Logo UAB

Anatomia Humana: Esplancnologia

Codi: 103593 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502442 Medicina FB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Rosa Maria Mirapeix Lucas
Correu electrònic:
rosa.mirapeix@uab.cat

Equip docent

Rosa Maria Mirapeix Lucas
Pere Jordi Fàbregas Batlle
Sandra López Gordo
Silvia Inmaculada Martinez-Herrada Fernandez
Gemma Manich Raventos
Sergi Call Caja
Santiago Rojas Codina
Judit Pampalona Sala

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana que l’estudiant hagi adquirit els coneixements bàsics i les habilitats de les assignatures d’anatomia humana impartides en el primer curs del grau de medicina, així com les competències bàsiques d’autoaprenentatge i de treball en grup.


Objectius

L’assignatura d’Anatomia Humana: esplancnologia és una assignatura que s'imparteix en el primer semestre del segon curs del Grau en Medicina i es centra en els sistemes respiratori, urogenital i digestiu i en altres òrgans relacionats com les glàndules suprarenals, tiroides, paratiroides, timus i melsa.

Els objectius de l’assignatura són:

  • Conèixer l’embriologia bàsica, l'organització anatòmica i l'anatomia descriptiva, així com l'anatomia topogràfica de les principals regions del cos humà.
  • Aplicar els coneixements adquirits d’embriologia i d'anatomia a la patogènia i simptomatologia de patologies congènites i / o adquirides.
  • Aprendre i utilitzar correctament la nomenclatura anatòmica.
  • Identificar les diferents estructures anatòmiques.
  • Obtenir habilitats pràctiques.

Competències

  • Demostrar que comprèn els agents causants i factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de la malaltia
  • Demostrar que comprèn l'estructura i funció dels aparells i sistemes de l'organisme humà normal en les diferents etapes de la vida i en els dos sexes.
  • Demostrar que comprèn les ciències bàsiques i els principis en els que es fonamenten.
  • Demostrar que coneix i comprèn l'anatomia descriptiva i funcional, macro i microscòpica dels diferents aparells i sistemes, així com l'anatomia topogràfica, la seva correlació amb les exploracions complementàries bàsiques i els mecanismes de desenvolupament.
  • Demostrar que es coneix adequadament la llengua anglesa, tant oralment com per escrit, per poder comunicar-se científicament i professionalment amb eficàcia.
  • Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca.
  • Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  • Ensenyar i comunicar a altres col·lectius professionals els coneixements i les tècniques apreses.
  • Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  • Organitzar i planificar adequadament la càrrega de treball i el temps en les activitats professionals.
  • Reconèixer com a valors professionals l'excel·lència, l'altruisme, el sentit del deure, la compassió, l'empatia, la honradesa, la integritat i el compromís amb els mètodes científics.
  • Valorar críticament i utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els coneixements anatòmics adquirits per produir textos estructurats de revisió.
  2. Conèixer i utilitzar correctament la nomenclatura anatòmica internacional.
  3. Demostrar que es coneix adequadament la llengua anglesa, tant oralment com per escrit, per poder comunicar-se científicament i professionalment amb eficàcia.
  4. Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca.
  5. Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  6. Descriure els factors que determinen la forma, l'aspecte general i les proporcions del cos humà en estat de salut en les diferents etapes de la vida i en els dos sexes.
  7. Descriure els fonaments científics de l'anatomia humana.
  8. Descriure l'organització anatòmica general dels aparells i sistemes del cos humà en estat de salut.
  9. Descriure les estructures anatòmiques mitjançant la inspecció, la palpació i/o la utilització de diferents tècniques de diagnòstic per la imatge.
  10. Descriure les estructures anatòmiques, l'organització i la morfogènesi de l'aparell locomotor, de l'aparell respiratori, de l'aparell digestiu, i de l'aparell urogenital.
  11. Ensenyar i comunicar a altres col·lectius professionals els coneixements i les tècniques apreses.
  12. Explicar la formació del disc embrionari i els seus principals derivats.
  13. Identificar els mecanismes morfogenètics de les principals alteracions en el desenvolupament de l'aparell locomotor, de l'aparell respiratori, de l'aparell digestiu i de l'aparell urogenital.
  14. Identificar les estructures anatòmiques que configuren els diferents aparells i sistemes corporals en estat de salut, mitjançant la inspecció, la palpació i/o la utilització de mètodes macroscòpics i diferents tècniques de diagnòstic per la imatge.
  15. Identificar les estructures anatòmiques que constitueixen els diferents aparells i sistemes corporals en estat de salut en les grans etapes del cicle vital i en els dos sexes.
  16. Identificar les principals tècniques utilitzades en un laboratori d'anatomia humana.
  17. Identificar, a nivell bàsic, el sistema de donació i els protocols d'utilització de cossos a la Facultat de Medicina.
  18. Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  19. Organitzar i planificar adequadament la càrrega de treball i el temps en les activitats professionals.

Continguts

PART 1- SISTEMA RESPIRATORI

Visió general del desenvolupament del sistema respiratori. Nas, cavitats nasals i sins paranasals. Laringe. Tràquea i bronquis. Pulmons. Cavitats pleurals i pleura. Mediastí. Innervació, vascularització i drenatge limfàtic del sistema respiratori. Anatomia topogràfica, clínica i radiològica de l'aparell respiratori.

PART 2- SISTEMA UROGENITAL

Visió general del desenvolupament del sistema urogenital.  Anatomia topogràfica, clínica i radiològica de l'aparell urogenital
Aparell urinari: ronyons, urèters, bufeta de l’orina, uretra masculina i femenina.  Innervació i vascularització (arterial, venosa i limfàtica) de l’aparell urinari.
Aparell reproductor masculí: Testicles i epidídim, conductes deferents i ejaculadors. Cordó espermàtic.  Glàndules accessòries: pròstata, vesícules seminals, i glàndules bulbouretrals. Escrot.  Penis.   Innervació i vascularització (arterial, venosa i limfàtica) de l’aparell reproductor masculí.
Aparell reproductor femení: Ovaris, úter, trompes uterines, vagina i genitals externs femenins.  Mama. Innervació i vascularització (arterial, venosa i limfàtica) de l’aparell reproductor femení. 

PART 3- SISTEMA DIGESTIU

Visió general del desenvolupament del sistema digestiu.  Cavitat oral: galtes, llavis, vestíbul oral, boca, paladar, llengua, dents i glàndules salivals. Glàndules tiroide, paratiroides i timus.  Faringe. Esòfag. Estómac. Peritoneu i cavitat peritoneal. Intestí prim: duodè, jejú i íleus. Intestí gros: cec, apèndix vermiforme,còlon (ascendent, transversal, descendent i sigmoide) i recte.  Canal anal.  Sistema hepatobiliar: fetge, vesícula biliar i arbre biliar. Pàncrees, melsa i glàndules suprarenals. Innervació i vascularització (arterial, venosa i limfàtica) del sistema digestiu. Anatomia topogràfica, clínica i radiològica del tracte digestiu.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) 8 0,32 2, 3, 11, 13, 14, 15, 16, 17
SEMINARIS (SEM) 7 0,28 2, 3, 4, 5, 11, 12, 13, 18, 19
TEORIA (TE) 38 1,52 2, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16
Tipus: Supervisades      
TUTORIES 16 0,64 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Tipus: Autònomes      
ELABORACIÓ DE RESUMS / ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS 74 2,96 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19

D’acord amb els objectius de l’assignatura, la metodologia docent del curs es basa en les següents activitats:

ACTIVITATS DIRIGIDES

  • Classes teòriques: Exposició sistemàtica del temari de l’assignatura, donant rellevància als conceptes més importants. L'estudiant adquireix els coneixements bàsics de l'assignatura a través de les classes teòriques i complementant-les amb un estudi personal dels temes explicats. 
  • SeminarisSessions on es treballen diferents aspectes de l’assignatura. Hi ha seminaris d’embriologia en els quals s’estudia aspectes relacionats amb l’embriologia i teratogènesi dels sistemes respiratori, urogenital i digestiu. També hi ha seminari d’anatomia clínica on l’alumnat aplica els coneixements adquirits per resoldre casos clínics. 
  • Pràctiques de laboratori: L'alumnat identifica diferents estructures anatòmiques en disseccions d’espècimens humans i la seva correlació amb tècniques de diagnòstic per l'imatge (radiologia, tomografia computada,ressonància magnètica, ultrasons, etc.). L’objectiu és consolidar els coneixements adquirits en les classes teòriques, tutories i activitats autònomes.

ACTIVITATS SUPERVISADES

  • Tutories: Les tutories es realitzaran de forma personalitzada.  L’objectiu de les tutories és clarificar conceptes, assentar els coneixements adquirits i facilitar l’estudi per part delsestudiants. També es poden utilitzar per resoldre els dubtes que l’alumnat tingui sobre la preparació dels seminaris.

ACTIVITATS AUTÒNOMES

  • Lectura comprensiva de textos i articles.  Estudi personal. Realització d’esquemes i resums.  Assimilació conceptual dels continguts de l’assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
A) Primer parcial: Sistemes respiratori i urogenital 48% 2,5 0,1 1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17
B) Segon parcial: Aparell digestiu 48% 2,5 0,1 1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17
C) Avaluació continuada 4% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19

NOTA: Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.

ALUMNES REPETIDORS:  

NO es guarda la nota de cap bloc d'avaluació d'un any a l'altre.  L'assignatura NO DIFERENCIA entre alumnes repetidors i no repetidors.  Si coincideix una pràctica o seminari amb una activitat docent d'una altre assignatura, segons la normativa de la Facultat de Medicina, l'assignatura del curs més alt ha de canviar el dia de la pràctica o seminari per que l'alumnat pugui assistir a totes les activitats docents de les assignatures matriculades.   NO és l'assignatura del curs inferior la que ha de canviar la seva programació per que l'alumnat pugui assistir a les seves activitats docents obligatòries.  

EXAMENS PARCIALS:

Aquesta assignatura programarà 2 exàmens parcials amb un pes cadascun del 48% a la nota final de l’assignatura.  No és necessari presentar-se als exàmens parcials per poder examinar-se a la recuperació.

  • 1er parcial: versarà sobre els continguts (TE, SEM, PLAB) dels sistemes respiratori i urogenital. 
  • 2n parcial: versarà sobre els continguts (TE, SEM, PLAB) del temari d’aparell digestiu.

Cada parcial constarà de dues parts (en el moment de la convocatòria es dirà el nº de preguntes, característiques de les mateixes i percentatge de cadascuna de les parts):

  • Part TEST: preguntes d’opcions múltiplesamb només 1 resposta vàlida.
  • Part NO TEST: ítems de selecció, preguntes de relacions, preguntes d’assaig, preguntes de resposta curta plantejades sobre preparacions i/o imatges anatòmiques, preguntes Dals/Cert, etc..

Nota de l'examen parcial = nota part test + nota part no test.  L'estudiant haurà de treure una nota mínima de 5,00 en aquesta avaluació (part test + part no test) per a no haver-se de presentar a l'examen de recuperació. 

AVALUACIÓ CONTINUADA:

L’avaluació continuada representa un 4% de la nota de l’assignatura. Al finalitzar cada PLAB, l’alumnat haurà de respondre preguntes basades en la identificació d’estructures anatòmiques i/o dels guions de pràctiques. La nota d’avaluació continuada serà la suma de totes les avaluacions realitzades en cada PLAB al llarg del semestre.

L'alumnat tindrà una nota = 0 en l'avaluació continuada que no s'hagi presentat. NO es podrà fer recuperació de cap de les avaluacions continuades. La nota de l'avaluació continuada es donarà a final de curs, després d’haver realitzat l’examen de recuperació.    

EXAMEN DE RECUPERACIÓ:

Es pot recuperar qualsevol dels exàmens parcials però NO l'avaluació continuada. L’alumnat que hagi eliminat matèria en els exàmens parcials no estaran obligats a fer l'examen de recuperació. Es poden presentar a aquesta avaluació tots els alumnes matriculats a l’assignatura, encara que no hagin assistit a cap activitat docent programada per l’assignatura durant el semestre.

S’hauran de presentar a l’examen de recuperació:

  • Els/Les estudiants que no hagin eliminat matèria d’un o dels dos exàmens parcials(només s’haurà de recuperar el parcial amb la nota < 5,00).
  • Els/Les estudiants que no s’hagin presentat a algun examen parcial (només s’haurà de recuperar l’examen parcial al que no s’han presentat).
  • Els/Les estudiants que hagin eliminat matèria però vulguin pujar nota d’un o dels dos parcials. En aquests casos: a) Cal avisar al coordinador/a de l’assignatura com a mínim 1 setmana abans de l’examen de recuperació; b) L’alumnat haurà de presentar-se a totes les parts (test i no test) de l’examen parcial que vulguin pujar nota; c) Tot i que l’alumnat que es presenta a l’examen de recuperació ja tingui l’assignatura aprovada, haurà d’obtenir obligatòriament, una nota mínima de 5,0 a l’examen. En cas contrari, l’estudiant haurà suspès l’assignatura i d) Una vegada l’estudiant treu una nota mínima de 5,0 a l'examen de recuperació, per calcular la nota final de l’assignatura s’utilitzarà la nota més alta de cadascuna de les parts entre l'examen parcial i l'examen de recuperació.

L’examen de recuperació:  tindrà les mateixes característiques que l'examen parcial.  En el moment de la convocatòria es dirà el nº de preguntes, característiques de les mateixes i percentatge de la part test i de la part no test.  L’alumnat que hagi de recuperar els 2 parcials, recuperarà el 1er parcial (part test + part no test) i el 2n parcial (part test +part no test).  Els/Les alumnes tindràn doncs, la nota de recuperació del 1er parcial i la del 2n parcial.

NOTA DE L’ASSIGNATURA:

Nota de l’assignatura = Nota 1er parcial (48%) + Nota 2n parcial (48%) + Nota d’avaluació continuada (4%).

  • Per aprovar l'assignatura, l'alumnat ha de treure una nota mínima de 5,0 en CADA parcial (nota mínima de 5,0 en el primer parcial i nota mínima de 5,0 en el segon parcial). 
  • En el cas de que, l’alumnat obtingui en un parcial una bona nota, però en l’altre parcial la nota sigui inferior a 5,0, la nota de l’estudiant serà de 4,8 punts màxims, tot i que el càlcul ponderat de la nota de l’assignatura sigui superior o igual a 5,0.

La nota final de l’assignatura tindrà una expressió numèrica, amb un decimal a l’escala de 0-10 i amb una equivalència qualitativa d’acord amb els criteris de la UAB, de “suspens” (0-4,9), “aprovat” (5,0-6,9), “notable” 7,0-8,9) i “excel·lent” (9,0-10,0). 

S’arrodonirà al número sencer més proper quan la nota estigui a una dècima d’un valor que comporti un canvi qualitatiu de qualificació.

S’atorgarà matrícula d'honor entre l’alumnat que hagi assolit una qualificació d’excel·lent. El nombre de matrícules adjudicades no pot superar el 5% dels alumnes matriculats a l’assignatura, tal com estableixen les normes acadèmiques de la UAB.

Es considera estudiant no avaluable, aquell que NO s'ha presentat a cap avaluació (ni parcial ni final).

CONVOCATÒRIES, REVISIONS:

Les convocatòries d’exàmens (dia, hora, aula...) i de revisió de les notes s’anunciaran a través del moodle de la UAB. El procediment de revisió de les proves s’ajustarà a la normativa vigent de la UAB i en totcas serà de forma individual. El resultat de les activitats d’avaluació es donaran a conèixer a través del moodle de la UAB en el termini prèviament anunciat a través de la convocatòria de l’examen.


Bibliografia

Llibres de text (per orden alfabètic)

  • Drake RL, Vogl W, Mitchell AW (2020).  Gray- Anatomia para estudiantes.  4ª ed. Ed. Elsevier Science, Madrid. Format E-book a la Biblioteca de la UAB
  • Garcia-Porrero JA, Hurlé JM (2020).  Anatomia Humana. 2ª edición Ed. McGraw-Hill Interamericana. Format E-book a la Biblioteca de la UAB
  • Sadler TW (2023)  Embriología médica de Langman. 15ª edición.  Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins.  Format E-book a la Biblioteca de la UAB

 Atles d'Anatomía (per ordre alfabètic)

  • Gilroy AM et al. PROMETHEUS Atlas de Anatomía (2021).  4ª ed. Ed. Panamericana: Buenos Aires.  Format E-book a la Biblioteca de la UAB
  • Rohen JW, Yokochi C, Lütjen-Drecoll E (2021).  Atlas de Anatomía Humana.  10ª ed. Ed. Elsevier Science,   Madrid  Format E-book a la Biblioteca de la UAB

Pàgines Web


Programari

Per aquesta assignatura no cal cap programari específic


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 101 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 102 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 103 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 104 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 105 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 106 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 107 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 108 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 109 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 110 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 111 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 112 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 113 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 114 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 115 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 116 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 117 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 118 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 119 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 120 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 101 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 102 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 103 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 104 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 105 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 106 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 107 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 108 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 109 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 110 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 111 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 112 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 113 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 114 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 115 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 116 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 117 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 118 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 119 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 120 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 101 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 102 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 103 Català primer quadrimestre matí-mixt