Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És de la màxima importància que l'estudiant, futur docent d'educació infantil, tingui (o en el seu defecte desenvolupi al llarg de l'assignatura) un bon domini oral i escrit de la llengua catalana i de la llengua castellana (nivel 1, equivalent a C1). Per aprovar aquesta assignatura, cal que mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant ora com escrita, i un bon domini de la llengua o llengües vehiculars que constin a la guia docent.
L'assignatura se centra bàsicament en tres àmbits: (A) El desenvolupament de la comunicació i del llenguatge dels infants de 0 a 6 anys, el seu paper en el desenvolupament cognitiu i els factors socials i els models d'intervenció que el faciliten; (B) L'ús del llenguatge a l'escola: els recursos educatius i la intervenció docent tant al primer cicle com al segon cicle d'educació infantil. La introducció d'una llengua estrangera a l'educació infantil; (C) El plurilingüisme a l'escola. El projecte lingüístic de centre: les dues llengües cooficials, els programes d'immersió i la llengua estrangera. L' acollida i la formació lingüística dels infants provinents d'altres cultures.
En finalitzar l'assignatura, l'estudiant haurà de:
(1) Haver integrat sabers (lingüístics, psicolingüístics, sociolingüístics i didàctics) relacionats amb els processos d'adquisició i desenvolupament de la llengua oral;
(2) Conèixer les principals característiques del desenvolupament del llenguatge dels nens i de les nenes de 0 a 6 anys;
(3) Conèixer les nocions fonamentals en què es basen les concepcions actuals sobre l'ensenyament i aprenentatge de llengües en contextos i en programes multilingües;
(4) Conèixer els elements que intervenen en la interacció comunicativa i lingüística a l'aula;
(5) Reconèixer i identificar el paper crucial del llenguatge oral en els diferents àmbits de l'ensenyament i l'aprenentatge escola;
(6) Conèixer el currículum de l'etapa i saber dissenyar activitats que desenvolupin les capacitats d'expressió i parla infantils;
(7) Analitzar els diversos tipus d'intervenció que afavoreixen el desenvolupament de la competència comunicativa dels infants i fer propostes d'intervenció a l'aula;
(8) Analitzar els diversos tipus d'intervenció que afavoreixen el desenvolupament de la competència comunicativa dels infants provinents d'altres cultures i fer propostes d'intervenció a l'aula;
(9) Conèixer els recursos educatius i les propostes metodològiques per al treball de llengua oral a l' aula als dos cicles de l'Educació Infantil i saber analitzar les formes d'intervenció docent;
(10) Saber utilitzar els recursos educatius que faciliten la intervenció docent, permeten millorar les habilitats lingüístiques en contextos multiculturals i plurilingües i promouen l'ús de la llengua catalana a l'escola;
(11) Conèixer els fonaments sociolingüístics i psicolingüístics necessaris per analitzar el tractament de les dues llengües del país a l' escola i per elaborar un projecte d' educació plurilingüe contextualitzat al nostre país;
(12) Tenir informació sobre les polítiques lingüístiques vigents a Catalunya, Espanya i Europa;
(13) Conèixer els fonaments i algunes propostes metodològiques relatives a la introducció d'una llengua estrangera a l'educació infantil;
(14) Saber analitzar els documents oficials, pel que fa l'etapa d'Educació Infantil, que regulen l'activitat lingüística dels centres educatius.
1. La comunicació i el llenguatge
1.1 Els conceptes de "comunicació", "llenguatge", "llengua" i "parla"
1.2 Les funcions comunicativa i representativa del llenguatge
1.3 El caràcter evolutiu i gradual dels processos d'adquisició i d'aprenentatge
1.4 Les funcions comunicatives i lingüístiques en el context familiar
2. El desenvolupament comunicatiu i lingüístic en el context escolar
2.1 Els objectius del treball de llengua oral a l'Educació Infantil
2.2 La interacció comunicativa i verbal al primer cicle de l'Educació Infantil: propostes didàctiques i recursos educatius
2.3 La interacció comunicativa i verbal al segon cicle de l'Educació Infantil: propostes didàctiques i recursos educatius
2.4 Anàlisi del llenguatge oral infantil i propostes didàctiques per a la seva millora
3. El plurilingüisme a l'escola
3.1 La llengua oral al Currículum del primer i del segon cicle de l' Educació Infantil
3.2 La diversitat lingüística a l'aula. La diversitat lingüística de la societat: legislació lingüística i situació de les llengües
3.3 El projecte lingüístic de centre. El pla per a l'actualització del programa d'immersió lingüística a Catalunya i l'acollida lingüística dels infants provinents d'altres cultures. Models d' educació plurilingüe: factors d'èxit
3.4 La introducció d'una llengua estrangera a l'Educació Infantil
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencials de gran grup i desdoblaments | 45 | 1,8 | 2, 20, 1, 13, 14, 19, 11, 9, 8, 27, 25, 28, 29, 26, 34, 31, 32, 30, 35, 15, 16, 18, 24, 23, 17, 5, 36 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació d'activitats i elaboració de treballs | 30 | 1,2 | 2, 20, 1, 13, 14, 11, 10, 9, 8, 25, 28, 26, 34, 31, 32, 30, 33, 35, 15, 16, 18, 24, 23, 7, 17, 5, 36 |
Tipus: Autònomes | |||
Autònomes | 75 | 3 | 2, 20, 1, 4, 12, 13, 19, 21, 11, 10, 9, 8, 27, 25, 28, 32, 33, 15, 16, 18, 22, 24, 23 |
La metodologia de treball d’aquesta assignatura es distribueix en dos àmbits: les sessions en gran grup i les sessions de seminari. En tots dos casos el professorat implicat en aquesta assignatura buscarà de promoure un clima no només d’exposició d’idees sinó també d’interacció, participació i intercanvi. Això serà així especialment en els seminaris, en què es plantejaran tasques setmanals que els alumnes hauran de dur mínimament preparades (algunes lectures, algunes reflexions escrites, el visionat d’algun vídeo, etc.) de tal manera que nodreixin l’intercanvi d’idees en el seminari, possibilitant les agrupacions diverses entre alumnes en parella, petit grup i grup. En aquesta assignatura els seminaris són espais essencials per a la bona marxa dels aprenentatges i de l’assimilació de continguts impartits en grup sencer.
Activitat |
Hores |
Metodologia |
Resultats Aprenentatge |
Presencial en gran grup |
15 |
Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet l’exposició dels principals continguts a través d’una participació oberta i activa per part dels estudiants. |
DDIL.1.1,DDIL.2.1,DDIL.3.1, DDIL.3.2,DDIL.5.1,DDIL.6.1, DDIL.9.1 EI.1.1,EI.8.1,EI.9.1EI.10.1EI.11.1, EI.12.1, TF.1.1, TF.5.1 |
Seminaris |
30 |
Espais de treball en desdoblaments (1/2 del gran grup) supervisat pel professorat on mitjançant anàlisi de documents, resolució de casos o activitats diverses s’aprofundeix en els continguts i temàtiques presentades en les classes magistrals de gran grup. S'hi fa una reflexió aprofundida a través de la interacció oral, la lectura i l'escriptura col·laborativa i individual. |
DDIL.2.1,DDIL.3.1,DDIL.3.2,DDIL.3.3DDIL.5.1, DDIL.6.1, DDIL.9.1, EI.9.1,EI.10.1,EI.11.1,EI.11.2, EI.12.1, TF.1.1, TF.5.1 |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
(1) Examen escrit basat en els continguts dels blocs 1, 2 i 3 | 50% | 0 | 0 | 2, 20, 1, 4, 13, 21, 11, 10, 8, 27, 25, 32, 30, 33, 15, 16, 18, 22, 24, 23, 7 |
(2) Treball escrit en grup i presentació oral | 25% | 0 | 0 | 2, 20, 1, 37, 12, 13, 14, 19, 21, 11, 10, 9, 8, 27, 25, 28, 29, 26, 34, 31, 32, 30, 33, 35, 15, 16, 18, 22, 24, 23, 17, 5, 36 |
(3) Participació activa en les sesions de classe i lliurament de tasques individuals relacionades amb els continguts | 25% | 0 | 0 | 20, 3, 6, 13, 19, 21, 10, 9, 27, 25, 28, 26, 34, 18, 22, 17, 5 |
Criteris per designar que un alumne és avaluable:
(a) l’assistència a les sessions de gran grup no comptabilitzen a la nota final, però l’assistència i participació activa en els seminaris és obligatòria en un mínim del 80% . Si no s'acompleix aquesta premissa se suspèn la tasca 3.
(b) un altre lliurament objecte d'avaluació serà el treball en grup de l'assignatura i la seva respectiva presentació oral a classe; l'assistència a totes dues sessions de presentació del treball és obligatòria. Si no s'acompleix aquesta premissa se suspèn la tasca 2.
Qüestions que cal tenir en compte:
a) per poder aprovar l’assignatura cal aprovar el conjunt de les tres activitats d'avaluació; la nota mínima de cadascuna de les tres activitats per fer mitjana és un 4;
b) el treball en grup i les tasques individuals no es recuperen, l'examen sí; la nota màxima que s'obté en la recuperació de l'examen és un 5;
c) al llarg de l'assignatura caldrà anar lliurant els treballs que configuren l'activitat d'avaluació número 3, per la qual cosa caldrà lliurar-los dins els terminis establerts en cada cas;
El temps màxim en què els alumnes poden esperar rebre un retorn o qualificació després de lliurar una activitat avaluativa és de 20 dies hàbils.
Dates de les presentacions i exàmens:
- Grup 61: presentacions els dies 25 d'abril i 2 de maig; examen el dia 20 de juny i recuperació el dia 4 de juliol.
- Grup 62: presentacions els dies 28 d'abril i 5 de maig; examen el dia 16 de juny i recuperació el dia 30 de juny.
S’espera de l’estudiant una actitud constructiva. Es recomana que mantingui unaposició oberta a comunicar els possibles problemesque sorgeixin, així com oberta també a buscar solucions i a acceptar les possibles propostes eventualment arbitrades pel professor. Cal que mostri una actitud d’escolta activa, de respecte, de participació, de cooperació i d’empatia, així com amabilitat, puntualitat i ús adequat dels dispositius electrònics (mòbil, ordinador, etc.). S’espera també que l’estudiant demostri que és responsable i rigorós en el treball autònom, que participi de forma activa a les classes, que mostri pensament crític amb els altres i amb si mateix, i que mantingui una actitud afavoridora d’un entorn amable, positiu i democràtic i on es respectin les diferències. L'alumnat vetllarà, per altra banda, perquè els textos lliurats al llarg de l'assignatura així com el treball final estiguin lliures de plagi i que no es faci ús de la intel·ligència artificial; en el cas en què detectem plagi oús d'intel·ligència artificial (a través dels programes que el detecten, per exemple) aquelltreball quedarà automàticament suspès.
AQUESTA ASSIGNATURA NO ADMET AVALUACIÓ ÚNICA.
Bigas, M. & Correig, M. (2000). Didáctica de la lengua en la educación infantil. Síntesis.
Bullich, E. & Maure, M. (1996). Manual del rondallaire. Edicions de la Magrana.
Cameron, L. (2001). Teaching languages to young learners. Cambridge University Press.
Del Rio Pérez, M. J. (1999). La llengua oral a l'escola: una introducció. Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya.
Del Rio Pérez, M. J. (1993). Psicopedagogia de la lengua oral un enfoque comunicativo. Editorial Horsori.
Departament d'educació (2008). Currículum d'Educació Infantil. Generalitat de Catalunya.
Departament d'ensenyament (2003). L'ús del llenguatge a l'escola. Propostes d'intervenció per a l'alumnat amb dificultats de comunicació i llenguatge. Generalitat de Catalunya.
Ferrer Serrahima, I. (2012). L'artesania de la comunicació. Diàleg, escolta i llenguatge en l'etapa 0-6. Graó.
Fons, M. & Palou, J. (2016). Didáctica de la lengua y la literatura en educación infantil. Síntesis.
Hermoso, A i altres (2013). Dos nens, una nena i un cargol. Ensenyar llengua i ciències en la diversitat lingüística de Parvulari. Barcanova
Huguet, T.; Solé I. & Bassedas E. (1999). Aprendre i ensenyar a l'Educació infantil. Graó.
Janer , G. (2010). Literatura oral y ecologíade lo imaginario. Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
Palou, J.; Carreras, M. & Bosch, C. (2005). La lengua oral en la escuela: 10 experiencias didácticas. Graó.
Pelegrin, A. (2004). La aventura de oir. Cuentos tradicionales y literatura infantil. Anaya.
Perera, J. (2010) Educación plurilingüe. Aula de Innovacion Educativa, 197, 30-34.
Picq, P.; Sagart, L. & Dehaene, C. (2009). La història més bonica del llenguatge. Edicions de 1984.
Pinter, A. (2006). Teaching Young Language Learners. Oxford University.
Ruiz Bikandi, U. (ed.) (2000). Didáctica de la segunda lengua en la educación infantil y primaria. Síntesis.
Sánchez-Cano, M. (2009). La conversa en petits grups a l'aula. Graó
Sánchez-Cano, M. (2001). Aprendiendo a hablar con ayuda. Milenio
Sánchez Cano, M. (1999). Aprenent i ensenyant a parlar. Pagès Editors
Unamuno, V. (2003). Lengua, escuela y diversidad sociocultural. Graó
Vila, I.;Siqués, C. (2006). Infància estrangerai coneixement de la llengua de l'escola. Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, 38, 29-37.
Vila, I.; Siqués, C. & Roig, T. (2006). Llengua, escola i immigració: un debat obert. Graó
Webs d'interès:
El pla per a l'actualització del programa d'immersió lingüística a Catalunya
http://blocs.mesvilaweb.cat/media/cGlsWzFd_153243_1_3029_1.pdf
Recursos Departament Ensenyament
www.xtec.es/recursos/catala/index.htm
Contes infantils
www.unamadecontes.cat/
Recursos contes
www.xtec.es/recursos/lit_inf/contes/
Grup Gretel literatura infantil
www.gretel-uab.pangea.org/endevinalles/
El programari que s'emprarà serà bàsicament programes de tractament de textos i d'exposicions, així com repositoris de documents.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 611 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 612 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 621 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 622 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 61 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 62 | Català | segon quadrimestre | tarda |