Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501922 Nanociència i Nanotecnologia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es requereixen coneixements bàsics de:
.- Teoria de circuits (resolució de circuits lineals amb resistències, condensadors i inductàncies) . Es molt recomanable haver aprovat l’assignatura “Instrumentació electrònica”.
.- Electrostàtica bàsica (conceptes de camp, potencial elèctric, etc.). Es recomanable haver aprovat l’assignatura “Electricitat, magnetisme i Òptica”.
.- Matemàtiques (nombres complexes, equacions diferenciasl bàsiques,etc.) . Es recomanable haver aprovat les assignatures de primer i segon curs de matemàtiques.
.- Comprensió i domini dels principis físics dels semiconductors, així com dels dispositius electrònics i fotònics més habituals i de la tecnologia de fabricació dels mateixos.
.- Relacionar les prestacions dels dispositius, els seu funcionament en circuits i els processos tecnològics de fabricació, mitjançant models físics analítics, simulacions numèriques a nivell físic, models compactes i simulacions circuitals.
Tema1. Física de semiconductors i transport electrònic
1.1 Càrregues i camps.
1.2 Diagrames de bandes i densitat d'estats.
1.3 Transport electrònic en semiconductors
Tema 2. Díode d’unió PN
2.1 Electrostàtica de la unió PN en equilibri
2.2 Unión PN fora de l’equilibri. Currents
2.3 Aplicacions circuitals senzilles: retalladores, rectificadores, etc.
Tema 3. Transistor bipolar
3.1 Tipus de transistors. Diagrames de bandes
3.2 Corbes corrent-tensió.
3.3 Aplicacions circuitals senzilles: polarització, portes lògiques, amplificadores, etc.
Tema 4. Transistor MOSFET
4.1 L’estructura MOSFET
4.2 Tipus de transistors i corbes corrent-tensió
4.3 Aplicacions circuitals senzilles: portes lógiques, amplificadores, circuits CMOS
Tema 5. Dispositius fotónics
5.1 Propietats de la llum. Interacció llum-materia
5.2 Emissors de llum: LEDs i LASERs
5.3 Detectors de llums: PIN i cel.les solars
Tema 6. De la microelectrònica a la nanoelectrònica
6.1 More Moore. Escalat del MOSFET. Efectes de canal curt,..
6.2 Beyond CMOS: Dispositius túnel, quantum dots, dispositius d’un sol electró, grafé, espintrònica, electrònica molecular
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 20 | 0,8 | 7, 9, 8, 10, 6, 11, 17, 19, 31 |
Seminaris de problemes | 10 | 0,4 | 5, 4, 7, 9, 8, 10, 6, 17, 22, 23, 27 |
Sessions de laboratori | 15 | 0,6 | 5, 28, 11, 24, 12, 18, 19, 3, 30, 16, 14, 22, 23, 25, 20, 31, 32 |
Tipus: Supervisades | |||
Totories | 5 | 0,2 | 2, 5, 4, 7, 9, 8, 10, 6, 17, 14, 22, 23, 26 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 27 | 1,08 | 19, 3, 16, 21, 15, 23, 27, 26, 31 |
Preparació de les sessions de Laboratori | 15 | 0,6 | 1, 24, 13, 19, 3, 16, 15, 22, 23, 31, 32 |
Resolució dels problemes guiats | 15 | 0,6 | 2, 29, 7, 9, 8, 10, 6, 24, 17, 3, 30, 16, 21, 14, 22, 23, 25, 27, 26, 31 |
Activitats dirigides:
Classes magistrals: El professor explicarà els temes mitjançant (i) el suport de apunts presentats en pantalla que estaran disponibles per l’alumne amb anterioritat ("campus virtual") i (ii) petits exercicis o explicacions complementaries en la pissarra de classe.
Seminaris de problemes: El professor realitzarà, o en alguns casos els mateixos alumnes, problemes de exemple.
Sessions de laboratori: Prèviament a la realització de cada sessió de pràctiques, l’alumne haurà de preparar-la i entregar al inici de la sessió l’informe previ (en anglès) corresponent. Al finalitzar la sessió de pràctiques, l’alumne entregarà un altre informe (en anglès) realitzat durant la sessió.
Activitats supervisades:
Tutories: Forad’hores de classe, l’alumne podrà requerir les explicacions dels professors de teoria, problemes o pràctiques per qualsevol dubte. Es recomana a l’alumne l’ús d’aquest recurs didàctic.
Activitats autònomes:
Estudi: És necessari un estudi autònom de cada tema de l’assignatura per part de l’alumne.
Resolució dels problemes de classe: És molt recomanable que l’alumne intenti fer els exercicis amb anterioritat.
Preparació de las sessions de Laboratori: Com s’ha comentat, l’alumne haurà de preparar un informe previ a la realització de les pràctiques.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen 1er parcial | 35 % | 4 | 0,16 | 2, 29, 7, 9, 8, 6, 24, 17, 3, 14, 23, 27, 26 |
Examen 2on parcial | 35 % | 4 | 0,16 | 7, 9, 10, 6, 24, 17, 19, 3, 14, 23, 27 |
Pràctiques de cada tema | 30 % | 10 | 0,4 | 1, 5, 29, 28, 4, 11, 12, 13, 18, 30, 16, 21, 15, 22, 25, 20, 31, 32 |
AVALUACIÓ CONTINUADA: L’assignatura s’avaluarà obligatòriament a través de dos parcials, les pràctiques i problemes guiats segons els següents percentatges:
.- Examen 1er Parcial escrit: 35% de la NOTA
.- Examen 2on Parcial escrit: 35% de la NOTA
.- Pràctiques de cada tema: 30% de la NOTA
S’han d’aprovar, amb un mínim de 5, totes tres. En cas de tenir una nota inferior a 5 en algun dels dos parcials podrà recuperar el(s) parcial(s) suspès en un examen final.
.- Examen final total escrit: 70% de la NOTA
AVALUACIÓ ÚNICA: L’alumnat que s’hagi acollit a la modalitat d’avaluació única haurà de realitzar una prova final que consistirà en un examen de tot el temari teòric i de problemes de l’assignatura. Aquesta prova es realitzarà el dia en què els estudiants de l’avaluació contínua fan l’examen del segon parcial. La qualificació de l’estudiant d’aquest examen serà un 70% de la nota de l’assignatura.
Si la nota final del examen no arriba a 5, l’estudiant té una altra oportunitat de superar l’assignatura mitjançant l’examen de recuperació que se celebrarà en la data que fixi la coordinació de la titulació. La part de pràctiques no és recuperable. Les pràctiques son obligatòries i els alumnes que s'acullin a la avaluació única també han de assistir i entregar els treballs com els altres alumnes d’avaluació continuada.
Bibliografía bàsica:
Luis Prats Viñas y Josep Calderer Cardona, Dispositius electrònics i fotònics.
Fonaments. Edicions UPC, 2001
P. Horowitz and W. Hill The Art of Electronics,Cambridge Editorial Univ. Press (1989)
B.E.A. Salech and M.C. Theich Fundamentals of Photonics Editorial John Wiley & Sons
Bibliografía complementaria dispositius electrònics:
MODULAR SERIES ON SOLID STATE DEVICES (Ed. Addison-Wesley):
R.F.Pierret, Semiconductor
fundamentals (1988) /
Fundamentos de semiconductores (1994)
Gerold W. Neudeck,. The
PN Junction Diode (1989) /
El diodo PN de unión (1993)
G.W.Neudeck, The
Bipolar Junction Transistor (1989) / El transistor bipolar de unión (1994)
R.F. Pierret, Field effect devices (1990) / Dispositivos
de efecto de campo (1994)
Bibliografía complementaria dispositius fotònics
J.Wilson Optoelectronics: an introduction.Editorial Prentice Hall
D.Wood. Optoelctronic
Semiconductor Devices. Editorial Prentice Hall.
S.D. Smith. Optoelectronic Devices.
Editorial Prentice Hall.
Bibliografía complementaria dispositius nanoelectrònics
Rainer Waser Ed. Nanoelectronics and Information Technology.
Editorial WILEY-VCH.
Recursos WEB
http://nanohub.org/
S'utilitzarà el programari de PSPICE per simular circuits
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Anglès | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 2 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 3 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Anglès | segon quadrimestre | tarda |