Logo UAB

Dret Tributari

Codi: 103503 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500258 Relacions laborals OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Zuley Fernandez Caballero
Correu electrònic:
zuley.fernandez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Els curriculars propis de l'assignatura

La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible


Objectius

L'assignatura troncal de Dret tributari forma part del conjunt de disciplines que tenen com objectiu dotar al i a l'estudiant de les bases jurídiques administratives i tributaries necessàries per obtenir una visió completa de les relacions laborals.

Els objectius de l'assignatura són dos. Per una banda proveir al o l'estudiant dels coneixements adients per comprendre els conceptes bàsics que envolten l'institut jurídic del tribut. Per altre banda donar a conèixer els elements fonamentals dels procediments administratius d'aplicació dels tributs i de revisió dels actes administratiu-tributaris.


Competències

  • Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  • Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  • Identificar els fonaments de les principals àrees de relació jurídica i d'organització en el camp del treball humà.
  • Identificar, analitzar i resoldre els problemes i les situacions complexes des d'una perspectiva interdisciplinària (econòmica, històrica, jurídica, psicològica, sociològica).
  • Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  • Preparar, redactar i formalitzar els escrits generals en els tràmits administratius i judicials.
  • Reconèixer les qüestions laborals i de la seguretat social i aplicar la legislació i els criteris jurisprudencials als supòsits que es presentin a la pràctica.
  • Redactar i formalitzar informes i escrits.
  • Representar tècnicament les persones o les entitats en l'àmbit administratiu, fiscal i processal, i de defensa davant dels tribunals del Social.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  2. Conèixer el concepte, les classes i els elements dels tributs, i els procediments mitjançant els quals s'apliquen.
  3. Enumerar els organismes de control i de prevenció de la corrupció pública.
  4. Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  5. Fer escrits derivats de l'aplicació del dret financer i tributari en les activitats empresarials i professionals.
  6. Identificar el Règim Tributari de les activitats empresarials i professionals.
  7. Identificar el sistema tributari estatal, autonòmic i local.
  8. Identificar els fonaments del dret financer i tributari: els ingressos públics.
  9. Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  10. Redactar i formalitzar informes i escrits.
  11. Resoldre els problemes derivats de l'aplicació incorrecta dels tributs i la revisió dels actes administratius tributaris
  12. Treballar de manera autònoma.
  13. Treballar en equip.

Continguts

Al llarg del semestre s'han de desenvolupar els següents temes:

I.-Tipologia dels ingressos públics. Els tributs en particular. Les relacions tributaries. Els subjectes i l'objecte del tribut.

II.-La liquidació dels tributs

III.- La inspecció dels tributs

IV.- La recaptació dels tributs

V.- La reclamació económico-administrativa

VI.- Les sancions tributaries i el procediment sancionador


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 22 0,88 4, 10, 8, 12, 13
Classes teòriques 22 0,88 8, 9, 12
Tipus: Supervisades      
Tutories 7 0,28 1, 4, 10, 12
Tipus: Autònomes      
Realització de treballs formatius proposats per l'equip docent al Campus Virtual 95 3,8 4, 8, 9, 12

 

La metodologia docent i l’avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

La metodologia docent es basa en el treball del o de l'estudiant amb l'objectiu d'adquisició de les capacitats necessàries per entendre i aplicar la realitat jurídica objecte d'estudi. Aquesta tasca es fa amb el recolzament del professorat qui aportarà les referències necessàries per assolir les diferents competències.

El desenvolupament de la docència de l'assignatura i de la formació del i de l'estudiant es fonamenta en les següents activitats:

1. Activitats dirigides:

Classes magistrals: on el o la professor/a proporciona els conceptes bàsics de la matèria que són els instruments necessaris per comprendre el marc normatiu i jurisprudencial.

Classes pràctiques: on els i les estudiants analitzen i resolen juntament amb el o la professor/a casos pràctics prèviament elaborats. La base del treball pràctic és la comprensió i aplicació crítica de la normativa i jurisprudència relacionades amb el contingut essencial explicat a les classes magistrals. També consisteixen en realitzar una pluralitat d'accions: activitats de debat sobre la temàtica impartida amb base a l'actualitat i treballs en grup a clase sobre materials recomanats.

2. Activitats supervisades:

Tutories

3. Activitats autònomes:

El i l'estudiant s'ha d'organitzar el temps i l'esforç de manera autònoma, ja sigui individualment o en grup. Suposa la cerca de bibliografia i jurisprudència instrumental per a la resolució dels casos pràctics i exercicis proposats pel/per la professor/a, activitat d'estudi perla superació de les diferents proves i consultes en tutories al o a la professor/a o tutor/a.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència, participació i entrega d'activitats als seminaris 0'5 punts 0,5 0,02 4, 10, 3, 8, 7, 6, 2, 9, 5, 11, 13
Examen 2'25 punts 1 0,04 1, 4, 8, 7, 6, 2, 9, 12
Prova de sintesí o, si s'escau, de recuperació 5 punts 1,5 0,06 4, 10, 8, 2, 9, 12
Resolució de casos pràctics 2'25 punts 1 0,04 4, 10, 8, 7, 6, 9, 5, 11, 12

Es fa una avaluació continuada sobre la base de realitzar diverses activitats durant el curs. Les activitats
poden consistir en exàmens, treballs, pràctiques i tutories individuals o grupals.
La no superació o no realització d'alguna de les activitats marcades com obligatòries implica la necessitat de
recuperació a traves de proves complementaries que es plantejaran en el període corresponen. En cas de no
estar recuperada qualsevol de les proves no es podrà superar l'assignatura.
A la nota final, es valorarà la participació i comportament a classe.

L'avaluació de l'assignatura s'ha de fer a través de dues modalitats:

L'AVALUACIÓ CONTINUADA que consta de quatre activitats del tipus i valor següent:

1a Prova: un examen de valor 2,25 punts

2a Prova: resolució de casos pràctics de valor 2,25 punts

3a Prova: prova de síntesi de valor 5 punts

4t Assistència, participació i entrega d'activitats als seminaris de valor 0,5 punts

Per sumar els punts de cada prova, necessaris per obtenir la nota final, cal que es facin totes les activitats d'avaluació plantejades i que a la tercera s'obtingui un mínim de 2,5 punts. En qualsevol altre cas, l'assignatura no es considerarà superada i s'haurà de fer la prova de recuperació consistent en un examen de tota la matèria. Amb aquesta prova es pot obtenir un màxim de 5 punts a l'assignatura.

Tant l'examen de síntesi com la prova de recuperació es faran en les dates oficials fixades per a aquest tipus d'activitats. La resta de les avaluacions es duran a terme d'acord amb la programació que el professorat publiqui al campus virtual abans de l'inici de l'activitat docent. Les dates d’aquestes activitats poden ser modificades per causes de força major i amb un preavís amb antelació suficient.

Les proves d'avaluació realitzades s'acompanyaran, amb la petició prèvia de l'alumnat, de les tutories oportunes per al progrés adequat de l'assignatura.

L'alumnat que copi o intenti copiar en un examen tindrà un 0 a l'assignatura. L’alumnat que presenti una pràctica on hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència.

L'AVALUACIÓ ÚNICA és una avaluació opcional que s'exercirà amb els requisits i les condicions prevists a la normativa acadèmica. En tot cas, la realització de qualsevol de les proves que integren l'avaluació continuada implica la renúncia a l'avaluació única i el seguiment de l'avaluació continuada.

Les proves que integren l’avaluació única tindran lloc el mateix dia fixat per la Facultat per a l’examen o tercera prova en l’avaluació continuada. Les proves de l'avaluació única s'integren per:

1r. La contestació a un qüestionari de prova test. El valor d'aquesta prova serà de 4 sobre 10

2n. La resolució d’un cas pràctic. El cas pràctic serà posat a disposició de l’alumnat amb caràcter previ i la seva resolució per escrit serà facilitat per aquests el dia de la realització de la prova única. El valor d’aquesta prova serà de 2 sobre 10.

3r. La resposta argumentada diverses preguntes teòriques. El valor d’aquesta prova serà de 4 sobre 10.

S'aplicarà el mateix sistema i criteris de recuperació que per a l'avaluació continuada.

L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable

 


Bibliografia

Manual de Dret tributari a concretar amb els alumnes en funció de les edicions.
Guia del programa facilitada pel professor.
http://www.aeat.es

 

Manual de tributació a concretar amb els alumnes en funció de les edicions.

 

Ebooks:

 

CALVO ORTEGA, Rafael y CALVO VERGEZ, Juan: Curso de Derecho Financiero. Derecho tributario. Parte general y parte especial. Derecho Presupuestario (darrera edició). Ed. Civitas/Thomson Reuters, https://proview-thomsonreuters-com.are.uab.cat/title.html?redirect=true&titleKey=aranz%2Fmonografias%2F230784783%2Fv24.4&titleStage=F&titleAcct=i0adc41900000016ea7f36fac72f31b8a#sl=p&eid=b30e2e2ff8a63b1dcdbe467a0fa9a10a&eat=%5Bereid%3D%22b30e2e2ff8a63b1dcdbe467a0fa9a10a%22%5D&pg=1&psl=&nvgS=false

 

CAZORLA PRIETO, Luís María: Derecho financiero y tributario. Parte General (darrera edició). Ed. Civitas/Thomson Reuters, https://proview-thomsonreuters-com.are.uab.cat/title.html?redirect=true&titleKey=aranz%2Fmonografias%2F106616179%2Fv20.3&titleStage=F&titleAcct=i0adc41900000016ea7f36fac72f31b8a#sl=0&eid=75012e66c24a80277d48306743ab8126&eat=%5Bereid%3D%2275012e66c24a80277d48306743ab8126%22%5D&pg=1&psl=p&nvgS=false

 

MENÉNDEZ MORENO, Alejandro: Derecho financiero y tributario. Parte General. Lecciones de Cátedra (darrera edició). Ed. Civitas/Thomson Reuters, https://proview-thomsonreuters-com.are.uab.cat/title.html?redirect=true&titleKey=aranz%2Fmonografias%2F126950843%2Fv21.2&titleStage=F&titleAcct=i0adc41900000016ea7f36fac72f31b8a#sl=0&eid=7eba9aa735a153ae2d1960262cfb8248&eat=%5Bereid%3D%227eba9aa735a153ae2d1960262cfb8248%22%5D&pg=1&psl=p&nvgS=false

 

PÉREZ ROYO, Fernando y CARRASCO GONZÁLEZ, Francisco M.: Derecho financiero y tributario (darrera edició). Ed. Civitas/Thomson Reuters, https://proview-thomsonreuters-com.are.uab.cat/title.html?redirect=true&titleKey=aranz%2Fmonografias%2F105325997%2Fv30.4&titleStage=F&titleAcct=i0adc41900000016ea7f36fac72f31b8a#sl=0&eid=1ea8a9daa5d7010d21e84dcd310f0588&eat=%5Bereid%3D%221ea8a9daa5d7010d21e84dcd310f0588%22%5D&pg=1&psl=p&nvgS=false

 

Guia del programa facilitada pel/per la professor/a.

 

Links:

 

https://www.agenciatributaria.es

 https://atc.gencat.cat/ca/inici

 

 


Programari

L'assignatura no exigeix un programari específic.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 51 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Català segon quadrimestre tarda