Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502758 Humanitats | OT | 3 |
2502758 Humanitats | OT | 4 |
2504394 Estudis d'Anglès i de Clàssiques | OT | 3 |
2504394 Estudis d'Anglès i de Clàssiques | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Els continguts acudiran a coneixements teòrics sobre la història de la cultura que els estudiants han hagut d'adquirit en altres assignatures, especialment els referits al període dels segles XVIII-XXI. També es considera adquirit un nivell de redacció que inclou la manera de citar científicament la redacció dels treballs.
Estudi dels esdeveniments culturals que s'han produït i que es produeixen a l'època contemporània, per a la comprensió i anàlisi dels quals cal fer referència als seus antecedents en el món clàssic.
Per a una comprensió de la història de la cultura contemporània, és imprescindible adonar-se que les innovacions significatives no han pogut desenvolupar-se sense tenir en compte unes tradicions que, sovint, parteixen del món clàssic. Els nous esdeveniments culturals transcendents no n'han prescindit, actualitzant les referències clàssiques per motius sobre els quals cal reflexionar.
L'assignatura treballa sobre aquesta idea general i intentarà demostrar la seva aplicació tenint en compte els objectius següents:
- Considerar el pes de la tradició clàssica al panorama de la cultura contemporània.
- Detectar elements culturals de tradició clàssica, vigents a la història de la cultura recent.
- Localitzar nous fenòmens que depenen de l'ús o la interpretació de temes clàssics o de la cultura clàssica.
- Avaluar i valorar el pes de la cultura clàssica en el panorama cultural actual.
Introducció: Antecedents del panorama de la cultura contemporània (ss. XIX-XXI)
0.1. Identificació de la cultura com a "alta cultura".
0.2. L'auctoritas com a sistema de transmissió en l’alta cultura.
0.3 Definicions i consideracions sobre el concepte de "tradició clàssica".
0.4. Metodologia dels estudis sobre tradició clàssica: aclariment dels conceptes d'influència, transmissió, paral·lel, còpia, versió, adaptació, etc.
Desenvolupament: Els clàssics en les grans innovacions culturals del món contemporani
1. L’impacte cultural del colonialisme: trencament del concepte d’ “alta cultura”.
2. Repercusió cultural dels avançaments científics: l’aparició de la ciència ficció.
3. Romanticisme i els clàssics: l'aparició de les dones en l'àmbit intel·lectual.
4. L'interès per l’irracional: fantasmes, visions i teosofia.
5. La crisi cultural de l’Existencialisme. La presència dels classics a l'Existencialisme.
6. La recerca de noves tècniques artístiques: les Avantguardes.
7. L’esteticisme dels dandis i de la femme fatale.
8. Els clàssics com a imatge del feixisme.
9. El concepte de cultura a la Postmodernitat: la funció dels clàssics.
10. El revisionisme relativista postmodern: imagologia i altres anàlisis crítics.
11. Tendència actual cap al Neohumanisme.
12. Constatació de l'ús de les referències clàssiques a la actualitat.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Introducció metodològica | 8 | 0,32 | |
exposició teòrica sobre els temes 5-8 | 9 | 0,36 | |
exposició teòrica sobre els temes 9-12 | 12 | 0,48 | |
exposició teòrica sobre los temas 1-4 | 12 | 0,48 | |
Tipus: Supervisades | |||
Indicacions especialitzades per a la redacció dels 3 exercicis | 6 | 0,24 | |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura de bibliografia per a cadascú dels temes del programa | 75 | 3 | |
Redacció de 3 exercicis | 12 | 0,48 | |
Redacció de conclusions i preparació de l'exàmen final | 12 | 0,48 |
Com a complement de les explicacions teòriques del professor, els estudiants hauran de lliurar tres redaccions durant el curs. Cadascuna tindrà el valor de 2 punts i un màxim d'extensió de 4 pàgines. L'objectiu d'aquests exercicis serà il·lustrar amb algun exemple concret la pervivència o influència de la tradició clàssica en relació amb els temes del programa. El professor donarà uns criteris de redacció que s'hauran d'aplicar obligatòriament.
La primera redacció versarà sobre algun cas relacionat amb els temes 1-4. La segona redacció sobre els temes 5-8. La tercera sobre els temes 9-12.
El professor detallarà un calendari de lliurament d’aquestes activitats avaluables a l'inici del curs.
Es facilitarà un temps proporcional perquè els estudiants puguin exposar a classe les reflexions que han ofert en les seves redaccions.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
2 Proves escrites (exàmens) | 40% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Lliurament de 3 redaccions relacionades amb els continguts de l'assignatura | 60% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
El resultat de la nota final s'obtindrà de la suma de les proves següents:
Lliurament obligatori de 3 redaccions: 20% + 20% + 20%. Per a obtenir el 20% corresponent a cada exercici, és imprescindible lliurar-lo en la data indicada. En cas de retard injustificat en el lliurament, es rebaixarà la nota en proporció amb els dies de retard.
2 proves escrites a l'aula (exàmens obligatoris): 20% + 20%.
El i l'estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi fet els examens obligatoris.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
En cas que el o l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Avaluació única:
L'avaluació única serà una prova escrita (examen) amb un valor del 40% de la nota, en una sola prova i al final del curs (a determinar). Els i les estudiants que s'acullin a l'avaluació única estan igualment obligats i obligades a lliurar els tres exercicis escrits (60% de la nota), en la mateixa data fixada per a l'examen final. Les condicions de la reavaluació seran les mateixes que per a l'avaluació continuada.
Reavaluació:
La nota dels exàmens no es pot reavaluar amb una segona prova, en tot cas es pot discutir durant el periode de revisió de notes (periode de reavaluació).
El i l'estudiant que no hagi aprovat i es presenti a la reavaluació, té opció només al aprovat (5 punts) com a nota màxima.
Per a ser avaluat, és necessari haver lliurat les tres redaccions i haver fet els exàmens obligatoris, sense les quals proves el resultat de l'avaluació serà "no avaluable".
A més del suggeriment de diverses obres literàries, en suport del conjunt dels aspectes teòrics que tracta l’assignatura són útils les referències següents:
L. Canfora, Ideologías de los estudios clásicos, 1980, trad. cast. M. Llinares García, Madrid, 1991.
O. Fullat, El siglo postmoderno (1900-2001), Barcelona, 2001.
R. Gubern, Máscaras de ficción, Barcelona, 2002.
D. Hernández de la Fuente, El hilo de oro: los clásicos en el laberinto de hoy, Barcelona, 2021.
J. F. Lyotard, La condición postmoderna, Madrid, 1994.
N. Ordine, La utilidad de lo inútil, Madrid, 2013.
J. Picó, Cultura y modernidad, Madrid, 1999.
E. Said, Humanisme et démocratie, Paris, 2005
E. Said, Orientalismo, Barcelona, 2002.
R. Sala Rose, Diccionario crítico de mitos y símbolos del nazismo, Barcelona, 2003.
J. P. Sartre, El existencialismo es un humanismo, Buenos Aires, 1972.
S. Settis, El futuro de lo clásico, Madrid, 2005.
Tz. Todorov, El jardín imperfecto, Barcelona, 1999 (trad. franc. 19981).
I. Vallejo, El infinito en un junco, Barcelona, 2020.
M.J. Vega, Imperios de papel. Introducción a la crítica postcolonial, Barcelona, 2003.
D. Viñas Piquer, Historia de la crítica literaria, Barcelona, 2002.
pdf- PowerPoint - Word
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |