària.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Raonar amb sentit crític.
  • Resoldre problemes.
  • Treballar en equip.
  • Valorar l'estat funcional del pacient considerant els aspectes físics, psicològics i socials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  3. Aplicar els coneixements i competències adquirits per resoldre casos clínics, en l'àmbit dels pacients amb lesions relacionades amb l'esport.
  4. Aplicar els mètodes i tècniques específics referits a les lesions en l'esport.
  5. Comunicar fent un ús no sexista del llenguatge.
  6. Definir els objectius generals i específics per a l'aplicació del tractament *fisioterapéutico de les lesions relacionades amb l'esport.
  7. Descriure i aplicar els procediments de valoració de fisioteràpia, a les alteracions produïdes per les lesions relacionades amb l'esport, i la seva possible repercussió funcional.
  8. Descriure les circumstàncies que condicionen les prioritats d'actuació en el tractament fisioterapèutic de les lesions relacionades amb l'esport.
  9. Enumerar els diferents tipus de material i aparells utilitzats en el tractament *fisioterapéutico de les lesions relacionades amb l'esport.
  10. Enumerar els tractaments mèdic-quirúrgics, fonamentalment en els seus aspectes fisioterapèutics i ortopèdics, que s'apliquen en les lesions esportives.
  11. Establir una hipòtesi diagnòstica de fisioteràpia en l'àmbit dels pacients amb lesions relacionades amb l'esport. 
  12. Explicar la fisiopatologia de les lesions en l'esport. 
  13. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  14. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  15. Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
  16. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  17. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  18. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  19. Raonar amb sentit crític.
  20. Resoldre problemes.
  21. Treballar en equip.
  22. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  23. Valorar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

Programa de l'assignatura

Classes teòrico pràctiques : 

  • Lesió Muscular 
  • Lesió Tendinosa 
  • Lesións peu-turmell- cama 
  • Lesions del genoll 
  • Tonificació Core 
  • Lesions de l'espatlla 

Classes pràctiques: 

  • Treball dinàmic / terapia manual / masoterapia  EESS  
  • Treball dinàmic / terapia manual / masoterapia  EEII 
  • Propiocepció 
  • Embenats EESS
  • Embenats peu-turmell- cama 
  • Embenats genoll 

 

 

   


										
											
										
											 
										
											

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) 20 0,8
TEORIA (TE) 18,5 0,74 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 22, 23
Tipus: Autònomes      
ESTUDI PERSONAL 90 3,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23
LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÉS 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23

classes teòrico pràctiques supervisades  .

classes practiques d'aspectes específics de l'assignatura .

presentacio defensa de posters científics o cas clinic

 

 

 

 

 

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
AVALUACIO ESCRITA MITJANÇANT PROVES OBJECTIVES D'ELECCIÓ MULTIPLE 30% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23
AVALUACIÓ PRÀCTICA DE TECNIQUES MANUALS / INSTRUMENTALS 40% 2,5 0,1 1, 3, 4, 5, 7, 18, 19, 22, 23
PRESENTACIÓ I DEFENSA DE CAS CLINIC / POSTER CIENTÍFIC 30% 2 0,08 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

AVALUACIÓ DE L'ASIGNATURA

PER APROVAR L'ASSIGNATURA ÉS IMPRESCINDIBLE HAVER APROVAT TOTES LES ACTIVITATS AVALUABLES 

AVALUACIÓ ESCRITA  MITJANÇANT PROVES OBJECTIVES DE SELECCIÓ D'ÍTEMS D'ELECCIÓ MULTIPLE AMB UN PES DEL 30% 

VALORACIÓ / EXÀMEN PRÀCTIC   40% 

PRESENTACIÓ I DEFENSA DE CAS CLINIC / POSTER CIENTÍFIC  30%

OBLIGACIÓ D'ASSISTIR A UN MÍNIM DEL 80% DE LES CLASSES PRÀCTIQUES 

DINS LA DATA DE LA RECUPERACIÓ L'ALUMNE HAURÁ DE SUPERAR LA PART NO SUPERADA DE L'ASSIGNATURA 

"Es considerarà com a "No Avaluable" l'alumnat que no realitzi les proves d'avaluació tant teòrica com pràctica, exhaurint els drets a la matrícula de l'assignatura".

 

 

Els estudiants que no hagin superat l’assignatura/mòdul per mitjà de l’avaluació continuada es podran presentar a una prova final de recuperació com a màxim una setmana després de l'avaluació teórica final de l'assignatura en una data - hora acordada entre els alumnes i el professor responsable de l'assignatura .

 

L'avaluaciódels estudiants en intercanvi serà la mateixa que per la resta d'alumnes propis de la UAB , es tindrà en compte en cada cas concret , la no possibilitat d'assistir a les classes o seminaris pràctics i aquest fet no computarà negativament als alumnes "out" , el docent , avaluant cada situació i cas concret , proposarà activitats substitutives, per la resta d'activitats on la presència no és imprescindible l'alumne en intercanvi haurà de complir i superar les activitats avaluables periòdiques que li permetran presentar-se ala prova escrita final .

Quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació en l’acta es consignarà aquesta assignatura com a no avaluable.


Bibliografia

Fisioterapia del deporte y ejercicio . Kolt G et al  Ed Elsevier 2004 

Tratamiento fisioterapico de la rodilla . Basas Garcia . Mc Graw Hill 2003

Anatomía parsa el movimiento . Calais Germain .B. Ed  los libros de la liebre de marzo .1994

Nuevas tendencias en fuerza y musculación .Julio Tous Fajardo .Ed Ergo 1999

Lesiones musculatres en el deporte . Balius-Pedret . Ed Panamericana 2013

Diagnostico Fisioterapico . Viel Eric . Ed Masson .1999

Tecnicas de Rehabilitacion en medicina deportiva .Prentice .W Ed Paidotribo 2001

Reeducation raisonnee de l'epaule opéree et non operée . Benedicte Forthomme. Ed Frisons Roche .2002

Lesiones Deportivas . Bahr . Maehlum .Ed Panamericana . 2004.

Rehabilitation in Orthopedic Surgery . Imhoff et al . Ed Springer 2016 

 

Link a web P Maillaras : tendón

https://www.tendinopathyrehab.com/

 

Link a Web Jaume Mirallas . reeducación física

https://www.mirallas.org/

 

Link a web ejercicios activos

https://www.youtube.com/playlist?list=PL1myWo1Ba7aybh-OUqzLjDQpfvKL_oGCk 

 

link a web EMC  Knesioterapia

https://www.elsevier-masson.fr/kinesiterapia-medicina-fisica-1293-2965.html

 

link a Physiopedia

https://www.physio-pedia.com/Physiopedia:About

 

Top 60 Physical Therapy Blogs & Websites in 2020 For Physiotherapists

https://blog.feedspot.com/physical_therapy_blogs/

 

 

 

 


Programari

Lesió Muscular
										
											Lesió Tendinosa
										
											Lesions peu-turmell-cama
										
											Lesions del genoll
										
											Tonificació Core
										
											Lesions de l'espatlla
										
											Classes pràctiques:
										
											
										
											Treball dinàmic / teràpia manual / massoteràpia EESS
										
											Treball dinàmic / teràpia manual / massoteràpia EEII
										
											Propiocepció
										
											Embenats EESS
										
											Embenats peu-turmell-cama
										
											Embenats genoll

Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 301 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 302 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 301 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda