Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501922 Nanociència i Nanotecnologia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana estar cursant al mateix temps, sinó s’ha fet amb anterioritat, l'assignatura de tercer: Síntesi i Estructura de Materials Cristal·lins i Amorfs.
L’objectiu d’aquesta assignatura es donar a conèixer una ciència tant important i interdisciplinar com la ciència de les superfícies, frontera entre la física, la química, la biologia i la enginyeria. Es tractaran els aspectes més basics dels fenòmens quimicofísics que tenen lloc en les interfases líquid-gas, sòlid-líquid, sòlid-gas i sòlid-sòlid. S'aprofundirà en diversos temes introduïts en l' assignatura "Introducció a la Nanociència i la Nanotecnologia" de primer curs i “Laboratori de microscòpies i caracterització de materials” de segon curs. Es descriurà amb detall l’estructura superficial dels sòlids i la seva modificació així com les principals tècniques de caracterització superficial des d'un punt de vista estructural, morfològic, microestructural i composicional. S'utilitzaran els coneixements en química i en Termodinàmica per abordar els fenòmens de superfície, interfície i catàlisi heterogènia.
Tema 1. Introducció a les superfícies
Tema 2. Estructura de les superfícies sòlides
2.1. Cristal·lografia bàsica en dues dimensions (xarxes bidimensionals, Índex de Miller dels plans cristal·lins)
2.2. Notació de les estructures superficials
2.3. Ultra alt buit i Superfícies Netes
2.4. Estructura atòmica de les superfícies netes (relaxació i reconstrucció)
2.5. Estructura atòmica de les superfícies amb adsorbat
Tema 3. Tècniques analítiques de superfície
3.1. Introducció: Sensibilitat superficial i especificitat superficial.
3.2. Mètodes de difracció (LEED, RHEED)
3.3 Mètodes d’espectroscòpia d’electrons AES i XPS
3.4. Microscòpies (AFM, STM, SPM)
Tema 4. Fenòmens de superfície
4.1. Tensió superficial i energia lliure superficial
4.2. Superficies corbes (equació de Laplace, equació de Kelvin)
4.3. Mètodes de mesura de la tensió superficial
Tema 5. Tensió superficial i tensió interficial
5.1. Tensió superficial en solucions aquoses
5.2. Isoterma de Gibbs
5.3. Treball d’adhesió, treball de cohesió
5.4. Angle de contacte – equació de Young
5.5. Mullabilitat
5.6. Detersió per agents tensioactius
Tema 6. Fenòmens d’adsorció
6.1. Definicions. Interacció gas o buit amb sòlids
6.2. Isotermes d’adsorció (isoterma deLangmuir, Isoterma de Temkin, Isoterma de Freunlich,Teoria BET, avaluació de la superfície especifica, determinació de la mida de porus )
Tema 7. Interacció líquids amb sòlids
7.1. Interfases carregades.
7.2. Model de Helmholtz-Perrin
7.3. Model de Gouy-Chapman
7.4. Model de Stern
7.5. Fenòmens Electrocinètics (electroquímica i corrosió)
Tema 8. Catàlisis heterogènia
8.1. Introducció. Catalitzadors. Etapes d’un procés catalític.
8.2. Cinètica química en catàlisis heterogènia ( influencia de la temperatura, Model de Langmuir-Hinshelwood, Model de Eley-Rideal)
8.3. Exemples de processos de catàlisi heterogènia (Cracking. Reformat. Oxidació catalítica)
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
practiques labororatori | 10 | 0,4 | 1, 2, 5, 18, 32, 4, 28, 16, 17, 3, 11, 12, 13, 19, 20, 8, 10, 25, 21, 22, 23, 24, 27, 31 |
teoria | 28 | 1,12 | 7, 6, 9, 14, 15, 11, 12, 21 |
treballs dirigits i problemes | 14 | 0,56 | 2, 6, 9, 17, 11, 12, 13, 19, 21, 24, 30, 29, 31 |
tutories | 12 | 0,48 | 2, 5, 4, 9, 16, 13, 19, 20, 27 |
Tipus: Autònomes | |||
estudi individual | 36 | 1,44 | 1, 2, 4, 7, 6, 28, 9, 14, 15, 3, 13, 20, 10, 22, 24 |
informe de pràctiques | 12 | 0,48 | 2, 5, 4, 28, 16, 17, 11, 12, 13, 19, 10, 21, 22, 23, 24, 27, 31 |
lectura de guions | 6 | 0,24 | 2, 3, 13 |
resolucio de problemes | 26 | 1,04 | 2, 5, 9, 11, 12, 20, 21, 24, 29 |
L'assignatura consta de: 28 hores de teoria + 14 hores de problemes + 10 hores de laboratori, per alumne.
Classes de teoria
Es duran a terme combinant la utilització de material en format digital i la pissarra. El professorat plantejarà casos pràctics per tal d'exemplificar l'aplicació de les diverses teories i models.
Classes de problemes
Es tractarà d'impulsar la participació de l’alumnat durant les classes de problemes. Algunes sessions de problemes es realitzaran en grup. Quan el professorat ho determini, serà obligatòria l'entrega de problemes resolts. Quan el professorat ho determini s'utilitzaran les hores de problemes per la realització de proves d'avaluació continuada.
Pràctiques de laboratori.
Les pràctiques son d'assistència (o realització) obligatòria, no s'acceptarà cap absència no justificada.
El treball previ de lectura de guions, enunciats i revisió dels continguts teòrics serà fonamental per la bona resolució dels problemes i de les pràctiques.
- El mòdul A realitzarà dues sessions de pràctiques de laboratori de 3 hores.
- El mòdul B realitzarà dues sessions de pràctiques de 4 hores (una presencial en continuitat amb els problemes en grup i una de revisió de conceptes teòrics que es realitzarà individualment i en format virtual autònom).
Tutories
El professorat estarà disponible per a les consultes de l’alumnat. Es recomana fortament l'ús d'aquest recurs didàctic.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Entrega Treball en grup | 10 | 0 | 0 | 1, 2, 5, 18, 32, 4, 7, 6, 28, 9, 15, 16, 17, 3, 11, 12, 13, 19, 20, 8, 10, 25, 21, 22, 23, 24, 26, 27, 30, 29, 31 |
Entrega d' Informes de Pràctiques | 10 | 0 | 0 | 1, 2, 5, 18, 32, 4, 7, 28, 14, 16, 17, 3, 13, 19, 20, 8, 10, 21, 22, 23, 24, 26, 27, 30, 29, 31 |
Primer Parcial | 40 | 3 | 0,12 | 5, 7, 6, 9, 15, 17, 11, 12, 21, 23, 27 |
Segon Parcial | 40 | 3 | 0,12 | 2, 5, 7, 14, 15, 17, 21, 24, 27, 30 |
Per aprovar l’assignatura, l’alumnat que s’hagi acollit a la modalitat d’avaluació continuada haurà de:
Per aprovar l’assignatura, l’alumnat que s’hagi acollit a la modalitat d’avaluació única haurà de:
Quan no es superi l'avaluació, ja sigui continuada o única, però s'obtingui un mínim de 3.5 en el global de l'assignatura, es tindrà dret a una prova escrita de recuperació sobre tot el temari que permetrà aprovar l'assignatura amb una nota de 5 sobre 10. En el cas, de l’alumnat que hagi realitat l’avaluació continuada, podrà conservar la nota d’algun des parcials, sempre que aquestes siguin iguals o superiors a 5.0 sobre 10.
CAP
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 3 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |