Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500798 Educació Primària | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oral com escrita, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.
En totes les activitats (tant en les individuals com en les de grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció adequada i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics presentats a l'assignatura.
Recordem que, en el cas de la llengua catalana, a 1r i 2n curs es demana que l'estudiant tingui una competència lingüística equivalent al Nivell 1 per a Mestres d’Educació Infantil i Primària; i que a partir del 3r curs del Grau l'estudiant haurà d'haver mostrat una competència equivalent al Nivell 2 per a Mestres d’Educació Infantil i Primària (més informació sobre aquests nivells ahttp://www.uab.cat/web/els-estudis/-competencia-linguistica-1345698914384.html)
És recomanable haver fet anteriorment i tenir aprovades les assignatures de Llenguatges i Curriculum i Llengües i Aprenentatges.
Aquesta assignatura és optativa i està orientada a aprofundir en l'educació literària dels infants a l'escola.
Adopta la forma de taller de tipus pràctic on s'adquireixen coneixements sobre el corpus literari i es desenvolupen habilitats de dinamització del material literari i ficcional a través de projectes literaris d'aula i de cicle.
El seus objectius principals són assolir coneixements i desenvolupar habilitats al voltant de:
1. La planificació de l'educació literària a l'etapa d'educació primària.
2. Les característiques de la literatura infantil en els seus diferents formats i suports.
3. Els criteris de valoració i selecció escolar dels textos per a les activitats d'aprenentatge literari.
4. El disseny d'activitats segons diferents objectius d'educació literària i amb diverses tècniques de realització.
5. La familiarització amb un ampli ventall de recursos bibliogràfics i digitals que resulti útil per a la tasca professional docent.
1. El corpus de la literatura infantil i les fonts de suport
1.1. Tipus i gèneres en la producció de literatura infantil contemporània.
1.2. Literatures gràfiques i multimodals. Transvasaments i modificacions. Relacions i interaccions entre textos, lectors i autors.
1.3. La valoració de la qualitat dels textos. La literatura infantil com a representació del món, proposta de valors educatius, la seva ubicació en les tendències artístiques de l'època i en la tradició cultural catalana.
1.4. La selecció de textos literaris, literatura popular i literatura infantil a l’escola. Les adaptacions per a infants, els clàssics infantils i l’imaginari col·lectiu.
1.5. L'establiment d’un bagatge personal de textos adequat a l’etapa primària.
2. El disseny d’activitats literàries
2.1. Ús de fonts bibliogràfiques i digitals per a la selecció del corpus i per al disseny d’activitats literàries dirigides a l'infància.
2.2. Organització de l’’espai docent i planificació dels diferents tipus de tasques d'educació literària.
2.3. Disseny de projectes i activitats literàries segons els paràmetres escollits: objectius educatius concrets, àmbits d’actuació escolar, destinataris i tipus de text.
2.4. Técniques i tipus d’activitats: escriptura literària, narració oral, lectura expressiva, conversa literària, racons literaris, jocs poètics, etc.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial | 45 | 1,8 | 17, 6, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutorització en la preparació d'activitats | 30 | 1,2 | 3, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs, preparació d'activitats i lectures | 75 | 3 | 1, 17, 8, 9, 5, 7, 6, 4, 11, 15 |
Pel que fa a la metodologia, el curs adopta una estructura de seminaris fonamentats en el treball sobre materials diversos i una tipologia variada d'activitats grupals i individuals que permetran a l'alumnat incorporar els continguts de l'assignatura i experimentar un ampli ventall de pràctiques d'aula vinculades amb l'educació literària.
Els estudiants també hauran de realitzar activitats autònomes i treballs en grup fora de l'aula i, eventualment, fer-ne la seva presentació i discussió a classe. També hauran de fer les lectures de bibliografia teòrica i la lectura dels llibres infantils que s'indiquin.
Se propiciarà, a més, l'elaboració de recursos directament utilitzables a les aules escolars i les classes tindran un fort component pràctic amb la voluntat de guiar el disseny dels diferents materials.
Els treballs es programen sobre aspectes complementaris i es posen a disposició de tot el grup per tal que cada alumne acabi disposant d'un ventall de recursos ja preparats per a les aules.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Elaboració en grup d'un racó d'escriptura literària | 20% | 0 | 0 | 1, 17, 12, 8, 9, 4, 11, 15, 14 |
Elaboració individual d'una crítica literària | 15% | 0 | 0 | 1, 12, 2, 16, 4, 11, 15 |
Elaboració individual d'una reflexió teoricopràctica argumentada sobre l'educació literària | 35% | 0 | 0 | 1, 17, 8, 9, 5, 6, 11, 13, 15 |
Selecció en grup del corpus de llibres infantils d'aula per a un curs de primària | 30% | 0 | 0 | 3, 7, 6, 10, 11, 13 |
Tant si l'alumnat opta per l'avaluació continuada com per l'avaluació única, l'assistència a les classes presencials és necessària (iniciarem part dels treballs i reflexions a l'aula).
Per aprovar l'assignatura cal presentar i aprovar totes les activitats amb una nota mínima de 5 (cinc). No s'aprovarà cap presentació, treball, activitat escrita o oral que no demostri un bon domini de la llengua.
Els estudiants que durant el curs hagin fet un seguiment adequat de l'assignatura, però no assoleixin els mínims per aprovar-la, tindran l'oportunitat de superar el curs recuperant algunes de les activitats o mitjançant els mecanismes específics que estableixi el professorat. S'estudiarà cada cas i s'establirà el procediment concret en funció de la situació de cada estudiant.
Les persones que optin per l’avaluació única hauran de fer totes les tasques de forma individual i presentar-les a final de curs. A més a més, per aprovar l'assignatura, hauran de dur a terme una entrevista personal amb les tutores.
Dates d'entrega de treballs en avaluació continuada:
Crítica literària: 21 de novembre 2024
Selecció 30 obres infantils per a l'educació literària a l'aula, per a un curs de primària: 5 de desembre de 2024
Elaboració d'un racó d'escriptura literària: 12 de desembre de 2024
Recuperació: 6 de febrer de 2025 (reescriptura de treballs que no arribin al mínim)
Per poder anar a recuperació s'han d'haver lliurat 2/3 parts de les tasques d'avaluació. Les recuperacions tindran com a qualificació màxima un 5 (cinc).
AVALUACIÓ ÚNICA:
Les persones que optin per l’avaluació única hauran de fer totes les tasques de forma individual. A més a més, hauran de portar a terme una entrevista personal amb les tutores.
Els estudiants que s’acullin a l’avaluació única no lliuraran ni rebran retorn valoratiu ni qualificador de les activitats d’avaluació continuada realitzades durant el procés de desenvolupament de l’assignatura. El lliurament serà únic i concentrat en un mateix dia (12 de desembre).
Els % de cada activitat per a l’avaluació única són aquests:
Crítica literària 10%
Selecció 30 obres infantils per a l'educació literària a l'aula, per a un curs de primària 30% (entrega via campus virtual)
Elaboració d'un racó d'escriptura literària 20%
Elaboració d'una reflexió teòrico-pràctica argumentada sobre l'educació literària 25%
Entrevista individual 15%
Entrega de tots els treballs+ entrevista: 12 de desembre de 2024
Data de recuperació: 6 de febrer de 2025 (reescriptura dels treballs que no arribin als mínims necessaris)
Per poder anar a recuperació s'han d'haver lliurat 2/3 parts de les tasques d'avaluació. Les recuperacions punturan sobre 5.
Els resultats de cada una de les avaluacions es retornaran a l'alumnat en el termini màxim de tres setmanes després del seu lliurament i s'oferirà una data de revisió dintre dels 10 dies següents a la seva publicació.
D’acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball es penalitzarà amb un 0 com a nota d’aquest treball perdent la possibilitat de recuperar-la, tant siés un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Si durant la realització d’un treball individual a classe, el professor considera que un alumne està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació.
Bang, M. (2023). Imagínatelo. Cómo funcionan las imágenes en los libros ilustrados. Ekaré.
Bassa, R. i altres (2009). Ombra viatgera. Els poemes a l'educació infantil i primària. Moll.
Chambers, A. (2009). Dime. Los niños, la lectura y la conversación. FCE.
Chambers, A. (2007). El ambiente de la lectura. FCE.
Chambers, Aidan (2007). ¿Quieres que te cuente un cuento? Una guía para narradores y cuentacuentos. “Fomentos lectores”. Banco del Libro.
Colomer, T.(2005). Andar entre libros. La lectura literaria en la escuela. FCE.
Colomer T. (2010). Introducción a la literatura infantil y juvenil actual. Síntesis.
Colomer, T. (dir.) (2002). Siete llaves para valorar las historias infantiles. Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
Cox, M. (2022). La màgia de llegir en veu alta. El miracle de la lectura compartida en l'era de la distracció. Viena.
Desclot, M. “Parlar de poesia amb infants”, text escrit per a Gretel: http://literatura.gretel.cat/content/miquel-desclot
Duran, T. i Luna, M. (2002). Un i un i un… fan cent. La Galera.
Molist, Pep (2008). Dins del mirall. La literatura infantil explicada als adults. Graó.
Montes, G. (2015). La gran ocasión: la escuela como sociedad de lectura: http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL002208.pdf
Montes, G. (2017). Buscar indicios, construir sentido, Babel libros.
Munita, F. (2021). Yo, mediador(a). Mediación y formación de lectores, Octaedro.
Olid, Bel (2011). Les heroïnes contraataquen.Models literaris contra l'universal masculí a la literatura infantil i juvenil. Pagès editor.
Petit, M. (2024). Los libros y la belleza: Somos animales poéticos. Kalandraka.
Rodari, G. (2009). Gramàtica de la fantasia. Columna.
Rodari, G. (2017). Escola de fantasia. Blackie Books.
Teberosky, A. [amb col·laboració de COLOMER, T.] (2001). Proposta constructivista per aprendre a llegir i a escriure. Vicens Vives.
Van der Linden, S. (2018). Álbume(s). Ekaré.
cap
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 70 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |