Logo UAB

Segona Llengua Estrangera I (Francès)

Codi: 103768 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502904 Direcció Hotelera FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Yolande Lydie Juanola Ep Sabaté
Correu electrònic:
yolanda.juanola@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No escau


Objectius

L’alumnat adquireix un seguit de coneixements lingüístics I desenvolupa competències comunicatives tant en la interacció oral com en l’expressió escrita, de manera que al final d’aquest primer curs  ha de ser capaç de fer el següent:

 

ü  Reconèixer els signes ortogràfics propis del francès i relacionar-los amb els fonemes corresponents.

ü  Reconèixer les lletres que es pronuncien i les que no es pronuncien.

ü  Entendre el significat de frases i expressions curtes.

ü  Mantenir una conversa senzilla en l’àmbit de la vida quotidiana.

ü  Comprendre missatges orals breus, com ara anuncis, i termes i expressions habituals en el sector hoteler.

ü  Redactar textos breus i senzills en francès.

ü  Omplir formularis i impresos amb dades personals.

ü  Utilitzar el francès com a llengua de comunicació (entre companys o amb el professorat).

 

 

 


Competències

  • Comunicar-se oralment i per escrit en una primera, una segona i a una tercera llengües estrangeres en els àmbits de l'hoteleria i de la restauració, així com en diferents entorns relacionats amb els àmbits esmentats.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Fer servir les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  • Gestionar i organitzar el temps.
  • Manejar tècniques de comunicació interna, externa i corporativa en les empreses d'hoteleria i de restauració.
  • Ser capaç d'autoavaluar els coneixements adquirits.
  • Treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar una primera i una segona llengües estrangeres en contextos específics i situacions reals.
  2. Desenvolupar coneixements teoricopràctics en una primera i una segona llengües estrangeres amb temes relacionats amb l'àmbit de les empreses d'hoteleria i de restauració.
  3. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  4. Fer servir les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  5. Gestionar i organitzar el temps.
  6. Identificar els lèxics per al maneig de la comunicació existents a les empreses en una primera i una segona llengües estrangeres.
  7. Identificar les formes gramaticals per al maneig de la comunicació existents a les empreses en una primera i una segona llengües estrangeres.
  8. Ser capaç d'autoavaluar els coneixements adquirits.
  9. Treballar en equip.
  10. Utilitzar les particularitats idiomàtiques que el sector hoteler i de restauració requereixin en una primera i una segona llengües estrangeres.

Continguts

Per la mateixa naturalesa del procés d’aprenentatge d’una llengua, en el qual totes les destreses i les habilitats estan contínuament relacionades, els continguts enumerats a continuació es treballaran de manera connectada. Els continguts lingüístics se subdivideixen en funcions lingüístiques, continguts gramaticals i continguts lèxics.

 FUNCIONS LINGÜÍSTIQUES

Funció socialitzadora

  • Posar-se en contacte amb una persona: saludar i respondre a una salutació, donar la benvinguda.
  • Presentar-se a si mateix i als altres.
  • Disculpar-se.
  • Donar les gràcies.
  • Acomiadar-se.
  • Utilitzar les fórmules generals de cortesia.

Funció informativa

  • Identificar-se i identificar una altra persona.
  • Demanar informació personal (nom, edat, professió, lloc de naixement, nacionalitat, estat civil, situació familiar, etc.).
  • Descriure una persona.
  • Preguntar per un número de telèfon.
  • Demanar un àpat al restaurant.
  • Reservar una habitació.
  • Demanar preus (menjar, habitació d’hotel, etc.).
  • Demanar i donar informacions sobre llocs i sobre temps (hora, dates, durada, etc.).

Funció expressiva

  • Utilitzar expressions de grat i de disgust.
  • Expressar un desig, una preferència.
  • Expressar una necessitat o un interès.
  • Formular una queixa.

Funció inductiva

  • Formular preguntes.
  • Manifestar la possibilitat o la impossibilitat de fer alguna cosa.
  • Convidar a una activitat o a un acte.

Funció metalingüística

  • Preguntar com es diu alguna cosa en francès.
  • Preguntar com es pronuncia una paraula.
  • Demanar el significat d’una paraula.
  • Sol·licitar un aclariment gramatical.
  • Demanar que es parli més a poc a poc.
  • Manifestar que alguna qüestió no ha quedat clara.

 

CONTINGUTS GRAMATICALS

Els pronoms personals.

  • Els pronoms personals de subjecte: je, tu, il, etc. (+ on).
  • Els pronoms personals de complement directe.
  • Els pronoms reflexius: me, te, se.

Els verbs en present d’indicatiu: être, avoir i verbs en -er.

  • Verbs pronominals.
  • Verbs irregulars corrents (aller, faire, sortir, savoir, pouvoir, prendre, dire, etc.).
  • Aimer/savoir  +  infinitiu.

 Les frases actives simples en forma afirmativa i negativa.

  • Les frases interrogatives simples.

  Els articles.

  • Determinats: le, la, les.
  • Indeterminats: un, une, des.
  • Contractés: au, aux, du, des.
  • Partitius: du, de la, des.

 Els adjectius.

  • Demostratius: ce, cet, cette.
  • Possessius: mon, ton, son.
  • Numerals cardinals i ordinals.

  El condicional de cortesia: je voudrais, j’aimerais, etc.

 Gènere i nombre dels adjectius i els noms: masculí, femení, singular, plural.

 Les preposicions.

  • De lloc: à, en, dans, devant, entre, sur.
  • De temps: en, au, dans, après, avant

Els adverbis de freqüència (jamais, toujours, quelquefois, etc.).

 L’imperatiu.

 

CONTINGUTS FONÈTICS

  • Conèixer l’alfabet fonètic francès (consonants/vocals) i l’alfabet.
  • Saber lletrejar.
  • Discriminar totes les vocals i les consonants que només existeixen en francès.
  • Les vocals orals:
  • Discriminar totes les vocals excepte les dues e obertes.
  • Producció de u [ Y ] oposat a [ i ] i [ U ].
  • [ œ ], [ Ø ] i [ ∂ ] en relació amb [ e ] i [ ε ].
  • Consonants [ f ]/[ v ], [ s ]/[ z ], [ S ]/[ Z

 

CONTINGUTS LÈXICS

El contingut lèxic del primer curs prové dels camps semàntics següents: la classe, les nacionalitats i les professions, el temps, l’oci, el calendari, les activitats quotidianes, l’alimentació, la família, l’allotjament, el cos, el caràcter, els transports, els comerços, la restauració i l’hostaleria.

 

PERSPECTIVA DE GÈNERE

En aquesta assignatura:

  • Les classes es fan amb perspectiva de gènere, fomentant la igualtat entre dones i homes i evitant reproduir estereotips de gènere.
  • S’utilitzen estratègies per fomentar la participació de les dones a les aules i es fomenten les relacions de gènere igualitàries.
  • Es facilita el coneixement de les diferències socials i culturals entre homes i dones i de les desigualtats de gènere en l’estructura de la societat i en la producció cultural.
  • Es facilita, igualment, el coneixement sobre la diversitat sexual i afectiva, la identitat de gènere i l’expressió de gènere; el coneixement i la reflexió sobre el pensament i els moviments feministes, la història dels moviments pels drets de les dones, la seva evolució i la seva repercussió crítica en la societat, la cultura i el pensament filosòfic i científic, i el coneixement dels valors d’equitat de gènere en l’exercici professional.
  • Es fa servir un llenguatge no sexista ni androcèntric en documents escrits, visuals o audiovisuals o altres materials de classe. Tractant-se d’una assignatura de llengua, d’altra banda, s’hi donen a conèixer les particularitats i els recursos específics de la llengua objecte d’estudi per a l’ús d’un llenguatge no sexista i, alhora, s’hi promou la reflexió crítica sobre el llenguatge no sexista i els seus usos.

 




Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
No presencial 56 2,24 8, 2, 3, 7, 6, 4, 1, 10
Presencial 56,5 2,26 2, 7, 6, 5, 4, 1, 10, 9
Tipus: Supervisades      
Tutories presencials 3 0,12 8
en línia 5 0,2 8
Tipus: Autònomes      
Teoria 10 0,4 8, 2, 3, 7, 6, 4, 1, 10
activitats 10 0,4 8, 2, 3, 7, 6, 4, 1, 10

Idioma d'impartició

Les classes s'imparteixen en Francés

Metodologia

La metodologia és bàsicament interactiva. Els estudiants han de posar en pràctica tots els coneixements lingüístics per acomplir una sèrie de tasques (orals i escrites), tant en un context global com en l’àmbit del turisme; l’èmfasi es posa en el procés d’aprenentatge, més que no pas en presentacions teòriques del professorat.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Actitud i participació 10% 0 0 8, 2, 3, 7, 6, 5, 4, 1, 10
Activitats orals 5% 0,5 0,02 8, 2, 3, 7, 6, 5, 4, 1, 10, 9
Dossier 20% 5 0,2 8, 2, 3, 7, 6, 5, 4, 1, 10
Prova final 40% 1,5 0,06 2, 7, 6, 4, 1, 10
Proves parcials 10% 1 0,04 2, 7, 6, 4, 1, 10
Redaccions 15% 1,5 0,06 8, 2, 3, 7, 6, 5, 4, 1, 10

SISTEMA D'AVALUACIÓ

L’assignatura té dos sistemes d’avaluació: un d’avaluació continuada i un altre d’avaluació única. A principis de curs l’alumnat ha d’escollir el sistema d’avaluació que vol per l’assignatura i no es podrà modificar. Seguidament es detallen els dos sistemes d’avaluació:

  1. 1.    Sistema d’avaluació continuada

Per a la convocatòria d’avaluació continuada es necessita acreditar una assistència mínima a les classes del 80 %.

El sistema d’avaluació continuada es divideix en:

  • Activitats: 60 % de la nota
  • Examen final: 40 % de la nota

La qualificació de l’assignatura serà NO AVALUABLE quan l’estudiant es presenti a menys de la meitat de les activitats d’avaluació i/o no es presenti a l’examen final.

 

  1. A.   Activitats d’avaluació continuada (60 % de la nota)

Redaccions. Es fan entre 2 i 5 redaccions. El professorat pot demanar la correcció de la redacció original per part de l’alumnat si així ho desitja.

Dossier. El dossier conté entre 6 i 8 activitats, que avaluen alguna de les quatre destreses lingüístiques (comprensió escrita, comprensió oral, expressió escrita i expressió oral). Les activitats es poden fer a casa o a classe. A continuació es detallen activitats d’exemple que es poden incloure com a activitats del dossier:

Transformació de frases

Miniproves

Exercicis

Recerca d’informació

Producció de documents

Activitats orals. Al llarg del curs es fa com a mínim una activitat oral i, com a màxim, dues. Aquestes activitats poden ser individuals o en grup. Les activitats orals, segons el nivell, poden ser monòlegs, diàlegs, presentacions, etc.

Proves de control. Durant el curs es fan una o diverses proves, que poden ser proves d’expressió escrita o proves d’expressió oral.

Actitud i participació. S’avalua l’esforç, l’actitud i la participació de l’alumnat.

 

  1. B.    Examen final d’avaluació continuada (40 % de la nota)

És un examen amb dues parts: expressió oral i expressió escrita. Es fa el mateix dia i hora que l’examen final de la convocatòria d’avaluació única.

Per superar l’assignatura cal obtenir una nota mínima global del 50 % entre les activitats d’avaluació continuada i l'examen final. Si no es supera, es pot anar a la recuperació (vegeu les condicions més endavant).

A continuació es detallen les equivalències de la nota global:

Nota global

Nota sobre 10 a Sigma

Qualificació

92,45-100

10

Excel·lent

87,46-92,45

9,5

Excel·lent

83,46-87,45

9

Excel·lent

80,46-84,45

8,5

Notable

76,46-80,45

8

Notable

72,46-76,45

7,5

Notable

69,46-72,45

7

Notable

64,46-69,45

6,5

Aprovat

59,46-64,45

6

Aprovat

54,46-59,45

5,5

Aprovat

50-54,45

5

Aprovat

44,46-49,99

4,5

Suspens amb dret a reavaluació

39,46-44,45

4

Suspens amb dret a reavaluació

34,46-39,45

3,5

Suspens amb dret a reavaluació

29,46-34,45

3

Suspens

24,46-29,45

2,5

Suspens

19,46-24,45

2

Suspens

14,46-19,45

1,5

Suspens

9,46-14,45

1

Suspens

4,46-9,45

0,5

Suspens

0-4,45

0

Suspens

Recuperació de l’avaluació continuada

L’alumnat que obtingui entre un 3,5 i un 4,999 de nota global té dret a recuperació, que consisteix a repetir les parts de l'examen final d’avaluació continuada en les quals l’alumnat hagi obtingut una nota per sota de la nota mitjana global, és a dir, aquelles parts que estiguin per sota del 60 %.

 

  1. 2.    Sistema d’avaluació única

L'avaluació única per aprovar el curs es compon d'un examen final de dues parts: una part oral i una part escrita que es fan el mateix dia i hora que la prova final de la convocatòria d’avaluació continuada.

La part oral consisteix en una prova d'expressió oral i, la part escrita, en una prova d’expressió escrita i una prova de coneixements gramaticals i lèxics.  

Per aprovar l'examen final i superar l’assignatura es requereix tenir com a mínim el 50 % dels punts en cada part de l'examen i tenir, en la suma de les parts, com a mínim el 60 % dels punts.

Si no es supera l'examen final, es pot anar a la recuperació (vegeu les condicions més endavant).

Amb aquest sistema, la nota final de l’assignatura s’assigna seguint la taula d’equivalències següent:

Nota final sobre 100

Nota sobre 10 a Sigma

Qualificació

97-100

10

Excel·lent

93-96,99

9,5

Excel·lent

89-92,99

9

Excel·lent

85-88,99

8,5

Notable

81-84,99

8

Notable

77-80,99

7,5

Notable

73-76,99

7

Notable

69-72,99

6,5

Aprovat

66-68,99

6

Aprovat

63-65,99

5,5

Aprovat

60-62,99

5

Aprovat

55-59,99

4,5

Suspens amb dret a reavaluació

50-54,99

4

Suspens amb dret a reavaluació

43-49,99

3,5

Suspens amb dret a reavaluació

36-42,99

3

Suspens

30-35,99

2,5

Suspens

24-29,99

2

Suspens

18-23,99

1,5

Suspens

12-17,99

1

Suspens

6-11,99

0,5

Suspens

0-5,99

0

Suspens

Recuperació d’avaluació única

Quan l’alumnat sigui avaluat per avaluació única, la recuperació serà la mateixa que la de la resta de l'alumnat: és a dir, per poder presentar-se a la recuperació, és necessari obtenir com a mínim un 3,5 en el conjunt de les evidències que consten en l'avaluació única.

La recuperació consisteix a repetir les parts de la prova final en les quals l’alumnat hagi obtingut una nota per sota de la nota mitjana global, és a dir, aquelles parts que estiguin per sota del 60 %.

 

Canvi de data de la prova

Els examinands que no puguin assistir a les proves en les dates establertes per motius mèdics, laborals (viatges o altres obligacions semblants) o humanitaris poden sol·licitar un canvi de data al professorat aportant la documentació necessàriai (excepte en casos extrems com ara accidents) amb una antelació mínima de set dies naturals. En cas de resolució positiva, les proves sempre es duen a terme en el termini establert per l’Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera.

 

Altres aspectes d’avaluació

No hi ha cap tipus de certificació de nivell.


Bibliografia

 

Bibliografía básica 

  • Llibre de text :Es recomana a principi de curs 
  • Llibre d’exercicis de gramàtica: Grammaire Progressive du Français avec 680 exercices (nouvelle version). Niveau intermédiaire. CLE International.
  • Dossier amb textos, exercicis, propostes de treball a l’aula i a casa que l’estudiant ha d’imprimir i portar a classe.
  • Materials d’aprenentatge multimèdia en xarxa i llocs web (vegeu el Campus Virtual). 

Bibliografia complementària

  • Le Robert : Dictionnaire de la Langue française
  • BESCHERELLE (nouvelle édition): La conjugaison pour tous
  • Vocabulaire progressif du français: A1 débutant (2017) CLE international

Pàgines web

  • www.podcastfrancaisfacile.com
  • www.apprendre.tv5monde.com
  • www.lepointdufle.net
  • www.lebaobabbleu.com
  • www.bonjourdefrance.com




Programari

No n´hi ha 


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Francès anual matí-mixt