Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500261 Pedagogia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana haver aprovat les assignatures de la Titulació:
Aquesta assignatura és una de les bases fonamentadores de la menció de 4rt "Gestió de la formació i d'institucions socioeducatives"
L'objetiu general és:
En aquest sentit, els objectius formatius especifics proposats són:
1. La innovació educativa: perspectives i models
2. Els processos d'innovació educativa
3. Facilitadors i resistències en els processos d’innovació educativa
4. Estratègies de desenvolupament de la innovació educativa.
5. Els agents de desenvolupament i innovació educativa: rols, funcions i competències
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial en gran grup | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 18 |
Seminaris | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Tipus: Supervisades | |||
Lectura i anàlisis de textos cientifics | 12 | 0,48 | 1, 2, 5, 7, 8, 9, 13, 17, 18 |
Projecte supervisat petit grup | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom individual | 60 | 2,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 18 |
El plantejament metodològic de l’assignatura parteix de centrar l’activitat del procés en l’aprenentatge de l’alumne. Per tal de permetre l’assoliment d’aquest principi, l’estudiant haurà de ser actiu i autònom en tot el procés, essent missió del docent ajudar-lo en aquesta tasca. En aquest sentit, el professorat,
1) donarà suport a l’estudiantat en tot moment aportant la informació i els recursos necessaris per a que es doni l’aprenentatge,
2) vetllarà per l’aprenentatge autònom de l’estudiantat proposant-li diferents activitats d’ensenyament aprenentatge (individuals i grupals, teòriques i pràctiques) sota el principi de multivarietat metodològica.
Sota aquest plantejament, l’assignatura s’estructura, en el seu disseny i desenvolupament, en 3 tipus d’activitats d’ensenyament aprenentatge que detallem i concretem tot seguit:
En totes les activitats propostes en la assignatura es tindrà en compta la perspectiva de gènere i se prioritza l’ atenció a tot l’alumnat.
Les activitats d’ensenyament-aprenentatge presencial podran ser:
Les activitats d’ensenyament-aprenentatge dirigit són les que es realitzen fora de l’aula sota la direcció docent a causa de les tasques que per al desenvolupament de l’assignatura es puguin encomanar. En aquest cas ens referim a:
Les activitats d’ensenyament-aprenentatge autònom són realitzades fora de l’aula amb la pretensió de ser un complement als aprenentatges que es puguin assolir gràcies a les activitats presencials i dirigides. En aquest sentit, podem considerar que aquestes activitats són transversals i que afecten fonamentalment als estudiants, sense menystenir l’assessorament i la tutoria que pugui oferir el professor en llur desenvolupament. Poden ser activitats d’ensenyament-aprenentatge autònom les següents:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
ALTRES: Recensions (individual) | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
ALTRES: implicació / participació, Auto I coavaluació | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
PRÀCTICA: Presentació oral del projecte d'innovació | 10% | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
PRÀCTICA: Projecte Innovació Educativa (avaluació grupal) | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
TEORIA: Examen escrit de desenvolupament (avaluació individual) | 50% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 17, 18 |
Considerem que hi ha tres moments clau en l’avaluació de l’assignatura: avaluació inicial, avaluació continuada i avaluació final.
Amb aquests principis bàsics, tenim que l'estudiant haurà de lliurar dos tipus d'evidències bàsiques: 1 Treball pràctic de caràcter grupal (2 entregues plataforma Moodle: 7 abril 2025 i 11 juny 2025) i 1 activitats teoricopràctiques amb implicacions avaluatives (Examen final- 16 juny 2025, Recuperació 30 juny, 8-11 hores).
Els Treball pràctic tenen una finalitat formativa des del punt de vista de llur avaluació, ja que podran ésser revisades pel grup en funció de la tasca lliurada. Aquesta revisió es farà en els seminaris que es consideren presentant els resultats del treball grupal a la resta de companys i companyes.
Les activitats teòriques-pràctiques amb implicacions avaluatives, separades en cadascun dels blocs de continguts considerats, tenen una finalitat sumativa i han de ser una síntesi individual de la realització, discussió i reflexió del treball grupal. Pel seu caràcter, quan una activitat estigui suspesa es podrà recuperar al finalitzar l’assignatura en una data concreta
La realització de totes les activitats teòriques-pràctiques amb implicacions avaluatives i els treballs pràctics és indispensable per a superar l’assignatura. Per poder aplicar aquest criteri serà requisit imprescindible obtenir una qualificació mínima de 5 en cadascuna de les tasques d'avaluació previstes. Presentar menys del 50% de les activitats avaluatives programades serà considerat com a NO AVALUABLE.
Cada situació individual que no s’ajusti al que està escrit haurà de comunicar-se al professor de l’assignatura per tal d’habilitar les avaluacions pertinents sense perdre de vista la filosofia d’avaluació considerada.
El feedback de qualsevol activitat amb implicacions avaluatives es donarà en el termini d’una setmana.
Per aprovar l'assignatura, s'han d'aprovar totes les activitats avaluatives. Aquestes es poden recuperar, si s'han suspès, en 15 dies després de la data a la que s'ha rebut la nota. La presentació oral (tant si es fa avaluació continua com única) no serà recuperable.
Per aprovar l'assignatura es recomana mostrar una actitud compatible amb la professió educativa. s'espera que l'alumnat demostri un comportament que faciliti un clima de grup actiu i favorable a l'aprenentatge.
En algunes de les activitats avaluatives s’implementaran activitats d'avaluació entre iguals i auto-avaluació, amb implicacions en la nota. En les activitats grupals, les notes dels membres integrants del grup pot ser diferent, en funció de l'autoavaluació i l'avaluació entre iguals de l'la contribució individual en la tasca grupal.
---------------------------------------
AVALUACIÓ ÚNICA
Si un estudiant s'acull a la modalitat d'avaluació única, a més de la TEORIA (Examen escrit -50%), haurà de presentar un PORTAFOLI amb el conjunt de les evidències establertes com a activitats d'avaluació (PRÀCTICA: Projecte Innovació Educativa - 20 % ; Presentació Oral del projecte - 10%; Recensions - 10 % i Entrevista-anàlisi portafoli - 10 %).
El lliurament es farà per la plataforma Moodle a la data prevista al cronograma per al lliurament del Treball Final del Mòdul. Posteriorment serà convocat per a una entrevista on s'analitzarà el contingut del dossier.
Recordatori:
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada
L'entrevista presentació i anàlisi del PORTAFOLI es realitzarà de forma individual, el dia 16 de juny, a partir de les 11 hores, amb presentació oral del projecte de recerca. Aquesta activitat avaluativa serà registrada videogràficament.
--------------------------------------------------
La copia o plagi en qualsevol tipus d’activitat d’avaluació constitueixen un delicte, i es penalitzarà amb un 0 com a nota de l'assignatura perdent la possibilitatde recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Si durant la realització d'un treballindividual aclasse, el professor/a considera que unalumne/a està intentant copiaro se li descobreix alguntipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació, i per tant, tindrà suspesa l'assignatura. Es considerarà que un treball, activitat o examen està “copiat” quan reprodueix tot o una part significativa del treball d'un/a altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital .
Carballo, R. (2009). Manifiestos para la innovación educativa. Proyecto innovador a partir de experiències de alumnos universitarios. Ediciones Diaz de Santos.
Cai, Y. (2017). From an analytical framework for understanding the innovation process in higher education to an emerging research field of innovations in higher education. Review of Higher Education, 40(4), 585-616.
Fullan, M. (2002). Los nuevos significados del cambio en educación. Octaedro.
Fullan, M. (2020). Liderar en una cultura de cambio. Morata
Galaz, E. y Verdugo, A. (2023) Liderazgo distribuido en escuelas públicas con sus categorías de desempeño. Cuadernos de Investigación Educativa, 14, núm especial, https://doi.org/10.18861/cied.2023.14.especial
Escudero, J.M. (2014). Avances y retos en la promoción de la innovación en los centros educativos. Educar, 35, 101-138.
Escudero, J. (2022). El desarrollo profesional del profesorado: ampliando miradas decisiones y prácticas coherentes. Innovación Educativa, 32, 1-13. https://doi.org/10.15304/ie.32.8719
Gilbert, A., Tait-McCutcheon, S. & Knewstubb, B. (2021) Innovative teaching in higher education: Teachers' perceptions of support and constraint, Innovations in Education and Teaching International, 58(2), 123-134, https://doi.org/10.1080/14703297.2020.1715816.
Guarro, A. (2005). Los procesos de cambio educativo en una sociedad compleja: diseño, desarrollo e innovación del currículum. Pirámide.
Hannan, A. y Silver, H. (2005). La innovación en la Enseñanza superior. Narcea.
IFIIE-MEC (2011). Estudio sobre la innovación educativa en España. Secretaria General Técnicas-MEC.
Herranz, A. y Paredes, J. (2012). Promover el cambio pedagógico en la universidad. Pirámide.
Iranzo, P. (2012). El asesoramiento pedagógico al profesorado. Síntesis
López-Meneses, et al. (Edts) (2020). Claves para la innovación pedagógica ante los nuevos retos: respuestas en la vanguardia de la práctica educativa. Octaedro.
Lopes da Silva, C.G.; Martins, G. & Pionorio, P.. (2023). A innovaçao distuptiva. Letra e Forma Editora
Orrego, V. (2022). Innovación educativa: Propuesta conceptual, paradigmática y dimensiones de acción. Revista Ensayos Pedagógicos, XVII(2), 95-116.
Navareño, P. (2020). Asesoramiento externo a la escuela para la innovación sostenible y la mejora continua, desde las comunidades profesionales de aprendizaje. Avances en Supervisión Educativa, (34), 1-36. https://doi.org/10.23824/ase.v0i34.676
Novy, A.; Barlow, N. & Fankhauser, J. (2022). Transformative Innovation. W Vienna University of Economic and Bussness SER. Paper Nº 01/2022
Pila Martínez, J. C., Andagoya Pazmiño, W. G., & Fuertes Fuertes, M. E.. (2020). El profesorado: Un factor clave en la innovación educativa. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(2), 212–232. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i2.1327
Rivas, A. (2017). Cambio e innovación educativa. Las cuestiones cruciales. Fundación Santillana
Stéphan, V. L., Joaquin, U., Soumyajit, K., & Gwénaël, J. (2019). Educational Research and Innovation Measuring Innovation in Education 2019 What Has Changed in the Classroom?:What Has Changed in the Classroom?. OECD Publishing
Tejada, J. (1998). Los agentes de innovación en los centros educatives. Aljibe.
Tejada, J. (2005). Didáctica-Currículum: Diseño, desarrollo y evaluación curricular. Davinci Continental
Tejada, J. (2007). La innovación formativa. En: Tejada, J. y Giménez, V. (Coord). Formación de Formadores. Escenario institucional. (pp. 631-712). THOMSON.
Torre, S. Barrios, O. (Coords.). (2002) Estrategias didácticas innovadoras. Recursos para la formación y el cambio. Octaedro.
UNESCO (2022). Reimaginar juntos nuestro futuro. Un nuevo contrato social para la educación. Unesco.
Villa, A. (2008). Innovación y cambio en las organizaciones educativas. Universidad de Deusto.
Villa, A. (2019). Liderazgo: una clave para la innovación y el cambio educativo. Revista de Investigación Educativa. 37(2), 301-316. http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.2.365461
Aquesta assignatura no necessita programari.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 311 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 312 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 3 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |