Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502758 Humanitats | OT | 3 |
2502758 Humanitats | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No és necessari haver cursat estudis tècnics i pràctics musicals a l’hora de cursar aquesta assignatura, tot i que seria recomanable la possessió de coneixements musicals bàsics en relació al llenguatge musical així com a la història política, social i cultural europea des de la Revolució Francesa. Així mateix, cal disposar de raonament crític i d’habilitat per relacionar els esdeveniments artístics i històrics tant en l’exposició oral com en l’escrita
La finalitat d’aquesta assignatura és dotar els estudiants de les eines conceptuals, metodològiques i procedimentals adients per entendre què representa la música en les societats contemporànies, alhora que observa i les línies principals de transformació de la música europea, contextualitzada en la societat i la cultura contemporànies. Entendre la complexitat d’algunes connexions entre determinades obres musicals i d’altres pertanyents a diferents àmbits de l’art, la literatura i el pensament, per tal que l’estudiant sigui capaç, en finalitzar l’assignatura, d’establir pel seu compte altres relacions, i sigui capaç d’exposar-les tant oralment com per escrit.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòrico-pràctiques | 48 | 1,92 | 1, 6, 2, 3, 7, 5, 8, 4 |
Tipus: Autònomes | |||
Escolta de les audicions musicals proposades | 20 | 0,8 | 1, 6, 2, 3, 7, 5, 8, 4 |
Lectura dels capítols de llibres i articles obligatoris. | 45 | 1,8 | 1, 6, 2, 3, 7, 5, 8, 4 |
Preparació i estudi dels temes de la programació | 33 | 1,32 | 1, 6, 2, 3, 7, 5, 8, 4 |
L’assignatura té un perfil que combina el caràcter teòric i pràctic. Així, s’alternaran sessions expositives de formació general teòrica amb d’altres de participació activa de l’alumnat en el comentari de textos, imatges i audicions, així com en el debat que aquells comentaris puguin haver suscitat durant les classes. La metodologia queda resumida en: 1/ classes magistrals: exposició i síntesi de cadascun dels temes, sempre acompanyats d’il·lustracions sonores i visuals 2/ sessions pràctiques estructurades en l’anàlisi d’alguns textos filosòfics o literaris referents a música, d’imatges d’obres d’art, i d’audicions de grans obres musicals 3/ seguiment de les audicions 4/ tutories on se supervisarà el treball autònom dels estudiants i on s'intentarà d'aclarir alguns dels seus dubtes.
|
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen escrit d'avaluació a mig termini, de caràcter teòrico-pràctic | 40% | 2 | 0,08 | 1, 6, 2, 3, 7, 5, 8, 4 |
Examen escrit d'avaluació teòrico-pràctica de la segona meitat. | 40% | 2 | 0,08 | 1, 6, 2, 3, 7, 5, 8, 4 |
Participació a les classes presencials a l'aula | 20% | 0 | 0 | 1, 6, 2, 3, 7, 5, 8, 4 |
AVALUACIÓ ÚNICA
Hi haurà tres activitats avaluables que es programaran i s'anunciaran a classe i a través del Moodle:
1/ Examen escrit de caràcter teòrico-pràctic a mitja assignatura (40%)
2/ Examen escrit de caràcter teòrico-pràctic al final de l'assignatura (40%)
3/ Participació activa a les classes i exercicis escrits referits a la matèria treballada (20%)
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
L'assignatura ofereix la possibilitat de recuperació. Per poder accedir a la recuperació, l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total. Per poder accedir a la recuperació caldrà haver obtingut una qualificació mitjana mínima de 3,5. Per superar l'assignatura s'han d'aprovar cadascuna de les dues proves parcials escrites.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” quan no hagi lliurat com a mínim una tercera part de les activitats d’avaluació.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Els actes d'avaluació en què hi hagi hagut irregularitats d'aquest tipus, no són recuperables.
FER MÚSIQUES EN LA SOCIETAT CONTEMPORÀNIA
Chiantore, Luca, 2021: Malditas palabras. Barcelona: Musikeon Books.
Cook, Nicholas, 2001: De Madonna al canto gregoriano. Una muy breve introducción a la música. Madrid: Alianza.
Mendívil, Julio, 2020: En contra de la música. Herramientas para pensar, comprender y vivir las músicas. Buenos Aires: Gourmet Musical Ediciones.
MANUALS BÀSICS D’HISTÒRIA DE LA MÚSICA CONTEMPORÀNIA
Benedetto, Renato di, 1987: Historia de la Música, 8. El siglo XIX. Primera parte. Madrid: Turner Música.
Casini, Claudio, 1987: Historia de la Música, 9. El siglo XIX. Segunda parte. Madrid: Turner Música.
Griffiths, Paul (2009): Breve historia de la música occidental. Madrid, Akal.
Grout, Donald Jay; & Claude V. Palisca, 2001: Historia de la música occidental. 2 vols. Madrid: Alianza Música.
Michels, Ulrich, 1996: Atlas de música. Madrid: Alianza editorial (col. Alianza Atlas).
Morgan, Robert P., 1994: La música del siglo XX. Madrid: Akal.
Palisca, Claude, 2001: Northon anthology of Western Music 2 vol. London: WW. Norton and Company.
Sadie, Stanley (2000): Guía Akal de la Música. Una introducción. Madrid: Akal.
Salvetti, Guido, 1987: Historia de la Música, 10. El siglo XX. Primera parte. Madrid: Turner Música.
Taruskin, Richard, 2005: The Oxford history of western music. New York: Oxford University Press.
Cap programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |