Logo UAB

Habilitats Informàtiques i d'Estudi

Codi: 103769 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502904 Direcció Hotelera FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Tatiana López Orozco
Correu electrònic:
tatiana.lopez@uab.cat

Equip docent

Giuseppe Simone Pedote

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No n´hi ha.


Objectius

  1.  Proporcionar als estudiants habilitats fonamentals destudi i comunicació per al seu aprenentatge recerca i pràctica.
  2. Millorar el coneixement informàtic dels estudiants, la comprensió bàsica dels sistemes operatius i un coneixement pràctic del programari comunament utilitzat en entorns acadèmics i professionals.
  3. Proporcionar eines per a un ús eficient dels recursos en línia. Seleccionar documents i ser crítics amb la informació, incloent-hi en els treballs una perspectiva crítica analitzant temes rellevants per a la indústria turística i hotelera com perspectives de gènere, sostenibilitat, innovació social, entre d'altres.
  4. Desenvolupar criteris per organitzar i presentar diferents tipus de feines en entorns acadèmics i professionals.
  5. Aprendre a organitzar la informació de manera eficient en forma d'esquemes, quadres, etc., utilitzant el programari adequat.
  6. Desenvolupar habilitats per presentar idees, treballs i informes de manera efectiva i eficient.

 


Competències

  • Adaptar-se als canvis tecnològics que vagin sorgint.
  • Aplicar les eines més actuals de les tecnologies de la informació i de la comunicació i els nous sistemes de gestió als àmbits de planificació, gestió i direcció d'empreses, negocis i productes dels sectors de l'hoteleria i la restauració.
  • Demostrar un ampli coneixement de l'organització i gestió de les operacions a l'empresa, fent èmfasi en els models de gestió aplicats i en l'aplicació de tècniques quantitatives i qualitatives de suport.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Fer servir les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  • Gestionar i organitzar el temps.
  • Ser capaç d'autoavaluar els coneixements adquirits.
  • Treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se als canvis tecnològics que vagin sorgint.
  2. Analitzar dades, poblacions i mostres, taules i representacions gràfiques, així com l'associació entre variables, per poder valorar la dimensió econòmica del sector de l'hoteleria i la restauració.
  3. Aplicar els processadors de text, fulls de càlcul i bases de dades al sector hoteler i de la restauració.
  4. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  5. Fer servir les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  6. Gestionar i organitzar el temps.
  7. Recollir, representar i analitzar informació quantitativa i qualitativa referent al sector de l'hoteleria i la restauració.
  8. Ser capaç d'autoavaluar els coneixements adquirits.
  9. Treballar en equip.

Continguts

  1. Introducció
    • De la secundària a la universitat: demandes i habilitats canviants
    • Expectatives sobre treballs escrits a la universitat.
    • Realitzar investigacions d'èxit considerant qüestions rellevants com la innovació social, la perspectiva de gènere i la sostenibilitat en estudis dels sectors hoteler i turístic.
    • Avaluar fonts i gestionar informació.
    • Eines per gestionar el temps i organitzar-se: Trello, Asana, Google calendar.
    • Mètodes destudi efectiu: El mètode Pomodoro, matriu d'Eisenhower.
  2. Ús dInternet amb fins acadèmics.
    • Eines de recerca en línia
    • Gestió bibliogràfica
    • Maneig i emmagatzematge de fitxers.
    • Xarxes socials i coneixement compartit.
  3. Introducció als sistemes operatius
    • Definicions bàsiques
    • Windows i altres sistemes operatius.
    • Aplicacions de Windows
  4. Treballs escrits i processadors de textos.
    • Com fer i presentar un treball escrit.
    • Treballar amb Word (creació i edició de documents, formats, edició i inserció d'elements, eines, taules, correus, cites i referències).
  5. Treballar amb dades i fulls de càlcul
    • Emmagatzemar, organitzar i treballar amb dades.
    • Treballar amb Excel (conceptes bàsics, crear fulls de càlcul, crear gràfics i quadres, funcions i fórmules)
    • Presentacions acadèmiques i professionals.
  6. Dissenyar una presentació efectiva.
    • Treballar amb PowerPoint (crear diapositives i introduir objectes de text, treballar amb altres objectes en diapositives, gràfics SmartArt, imatges, la presentació de diapositives, edició del disseny de plantilles de diapositives)
    • Com superar els nervis en fer una presentació

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions teòriques 41 1,64 1, 2, 7, 6, 5, 3
Tipus: Supervisades      
Tutories 30 1,2 1, 2, 8, 7, 6, 5, 3, 9
Tipus: Autònomes      
Estudi 20 0,8 1, 2, 8, 7, 4, 6, 5, 3, 9
Treballs pràctics 35 1,4 1, 2, 8, 7, 4, 6, 5, 3, 9

Idiomes d’impartició
Castellà

 

El curs té tres mètodes d'ensenyament i aprenentatge:

  1. Sessions teòriques
    • Durant les classes, els conceptes s'explicaran de manera teòrica i s'exemplificaran amb aplicacions pràctiques. La majoria de sessions requeriran la participació de lestudiant per discutir i resoldre problemes.
  2. Sessions de pràctica.
    • Durant aquestes sessions, els temes coberts a les sessions teòriques es revisaran a través d'exercicis, projectes grupals i proves individuals que es realitzaran al llarg del curs. Es presentaran estudis de casos relacionats amb el turisme i sanalitzaran variables específiques daquesta indústria.
    • Els estudiants rebran l'orientació del docent per dur a terme un projecte que implica l'ús d'habilitats estadístiques i d'informàtica. Es motivarà els estudiants a escollir dins dels seus temes de recerca perspectives de gènere i sostenibilitat que són claus al sector. El programari especialitzat s'utilitzarà tant com sigui possible durant les sessions.
  3. Autoaprenentatge
    • El Campus Virtual s'utilitzarà com a complement i com a mitjà alternatiu de comunicació entre els estudiants i el docent. Tot el material rellevant del curs, exemples i exercicis s'adjuntaran en línia.
    • Cada estudiant ha d'administrar el seu temps per estudiar i resoldre els problemes proposats, a més de treballar en un projecte de recerca utilitzant dades estadístiques al sector del turisme que es presentaran al final del curs.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Desenvolupar un projecte bàsic de recerca 20% 20 0,8 1, 2, 8, 7, 4, 6, 5, 3, 9
Examen parcial 1 15% 2 0,08 1, 2, 8, 7, 4, 6, 5, 3, 9
Examen parcial 2 15% 2 0,08 2, 8, 7, 6, 3
Exercicis individuals 50% 0 0 8, 4, 6, 5, 9

Els estudiants poden triar entre una avaluació continuada o l'accés directe a l'examen final (una avaluació final única).

A) AVALUACIÓ CONTÍNUA

El sistema d'avaluació continuada implica la presentació periòdica de treballs i activitats, individuals i de grup, a més de la realització de dos exàmens parcials de consolidació dels conceptes i temes desenvolupats a classe amb un valor per a cadascun del 15% respecte a la nota final de lassignatura. Per poder fer la mitjana dels resultats obtinguts en aquests dos exàmens parcials, l'alumne haurà d'aconseguir una puntuació mínima igual o superior a 4 punts en ambdós exàmens.

Al Campus Virtual es detallaran les dates de lliurament dels treballs i les de realització dels dos exàmens parcials.

Els alumnes que no superin l'assignatura mitjançant l'avaluació continuada passaran a ser avaluats pel sistema d'avaluació única, sense tenir en compte les notes obtingudes anteriorment.

B) AVALUACIÓ ÚNICA: Examen final (tota la matèria).

Dia i hora establerts segons calendari acadèmic, a la Programació Oficial del Centre.

Hi haurà un únic tipus dexamen final, sense diferenciacions entre els alumnes que hagin superat lavaluació continuada i els que no.

C) RE-AVALUACIÓ:

Dia i hora establerts segons el calendari acadèmic, a la Programació Oficial del Centre.

Els alumnes que a l'avaluació final hagin obtingut una nota igual o superior a 3.5 i menor de 5, es podran presentar a la reavaluació.

 


Bibliografia

  • Anon (2021) Turismo desde una perspectiva sostenible y el riesgo de la covid-19: Impactos, análisis y posibles intervenciones. Bookwire GmbH. Disponible online
  • Alexander, Michael, Dick Kusleika, and John Walkenbach. (2019) Excel 2019 Bible.1st edition. Indianapolis, IN: Wiley, 2019. Print. Available online
  • Burton, G. (2013) Presenting: deliver presentations with confidence. London: Collins.
  • Bustinduy, I. (2014). Presentaciones efectivas: técnicas para la exposición oral de trabajos y proyectos académicos.. Editorial UOC. Disponible online
  • Cottrell, S. (2003) The Study Skills Handbook. 2nd ed. Basingstoke: Palgrave Macmillan. [4a ed. publicada 2013]
  • Creme, P. and Lea, Mary R. (1997) Writing at University: A Guide for Students. Buckingham: Open University Press.
  • Figueroa-Domecq, C., & Segovia-Perez, M. (2020). Application of a gender perspective in tourism research: A theoretical and practical approach. Revista De Analisis Turistico, 27(2), 251-270. doi:https://doi.org/10.1108/JTA-02-2019-0009 Available online
  • Grauer R., Hogan L, and Poatsy M.A. (2011) Exploring Microsoft Office. Getting Started with Windows 7. Pearson Education, Inc., Publishing as Prentice Hall.
  • Grauer R., Hulett, M. and Poatsy M.A. (2011) Exploring Microsoft Office Word 2010, Prentice Hall. Pearson Education, Inc., Publishing as Prentice Hall.
  • Johnson K. (2010) Student Writing Guide.  Reading, Research and Writing Strategies. University of Minnesota.
  • Liu, Liu, Y., Wang, Y., & Pan, C. (2019). Hot topics and emerging trends in tourism forecasting research: Ascientometric review. Tourism Economics : the Business and Finance of Tourism and Recreation, 25(3), 448–468. https://doi.org/10.1177/1354816618810564 Available online
  • McMillan, K. and Weyers, J. (2006) The Smarter Student: Study Skills and Strategies for Success at University. Harlow: Pearson Education
  • Morales Vallejo, Pedro. “Trabajos Escritos. El Problema Del Plagio.” Miscelánea Comillas 79.154 (2021): 83–107. Disponible online
  • Murray, N. (2008) Writting up your university assignments and research projects: a practical handbook. Maidenhead, Berks: Open University Press: McGraw-Hill. Available online
  • Wallace, M. (2004) Study skills in English: a course in reading skills for academic purposes. Cambridge: Cambridge University Press, 2004

 


Programari

Microsoft Office (Word, Excel, PowerPoint)


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt