Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502441 Enginyeria Informàtica | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Atès que l’assignatura és d’introducció s’assumirà que no es posseeix cap tipus de coneixement previ sobre la matèria. És responsabilitat de la pròpia assignatura proporcionar als alumnes un mitjà per adquirir els coneixements descrits a l’apartat de continguts de l’assignatura (apartat 6 d’aquesta guia).
Malgrat això és recomanable:
Aquesta assignatura té un caràcter general i introductori a la informàtica. Es divideix en dos grans eixos: el primer comprèn l'estudi dels aspectes metodològics de la programació i l'aprenentatge d'un llenguatge d'alt nivell i el segon consisteix en la introducció dels conceptes bàsics de l’estructura dels computadors i dels principis de disseny. Per tant, els objectius generals que es proposen per a l'assignatura són els següents:
BLOC 1: INTRODUCCIÓ A LA INFORMÀTICA
Tema 1: Introducció a la informàtica
Història, Estructura funcional de l’ordinador, Programes/instruccions, Nivells conceptuals de l’ordinador.
BLOC 2: INTRODUCCIÓ A LA PROGRAMACIÓ
Tema 2: Resolució de problemes: introducció a l’algorísmica i la programació.
Introducció a la resolució de problemes. Concepte d'algorisme. Fases en el desenvolupament d'algorismes. La programació com a disciplina d'enginyeria. Cicle de vida del software. Elements bàsics d'un algorisme. Eines per a la representació d'algorismes. Llenguatges de programació. Classificació. Traductors de llenguatges: Compiladors i intèrprets.
Tema 3: Conceptes bàsics i estructures de control
Estructura Seqüencial. Estructures de Selecció. Estructures iteratives o repetitives.
Tema 4: Subprogrames. Procediments i funcions
El concepte de subprograma com a abstracció d'operacions. Localitat, niament, àmbit i visibilitat. Definició de funcions. Crides a funcions. Declaració o prototip de funcions. Tipus d'arguments: d'entrada, de sortida, d'entrada / sortida. Pas d'arguments a funcions: per valor i per referència.
Tema 5: Tipus de dades
Definició de variables i constants. Tipus de dades fonamentals. El tipus Array. Arrays unidimensionals. Arrays multidimensionals. Les cadenes de caràcters. Funcions relacionades. El tipus registre. Arrays de registres.
BLOC 3: INTRODUCCIÓ AL COMPUTADOR
Tema 6: Representació de la informació en l’ordinador
Sistemes de numeració: decimal-binari, operativitat, sistemes octal i hexadecimal. Representació de dades numèriques (C1/C2). Nombres reals. Representació de text.
Tema 7: Introducció a l’arquitectura de l’ordinador
Unitats funcionals del computador. Funcionament intern d’un computador. El processador. Flux d’execució de la instrucció. El sistema d’entrada/sortida: Entrada/Sortida Programada. Concepte d’interrupció. El sistema de memòria. Estructura jeràrquica de la memòria. Visió d’un PC.
Tema 8: Llenguatge màquina i assemblador
Adreçament. Computador didàctic elemental. Llenguatge assemblador.
Tema 9: Perifèrics
Tema 10: Sistema operatiu
Evolució. Gestió: processador, memòria, E/S, fitxers
Tema 11: Conceptes sobre xarxes de computadors
Transmissió de dades. Xarxes de computadors. Internet
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes Presencials / Teoria | 42 | 1,68 | 2, 3, 4, 5, 7 |
Explicació i resolució de problemes | 7,5 | 0,3 | 1, 2, 5, 7 |
Pràctiques de laboratori | 14 | 0,56 | 1, 3, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Resolució de problemes addicionals | 15 | 0,6 | 1, 2, 7 |
Seguiment i reforç en la resolució dels casos pràctics proposats | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi individual | 62 | 2,48 | 2, 3, 4, 5, 7 |
Resolució de casos pràctics | 28 | 1,12 | 1, 2, 7 |
Resolució de problemes de forma individual i grupal | 22 | 0,88 | 1, 2, 3, 7 |
L'assignatura té dues parts diferenciades Programació i Computació. Cada part tindrà una metodologia docent adaptada als continguts docents.
Programació
La gestió de la docència de l'assignatura es farà a través del gestor documental Caronte (http://caronte.uab.cat/), que servirà per poder veure els materials, gestionar els grups de pràctiques, fer els lliuraments corresponents, veure les notes, comunicar-vos amb el professorat, etc. Per poder-lo utilitzar cal fer els següents passos:
En el desenvolupament de la part de programació seguirà la metodologia de classe inversa. Això significa que els/les estudiants hauran de treballar alguns coneixements abans de cada sessió per a poder deixar per a les sessions presencials aquelles qüestions que només poden succeir cara a cara. El punt de partida són les experiències i els coneixements dels propis participants, que generen el marc conceptual de forma interactiva.
L'activitat educativa es configura com un sistema de doble via, en què el professorat i els estudiants construeixen conjuntament i comparteixen responsabilitats sobre el procés d'aprenentatge on l’objectiu és poder veure el màxim de casos possibles per entendre la complexitat del que implica plantejar una solució a un problema de programació.
Computació
La gestió de la docència de l'assignatura es farà a través del gestor documental Campus Virtual (http://cv.uab.cat/), que servirà per poder veure els materials, gestionar els grups de pràctiques, fer els lliuraments corresponents, veure les notes, comunicar-vos amb el professorat, etc.
En el desenvolupament de l'assignatura es podran diferenciar tres tipus d’activitats docents:
Competències transversals
La competència transversal que es treballarà i avaluarà al llarg del curs és la T01.02 - Desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i prospectiva. Es treballarà al llarg de les sessions dels diferents tipus d'activitats previstos i s'avaluarà principalment en les proves d'avaluació i en el lliurament de les pràctiques.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Bloc A: Avaluació continuada dels problemes proposats | 12% de l'assignatura | 4,5 | 0,18 | 1, 3, 6, 7 |
Bloc A: Exàmen Teòric Individual (parcial) | 30% de l'assignatura | 2 | 0,08 | 1, 3, 6 |
Bloc A: Lliurament de la pràctica de programació | 18% de l'assignatura | 6 | 0,24 | 1, 3, 6, 7 |
Bloc B: Avaluació continuada dels problemes proposats | 4% de l'assignatura | 3 | 0,12 | 1, 2, 5, 7 |
Bloc B: Examen Teòric Individual (parcial) | 24% de l'assignatura | 2 | 0,08 | 1, 3, 6, 7 |
Bloc B: Lliurament de la pràctica corresponent a nivell màquina | 12% de l'assignatura | 3 | 0,12 | 1, 3, 6, 7 |
Reavaluació Teoria Part A i/o B: Prova individual de Teoria (sols pels alumnes que hagin suspès la part A i/o la B) | 30% corresponent a part A i 24% corresponent a la part B | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 7 |
IMPORTANT: Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Programació i recuperació de les activitats d’avaluació programades
L’assignatura està dividida en dos blocs:
Els dos blocs s’avaluaran de manera independent. Per obtenir la nota final s’hauran d’aprovar les dues parts per separat (Nota >= 5).
La nota final de l'assignatura serà: 60% bloc A + 40% bloc B
Programació (BLOC A)
Es realitzen les següents activitats avaluables:
Activitat |
Data |
Recuperació |
Percentatge Bloc |
Nota mínima |
Percentatge Assignatura |
Examen Teòric (T) Individual |
Consultar Planificació |
Consultar Planificació |
50% |
T >= 5 |
30% |
Qüestionari autoavaluació assoliment conceptes |
Setmanalment i fins examen de recuperació de teoria |
No |
5% |
No Serveix per desbloquejar l’accés als problemes |
3% |
Resolució Problemes (P) Individual |
Fins examen de recuperació teoria SOLS es podrà accedir si prèviament s’ha realitzat el qüestionari d’assoliment (alguns amb data límit) |
No |
15% |
No |
9% |
Practica de Laboratori (PL) Grupal |
Consultar Planificació Es composa de un test (PLt) i la correcció del lliurament final (PLf) |
Consultar Planificació |
30% |
PL= 30%PLt + 70%PLf PLt i PLf >= 5 |
18% |
Computació (BLOC B)
Es realitzen les següents activitats avaluables:
Activitat |
Data |
Recuperació |
Percentatge Bloc |
Nota mínima |
Percentatge Assignatura |
Examen Teòric (T) Individual |
Consultar Planificació |
Consultar Planificació |
60% |
T >= 5 |
24% |
Resolució Problemes (P) Individual |
Consultar Planificació |
No |
10% |
No |
4% |
Practica de Laboratori (PL) Grupal |
Consultar Planificació Té tres lliuraments, un per cada pràctica feta. P1, P2 i P3 |
Consultar Planificació |
30% |
PL= 33%P1 + 33% P2 + 33% P3 P1,P2,P3 >= 3.5 i PL>=5 |
12% |
Global per als dos blocs
S'haurà de superar amb una nota de 5 o superior, tant la part de teoria com la de pràctiques, independentment. Les pràctiques són obligatòries així com l'assistència a totes les sessions. Per superar les pràctiques cal fer-ho d’una en una. Només en casos extraordinaris es podrà accedir a la re-avaluació de les pràctiques, sempre a criteri del professorat de l’assignatura.
La nota de cada bloc s’obté de la suma ponderada de les activitats d'avaluació amb el seu percentatge corresponent. El resultat de la suma ponderada ha de ser >= 5 per considerar aprovat cada bloc.
La part de Teoria (T) s'avaluarà amb un examen escrit individual. Hi ha un primer examen individual corresponent al primer bloc (bloc A) i un altre al segon (bloc B). En el cas de no superar alguna d'aquestes proves hi haurà una recuperació el dia que tenim assignat a la setmana de recuperacions al gener/febrer on es poden recuperar les proves que no hagin estat superades en els exàmens parcials. La nota mínima per superar cada prova és 5.
Les dates d'avaluació i lliurament de treballs es publicaran al gestor documental escollit per cada bloc (Caronte (bloc A) o Campus virtual UAB (bloc B)) i poden estar subjectes a canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. S'informarà dels canvis mitjançant el gestor documental perquè s'entén que aquesta és la plataforma habitual d'intercanvi d'informació entre professorat i estudiants.
Procediment de revisió de les qualificacions
Els estudiants tindran dret a la revisió dels exàmens teòrics (T). El lloc, data i hora de la revisió es publicarà el dia que siguin publicades les notes. Si l'estudiant no es presenta a aquesta revisió no es revisarà posteriorment. Només en casos justificats es podrà fer una revisió a posteriori de la data fixada i sempre fins a un màxim de 7 dies naturals després.
De les notes de la pràctica de laboratori (PL) no es realitzarà revisió perquè l'avaluació es realitza davant dels estudiants.
Qualificacions
Nota Final: Els dos blocs s'avaluaran de manera independent. Per obtenir la nota de l'expedient s'hauran d'aprovar els dos blocs per separat (Nota >= 5).
La nota de cada bloc surt de la suma ponderada segons els criteris exposats en l'apartat d'activitats d'avaluació. Si la teoria (T) o les pràctiques (PL) tenen una nota inferior a 5 la nota sortirà de les següent fórmula: Mínim (aplicar suma ponderada i 4,5).
La nota final del l'expedient acadèmic s'obté segons el quadre de qualificació final:
|
|
Programació (Bloc A) |
||
|
|
Nota >= 5 |
Nota <5 |
NA |
Computació (Bloc B) |
Nota >= 5 |
60% bloc A + 40% bloc B |
Min(60% bloc A + 40% bloc B , 4,5) |
Min(40% bloc B , 3,4) |
Nota <5 |
Min(60% bloc A + 40% bloc B , 4,5) |
Min(60% bloc A + 40% bloc B , 4,5) |
Min(40% bloc B , 3,4) |
|
NA |
Min(60% bloc A, 3,4) |
Min(60% bloc A, 3,4) |
NA |
No Avaluable (NA): Qualsevol estudiant que lliuri una pràctica o una activitat programada tindrà nota. Només es considerarà no avaluable, en el global, en cas de no lliurar cap activitat avaluable. En el cas que l'estudiant lliuri una pràctica o una activitat programada en un dels blocs i no en l'altre es considerarà que del bloc que no hagi presentat res tindrà un 0.
Matrícules d’honor: Atorgar una qualificació de matrícula d'honor és decisió del professorat responsable de l'assignatura. La normativa de la UAB indica que les MH només es podran concedir a estudiants que hagin obtingut una qualificació final igual o superior a 9.00 i el seu nombre no pot superar el 5% del total d’estudiants matriculats.
En el cas que el nombre d'estudiants amb nota superior o igual a 9 siguin més del 5% del total de matriculats, els criteris a aplicar en l'ordre enumerat a continuació seran els següents :
Irregularitats per part de l’estudiant/a, còpia i plagi
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per una estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació es qualificaran amb un zero (0). Per exemple, plagiar, copiar, deixar copiar... una activitat d'avaluació implicarà suspendre aquesta activitat d'avaluació amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquesta raó no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs.
Avaluació dels estudiants repetidors
Qui repeteixi l'assignatura i tingui un dels dos blocs aprovats de manera completa (Teoria (T) i Practiques (PL) del bloc, amb notes >=5) no caldrà que torni a avaluar-se d'aquest bloc el curs següent.
Pel bloc A, si el curs anterior l'actual es va superat l'assignatura "Metodologia de la programació" i es van aprovar els exercicis de repàs proposats en aquella assignatura, es podrà fer una avaluació de síntesi del bloc, sense haver de fer totes les activitats d'avaluació del bloc. La nota del bloc en aquest cas serà de 5.
Per poder optar a aquesta avaluació diferenciada, la persona interessada ho ha de demanar expressament al professorat mitjançant correu electrònic a: pel bloc de Programaciósuperat (xavier.roca@uab.cat o robert.benavente@uab.cat) pel bloc de Computació superat (miquelangel.senar@uab.cat) com a molt tard 15 dies després de l’inici de les classes de cada Bloc.
És responsabilitat de l’estudiant comprovar que el professorat responsable publica correctament la nota obtinguda el curs que s’acaba. En cap cas es guarden notes d'alguna de les activitats d'avaluació d'un bloc que hagi quedat suspès en un curs anterior, com podria ser el cas haver suspès la teoria i haver superat les pràctiques d’un bloc.
NOTA: L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de possibles restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Programació (BLOC A) i Computació (BLOC B)
Microsoft Visual Studio https://azureforeducation.microsoft.com/devtools
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 411 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 412 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 431 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 432 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 451 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 452 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 471 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 411 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 412 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 413 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 414 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 415 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 416 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 417 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 418 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 419 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 420 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 421 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 422 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 423 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 41 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 43 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 45 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |