Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Malgrat que no hi ha prerequisits oficials, és molt recomanable haver superat l’assignatura “Bioquímica Estructural i Biologia Molecular”.
En qualsevol cas, és convenient repassar els següents temes de batxillerat:
L’assignatura Bioquímica Metabòlica se centra en el coneixement de les fonts, formes d'emmagatzematge i utilització d'energia i nutrients en l'organisme humà, distingint les diferents especialitzacions metabòliques. S'estudien les principals vies catabòliques i anabòliques i la seva regulació. Es fa èmfasi en les interrelacions del metabolisme de glúcids, lípids, aminoàcids i nucleòtids, en els mecanismes de regulació hormonal durant el cicle alimentació-dejú, i es discuteixen alteracions bioquímiques presents en patologies metabòliques comunes.
Es pretén que l'alumne assoleixi una comprensió global del metabolisme humà que integri els seus principals mecanismes, funcions i regulació. Aquesta comprensió li haurà de servir de base per aprofundir en temes concrets durant la resta dels estudis de grau amb l'ajuda dels llibres de text, en particular en assignatures com Fisiologia, Farmacologia o Bioquímica Clínica.
BLOCS TEMÀTICS DE TEORIA I SEMINARIS:
Tema 1. Introducció al metabolisme i la seva regulació. Bioquímica de la senyalització cel·lular
Conceptes bàsics de Bioenergètica i del control del metabolisme energètic. Principals vies de senyalització inter i intracel·lular que regulen el metabolisme energètic (5 hores de teoria i 2 hores de seminaris especialitzats).
Tema 2. Fase comuna del metabolisme oxidatiu
Metabolisme energètic mitocondrial: Piruvat deshidrogenasa, cicle dels àcids tricarboxílics i fosforilació oxidativa. Formació de radicals lliures de l'oxigen (4 hores de teoria i 4 hores de seminaris especialitzats).
Tema 3. Estructura i metabolisme dels hidrats de carboni
Característiques, origen i funció dels carbohidrats. Digestió i absorció de carbohidrats. Glucòlisi. Gluconeogènesi. Metabolisme del glucogen. Ruta de les pentoses fosfat (6 hores de teoria i 4 hores de seminaris especialitzats).
Tema 4. Estructura i metabolisme dels lípids
Estructura i característiques dels lipids. Obtenció d'energia a partir d'àcids grassos. Síntesi d'àcids grassos i triacilglicèrids. Metabolisme de lípids amb funció estructural. Metabolisme del colesterol. Transport de lípids en sang per lipoproteïnes (6 hores de teoria i 4 hores de seminaris especialitzats). En acabar el tema, es farà 1 pràctica d'aula sobre dislipidèmies (2 hores)
Tema 5. Metabolisme dels compostos nitrogenats
Metabolisme dels aminoàcids. Cicle de la urea. Metabolisme de derivats dels aminoàcids: derivats nitrogenats no nucleotídics i nucleòtids (4 hores de teoria i i 2 hores de seminaris especialitzats).
Tema 6. Integració i control del metabolisme
Particularitats metabòliques d'alguns teixits. Interrelacions entre els teixits en diversos estats nutricionals o hormonals i alteracions (2 hores de teoria i i 4 hores de seminaris especialitzats).
PRÀCTIQUES DE LABORATORI:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES D'AULA (PAUL) | 2 | 0,08 | 6, 7, 4, 9, 8, 12, 14, 13, 20, 19, 18, 17 |
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 12 | 0,48 | 2, 6, 9, 10, 14, 13, 11, 16, 20, 18, 17, 22 |
SEMINARIS (SEM) | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 6, 7, 4, 9, 8, 10, 12, 14, 13, 11, 15, 16, 20, 19, 18, 17, 22, 21 |
TEORIA (TE) | 27 | 1,08 | 2, 3, 6, 7, 4, 9, 8, 10, 12, 14, 13, 11, 15, 20, 19, 18, 17, 22 |
Tipus: Supervisades | |||
ACTIVITATS PROPOSADES A TRAVÉS DEL MOODLE, PREPARACIÓ DE LES ACTIVITATS SEM, TUTORIES | 17,5 | 0,7 | 1, 2, 3, 6, 7, 4, 9, 8, 10, 12, 14, 13, 11, 15, 16, 20, 19, 18, 17, 22, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
ESTUDI PERSONAL / ELABORACIÓ DE TREBALLS | 88 | 3,52 | 3, 6, 7, 4, 9, 8, 10, 12, 14, 13, 11, 15, 16, 20, 19, 18, 17, 22, 21 |
La metodologia docent constarà de classes de teoria (TE), de seminaris especialitzats on es discutiran casos pràctics i clínics (SEM), de pràctiques de laboratori (PLAB) i una pràctica d'aula (PAUL), totes elles activitats dirigides. El material docent principal per aquestes activitats se subministrarà a través de la plataforma Moodle de la UAB.
Les classes de teoria (27 sessions d'1 hora) s'impartiran en forma de sessions d'una hora en les quals els professors comentaran també el material disponible per les altres activitats, incloent materials per l'autoaprenentatge.
Els seminaris especialitzats es faran en grups reduïts per comentar dubtes i discutir casos d'aplicació pràctica o clínica. En aquesta activitat (10 sessions de 2 hores), els alumnes disposaran d'un guió amb preguntes que hauran de resoldre i les discutiran amb els seus companys i el tutor, que actuarà de moderador.
La pràctica d'aula sobre dislipèmies (1 sessió de 2 hores) serà impartida pel Cap del Servei de Bioquímica Clínica de l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau
Per les pràctiques de laboratori (3 sessions de 4 hores) es realitzaran uns protocols experimentals seguint un guió i els alumnes disposaran d'un llistat de preguntes que hauran de resoldre.
Per últim, després d'haver preparat els materials impartits com a activitat d'autoaprenentatge i prèvia cita concertada amb els professors, els alumnes podran disposar de tutories específiques.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació Seminaris | 5% de la nota final | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 4, 9, 8, 10, 12, 14, 13, 11, 15, 16, 20, 19, 18, 17, 22, 21 |
Avaluació pràctiques de laboratori | 5% de la nota final | 0,5 | 0,02 | 2, 3, 9, 10, 14, 16, 18, 17 |
Examen 1: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: ítems de selecció múltiple i/o proves d'assaig | 45 % de la nota final | 3,5 | 0,14 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 4, 9, 8, 10, 12, 14, 13, 11, 15, 16, 20, 19, 18, 17, 22, 21 |
Examen 2: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: ítems de selecció multiple i/o proves d'assaig | 45% de la nota final | 3,5 | 0,14 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 4, 9, 8, 10, 12, 14, 13, 11, 15, 16, 20, 19, 18, 17, 22, 21 |
AVALUACIÓ CONTINUA
La nota mitjana de l'assignatura es calcula a partir de les qualificacions obtingudes a 4 activitats avaluables:
FORMAT DELS EXAMENS
Els exàmens seran avaluacions escrites mitjançant proves objectives que poden ser de dues tipologies avaluatives -ítems de selecció múltiple i/o proves d'assaig- destinades a reflectir l'assoliment de competències i el reconeixement de conceptes.
REQUISITS PER APROVAR
Per aprovar l'assignatura caldrà que les notes de l’examen 1 (o la seva recuperació) i de l’examen 2 (o la seva recuperació) siguin, en ambdós casos, igual o superior a 4 sobre 10 i la nota final, resultant de totes les activitats d’avaluació continua (veure formula) sigui igual o superior a 5 sobre 10.
PROVA DE RECUPERACIÓ
Els alumnes que no hagin obtingut una nota igual o superior a 4 a l'examen 1 o a l'examen 2 poden recuperar la part o parts no aprovades a l'examen final de recuperació. Aquesta prova consistirà en un examen amb proves objectives d’ítems de selecció múltiple i/o proves d’assaig de la part o parts suspeses.
Els alumnes que no hagin obtingut una nota igual o superior a 4 en els dos exàmens parcials es podem presentar a l'examen global per obtenir una única nota de qualificació que representarà el 100% de la nota final. En aquest cas, ja no es tindran en compte les notes obtingudes a l’avaluació continua.
La nota final es calcularà amb la fórmula següent:
Nota final si es fan exàmens parcials = nota examen parcial 1 (o recuperació) x 0,45 + nota examen parcial 2 (o recuperació) x 0,45 + nota SEM x 0,05 + nota PLAB x 0,05 punts. Cal obtenir una notar superior o igual a 4 en cada examen parcial per poder aprovar. Si una de les notes dels exàmens parcials es inferior a 4 no es farà la mitjana i es posarà aquesta nota en l’acta final.
Nota final si es fa l’examen global = nota examen.
Tots els alumnes tenen l'opció d'avaluar tota l'assignatura a l'examen final de recuperació, renunciant a totes les notes obtingudes prèviament en avaluaciócontinua. En aquest cas, la prova englobarà tota l'assignatura (incloses les pràctiques de laboratori, pràctiques d'aula i seminaris), tindrà un pes del 100% de la nota i serà la nota definitiva. S'entén que els alumnes que, havent aprovat l'assignatura, decideixin presentar-se a aquesta prova renuncien a la nota aconseguida i obtindran com a nota de l'assignatura la qualificació d'aquesta prova de recuperació.
Els estudiants que no es presentin al 67% de les activitats d'avaluació contínua (és a dir, que no es presentin a l'examen a 1 o a l'examen 2) i tampoc es presentin a l'examen de recuperació seran considerats com No avaluables.
AVALUACIÓ ÚNICA
En aquest cas, hi ha un únic examen final que englobarà tot el temari de l'assignatura (incloent els materials docents de les pràctiques de laboratori, pràctica d'aula i seminaris), tindrà un pes del 100% de la nota i serà la nota definitiva. El format d’examen serà idèntic a l’avaluació continua. Els alumnes que no hagin obtingut una nota igual o superior a 5 a l’examen final es podem presentar a l’examen de recuperació, i la nota obtinguda tindrà un pes del 100% de la nota i serà la nota definitiva. Els estudiants que no es presentin a l’examen final i a la seva recuperació tindran la qualificació de no avaluable. La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continua.
Es recomana treballar habitualment amb els següents llibres. Marcats amb un asterisc (*) s'assenyalen els e-llibres disponibles gratuitament a través del web de les biblioteques de la UAB:
Llibres molt complerts:
Llibres de complexitat intermitja:
Llibres bàsics:
La bibliografia digital completmentària s'anirà indicant per a cada tema a través de l'aula Moodle de l'assignatura
No cal programari especific.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 101 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 102 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 103 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 104 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 105 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 106 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 107 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 108 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 109 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 110 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 101 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 102 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 103 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 104 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 105 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 106 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 107 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 108 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 109 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 110 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 111 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 112 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 113 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 114 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 115 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 116 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 117 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 118 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 119 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 120 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 101 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 102 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 103 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 104 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 105 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 106 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 107 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 108 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 109 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 110 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 111 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 112 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 113 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 114 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 115 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 116 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 117 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 118 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 119 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 120 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 101 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 102 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 103 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 104 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |