Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502904 Direcció Hotelera | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits
Aquesta assignatura s'emmarca dins del grup d'assignatures del Grau de Direcció Hotelera que tenen a veure amb la gestió d'empreses (comptabilitat, direcció comercial, direcció financera, etc.), però en aquest cas amb la transversalitat que representen els continguts sobre Emprenedoria i concretament sobre Creació d'empreses i Innovació en l'àmbit del sector turístic. L'enfocament de l'assignatura és molt pràctic i es pretén que els continguts teòrics s'apliquin en forma d'exercicis, simulacions de casos, així com en altres activitats emprenedores complementàries.
En finalitzar l'assignatura el/la alumne/a serà capaç de:
1. Conèixer els models teòrics més rellevants i els conceptes claus sobre emprenedoria i creació d'empreses.
2. Conèixer el procés de creació d'empreses: de la generació de la idea al projecte empresarial.
3. Conèixer les característiques de l'empresariat i els recursos necessaris per emprendre.
4. Comprendre i saber aplicar els esmentats coneixements per dur a terme un projecte emprenedor.
1. L'ESPERIT EMPRESARIAL I LES ACTITUDS CAP A L'ACTIVITAT EMPRENEDORA
Rellevància de l'emprenedoria a l'actualitat. Les Pimes i les noves empreses en l'economia.
Estructura i demografia empresarial
Manifestacions de l'empreneduria
Una aproximació a la investigació sobre el fenomen emprenedor: El Projecte GEM
L'emprenedoria en el cas del sector turístic.
2. EL PROCÉS EMPRENEDOR
Fases i elements: l'empresariat, la idea, el projecte i els recursos
Factores condicionants de la creació d'empreses. La teoria institucional i el pensament sistèmic.
La planificació del procés emprendedor.
Mites i realitats de l'activitat emprenedora.
Característiques específiques del procés emprenedor en el sector turístic.
3. L'EMPRESARIAT COM A PROTAGONISTA DE L'ACTIVITAT EMPRENEDORA
La figura de l'empresari/a: a la recerca d'una definició
L’empresari i l'equip emprenedor
Competències dels emprenedors
Característiques sociodemogràfiques de l'empresariat
Característiques dels emprenedors turístics
4. DE LA IDEA DE NEGOCI A L'OPORTUNITAT EMPRENEDORA. EL PAPER DE LA CREATIVITAT
La creativitat en la creació d'empreses
La innovació
La idea de negoci
La oportunitat de negoci
Creativitat i turisme
5. ALTRES FORMES D’ACTIVITAT EMPRENEDORA: EMPRENEDORIA CORPORATIVA
Importància de l'emprenedoria corporativa
Emprenedoria corporativa vs emprenedoria independent
Formes d'emprenedoria corporativa
Emprenedoria corporativa i innovació a les empreses turístiques
6. EL PLA D'EMPRESA
Utilitat del pla d'empresa, anàlisi de l’entorn i el Pla de Màrqueting
Pla de Producció i d’operacions
Pla d’organització, els recursos humans i el Pla jurídic-fiscal
Pla econòmic-financer
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Casos aplicats | 4 | 0,16 | 10, 11, 14 |
Classes teòriques | 12 | 0,48 | 10, 11, 9, 14 |
Presentació pública de deures | 3 | 0,12 | 11, 9, 8, 14, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 7 | 0,28 | 11, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Casos aplicats | 4 | 0,16 | 6, 11, 9 |
Deures | 10 | 0,4 | 10, 11, 9, 14, 16 |
Lectures i notes de classe | 8 | 0,32 | 6, 10, 11, 9, 8, 7, 16 |
Idiomes d’impartició
Anglès
L'assignatura funciona en base a tres metodologies d'ensenyament-aprenentatge:
a) Metodologia de la part teòrica de l'assignatura:
Explicacions presencials de tipus classe-magistral pel que fa als diferents temes del programa. Les classes comptaran sovint amb suport audiovisual (visionat d'algun vídeo, presentacions en power point, etc.).
b) Metodologia de la part pràctica de l'assignatura:
Realització i exposició a classe d'exercicis i de casos pràctics (individuals o en equip) relacionats amb les explicacions teòriques (alguns exercicis es realitzaran fora de l'horari de classe). A més s'elaborarà un treball basat en el desenvolupament d'una activitat emprenedora en el context de les empreses del sector turístic.
c) Metodologia de la part no presencial de l'assignatura (Campus Virtual):
La plataforma del Campus Virtual s'emprarà com a complement d'informació i mitjà de comunicació alternatiu a l'aula entre alumnat i professor. Al Campus Virtual hi haurà la fitxa de l'assignatura, el material complementari a la teoria en format digital, els exercicis i casos, enllaços a pàgines web, etc.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 40 | 2 | 0,08 | 6, 10, 11, 9, 8, 16 |
Presentacions, deures, exercicis, etc. | 15 | 15 | 0,6 | 1, 15, 5, 2, 4, 3, 6, 10, 11, 9, 8, 7, 12, 13, 14, 16 |
Projecte i activitats emprenedores | 45 | 10 | 0,4 | 1, 5, 2, 3, 6, 10, 11, 9, 8, 7, 12, 13, 14, 16 |
L'avaluació d'aquesta assignatura consistirà en:
a) La realització i exposició-discussió d'exercicis i casos individuals o en equip, presencials i "on-line" al llarg del curs, lliurats dins el termini fixat, que valdrà un 15% de la nota final.
b) La realització d'un treball basat en el desenvolupament d'una activitat emprenedora en el context de les empreses del sector turístic ("Premi a la millor idea emprenedora", "Pla d'empresa", "Projecte empresariat per un dia", "Actituds emprenedores", "digital entrepreneurship"), que valdrà un 45% de la nota final.
c) La realització d'un examen final, que valdrà un 40% de la nota finali que inclourà tant la matèria teòrica exposada a les classes magistrals com aspectes relatius a la part pràctica de l'assignatura (un 5% del total d'aquesta part, podria ser d'autoavaluació per part de l'alumne).
La qualificació de l’assignatura serà NO AVALUABLE quan l’estudiant es presenti a menys de la meitat de les activitats d’avaluació i/o no es presenti a l’examen final.
Avaluació final única
S'examinarà els estudiants sobre tots els temes que s'ensenyen a classe i el resultat d'aquest examen comptarà pel 100% de la nota final.
FERNÁNDEZ, J. et al. (2000): Manual para la creación de empresas. Cómo emprender y consolidar un proyecto empresarial, Madrid: Edisofer.
GONZÁLEZ, F.J. (2000): Creación de empresas. Guía para el desarrollo de iniciativas empresariales, Madrid: Pirámide.
GUERRERO, M. & URBNAO, D. (2011): Las universidades emprendedoras en la economía del conocimiento. Pearson.
HISRICH, R. D., PETERS, M. P., & SHEPHERD, D. A. (2016): Entrepreneurship (10thEdition). McGraw-Hill Education.
KIRBY, D. (2002): Entrepreneurship. Maidenhead. MCGraw-Hill.
MAQUEDA, F.J. (1991): Creación y Dirección de Empresas, Edit. Ariel.
URBANO, D. (2005): La creació d'empreses a Catalunya: organismes de suport i actituds cap a l'activitat emprenedora. Col.lecció d'estudis CIDEM. Centre d'Innovació i Desenvolupament Empresarial.
URBANO, D., APARICIO, S., & AUDRETSCH, D. B. (2019): Institutions, Entrepreneurship, and Economic Performance. Switzerland, Springer International Publishing.
URBANO, D. & TOLEDANO, N. (2008): Invitación al emprendimiento: Una aproximación a la creación de empresas. Editorial UOC.
URBANO, D. & RODRIGUEZ, L. (2010): Guia per l'elaboració d'un pla d'empresa. Departament de Treball. Generalitat de Catalunya.
Altre material de suport en format digital i enllaços a pàgines web s'ofereixen al Campus Virtual.
.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |