Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana que l’alumnat hagi aprovat les assignatures del primer cicle.
L'alumnat adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials.
També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.
1.- Reconèixer els riscos i problemes de l’anestèsia amb la finalitat de que l’alumne quan sigui especialista en qualsevol branca de la medicina pugui preparar físicament i psicològica als seus malalts abans de la cirurgia i l’anestèsia.
2.- Conèixer els problemes especials de l’anestèsia en els diferents tipus de cirurgia i per a diferents tipus de malalt perquè l’alumne, un cop feta l’especialitat que hagi triat pugui ajudar i aconsellar el cirurgià i l’anestesiòleg davant de problemes mèdics que puguin afectar al malalt durant l’anestèsia i la cirurgia.
3.- Aplicar els principis bàsics de fisiopatologia i farmacologia al diagnòstic i tractament del malalt en estat crític: coma de qualsevol etiologia, insuficiència respiratòria i cardiovascular, aturada cardio-respiratòria, politraumàtic, estats de xoc, etc.
4.- Familiaritzar-se amb la valoració del dolor agut utilitzant analgèsics per diferents vies i poder fer algunes tècniques per alleugerir el dolor en situacions de dolor crònic.
5.- Conèixer i reconèixer els principis generals de la Reanimació Postquirúrgica, les complicacions més freqüents i el seu tractament
Objectius específics
1.- Conèixer les indicacions quirúrgiques generals, el risc preoperatori i les complicacions postoperatòries
Coneixement
Habilitats clíniques (saber fer)
Habilitats clíniques (saber com es fa)
2.- Conèixer els principis generals de la anestesia i la reanimació
Coneixement
Habilitats clíniques (saber fer)
Habilitats clíniques (saber com es fa)
3.- Conèixer els principals grups de fàrmacs, dosis, vies d’administració i farmacocinètica. Fàrmacs analgèsics.
Coneixement
Habilitats clíniques (saber fer)
Habilitats clíniques (saber com es fa)
Indicar la terapèutica més adequada dels processos aguts i crònics més prevalents, així com dels malalts en fase terminal
Conèixer l’epidemiologia, les conseqüències socioeconòmiques i les bases fisiopatológiques del dolor agut i crònic i el seu tractament
Coneixement
El dolor i el seu tractament. Definició i tipus de dolor. El tractament del dolor com un dret fonamental de la persona.
a) el dolor com un problema de Salut Pública
b) Conèixer els mecanismes implicats en la transmissió i modulació del dolor i en l’evolució de dolor agut a crònic.
c) Saber com avaluar el dolor, el patiment i la discapacitat així com l’eficàcia dels tractaments. Escales i
qüestionaris
d) Conèixer els tractaments utilitzats en el tractament del dolor agut i crònic
e) Conèixer les característiques clíniques i el tractament dels quadres clínics més freqüents que cursen amb dolor:
Dolor agut postoperatori i a urgències
Dolor músculo-esquelètic
Dolor neuropàtic
Dolor oncològic
Dolor al nen i a l’ancià
Dolor a l’embarassada
Dolor al malalt drogodependent
Dolor a cures pal·liatives
f) Criteris de derivació i consulta a una Unitat del Dolor
g) Principis d’analgèsia i sedació pal·liatives
Habilitats clíniques (saber fer)
Habilitats clíniques (saber com es fa)
Classes teòriques (11 hores): en cas de classes virtuals es lliuraran les gravacions de les classes teòriques mitjançant el Campus virtual (Moodle)
Risc preoperatori (1 hora)
Principis generals de l’anestesia i Reanimació (2 hores)
Anestèsics generals (1 hora)
Anestesia locoregional i anestèsics locals (1 hores)
Anestèsia obstètrica (1 hora)
Dolor agut i crònic (2 hores)
Reanimació post quirúrgica (3 hores)
Pràctiques de laboratori (4 hores): es realitzaran en petits grups per tal de respectar la distància social de seguretat
Casos clínics aplicats en Anestesiologia (1 hora)
Competències contextuals (1 hora)
Monitorització bàsica (1 hora)
Via aèria bàsica (1 hora)
Pràctiques clíniques assistencials (15 hores): es podran realitzar també en horari de cap de setmana i festius durant les guàrdies d'Anestesiologia a l'hospital
Quiròfans (5 hores)
Unitat Reanimació (5 hores)
Dolor (5 hores)
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES ASSISTENCIALS (PCAh) | 15 | 0,6 | 12 |
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 4 | 0,16 | |
TEORIA (TE) | 11 | 0,44 | 1, 2, 3, 6, 8, 10, 11, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS / ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 42 | 1,68 | 2, 6, 8, 9, 11, 15 |
Aquesta Guia descriu el marc, continguts, metodologia i normes generals de l'assignatura, d'acord amb el pla d'estudis vigent. L'organització final de l'assignatura pel que fa al nombre i mida de grups, distribució en el calendari i dates d'exàmens, criteris específics d'avaluació i revisió d'exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través del professorat responsable de l'assignatura a les UDH.
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Pel present curs, els professors designats pels Departaments com a responsables de l'assignatura en l'àmbit de Facultat i de les UDH són:
UDHSP |
UDHVH |
UDGTiP |
UDPT |
Elena Català Miren Revuelta mrevuelta@santpau.cat Pilar Paniagua ppaniagua@santpau.cat |
Miriam de Nadal Susana Gomez susagonzalez@vhebron.net
|
Enrique Moret Ruiz Alicia Melero amelero.germanstrias@gencat.cat Maria del Mar Monerris Tabasco mmmonerris.germanstrias@gencat.cat (25 estudiants)
|
Dr. Jenaro Mañero jenaromanero@gmail.com (15-20 estudiants) |
L’assignatura es podrà impartir si compleix amb un mínim de 10 estudiants matriculats/des.
L’horari orientatiu de l’assignatura es pot consultar al web de la UD corresponent.
Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiquesi seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència participació activa a classe i seminaris (virtuals o presencials) | 40% | 1 | 0,04 | 1, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 15 |
Avaluació de casos pràctics i resolució de problemes | 10% | 1 | 0,04 | 13 |
Avaluació escrita mitjançant prova objectiva: ítems de resposta múltiple / proves d'assaig de preguntes restringides | 50% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 6, 8, 10, 11, 13, 15 |
Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.
El sistema d’avaluació es basa en:
Prova objectiva de resposta múltiple i preguntes curtes: 50%
Assistència i participació activa a classe: 40% (en el cas de realitzar classes virtuals (no presencials), també es valorarà l'assistència i la participació) mitjançant una pregunta al final de cada classe.
Avaluació de casos pràctics i resolució de problemes: 10%
Resolució de problemes, assistència a classe, participació activa, demostració d’habilitats, comportament de l'alumnat durant les pràctiques (puntualitat, compliment de l'horari, tracte amb el pacient, tracte amb el personal mèdic/infermeria, interès mostrat, implicació/col·laboració).
Es considerarà com a "No Avaluable" l'alumnat que no realitzi les proves d’avaluació tant teòrica com pràctica, exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura”.
L'assignatura contempla un sistema de recuperació per l'alumnat que no hagi superat els continguts de la mateixa, amb un format a determinar.
Bibliografia específica
Anesthesia Student Survival Guide: A Case-Based Approach by Jesse M. Ehrenfeld, Richard D Urman, and Scott Segal (Paperback - Mar 19, 2010)
Pocket Anesthesia (Pocket Notebook Series) by Richard D Urman and Jesse M Ehrenfeld (Loose Leaf - Jun 1, 2009)
NMS Clinical Manual of Anesthesia by Randall S. Glidden (Paperback - Oct 15, 2002)
Atlas de poche d'anesthésie de Norbert Roewer, Holger Thiel, Jürgen Wirth, et Guy Freys (Broché - 8 septembre 2009)- l'original està en alemany (te possat el francés, perquè jo d'alemany ni papa), n'hi però una traducció al castellà però evidenment no és de l'última edició.
Core Clinical Competencies in Anesthesiology: A Case-based Approach (Cambridge Medicine) by Christopher J. Gallagher, Michael C. Lewis, and Deborah A. Schwengel (Paperback - 12 Apr 2010)
How to Survive in Anaesthesia: A Guide for Trainees, Third Edition by Neville Robinson and George M. Hall (Paperback - 10 Oct 2006)
Recursos WEB:
Anestesia virtual
http://www.anestesiavirtual.com/
Regional anestesia:
http://www.raeducation.com
No cal programari específic.
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.