Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | OT | 6 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tindre aprovades les assignatures de Bases de la Cirurgia, MiC 1, MiC2, MiC3, MiC4.
La docència de la patologia quirúrgica urgent per aparells, en els estudis de medicina i cirurgia, es por definir com el conjunt d’activitats destinades a proporcionar al alumne un nivell de competència en aquesta àrea. Aquesta competència ha de ser adequada per el metge recent llicenciat, així com una base sòlida per posteriorment adquirir en el futur les competències pròpies d’una especialitat quirúrgica.
És important al hora d’entendre aquesta assignatura optativa, que té un sentit transversal amb altres àrees mèdiques de la patologia urgent. Per aquest motiu, és molt important l’orientació del pla docent. La visió sindròmica d’aquesta patologia serà fonamental en base a orientar el diagnòstic i les estratègies terapèutiques davant la majoria de les situacions clíniques.
Per tant els objectius de formació són que l’alumne haurà d’adquirir i reforçar els coneixements teòrics i les habilitats necessàries per identificar els principals problemes produïts per les situacions urgents quirúrgiques en els diferents aparells del cos humà. També haurà d’adquirir l’expertesa en l’anàlisi de les fons bibliogràfiques relacionades amb cada un dels temes, desenvolupar l’esforç de l’autoaprenentatge personal i les actituds adequades en la seva relació amb els pacients i així amb la resta de treballadors de la sanitat, especialment en les àrees d’urgències.
Teoria
Tema 1 Urgències Vasculars
Tema 2 Urgències Neuroquirúrgiques
Tema 3 Urgències Oftalmològiques
Tema 4 Urgències Otorrinolaringològiques
Tema 5 Urgències Digestives I (Esofagogàstriques)
Tema 6 Urgències Digestives II (Intestinals i proctològiques)
Tema 7 Urgències Digestives (Biliars i pancreàtiques)
Tema 8 Urgències Urològiques.
Tema 9 Urgències Ginecològiques)
Tema 10 Implicacions mèdico-legals a les Urgències quirúrgiques per Aparells.
Seminaris de casos clínics
SCC 1 Vasculars / Neuroquirúrgics
SCC 2 Urològics / Ginecològics
SCC 3 OTR / Oftalmològics
SCC 4 Digestiu I
SCC 5 Digestiu II
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
SEMINARIS DE CASOS CLÍNICS (SCC) | 5 | 0,2 | |
TEORIA (TE) | 10 | 0,4 | |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS / ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 60 | 2,4 |
Aquesta Guia descriu el marc, continguts, metodologia i normes generals de l'assignatura, d'acord amb el pla d'estudis vigent. L'organització final de l'assignatura pel que fa al nombre i mida de grups, distribució en el calendari i dates d'exàmens, criteris específics d'avaluació i revisió d'exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través del professors responsables de l'assignatura a les UDH.
Pel present curs, els professors designats pels Departaments com a responsables de l’assignatura a nivell de Facultat i de les UDH són:
Departament(s) responsable(s): Dpt. Cirurgia
Responsable de Facultat: José Antonio González López (jgonzalezl@santpau.cat)
Responsables UDH
Responsables UDHSP |
Responsables UDHVH |
Responsables UDGTiP |
Responsables UDHPT |
José Antonio Gonzalez Lopez | Enric Trilla Herrera |
|
Salvador Navarro |
Metodologia docent general:
TIPOLOGIES DOCENTS DIRIGIDES: (~20% Teoria, practiques d’aula, seminaris de casos clínics,seminaris especialitzats i pràctiques clíniques assistencials)
Teoria ( tipologia TE). Mida de grup: grup de matrícula. Sessions programades 10 (1h per sessió).
Seminaris (tipologia SEM). La mida estàndard és de 20 i els desdoblaments s’estableixen a partir de 25 estudiants per grup. Sessions programades: 5 sessions de 1 hora.
TIPOLOGIES DOCENTS SUPERVISADES (~20-25%. Pràcticum assistencial sense directrius, pràctiques supervisades, classes virtuals)
CLASSES VIRTUALS (TIPOLOGIA VIRT).
Docència impartida sense presencia a l’aula sota la supervisió permanent i personalitzada de l’estudiant i utilitzant de manera intensiva les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC).
TUTORIES
Les tutories no computaran com. a hores presencials, però poden ser programades i realitzar-se individualment o en grup, al despatx dels professors, en espais docents o utilitzant les TIC, i l’alumne ha de ser informat dels horaris d’atenció del professorat. Es computaran dins de les activitats supervisades: 1 tutoria per alumne.
TREBALL AUTÒNOM (50-55% total 37,5-41,25hores).
Lectura comprensiva de textos i articles, estudi i realització d'esquemes, resum i assimilació conceptual dels continguts. Preparació de les presentacions i lliuraments.
AVALUACIÓ (5% total 3,75hores):
Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència a classe i seminaris | 100% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 |
L’avaluació es farà de forma continua a lo llarg de la duració de l’assignatura, mitjançant el plantejament de preguntes i supòsits en cadascuna de les sessions per part del professorat, de forma que el estudiant mostri que ha assolit els resultats d’aprenentatge associats a l’assignatura tant en coneixements teòrics com a pràctics, com en el desenvolupament de l’historial clínic, diagnòstic, estratègies terapèutiques en base a la millor informació científica.
Tanmateix la capacitat de relació multidisciplinar mèdica, amb l’entorn del pacient, així com una bona capacitat de transmetre aquesta informació de forma oral i escrita es valorarà amb un treball i presentació del mateix al final de la assignatura.
Els estudiants que no realitzin les proves d’avaluació tant teòrica com pràctica seran considerats com No avaluats exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura.
Es programarà una prova de recuperació pels alumnes que no superin els continguts de l'assignatura amb un format a determinar.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
- Schwartz's Principles of Surgery, 11e Eds. F. Charles Brunicardi, et al. McGraw-Hill, 2019
- ACS Surgery. Priciples and practice . Ed BC. Decker , INC (english ed. 2014)
- Protocols i guies terapèutiques d’urgències en general i en particular per aparells.
- Sabiston. Tratado de cirugía. Fundamentos biológicos de la pràctica quirúrgica moderna. Ed. Elsevier 2017.
no cal programari específic
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.