Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502445 Veterinària | OT | 5 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits, però es recomana haver cursat i aprovat les següents assignatures:
Aquesta és una assignatura optativa que s’imparteix durant el 5è curs, un cop l’alumne ha d’haver adquirit els coneixements teòrics bàsics relatius als sistemes de producció i als principals problemes patològics de les aus de producció. L’objectiu d’aquesta assignatura és el donar una visió integral del procés productiu avícola, fent èmfasi en les característiques pròpies de les empreses avícoles en el nostre país, i sobretot, incidir en el rol que el veterinari/a té com a professional en aquest sector i en com el veterinari/a ha de ser capaç d’identificar, analitzar i resoldre problemes en la pràctica real de l’avicultura i ha de saber establir solucions.
PROGRAMA DE TEORIA
El programa de teoria inclou 8 hores en el que es donarà una visió integral del funcionament de les empreses avícoles, fent èmfasi en les característiques pròpies d’aquest sector en el nostre país. S’explicaran com estan estructurats i les característiques principals dels sectors de carn (reproductors, pollastres d’engreix), ous (ponedores) i altres produccións (perdius, guatlles, galls dindi etc.). També s’explicarà el paper que juga el veterinari al llarg de la cadena de producció en aquest sector, així com els principals problemes i reptes que com a professional haurà de fer front.
PROGRAMA D’APRENENTATGE BASAT EN PROBLEMES
En total es presentaran 3 casos, un per cada tipus de producció: un cas de reproductors de carn, un cas de pollastres d’engreix i un cas de ponedores.
A cada cas es dedicaran 3 h (9h d'autoaprenentatge en total). En la primera hora es farà el plantejament i discussió inicial del cas, durant la segona hora es farà una discussió de la primera part del cas i s’aportaran més dades i preguntes que s’hauran de resoldre durant la tercera hora en la que els alumnes presentaran i avaluaran la resolució final del cas.
PROGRAMA DE PRÀCTIQUES
Es faran tres pràctiques obligatòries. Dues seran sortides a granja i la tercera será una práctica de necròpsia d’un cas clínic:
1. Granja de reproductors, incubadora i granja d’engreix de pollastre de carn (4 hrs). L’objectiu d’aquesta sortida es veure tot el cicle de producció de carn. Es farà una visita a una granja de reproductores, seguit d’una visita a una planta d’incubaciód’ous i finalment anirem a visitar una granja d’engreix de pollastre.
2. Granja de posta i planta classificadora d’ous (3 hrs). Es farà una visita a una granja de posta que disposa de diferents naus on es podran veure i comparar gallines ponedores allotjades de diferent forma (gàbies enriquides, aviari i ecològiques). A la mateixa explotació podrem veure una planta classificadora d’ous.
3. Necròpsia d’un cas clínic.(3 hrs). Es durà a terme una pràctica en la qual es realitzarà la necròpsia d’un cas clínic amb la posterior valoració i discussió de les lesions macroscòpiques així com la presa de mostres per anàlisis posteriors.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 8 | 0,32 | 3 |
Pràctiques en granges PVG | 10 | 0,4 | 3 |
Tipus: Supervisades | |||
Aprenentatge basat en problemes ABP | 9 | 0,36 | 1, 2, 4, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Autoaprenentatge | 48 | 1,92 | 1, 2, 4, 5, 6 |
El centre del procés d’aprenentatge és el treball de l’alumne. L’estudiant aprèn treballant, essent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca (1) subministrant-li informació o mostrant-li les fonts on es pot aconseguir i (2) dirigint els seus passos de manera que el procés d’aprenentatge pugui realitzar-se de forma efectiva. En línia amb aquestes idees, i d’acord amb els objectius de l’assignatura, el desenvolupament del curs es basa en els egüents activitats:
1. Classes magistrals TE: L’alumne adquireix els conceptes bàsics de la matèria assistint a les classes magistrals i complementant-les amb l’estudi personal dels temes explicats. Les classes magistrals estan concebudes com un mètode fonamentalment unidireccional de transmissió de coneixements del professor a l’alumne i solen tenir suport de TIC.
2. Casos d’autoaprenentatge (ABP): Resolució de problemes o casos clínics (“problem based learning”) que l’alumne ha de desenvolupar. Es proporciona a l’alumne els objectius, dades i els medis per aconseguir la resolució de problemes i casos clínics. En total es realitzaran 3 casos d’autoaprenentatge.
3. Pràctiques en granja (PVG) i de necròpsia d’un cas clínic (PAD): Les pràctiques en granja són fonamentals en aquest tipus d’assignatura ja que permeten a l’estudiant percebre de forma directa com s’aplica a la pràctica els conceptes que s’han anat explicant a la classe i permet fixar i integrar d’una forma més sòlida aquests conceptes. També permet entendre i comprovar de primera mà el paper que té el veterinari en les empreses avícoles. Els alumnes han d'elaborar un informe tècnic amb la informació obtinguda a la granja. En aquesta activitat, els alumnes estan acompanyats pel professorat de l’assignatura i també per personal propi de l’explotació, que també pot aportar una visió diferent i enriquidora per l’alumne.Pel que fa a la pràctica de necròpsia d’un cas clínic, els alumnes durant a terme una necròpsia, que és una pràctica que es realitza habitualment durant les visites a granja per part dels veterinaris especialistes en avicultura. Els alumnes hauran d’elaborar un informe de necròpsia on constarà la historia clínica, les troballes macroscòpiques observades a la necròpsia, així com el llistats de diagnòstics diferencials i les mostres a prendre per análisis posteriors.
El material docent utilitzat en l’assignatura estarà disponible al Campus Virtual. Aquesta plataforma també s’utilitzarà com a mecanisme d’intercanvi d’informació i documents entre el professorat i estudiants.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Resolució del casos d'autoprenentatge | 75% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
La nota final s’obtindrà: el 75% a partir de la correcció dels 3 casos d’autoaprenentatge proposats i el 25 % restant de la valoració del resta d’activitats dirigides.
Diseases of Poultry. B.W. Calnek. Iowa State University Press. 13th edition. 2013
Enllaços web:
No se escau
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |