Logo UAB

Nanotecnologia i Societat

Codi: 103290 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501922 Nanociència i Nanotecnologia OT 4
2504235 Ciència, Tecnologia i Humanitats OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Eva Maria Pellicer Vila
Correu electrònic:
eva.pellicer@uab.cat

Equip docent

Alberto Quintana Puebla

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha requisits previs.


Objectius

Donar a l’alumnat una visió global de la nanotecnologia, més enllà dels continguts científics que es desenvolupen durant el grau. L’interès és oferir a l’alumnat una formació que li permeti saber quins són els camps d’aplicació de la nanotecnologia, quin és el seu impacte en la societat, i quina societat es trobarà. Tot plegat el capacitarà per obrir la ment a àmbits que segurament l’alumnat ignora que un nanotecnòleg hi té cabuda. El curs està organitzat en cinc unitats: 1) La nanotecnologia en perspectiva. 2) La nanotecnologia a Europa, Àsia i els Estats Units. 3) Desenvolupament científic i tecnològic de la nanotecnologia. 4) La nanotecnologia a Espanya i Catalunya. 5) Aspectes ètics i socials. Es tracta d’anar més enllà de la ciència per, un cop conegudes les múltiples possibilitats d’encaix de la nanotecnologia en la societat i en el món laboral, entendre com la formació científica adquirida capacita a l’alumnat a inserir-se en la societat, tot sabent quins complements de formació, més enllà dels continguts científics, li seran necessaris (cas que li calguin) pel seu encaix en el món laboral.


Competències

    Nanociència i Nanotecnologia
  • Adaptar-se a noves situacions.
  • Aplicar els principis ètics i les normes legislatives en el marc de la nanociència i la nanotecnologia.
  • Aprendre de manera autònoma.
  • Comunicar-se amb claredat en anglès.
  • Comunicar-se oralment i per escrit en la llengua pròpia.
  • Demostrar iniciativa i esperit emprenedor.
  • Demostrar que es comprenen els conceptes, principis, teories i fets fonamentals relacionats amb la nanociència i la nanotecnologia.
  • Demostrar que es comprèn la legislació que regula la propietat intel·lectual en l'àmbit del coneixement i l'aplicació de la nanociència i la nanotecnologia.
  • Fer avaluacions correctes de l'impacte ambiental i socioeconòmic associat a les substàncies químiques i als nanomaterials.
  • Gestionar l'organització i la planificació de tasques.
  • Liderar i coordinar grups de treball.
  • Mantenir un compromís ètic.
  • Mostrar sensibilitat en qüestions mediambientals.
  • Obtenir, gestionar, analitzar, sintetitzar i presentar informació, incluent-hi la utilització de mitjans telemàtics i informàtics.
  • Raonar de forma crítica.
  • Reconèixer els termes relatius als àmbits de la física, la química, la biologia, la nanociència i la nanotecnologia en llengua anglesa i fer servir l'anglès de manera eficaç per escrit i oralment en l'àmbit laboral.
  • Resoldre problemes i prendre decisions.
  • Treballar en equip i cuidar les relacions interpersonals de treball.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a noves situacions.
  2. Aplicar els principis ètics necessaris per a la validació experimental i comercial dels nous productes derivats de la nanotecnologia que requereixin experimentació animal o humana.
  3. Aprendre de manera autònoma.
  4. Comunicar-se amb claredat en anglès.
  5. Comunicar-se oralment i per escrit en la llengua pròpia.
  6. Demostrar iniciativa i esperit emprenedor.
  7. Descriure des d'un punt de vista interdisciplinari i transversal l'impacte de la nanociència i nanotecnologia en la societat
  8. Descriure els aspectes fonamentals de la gestió i protecció del coneixement de resultats cientificotècnics.
  9. Descriure els principals camps d'aplicació de la nanociència i la nanotecnologia i les seves perspectives.
  10. Descriure els procediments legals i les seves alternatives per a la protecció de resultats comerciables.
  11. Descriure les principals propietats fisicoquímiques dependents de la mida dels materials.
  12. Exposar informes breus sobre la matèria en anglès.
  13. Gestionar l'organització i la planificació de tasques.
  14. Identificar i conèixer les normes legislatives involucrades per a la comercialització de nous productes derivats de la nanotecnologia, així com per a la validació experimental dels mateixos.
  15. Identificar les principals implicacions i perspectives econòmiques, ambientals, socials i ètiques de la nanociència i la nanotecnologia.
  16. Interpretar textos i bibliografia en anglès sobre cadascuna de les tècniques, metodologies, eines i instruments de la matèria.
  17. Liderar i coordinar grups de treball.
  18. Mantenir un compromís ètic.
  19. Mostrar sensibilitat en qüestions mediambientals.
  20. Obtenir, gestionar, analitzar, sintetitzar i presentar informació, incluent-hi la utilització de mitjans telemàtics i informàtics.
  21. Raonar de forma crítica.
  22. Reconèixer els riscos per al medi ambient associats a la manipulació dels productes derivats de la nanotecnologia.
  23. Reconèixer els termes propis de cadascun dels tòpics de la matèria Nanociència, Nanotecnologia i Societat.
  24. Redactar informes sobre la matèria en anglès.
  25. Resoldre problemes i prendre decisions.
  26. Treballar en equip i cuidar les relacions interpersonals de treball.

Continguts

1. La nanotecnologia en perspectiva:

Percepció social de la nanotecnologia
Top 10 tecnologies emergents en el darrer quinquenni
Economia del coneixement
Hype Cycle
Evolució de la nanotecnologia en els darrers anys
Inversió en nanotecnologia

2. La nanotecnologia a Europa, Àsia i els Estats Units:

Programes marc de la UE: evolució
Horitzó 2020 i Horitzó Europa
Les KET (Key Enabling Technology)
Nivell de maduresa d'una tecnologia (TRL)
La nanotecnologia com a KET
La cursa per liderar la recerca en nanotecnologia: Xina i Estats Units
La NNI (National Nanotechnology Initiative)


3. Desenvolupament científic i tecnològic de la nanotecnologia:

Producció científica: publicacions científiques i cites. Publish or perish
Protecció intel·lectual. Patents
Emprenedoria. Spin-off versus start-up
Capital risc

4. La nanotecnologia a Espanya i Catalunya:

La xarxa NanoSpain
Empreses nacionals del sector
Centres CERCA
Programa ICREA

5. Aspectes ètics i socials:

Regulació REACH en nanotecnologia
Gerència dels riscos en nanotecnología. La FDA i l'EMEA.
Ètica i nanotecnologia
Lliçons de la història
Divulgació de la ciència. Ciència ciutadana.
Perspectiva i dimensió del gènere en la ciència en general i la nanociència en particular


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de problemes i casos 12 0,48 1, 5, 7, 9, 15, 3, 20, 21, 25, 26
Classes teòriques 30 1,2 7, 10, 9, 15
Presentació oral 15 0,6 2, 18, 5, 7, 8, 10, 9, 14, 15, 16, 17, 3, 13, 20, 21, 22, 23, 6, 19, 26
Seminaris 20 0,8 1, 2, 18, 4, 24, 16, 17, 3, 13, 20, 12, 21, 23, 6, 26
Tipus: Supervisades      
Tutoria 18 0,72 2, 18, 7, 9, 14, 15, 13, 21, 22, 23, 6, 19
Tipus: Autònomes      
Estudi 25 1 1, 18, 4, 24, 16, 17, 3, 20, 21, 23, 6, 26
Lectura d'articles 5 0,2 1, 18, 16, 3, 20, 21
Resolució de problemes 5 0,2 1, 18, 4, 17, 3, 20, 21, 25, 6, 19, 26

Classes de teoria

El professor/a explicarà el contingut del programa amb suport audiovisual. Es disposarà de material de suport per lliurar als alumnes. 

 

Classes de debat i exercicis

Les classes de debat i exercicis (en el sentit més ampli de la paraula) serviran per consolidar i veure com es porten a la pràctica els coneixements adquirits en les classes de teoria. S’aniran intercalant amb les classes de teoria per reforçar-ne aspectes determinats o en acabar les unitats temàtiques. Els debats es duran a terme sota la direcció del professor i amb la intervenció proactiva dels propis alumnes.

 

Seminaris

Es realitzaran sessions de seminaris impartits per experts reconeguts en una àrea determinada de la nanociència i la nanotecnologia i sempre buscant tocar aspectes socials de la nanotecnologia. Es pretén que els alumnes participin activament en aquestes sessions, de manera que puguin plantejar a l'orador/a les preguntes que considerin adients, bo i establint-se un fòrum de debat entorn del món nano, des de les seves aplicacions fins a les implicacions socials i ètiques. 

 

Presentacions en grup


Al final del quadrimestre es faran presentacions orals en grups reduïts, tractant temes dels continguts de l'assignatura i més enllà.



 

 

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Comentaris de text article / notícia 15% 4 0,16 18, 4, 5, 7, 24, 15, 16, 21
Exàmens parcials 50% 10 0,4 2, 5, 7, 8, 10, 9, 11, 14, 15, 22, 23, 25
Treball i presentació oral en grup 35% 6 0,24 1, 2, 18, 4, 5, 7, 9, 11, 24, 15, 16, 17, 3, 13, 20, 12, 21, 23, 6, 19, 26

Comentari/s de text: on l'alumne haurà de demostrar esperit crític sobre el contingut del material de lectura (15% de la nota).

Presentacions orals grupals: Suposaran el 35% de la nota i es duran a terme cap al final del semestre. Cada grup disposarà d’un temps de presentació i hi haurà tot seguit un torn de preguntes. Les presentacions orals són obligatòries per aprovar l’assignatura, així com l'assistència a les presentacions realitzades per la resta d'alumnes de classe. Es tindrà en compte la qualitat tècnica i formal de la presentació així com les respostes donades en el torn de preguntes. 

Dos exàmens parcials sobre el contingut teòric de l'assignatura, així com d'aspectes abordats durant les sessions pràctiques i els seminaris. Suposaran el 50% de la nota.

L'assistència als seminaris impartits per experts és obligatòria.

L'actitud proactiva a l'aula es tindrà en compte per a la qualificació final de l'assignatura.

Per tal de poder-se presentar a l'examen de repesca, l'alumne ha d'haver realitzat 2/3 de les activitats d'avaluació prèvies. 

Per tal de superar l'assignatura caldrà tenir una nota global igual o superior a 5,0. Quan no es superi l'avaluació, però s'obtingui un mínim de 3,5 en el global de l'assignatura, es tindrà dret a una prova escrita de recuperació sobre tot el temari que permetrà aprovar l'assignatura amb una nota màxima de 5 sobre 10.


Bibliografia

No hi ha un text basic de referència. El professor indicarà el material de referència a consultar o llegir en funció de l'activitat.


Programari

No aplica.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 2 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt