Logo UAB

Psicologia

Codi: 103501 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500258 Relacions laborals FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Jesús Rojas Arredondo
Correu electrònic:
jesus.rojas.arredondo@uab.cat

Equip docent

Maria Teresa Lara Vila

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No es contempla cap pre-requisit.

Grup 01: professor Jesus Rojas

Grupo 02: Professora: Teia Lara

Grupo 51: Professorat Teia Lara i Eduard Moreno

La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible


Objectius

Objectius:

És una assignatura de primer curs, de caràcter introductori i conceptual

L'objectiu general:

Comprendre la relació entre els diferents processos psicosocials i la dinàmica de les relacions laborals, especificant i aprofundint en els diferents nivells: individual, grupal, organitzacional i contextual.

Objectius específics:

  1. Conèixer què la psicologia del treball i quins són els camps d'aplicació en les organitzacions.
  2. Conèixer el principals processos grupals dins de l'àmbit de les organitzacions
  3. Comprendre i relacionar els principals processos psicosocials en el món del treball.
  4. Comprendre la importància del concepte de gènere en el context organitzacional.
  5. Conèixer les principals condicions laborals actuals

 


Competències

  • Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  • Comunicar i defensar un projecte oralment.
  • Demostrar que es comprèn la relació entre processos socials i dinàmica de les relacions laborals.
  • Identificar els fonaments de les principals àrees de relació jurídica i d'organització en el camp del treball humà.
  • Identificar, analitzar i resoldre els problemes i les situacions complexes des d'una perspectiva interdisciplinària (econòmica, històrica, jurídica, psicològica, sociològica).
  • Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  • Redactar i formalitzar informes i escrits.
  • Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els processos psicològics bàsics de la conducta grupal.
  2. Analitzar els processos psicològics bàsics de la conducta individual.
  3. Analitzar els processos psicològics bàsics de la conducta organitzacional.
  4. Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  5. Comunicar i defensar un projecte oralment.
  6. Descriure els processos psicosocials bàsics en les organitzacions (clima i cultura organitzacional).
  7. Identificar els processos psicològics bàsics de la conducta grupal.
  8. Identificar els processos psicològics bàsics de la conducta individual.
  9. Identificar els processos psicològics bàsics de la conducta organitzacional.
  10. Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  11. Redactar i formalitzar informes i escrits.
  12. Resoldre els problemes de relació entre l'organització i la persona (motivació, satisfacció, QVL).
  13. Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  14. Treballar en equip.

Continguts

L'assignatura contempla els següents blocs de coneixement:

  1. Aproximació teòrica al estudi de les organitzacions. (1 ects)
  2. Principals processos grupals a l'organització. (1 ects)
  3. Principals factors psicosocials a les organtzacions. (1 ects)
  4. La perspectiva de gènere al àmbit organitzacional (1 ects)
  5. Condicions i qualitat de vida laboral actual (1 ects)

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 22 0,88 7, 9, 11, 14
Seminaris 22 0,88 13
Tipus: Supervisades      
Elaboració i presentació del projecte 14,5 0,58 2, 4, 5, 6, 10, 11, 14
resolució de casos pràctics 10 0,4 3, 6, 13
simulacions i jocs de rol 10 0,4 1, 13
Tipus: Autònomes      
Estudi 30 1,2 3, 6, 9, 12, 13
lectura de llibres i textos 14 0,56 1, 3, 9
redacció d'informes 15 0,6 5, 11, 13

(metodologia docent)

La metodologia docent d’aquesta assignatura és variada i definida en funció dels objectius proposats:

Activitat dirigida: respon a una programació horària predeterminada, que requereix la direcció presencial del professorat i es desenvolupa en grup (classes teòriques, pràctiques a l'aula, seminaris, pràctiques de laboratori, de camp).

Activitat supervisada: es pot desenvolupar de manera autònoma si bé requereix la supervisió més o menys puntual del personal docent (tutories, pràctiques externes, pràcticum, pràctiques en institucions, pràcticum-rotatori-assistencial, treball de fi de grau/màster).

Activitat autònoma: l'alumnat s'organitza el temps i l'esforç de manera autònoma, ja sigui individualment o en grup (estudi, consultes bibliogràfiques o documentals, treballs de curs, informes...

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Elaboració i presentació del projecte (avaluació grupal) 30% 2,5 0,1 1, 2, 4, 5, 6, 10, 11, 12, 13, 14
Prova escrita (avaluació individual) 50% 2,5 0,1 3, 6, 7, 8, 9
Pràctiques (avaluació grupal i individual) 20% 7,5 0,3 4, 5, 6, 9, 11, 14

L'avaluació continuada té els següents objectius fonamentals:

  1. Monitoritzar el procés d'ensenyament- aprenentatge, permetent tant a l'alumnat com al professorat conèixer com es van assolint les competències i posar les eines necessàries per corregir possibles desviacions.
  2. Incentivar l'esforç continuat.
  3. Verificar que l'alumne ha assolit les competències determinades en aquesta matèria. 

L'avaluació es realitzarà al llarg de tot el curs amb una part grupal i una altra individual. Es fixarà un cronograma amb totes les activitats del curs. Aquest cronograma es podrà visualitzar abans del començament de les classes.

Avaluació en grup: 50%

En aquesta part s'avalua el treball realitzat en grup i l'assoliment de les competències CT2, CT4 i CT7.

Per fer aquesta avaluació es compta amb els següents instruments: (1) documentació lliurada pels estudiants en equip d'un projecte escrit què és farà al llarg del curs; (2) presentació a l'aula del tema que han desenvolupat (3) actuació realitzada en les pràctiques i dinàmiques grupals.

Avaluació individual: 50%

En aquesta part s'avaluarà individualment els coneixements científics-tècnics de la matèria assolits per l'alumnat mitjançant una prova escrita que es realitza al final del curs (on la nota mínma per tal de poder fer mitjana és de 4,5.

L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable”

Revaluació: La revaluació es podrà fer només amb els següents supòsits i no serveix en cap cas per a pujar nota:

  • Per a la prova escrita (test):
    • Als/les alumns/es què hagin obtingut 4,49 o menys
    • Als/les alumns/es que s'hagin presentat prèviament a la prova.
    • La nota màxima què es pot treure amb la revaluació és 5,0
  • Per a les pràctiques:
    • En cas de no assitir a les pràcticas cal realitzar un treball escrit que integri els temes treballats amb les sessions pràctiques.
  • Per la realització del projecte:
    • No haver lliurat o tenir suspès el treball grupal, en aquest cas és demanarà un treball de forma individual.

Avaluació única:

  • Prova escrita tipo test (50% nota final)
  • treball escrit individual que relacionat amb la temàtica de les pràctiques. (20% nota final)
  • treball escrit individual d'un tema del projecte i presentación oral. (30% nota final)

Revaluació:

S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada

 


Bibliografia

Bibliografia bàsica:

Alcover, C Et al (2004) Introducción a la Psicología del Trabajo. Madrid: McGraww-Hill

Ibáñez, T (Coord.) (2003) Introducció a la psicologia social. Barcelona: EDIUOC

Izquierdo, M. Jesús (1998) El malestar de la desigualdad. Valencia: Cátedra

Izquierdo, M Jesús (2001) Sin vuelta de hoja: sexismo, placer y trabajo. Barcelona: Ed. Bellaterra

Lamberth, J (1986) Psicología Social. Madrid: Ediciones Pirámide

Peiró, J.M. (1986). Psicologia de la Organización.Madrid. UNED

Varela, N. (2013). Feminismo para principiantes. Barcelona: Zeta Bolsillo

 

Bibliografia complementària:

Eyben, R. y Turquet, L. (2013). Feminims in Development Organizations: Change from the Margins: Practical Action Publishing; edition: UK

Gasalla, J.M. (2005). La nueva dirección de empresas y el directivo. Pretics Hall. Madrid.

Ibáñez,T. (1988) Aproximaciones a la Psicología Social<spanstyle="font-family: Arial, sans-serif;">: Barcelona. Sendai.

Martín, A. (1995). Flexibilidad y relaciones laborales. Estrategias empresariales y acción sindical. Consejo Económico y Social: Madrid.

Martín-Quirós, M.A y Zarco, V. (2009). Psicología del trabajo, de las organizaciones y de los Recursos Humanos. Un área abierta a la reflexión. Pirámide: Madrid.

Myers,D.G. (1987). Psicología Social. México: MacGraw Hill.

Tirado, F., Baleriola, E., Gálvez, A. (2017). Critical Management Studies. Hacia unas organizaciones más éticas y sostenibles. Editorial UOC: Barcelona


Programari

per aquesta assignatura no s'utilitza cap tipus de programari especial.

Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 2 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 51 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Català segon quadrimestre tarda