Logo UAB

Seguretat Privada en Àmbits Específics

Codi: 103954 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500257 Criminologia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Carlos Botia Villarreal
Correu electrònic:
carlos.botia@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Molt recomanable haver superat l'assignatura de "Policia i Seguretat" 

La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible

Teoria i seminari es faran en Catalá.


Objectius

Generals:

1. Assimilar coneixements específics per tasques directives de seguretat privada.

2. Conèixer els procediment d'actuació en l'àmbit de la seguretat privada.

3. Saber planificar operatius de seguretat privada.

4. Promoure la igualtat dels generes en les tasques de investigació i gestió de la seguretat privada.

5. Promoure els equips de treball multidisciplinaris sense discriminació de gènere

Específics:

1 Gestionar tasques de seguretat privada en els diferents àmbits d'actuació.

2 Dirigir protocols d'actuació en seguretat privada

3 Avaluar i confeccionar plans de seguretat privada.

4 Aprendre a treballar homes i dones amb respecte igualtat sense perjudici de gènere.


Competències

  • Accedir i interpretar les fonts de dades sobre la criminalitat.
  • Aplicar un programa de prevenció de la criminalitat en l'àmbit comunitari.
  • Aplicar una proposta d'intervenció sobre una persona en execució d'una pena.
  • Demostrar que es comprenen els models de prevenció i intervenció de la criminalitat més adequats per a cada problema específic.
  • Demostrar que es comprenen les necessitats de les víctimes sobre la base del coneixement de les teories victimològiques.
  • Demostrar que es coneix el marc legal i el model de funcionament dels diferents agents de control del delicte.
  • Demostrar que es coneix la diversitat de polítiques criminals per afrontar la criminalitat i els seus diferents fonaments.
  • Dissenyar un programa de prevenció de la criminalitat.
  • Fer la intervenció criminològica sobre la base dels valors de la pacificació, la integració social i la prevenció de nous conflictes.
  • Identificar els recursos socials existents per intervenir en el conflicte i en la criminalitat.
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Transmetre oralment les idees a una audiència.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip i en xarxa.
  • Utilitzar els mètodes de recerca en ciències socials per diagnosticar els problemes de criminalitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar professionalment en l'àmbit de la criminologia amb objectius de pacificació, integració social i prevenció de la delinqüència.
  2. Aplicar adequadament els recursos socials aplicables a la criminalitat.
  3. Aplicar un programa de prevenció orientat als agents de control.
  4. Comprendre i sintetitzar les idees bàsiques dels informes d'inspeccions tècnico-policials.
  5. Conèixer l'estratègia de prevenció estructurals de la delinqüència.
  6. Demostrar que coneix els mitjans i procediments científics orientats a la prevenció del delicte.
  7. Descriure en l'àmbit criminològic de manera correcta el marc legal penal i els agents de control del delicte.
  8. Desenvolupar de manera eficaç un programa de prevenció de la delinqüència en l'àmbit comunitari.
  9. Elaborar un pla de seguretat en l'àmbit privat
  10. Gestionar adequadament un equip de prevenció o seguretat
  11. Implementar de forma eficaç una actuació criminològica de forma individualitzada
  12. Interpretar els informes policials relatiu a delictes.
  13. Intervenir en l'àmbit criminològic amb finalitats pacificadores, integradores i de prevenció del delicte.
  14. Redactar un programa de prevenció de la delinqüència.
  15. Redactar un treball acadèmic.
  16. Saber realitzar una auditoria de seguretat en l'àmbit privat
  17. Saber realitzar una auditoria de seguretat en l'àmbit públic
  18. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  19. Transmetre oralment les idees a una audiència.
  20. Treballar de manera autònoma.
  21. Treballar en equip i en xarxa.
  22. Utilitzar adequadament els programes de prevenció i intervenció criminològica.
  23. Utilitzar els mètodes d'anàlisi del risc en l'àmbit de la seguretat
  24. Utilitzar les metodologies d'anàlisi policial de la investigació criminal.

Continguts

 A) Bloc de gestió

1. Gestió i direcció de la seguretat privada

2. Funcionament dels departaments de seguretat, direcció d'equips humans i gestió de recursos materials

3. Protecció de dades de caràcter personal i deontologia professional

4. Prevenció de riscos laborals

5. Metodologia anàlisis del espai públic i privat Vs. la seguretat.

B) Bloc operatiu

6. Seguretat contra incendis i protecció civil

7. Seguretat en entitats de crèdit i seguretat patrimonial.

8. Informe implantació de activitats en espai públic (idoneïtat) Vs. seguretat

Nota: Abans de començament de curs, l'alumnat tindrà disponible a l'aula virtual un cronograma d'activitats i temari d'assignatura.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminaris 19,5 0,78 2, 9, 10, 15, 18, 19, 20, 21, 23
Teoria(Explicació de casos pràctics) 19,5 0,78 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 13, 14, 20, 22, 24
Tipus: Autònomes      
Lectures, preparació de dossiers i treball en grup 106 4,24 5, 6, 12, 15, 17, 20, 21, 24

1.-Sistema docent

L'aprenentatge cooperatiu i el mètode del cas.

Classes magistrals

2.-Classes tèoriques i  seminaris:

Les classes teòriques  seran acompanyades amb mitjans audiovisuals.

Els seminaris estaran basats en la presentació de casos reals i discussió de les seves vies de prevenció. Perquè els estudiants puguin realitzar els exercicis requerits, serà facilitada una guia pràctica.

A més  als seminaris,  els estudiants realitzen les presentacions del treball de grup.

3.-Hores presencials

El curs tindrà 13 setmanes,  39 hores de clase lectiva,( 19.5 hores de teoria i 19.5 de seminari) La resta d’hores (111), fins arribar a les 150, es distribuirán entre hores d’avaluació i hores de  treball extern.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistencia i participacipació 10% 0 0 19
Portafoli (Dirigida) 30% 0 0 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 22, 23, 24
Treball individual ( autonoma) 30% 2,5 0,1 1, 3, 6, 7, 8, 11, 13, 14, 15, 18, 21, 22
Treball practic en grup ( supervisada) 30% 2,5 0,1 2, 3, 8, 18, 19, 20, 21, 22

Assistència

L´assistència és obligatòria. El professorat computarà a cada sessió les absències justificades i no justificades. Les absències només es poden justificar per raons de malaltia, per altres de força major i per raons acadèmiques prèviament autoritzades pel professorat.

Si un alumne no assisteix un mínim del 80% de les activitats docents, no podrà superar l'assignatura.

L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable”. 

Les absències justificades no poden computar negativament. El professor ha de possibilitar que l'alumne pugui recuperar la feina feta a les classes en cas d'absència justificada. Perquè una absència sigui justificada, aquesta ha d'estar documentada. Només poden ser absències justificades les derivades de força major sobrevingudes com a malaltia o situacions similars que impedeixen assistir a les activitats docents.

La realització d’altres activitats formatives del grau podrà ser considerada absència justificada si així ho accepta amb anterioritat el professor responsable de l’assignatura.

Les classes comencen i acaben puntualment, i que, tret de casos de força major, no s'admet ni l'entrada una vegada que la classe ha començat ni abans que s'acabi.

Model d'avaluació:

A) Sistema Avaluació contínua:

És obligatori presencia a Teoria i seminaris, que exigeix l'assistència a classe amb un mínim del80%,  sinó,  no es podrà  aprovar l’assignatura.  Es valoraran criteris generals com el nivell de participació de l’alumne i la capacitat de relacionar els continguts conceptuals amb els procedimentals, tot emmarcat pels valors deontològics de la professió.

Les classes comencen i acaben puntualment, i que, salvant casos justificats, no s’admet ni l’entrada una vegada que la classe ha començat ni abans de que finalitzi.

Absències: Només poden justificar-se per raons de malalta o altres de força major i per raons acadèmiques prèviament autoritzades pel professorat.

L’alumnat te l’oportunitat de recuperar tant les activitats d’avaluació continuada com, en el seu cas, l’examen final. En cap cas, la revisió pot comportar una reducció de la qualificació

L’alumne serà avaluat sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable”. 

Hi ha 4 activitats avaluatives. Totes han de ser superades (5) per superar l'avaluació.

  • Confecció telemàtica d’un dossier (portfoli). Hi quedarà recollit tot el contingut treballata l'assignatura mitjançant l'explicació del professor, visualització de documents gràfics, lectures, conclusions del treball grupal, entre altres activitats. 30% qualificació final. És obligatori en els exercicis presentats les referències i cites a la bibliografia recomanada.
  • Treball individual PAC 1 .30% qualificació final.
  • Treballen grup PAC2 . 30% qualificació final.
  • Assistència i participació a classe. 10% qualificació final.

Altres condicions per superar l'assignatura:

Participar activament a les classes i realitzar el treball individual i el grupal

B) Model d'avaluació única

En aquest cas l’alumnat serà avaluat en base a una prova final, en què l’alumne ha de demostrarque ha adquirit el conjunt de competències de l’assignatura.

Descripció de cada activitat d'avaluació:

L'examen final assignatura serà tipus test + 2 exercicis a desenvolupar per l'alumne + lectura de bibliografia proposada pel professor necessària per fer els exercicis

Especificació del contingut (Durada per a la realització 2h)

  • 15 Preguntes tipus test amb un valor de 0.4 punts per pregunta encertada (6 punts) . Per cada dues respostes errònies se'n restarà una correcta. No respondre una pregunta tipus test no penalitza
  • Exercici 1r cas pràctic valoració en cas de ser correcte 2 punts, és obligatori fer-ho o es donarà la prova per no superada. Exercici 2º Comentari text bibliogràfic valoració en cas de ser correcte 2 punts, és obligatori realitzar-ho o es donarà la prova per no superada
  • La nota màxima en la recuperació serà un 5

Criteris d'avaluació

Si a l'examen s'obté una puntuació menor de 5 punts, l'alumne haurà de presentar-se a la recuperació de l'assignatura amb un model d'avaluació similar al de l'examen, però amb preguntes i temes diferents.

Bibliografia Bàsica per l'examen: Dominguez Leon, J. (2018). Problemas emergentes en seguridad. Cisde.

Recuperacions

Si un alumne no supera alguna de les activitats, tindrà una possibilitat derecuperar. El professor indicarà als alumnes els requisits per poder recuperar les parts no superades, tant a avaluació contínua com si escau l’examen final, en cap cas la revisió comporta reducció de la qualificació.

Còpia en exàmens i plagi

Un alumne que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 al'assignatura i perdrà el dret a la re avaluació. Un alumne que presenti una pràctica en què hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació.


Bibliografia

Nota: L'ús de les referències bibliogràfiques als treballs tant individuals com a col·lectius fa patent que l'alumne a més del que s'ha  explicat a classe i als seminaris, ha dut a terme una tasca de recerca i recolzament del coneixements adquirits, comportant  que la nota dels treball sigui superior.

Bibliografía bàsica

Domínguez León, J. (2018). Problemas emergentes en seguridad. Cisde

Martinez Quirante, R. (2002). Armas: ¿Libertad americana o prevencióneuropea?. Ariel Derecho

Schopenhauer, A. (2002). El arte de tener razón en 38 estratagemas. Nueva Biblioteca Edaf

Anitua, A. (2006). Manual de protección civil. Dirección de Atención de Emergencias. Gobierno Vasco.

Mata Martín, R. M. (2007). Estafa convencional, estafa informática y robo en el ámbito de los medios electrónicos de pago el uso fraudulento de tarjetas y otros instrumentos de pago. Aranzadi.

Menéndez, D. (2008).  Formación superior en prevención de riesgos laborales. Parte obligatoria y común. Lex Nova.

Rebollo, D. (2004). Derechos fundamentales y protección de datos. Dykinson.

Romeo, C. (2006). El cibercrimen, nuevos retos jurídico-penales, nuevas respuestas político-criminales. Comares.

Ruiz, A. (2005). Manual práctico de protección de datosBosch.

Bibliografia complementària 

Punset, E. (2012). Excusas para no pensar. Destino

Ferro, J. M. (2014). Manual operativo del director y jefe de seguridad. Fragua.

Poeda, M. A. & Torrente. B. (2015). Dirección y gestión de la seguridad privada. Fragua.

Medina-Reyes, J. L. (2018). Protección de personalidades e instalaciones físicas. Fragua.

Bibliografia amb perspectiva de gènere

Alonso-Olea, A. y Casas, M. E. (2010). Derecho del Trabajo. Cívitas.

Vara, M. J. (2006).  Estudios sobre género y economía (Vol. 15). Akal.

Torrente, D. (2015). Análisis de la seguridad privada. UOC.

Bibliografia Obligatoria

Sánchez, O. (2016). Protocolo de comunicación y seguridad en eventos: posibles amenazas.  Editorial Icono 14, pp. 11-36, 135-159 i 161-187.


Programari

L'assignatura no fa servir cap programari informàtic específic


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre tarda