Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502445 Veterinària | OT | 5 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tot i que no hi ha prerequisits oficials és molt recomanable que l'alumne hagi assolit els coneixements de l'assignatura Reproducció Animal de 3r curs.
Aquesta assignatura optativa de 5è curs de veterinària té per objectiu formar els estudiants en les noves tecnologies basades en les tècniques de reproducció assistida que poden afectar significativament a la producció animal clàssica però també a les noves produccions derivades dels animals transgènics i dels animals clònics, i les seves fortes repercussions en el manteniment i conservació d'animals en perill d'extinció. També s'explicaran alguns temes basats en l’impacta de la producció de cèl•lules mare en la nova medicina veterinària.
1. Impacte de la biotecnologia embrionària a la Producció Animal clàssica
2. Producció in vitro d’embrions.
La Maduració “in vitro” de l’oòcit. Sistemes i metodologies de la MIV. Anomalies obtingudes amb la MIV en comparació con la maduració “in vvo”. La capacitació in vitro dels espermatozoides. Sistemes i metodologies de la selecció i capacitació espermàtica. Preparació dels espermatozoides per a la ICSI (Injecció Intracitoplasmàtica de l’espermatozoide). La Fecundació in vitro. Sistemes i metodologies de la FIV. Principals anomalies de la FIV. El Cultiu in vitro d’embrions: Sistemes i metodologies de la CIV. Característiques diferencials dels embrions obtinguts in vitro vs. in vvo
3. Crioconservació de gàmetes i embrions.
Criobiologia. Congelació i vitrificació. Limitacions de la congelació de oòcits i embrions. Noves aplicacions de la crioconservació d’oòcits.
4. Sexaje d’embrions i espermatozoides. Utilització de les tècniques de FISH i PCR per al sexaje.
5. Clonació d’embrions.
Metodologies utilitzades per a la producció de clònics: Transferència nuclear i Bisecció embrionària
6. Producció de Cèl•lules Mare (CM)
Cèl•lules totipotents, pluripotents i multipotents. Les CM embrionàries, fetals i adultes. Perspectives d’utilització
7. Animals transgènics.
Tecnologies reproductives utilitzades en la creació d’animals transgènics. Eficàcia en la producció d’animals transgènics. Objetius de les transgènesis en: porcí, cabrum, oví, boví i aus
8. Utilització de lesbiotecnologies embrionàries en la recuperació d’espècies i races amenaçades.
Programa de Practiques de Laboratori:
a. Producció in vitro d’embrions
b. Avaluació i classificació d’embrions
c. Flushing uterí en vacú
d. Recuperació i congelació d’embrions de conilla
e. Descongelació i transferència d’embrions
En funció de les restriccions que puguin imposar les autoritats sanitàries degut a l'evolució de la pandèmia, es podran dur a terme reduccions o prioritzacions dels continguts de l’assignatura.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 13 | 0,52 | 2 |
Classes pràctiques | 13 | 0,52 | 1 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria | 1 | 0,04 | 1, 3, 4 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 36 | 1,44 | 2 |
Realització treball d'autoaprenentatge | 11 | 0,44 | 1, 2, 3 |
L 'assignatura de “ Biotecnologia Embrionària Aplicada a la Ramaderia” consta de classes teòriques, pràctiques al laboratori i seminaris. A continuació es descriu l’organització i la metodologia docent que es seguirà en aquests tres tipus d'activitats formatives. Cal recordar que aquest curs l'assignatura serà impartida en format
Classes de teoria:
El contingut del programa de teoria serà impartit en format presencial. El material estarà disponible al Campus Virtual de l'assignatura i es realitzaran sessions de resolució de dubtes, en dies i hores programades.
S'aconsella que els alumnes consultin de forma regular els llibres i textos recomanats a l'apartat de Bibliografia d'aquesta guia docent per tal de consolidar i clarificar, si és necessari, els continguts teòrics de l'assignatura.
Pràctiques de laboratori:
Les classes pràctiques estan dissenyades per a que els alumnes aprenguin les metodologies bàsiques emprades en el laboratori de Biotecnologia Embrionària i complementin la formació teòrica. Durant les pràctiques, que es realitzaran de manera presencial a la facultat, els alumnes hauran de respondre un qüestionari d'avaluació.
El guió de pràctiques estarà disponible en el Campus Virtual. A cada sessió de pràctiques cal que l'estudiant porti la seva pròpia bata i el guió de pràctiques.
L'estudiant haurà de completar el qüestionari de seguretat i de bioseguretat als laboratoris, o bé documentar que l'ha superat amb anterioritat. L'assistència a les pràctiques és obligatòria.
Treball d'autoaprenentatge:
La missiódel cas pràctic és promoure la capacitatd'anàlisi, el raonament i l'expertesa en la resolució de problemes. Es pretén que l'alumne a partir d'una situació real pugui resoldre un problema plantejat.
Tutories:
A petició dels alumnes es realitzaran tutories adreçades a resoldre dubtes dels continguts de teoria i a la preparació del treball d'autoaprenentatge
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 50% | 1 | 0,04 | 2 |
Laboratori | 30% | 0 | 0 | 1 |
Treball d'autoaprenentatge | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4 |
Per a superar l'assignatura serà imprescindible obtenir una qualificació final de l'assignatura igual o superior a 5 punts (sobre 10) i haver assistit a les pràctiques. Les activitats d'avaluació programades són:
Examen teòric
Comptarà un 50% de la nota final. S'avaluarà la matèria impartida en les classes teòriques i les pràctiques.
Treball d'autoaprenentatge
Comptarà un 20% de la nota final.
Avaluació de les sessions de laboratori
Comptarà un 30% de la nota final. Les pràctiques de laboratori seran avaluades durant la seva realització mitjançant les respostes consignades en els corresponents qüestionaris de pràctiques.
Recuperació
Hi haurà un examen de recuperació de l'assignatura per aquells alumnes que no l’hagin superat (>5,0).
NO AVALUABLES: Es consideraran com a "No avaluables" els alumnes que no es presentin ni a l’examen ni a les practiques de laboratori i seminaris.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació unica.
Atles del desenvolupament embrionari preimplantacional dels mamifers domèstics. http://videosdigitals.uab.es/cr-vet/www/21197/atlas/inicio.html
Brevini TAL, Pennarossa G. In vitro fertilization: Gametogenesis, early embryo development and stem cell derivation. Ed. Springerlink. 2013. https://link-springer-com.are.uab.cat/book/10.1007%2F978-1-4614-5532-5
Elder K, Dale B. In Vitro Fertilization. Cambridge University Press. 2000.
Fauser BC. Molecular Biology in Reproductive Medecine. Ed. Parthenon Publishing. 1999
Gordon I. Laboratory Production of Cattle Embryos. CAB International. 2003. https://www-cabi-org.are.uab.cat/cabebooks/ebook/20033162568
Gordon I. Reproductive Technologies in Farm Animals. CABI Publishing. 2004. https://www-cabi-org.are.uab.cat/cabebooks/ebook/20043190616
Knobil and Neill's Physiology of Reproduction (Third Edition) http://www.sciencedirect.com/science/book/9780125154000#ancPT6
Pinkert CA. Transgenics Animal technology. Ed. Academic Press. 1994. https://www-sciencedirect-com.are.uab.cat/book/9780125571654/transgenic-animal-technology
Sakkas et al. Gamete and embryo selection: genomics, metabolomics and morphological assessment. Ed. SpringerLink. 2014. https://link-springer-com.are.uab.cat/book/10.1007%2F978-1-4939-0989-6
Trounson AO, Gardner DK. Handbook of In Vitro Fertilization. CRC Press LLC. 2000.
Web de diferents revistes relacionades amb la biotecnologia de la reproducció on contínuament es publiquen revisions i últims esdeveniments científics en aquest tema de tanta activitat investigadora.
No es necessita programari
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |