Logo UAB

Organització i Gestió d'Empreses

Codi: 103813 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500897 Enginyeria Química FB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Ricard Esparza Masana
Correu electrònic:
ricard.esparza@uab.cat

Equip docent

Javier Garriga Fortuño

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Coneixements bàsics de càlcul, àlgebra i funcions.


Objectius

L’assignatura té per objectiu l’adquisició d'una sèrie de coneixements en relació al marc conceptual de l'empresa i al sistema econòmic en el qual opera, així com l’anàlisi i plantejament de tècniques i models microeconòmics i de gestió, fent especial èmfasi en aquells àmbits lligats a les empreses de base tecnològica. Es buscarà donar una visió teòric-pràctica que els/les estudiants puguin relacionar amb reptes i situacions actuals en l’àmbit acadèmic i sectorial dels seus estudis.


Competències

    Enginyeria Química
  • Analitzar i aplicar els principis bàsics d'organització i planificació en l'àmbit de l'empresa i d'altres organitzacions o institucions
  • Analitzar la viabilitat econòmica d'un projecte industrial d'Enginyeria Química
  • Comunicació
  • Hàbits de pensament
  • Hàbits de treball personal
  • Participar en l'organització i la planificació d'empreses.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Treball en equip
  • Ètica i professionalitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els principis bàsics d'organització i gestió d'empreses.
  2. Aplicar principis bàsics d'organització i planificació d'empreses.
  3. Comunicar eficientment, oralment i per escrit, coneixements, resultats i habilitats, tant en entorns professionals com davant de públics no experts.
  4. Contribuir al benestar de la societat i al desenvolupament sostenible.
  5. Descriure i analitzar l'entorn econòmic de l'empresa en el seu marc institucional i jurídic.
  6. Desenvolupar el pensament científic.
  7. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  8. Gestionar el temps i els recursos disponibles. Treballar de manera organitzada.
  9. Identificar els fluxos econòmics implicats en la indústria de procés.
  10. Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  11. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  12. Treballar cooperativament.

Continguts

A. Context econòmic i d’estructura productiva

A.1. Conceptes d’economia i el rol de l’empresa

A.2. Competència perfecta: maximització de beneficis i minimització de costos

A.3. Competència imperfecta: monopoli, oligopoli (competència en quantitats i preus) i competència monopolística

B. Conceptes clau d'inversions i finançament

B.1. Conceptes d’inversió, instruments financers bàsics, selecció d’inversió (VAN, TIR)

B.2. Inversió, amortització i fluxos de caixa

B.3. Les fonts de finançament a l’empresa i el cost del capital

C. Projectes empresarials de base tecnològica

C.1. Conceptes clau de projectes innovadors de base tecnològica

C.2. Finançament específic per projectes de base tecnològica

C.3. La protecció intel·lectual i industrial

D. Creació d’empreses

D.1. Procés estratègic i model de negoci

D.2. El desenvolupament del pla d’empresa

D.3. Intra-emprenedoria o emprenedoria corporativa


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques 15 0,6 1, 7, 9, 8, 11, 12
Seminars 5 0,2 1, 3, 5, 7, 10, 11
Teoria 30 1,2 2, 1, 5, 6, 9, 8, 11
Tipus: Supervisades      
Tutories i consultes 6 0,24 2, 1, 7, 6, 8, 11
Tipus: Autònomes      
Preparació exàmens 30 1,2 2, 1, 3, 5, 7, 9, 10, 8, 11, 12
Treball personal 55,5 2,22 2, 1, 3, 4, 5, 7, 6, 9, 10, 8, 11

Les classes de teoria estan enfocades a presentar els continguts clau dels temes continguts en aquesta guia docent, presentant la visió teòrica, però buscant a l’hora identificar-ne l’aplicació pràctica. Les sessions de pràctiques estan destinades a la discussió i resolució de problemes. Finalment, els seminaris estan destinats a la presentació i discussió de casos pràctics.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Discussió escrita dels seminaris 10 2,5 0,1 2, 1, 3, 5, 7, 6, 10, 8, 11, 12
Exàmens 50 3 0,12 2, 1, 5, 7, 6, 9, 8, 11
Realització i lliurament d'activitats pràctiques 40 3 0,12 2, 1, 3, 4, 5, 7, 6, 9, 10, 8, 11, 12

Exàmens: hi haurà un únic examen final, el qual cobrirà el 100% del contingut de l'assignatura. Es requereix una nota mínima de 3 sobre 10 per tal de fer mitjana amb la resta d’activitats d’avaluació. De no obtenir aquesta nota (i si es compleixen els requeriments esmentats més avall), caldrà presentar-se a l’examen de recuperació. El pes de l'examen serà del 50% de la nota final del curs.

Realització i lliurament d’activitats pràctiques: al llarg del curs, caldrà lliurar exercicis i/o altres modalitats d’activitats pràctiques, que podran ser (a discreció de l’equip docent) individuals o en grup. El pes d’aquestes activitats en el seu conjunt serà de 40% sobre la nota final del curs.

Participació i discussió dels seminaris: la participació i discussió per escrit als seminaris tindrà un pes del 10% sobre la nota final del curs.

En el cas de que un/a alumne/a, mitjançant aquest sistema d’avaluació continuada, obtingui una nota igual o superior a 5, però sense assolir la nota mínima de 3 a l'examen, i no es presenti a la recuperació, la nota final obtinguda serà de 4,5 (i així es farà consta).

Recuperació: Aquells/es alumnes que no hagin superat l’assignatura mitjançant l’avaluació continuada (però que hagin obtingut un mínim de 2,5 sobre 10 de nota final) disposaran d’una última prova consistent en un examen de recuperació de tota l’assignatura. La nota obtinguda en aquest examen de recuperació equivaldrà al 100% de la nota final de l’assignatura (no es comptaran les altres activitats d’avaluació).

Cada estudiant ha d'anar obligatòriament a la prova d'avaluació programada pel seu grup. Seguint la normativa vigent, no es reprogramaran les proves d’avaluació si no és en un dels casos excepcionals que contempla la mateixa normativa (no s’inclouen en aquests motius exàmens d’altres institucions, visites programades amb anterioritat al metge, viatges, etc.).

Els/les alumnes de segona (o posterior) matrícula podran acollir-se a una prova de síntesi (avaluació única) sol·licitant-ho al professor de contacte de l'assignatura en el termini d'1 mes des de l'inici del semestre.

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un/a estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació es qualificaran amb un zero (0). Per exemple, plagiar, copiar, deixar copiar, ..., una activitat d'avaluació, implicarà suspendre aquesta activitat d'avaluació amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs.

Les dates d'avaluació continuada i entregues es publicaran a l'Aula Moodle i poden estar subjectes a canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. El canvi en les dates deles activitats dins dels dies hàbils del calendari acadèmic no donarà dret a reprogramacions (fora del que contempla la normativa). Sempre s'informarà a l'Aula Moodle sobre aquests canvis ja que s'entén que aquesta és la plataforma habitual d'intercanvi d'informació entre professors/es i estudiants.


Bibliografia

Belleflamme, P. et al. (2021) "Organización industrial: mercados y estrategia". 6a ed. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario

Brealey, R.A., Myers, S.C., Franklin, A (2020) “Principios de finanzas corporativas”. 13a ed. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España

Boero, C. (2020) "Organización industrial". Córdoba: Jorge Sarmiento Editor

Dodgson, M. et al (eds). (2013) "The Oxford handbook of innovation management". Oxford: Oxford University Press

Genescà, E., Urbano, D., Capelleras, J.L., Guallarte, C., Vergés, J. (coord.). (2003) "Creación de empresas - Entrepreneurship". Bellaterra: Manuals d'Economia, Servei de Publicacions de la UAB

Rajadell, M. (2009) "Creación de empreas". Barcelona: Universitat Politècnica de Catalunya

Pérez Gorostegui, E. (2014) "Fundamentos de economía de la empresa". 7a ed. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces

Serra Ramoneda, A. (2003) "Mercados, contratos y empresa". 2a ed. Bellaterra: Servei de Publicacions de la UAB

Shalley, C.E. et al. (2015) "The Oxford handbook of creativity, innovation and entrepreneurship". Oxford: Oxford University Press

Soriano Llobera, J.M. (2012) "Economía de la empresa". Barcelona: Universitat Politècnica de Catalunya

Suárez, A. S. (2014) "Decisiones óptimas de inversión y financiación en la empresa". Madrid: Pirámide

Varian, H.R. (2015) "Microeconomía intermedia". 9a ed. Barcelona: Antoni Bosch Editor


Programari

No es requereix programari especialitzat.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 211 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 212 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 211 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 212 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 21 Català segon quadrimestre matí-mixt