Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Antropologia i Filosofia de l'Educació

Codi: 103520 Crèdits: 9
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500260 Educació social FB 2
2500261 Pedagogia FB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Marta Bertran Tarrés
Correu electrònic:
marta.bertran@uab.cat

Equip docent

Joan Carles Melich Sangra
Roser Giros Calpe

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequists.


Objectius

L'assignatura "Educació i societat" recull els àmbits d'antropologia i filosofia de l'educació necessaris en la
formació de pedagogs i educadors socials. Es tracta, en primer lloc, de pensar diferents temes bàsics de
filosofia i antropologia des d'una mirada pedagògica i, en un segon moment, d'introduir-se en els principals
autors i textos contemporanis que han reflexionat i fet recerca en educació. Finalment l'assignatura també té
per objectiu analitzar críticament la societat actual des de diverses perspectives filosòfiques i el coneixement
antropològic.

L'assignatura "Antropologia i Filosofia de l'Educació" recull els àmbits d'antropologia i filosofia de l'educació necessaris en la formació de professionals de la pedagogia i de l'educació social. Es tracta, en primer lloc, de pensar diferents temes bàsics de pedagogia des d'una mirada filosòfica i antropològica i, en un segon moment, d'introduir-se en els principals autors i autores  contemporànies i els seus textos fruit de la reflexió i recerca en educació. Finalment l'assignatura també té per objectiu analitzar críticament la societat actual desde diverses perspectives filosòfiques i el coneixement  antropològic, amb perspectiva de gènere.


Competències

    Educació social
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere. 
  • Adoptar una actitud i un comportament ètic i actuar d'acord als principis deontològics de la professió.
  • Contextualitzar l'acció socioeducativa en funció dels diferents paradigmes teòrics que han elaborat les ciències de l'educació i en funció del context socio-històric dels individus, grups i institucions.
  • Conèixer i aplicar processos de recollida de la informació, anàlisi, tractament i valoració d'aquesta, per a la millora de la pròpia pràctica professional i la fonamentació de l'acció professional.
  • Dominar els coneixements teòrics i aplicats de les diferents Ciències de l'Educació que li permetin desenvolupar la capacitat d'anàlisi i observació de la realitat social i educativa.
  • Mantenir una actitud de respecte al medi (natural, social i cultural) per fomentar valors, comportaments i pràctiques que atenguin a la igualtat de gènere, equitat i respecte als drets humans.
  • Utilitzar informació i coneixement de les diferents fonts i contextos (informes, articles, etc.) propis de les ciències socials.
    Pedagogia
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Adoptar una actitud i un comportament ètic i actuar d'acord als principis deontològics de la professió.
  • Analitzar i comprendre els referents teòrics, històrics, culturals, polítics, ambientals i legals que conformen situacions i propostes educatives i formatives.
  • Comprendre els processos que es donen en les accions educatives i formatives i la seva incidència en la formació integral.
  • Identificar plantejaments i problemes educatius, indagar sobre ells: obtenir, registrar, tractar i interpretar informació rellevant per emetre judicis argumentats que permetin millorar la pràctica educativa i formativa.
  • Mantenir una actitud de respecte al medi (natural, social i cultural) per fomentar valors, comportaments i pràctiques que atenguin a la igualtat de gènere, equitat i respecte als drets humans.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adoptar una actitud i un comportament ètic en relació a les fonts de coneixement i obtenció de dades primàries.
  2. Analitzar la realitat educativa actual aplicant els conceptes filosòfics i antropològics adequadament.
  3. Aproximació a la realitat educativa a través de l'aplicació de tècniques d'obtenció de dades primàries en accions educatives, descriure'ls etnogràficament i analitzar-los críticament.
  4. Aproximació als contextos educatius a través de fonts de teories filosòfiques i antropològiques.
  5. Conèixer les principals teories filosòfiques i antropològiques i els seus conceptes associats més importants.
  6. Discernir les particularitats educatives d'entorns i subjectes segons diferents variables (cicle vital, sexe, grup social).
  7. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
  8. Mantenir una actitud reflexiva i crítica sobre els límits de l'actuació professional.
  9. Mostrar coneixement de les diversitats socioculturals i les possibilitats d'aproximació antropològica.
  10. Realitzar propostes filosòfico-pedagògiques per a la millora de l'acció educativa.
  11. Saber defensar o refutar l'adscripció o ús de paradigmes filosòfics i antropològics en funció d'interessos propis i objectes d'interès educatius.
  12. Tenir una actitud i utilitzar un llenguatge respectuosos amb totes les diversitats.
  13. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.

Continguts

ANTROPOLOGIA DE L'EDUCACIÓ

1. La transmissió cultural a les societats complexes

1.1 Antropologia i cultura

1.2 Enculturació i cicle vital

1.3 Transmissió cultural i educació
1.4 Construcció i posicions sobre l'alteritat

2. Aculturació i desigualtats educatives

2.1 Educació, migracions i minories

2.2 Gènere i identitat en institucions educatives
2.3 Cultura d'iguals i educació
3. Etnografia i educació

3.1 La investigació etnogràfica

3.2 Etnografia per a la millora educativa

3.3 Textos etnogràfics

 

FILOSOFIA DE L'EDUCACIÓ


1. L'educació moderna: de Rousseau a Mary Shelley

2. La filosofia de la sospita: Nietzsche i Freud

3. Pedagogia de la mort

4. La formació de la identitat: Virginia Woolf i Hannah Arendt

5. La raó educativa: María Zambrano

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presencial en gran grup 45 1,8 2, 3, 4, 5, 7, 10, 13
Seminaris 23 0,92
Tipus: Supervisades      
Tasques supervisades 45 1,8 2, 6, 9, 11
Tipus: Autònomes      
Treball autònom (lectures, treballs) 112 4,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12

El protagonista en el procés d'ensenyament aprenentatge és l'estudiant i és sota aquesta premissa s'ha
planificat la metodologia de l'assignatura tal i com es mostra en el quadre que hi ha a continuació:

La metodologia de l'assignatura s'ha planificat sota la consideració que l'estudiant és l'agent principal del seu procés d'aprenentatge.

El professorat destinarà uns 15 minuts aproximadament d'alguna classe a permetre que els seus estudiants puguin respondre a les enquestes d'avaluació de l'actuació docent i d'avaluació d'aquesta assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Autoenografia educativa 20 % 0 0 1, 2, 5, 6, 8, 9, 12
Comentari de text d'Antropologia (Individual/Prova escrita) 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12
Examen de Filosofia (Individual. Examen escrit) 50% 0 0 1, 4, 5, 7, 8, 11, 12, 13

L'avaluació de l'assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant les activitats que es
antropologia, bé filosofia) a partir d'aquí es pot fer mitja amb l'altre part.

El professorat farà pública les qualificacions al Moodle en un període no superior a les tres setmanes. La còpia o plagi d'un examen o treball es considera un 0 en l'activitat.

Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua.

AVALUACIÓ CONTINUADA:

Per poder superar l'assignatura cal treure com a mínim un 5 sobre 10 en cadascuna de les dues proves escrites (Antropologia i Filosofia). Hi haurà una recuperació per a les proves escrites i treball individual a final de curs. La nota de la recuperació no podrà ser superior a 5. 

 DATES AVALUACIÓ CONTINUADA:

 GRUP 1: Prova escrita Antropologia: 12/12/24; Prova escrita Filosofia: 29/05/2025. Recuperació prova escrita (d'Antropologia i Filosofia): 19/06/2025

 GRUP 2: Prova escrita Antropologia: 20/12/24; Prova escrita Filosofia: 23/05/2025. Recuperació prova escrita (d'Antropologia i Filosofia): 20/06/2025

 

AVALUACIÓ ÚNICA:

 

L’Avaluació única consistirà en:

 -    Una prova escrita tipologia comentari de text que tindrà dues parts: una referent a antropologia (32,5% nota assignatura) i una altra a filosofia (32,5% nota assignatura).

 -   Una prova oral conversatori, de 15 minuts aproximadament, de l’assignatura sencera (35% nota assignatura). La recuperació consistirà en la mateixa tipologia de proves.

 

DATES AVALUACIÓ ÚNICA:

 GRUP 1: 29/05/2025. Recuperació: 19/06/2025

 GRUP 2: 23/05/2025. Recuperació: 20/06/2025

 

 


Bibliografia

Alcalde, José Eugenio Abajo, i Silvia Carrasco Pons. "La situación escolar del alumnado de minorías étnicas: el modelo explicativo ecológico-cultural de John Ogbu." RECERCA. Revista de Pensament y Anàlisi 11 (2011): 71-92. 

Baier, Annette. Moral prejudices. Essays on Ethics. Harvard University Press: Cambridge. 1993.

Beauvoir, Simone. El segundo sexo. Madrid: Cátedra, 2017. 

Braidotti, Rosi. Por una política afirmativa. Itinerarios éticos. Barcelona: Gedisa, 2018. 

Brah, Avtar (2011) Diferencia, diversidad, diferenciación. A Brah  (2011) Cartografías de la diáspora: identidades en cuestión (183-208). Madrid: Traficantes de sueños. 

Butler, Judith. Deshacer el género. Barcelona: Paidós, 2006. 

Cangià, Flavia. ‘Children of Kinegawa’and the transformation of the ‘buraku identity’in Japan. Childhood, 2012, 19.3: 360-374. 

Cortés, I; Caro, P.; End, M. (2021) Antigitanismo. Trece miradas. Traficante de sueños, Madrid. 

Dockett, Sue; MASON, Terry; PERRY, Bob. Successful transition to school for Australian Aboriginal children. Childhood Education, 2006, 82.3: 139-144. 

Farheen, Fatima (2019): “Skittles”. Dins Skhula, N. i SuleymanC.The Good Immigrant, 2019, p.276-286. 

Foucault, Michel. El orden del discurso. Barcelona: Tusquets, 2019. 

Foucault, Michel. La voluntad de saber. Madrid: Siglo XXI, 2019.

Freud, Sigmund. El malestar en la cultura. Madrid: Alianza, 2010. 

Heidegger, Martin. Ser y tiempo. Madrid: Trotta, 2005. 

HelllerAgnès. El món, el nostre món. Barcelona: Arcàdia, 2020. 

Hustvedt, Siri. La mujer que mira a los hombres que miran a las mujeres. Barcelona: Seix Barral, 2017. 

Jordan, Ellen. "Los niños peleones y sus fantasías lúdicas: La construcción de la masculinidad en la temprana edad escolar." Géneros prófugos: feminismo y educación. Universidad Nacional Autónoma de México, 1999. 

Joyce, James. Dublineses. Los muertos. Madrid: Alianza, 2011. 

Lévinas, Emmanuel. Ética e infinito. Madrid: Trotta, 2015. 

Lei, (2003): Unnecessary thoughness, those “loud black girls”, and those “quiet asian boys” Anthrophology and Education, 2003, 34:2, 158-181 

Lewis, A (2001): There Is No “Race” in the Schoolyard: Color-Blind Ideology in an (Almost) All-White School. American Educational Research Journal Winter 2001, 38:4, pp. 781–811 

Llevadot, Laura. Mi herida existía antes que yo. Feminismo y crítica de la diferencia sexual. Barcelona: Tusquets, 2022.

Mead, Margaret. Adolescencia y cultura en Samoa. Barcelona: Paidós, 1990. 

Mèlich, Joan-Carles. La sabiduríade lo incierto. Lectura y condición humana. Barcelona: Tusquets, 2019. 

Mèlich, Joan-Carles. La fragilidad del mundo. Ensayo sobre un tiempo precario. Barcelona: Tusquets, 2021.

Mèlich, Joan-Carles. La fragilidad del mundo. Barcelona: Tusquets, 2021. 

Mirza, H (2009) Racegender and educational desirewhy Black women succeed and failGender and Education, 21:6, 789-790, DOI: 10.1080/09540250903345121 

Neil Hao, R (2014): Performing fortune cookieAn autoehtnographic Performance on diasporic hybridity en, Boylorn, r y Orbe, M Critical AutoethnographyIntersedting cultural identities in everyday lifeRoutledge. 96-109 

Narciso, L i Carrasco. Mariama on the move. Capital migratorio y segundas generaciones en la emigración juvenil española. Migraciones. Publicación del Instituto Universitario de Estudios sobre Migraciones, 2017, 43: 147-174. 

Nietzsche, Friedrich. Así habló Zaratustra. Madrid: Alianza, 2011. 

Nietzsche, Friedrich. La genealogía de la moral. Madrid: Alianza, 2011. 

Pagès, Anna. Cenar con Diotima. Filosofía y feminidad. Barcelona: Herder, 2018. 

Pedone, Claudia. Una mirada des de las familias migrantes ecuatorianas y el papel de la educación en Cataluña (Pp35-72). 2004. Barcelona: Fundació Bofill. 

Ponferrada, Maribel (2008) “Climas escolares, malestares y relaciones entre iguales en las escuelas catalanas de secundaria”. Revista d’Estudis de la Violència, 4: 0-21. 

Porizio, Laura. Pensar el cos i practicar el cos. Construir una identitat pròpia a partir del cos i de les experiències vitalsRevista d'etnologia de Catalunya, 2010, 36: 68-81. 

Proust, Marcel. Por el camino de Swann. En busca del tiempo perdido 1. Madrid: Alianza, 2011. 

Read, Barbara; FRANCIS, Becky Francis i Christine SKELTON (2011): Gender, popularity and notions of in/authenticity amongst 12‐year‐old to 13‐year‐old school girls, British Journal of Sociology of Education, 32:2, 169-18 

Reay, Diane (2001): 'Spice Girls', 'Nice Girls', 'Girlies', and 'Tomboys': Gender discourses, girls' cultures and femininities in the primary classroom, Gender and Education, 13:2, 153-166 

Rockwell, Elsie. La relación entre etnografía y teoría en la investigación educativa. México: Dirección de Investigación en Educación (die), CINVESTAV,1980. 

Safranski, R. Ser único. Un desafío existencial. Barcelona: Tusquets, 2022.

Segato, Rita Laura. (2011) Racismodiscriminación y acciones afirmativasherramientas conceptualesObservatório da Jurisdição Constitucional, 2011, 1.1. 

Velasco, Hononio, F. Javier García, i ÁngelDíaz de Rada. Lecturas de antropología para educadores.El ámbito de la Antropología de la Educación y de la etnografía escolar. Madrid: Trotta, 1993. 

A Guide to Being Black. Dins Shukla, N. Good Immigrant, 2016, p. 10-21. (a triar) 
Walia, H. (2021) Fronterai llei. Migració global, capitalisme i l'auge de nacionalisme racista. Raig verd, Barcelona.

Wieviorka, Michel. Diferencias culturales, racismo y democracia. Políticas de identidades y diferencias sociales en tiempos de globalización, FACES–UCV, Caracas, 2003. 

 Whiting, Beatrice B. Six cultures: studies of child rearing. Nueva York: Wiley & Sons, 1963. 

 Willis, Paul. Aprendiendo a trabajar. Cómo los chicos de la clase obrera consiguen trabajos de la clase obrera. Madrid: Akal 1977. 

 Woods, Peter. Género, cultura y etnia en la escuela. Informes etnográficos.Barcelona: Paidós, 1995. 

Woolard, Kathryn A. Identidades de clase y género en los proyectos lingüísticos nacionales: alguna evidencia desde Cataluña. Revista de Antropología Social, 1997, 6: 193-213. 

Woolf, Virginia. Les ones. Sabadell: La Temerària, 2016. 

Woolf, Virgina. La senyora Dalloway. Barcelona: La Magrana, 2013. 

Yosso, T (2005) Whose culture has capital? A critical race theory discussion of community cultural wealthRace Ethnicity and Education, 8:1, 69-91, DOI: 10.1080/1361332052000341006 

Zambrano, María. Filosofía y poesía. Madrid: Fondo de Cultura Económica, 2020. 

 


Programari

Moodle


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 111 Català anual matí-mixt
(SEM) Seminaris 112 Català anual matí-mixt
(SEM) Seminaris 211 Català anual matí-mixt
(SEM) Seminaris 212 Català anual matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català anual matí-mixt
(TE) Teoria 2 Català anual matí-mixt