Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501925 Ciència i Tecnologia dels Aliments | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits oficials però és convenient que l’estudiant hagi adquirit els coneixements basats en els principis de la Biologia i la Producció de Primeres Matèries cursades durant el primer curs
Assignatura optativa de 4art curs, que desenvolupa les bases científiques i tècniques necessàries per aconseguir una activitat agrària sostenible, respectuosa amb el medi i que permeti obtenir productes alimentaris d’acord amb els requeriments dels consumidors i de la indústria agroalimentària actuals atenent el marc legal de la producció ecològica.
Els objectius formatius concrets són:
1.- Aprofundir en els fonaments i principis de la producció agrícola i ramadera ecològiques i la seva importància ambiental i socioeconòmica.
2.- Conèixer la pràctica del cultiu i conservació de les principals espècies vegetals per alimentació humana i animal.
3.- Comprendre els fonaments científics de la sanitat i benestar animal i la seva relació amb la producció ecològica.
4.- Conèixer els sistemes d’avaluació de la qualitat dels productes ecològics.
5.- Conèixer les normatives vigents de producció i comercialització dels productes agraris ecològics i els procediments de certificació a Catalunya i a la Unió Europea
PROGRAMA DE TEORIA
BLOC I
Tema 1. Introducció a la Ramaderia Ecològica.
Impacte de la Ramaderia sobre el medi. Integració Agricultura-Ramaderia. Situació del sector ramader ecològic.
Tema 2. Conversió a la producció ramadera ecològica.
Suport administratiu i polític. Control de la producció ecològica. El benestar animal a la ramaderia ecològica.
Tema 3. Producció ecològica de remugants de carn i de llet.
Gestió i alimentació d’una ramaderia ecològica. Conversió d’instal•lacions i maneig d’efluents.
Tema 4 (2 h). Producció ecològica de porcs i d’aus.
Cicle productiu. Sistemes d’explotació i allotjaments.Races utilitzades. Alimentació. Gestió de la sanitat.
Tema 5 (2 h). Aqüicultura ecològica (peixos, mol·lusc i algues).
Situació del sector. Conversió a la producció aqüícola ecològica: reglamentació. Gestió i alimentació. Conversió d’instal•lacions, maneig d’efluents i benestar.
BLOC II
Tema 6. Agricultura ecològica.
Agroecologia: fonaments i estratègies per una agricultura sostenible. Introducció a l’agriculturaecològica (AE). Diferenciació de l’AE d’altres sistemes de producció: agricultura biodinàmica, agricultura regenerativa
Tema 7. El sòl i la fertilització
El sòl un medi viu. El treball del sòl. Bases de la fertilització en Agricultura Ecològica. Cicles de nutrients. Fertilitzants orgànics. Fertilització inorgànica.
Tema 8. Sanitat i protecció vegetal.
Introducció. Mecanismes de defensa de les plantes. Control agronòmic, físic i biològic. Preparats naturals. Altres mètodes de control.
Tema 9. Producció ecològica de bolets.
Característiques dels bolets. Espècies més importants. Bases de la producció ecològica de bolets: cultiu i silvestres. Els bolets i la Bioremediació.
Tema 10. Producció ecològica de cultius extensius.
Bases del cultiu. Cereals. Lleguminoses de gra. Cultius industrials i farratgers. Importància de les varietats autòctones.
Tema 11. Producció ecològica d’hortalisses
Importància de l'horticultura ecològica. Bases agronòmiques per al cultiu d’hortalisses ecològiques.
Tema 12. Producció ecològica de cultius llenyosos.
Bases agronòmiques per al maneig ecològic de cultius llenyosos. La vinya i l’olivera. Els cítrics. Fruits carnosos i secs.
BLOC III
Tema 13. Qualitat dels aliments ecològics d’origen vegetal i animal.
Concepte de qualitat d’aliment ecològic. Qualitat nutritiva. Qualitat sensorial. Qualitat mediambiental. Qualitat socioeconòmica.
Tema 14. Aliments ecològics i Ciència
Evolució del consum d’aliments ecològics. Aliments ecològics versus convencionals. Conclusions de la producció ecològica.
PROGRAMA DE SEMINARIS
S1. (1h). Presentació del CCPAE
S2. (2h). Alternança i associació de cultius
S3. (1h). Discussió científica sobre els aliments ecològics
PROGRAMA DE PRÀCTIQUES
P1. (3h) Visita a una explotació ramadera
P2. (3h) Visita a una explotació agrícola
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques participatives | 16 | 0,64 | 2, 4, 5 |
Seminaris | 4 | 0,16 | 2, 4, 7 |
Visites tècniques | 6 | 0,24 | 2, 3, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Informes de las visitas | 5 | 0,2 | 2, 4, 7 |
Tutories | 5 | 0,2 | 2 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi individual | 37 | 1,48 | 2, 5, 7 |
La metodologia utilitzada en aquesta assignatura per assolir el procés d’aprenentatge es basa en el treball de l'alumnat de la informació que se-li posa al seu abast. Per assolir aquest objectiu, l’assignatura es basa en les següents activitats
Classes teòriques: Amb aquestes sessions l’estudiant adquireix els coneixements científico-tècnics bàsics de l’assignatura que ha de completar amb l’estudi personal dels temes explicats
Seminaris: Els seminaris són sessions amb un nombre reduït d’estudiants on s’hi treballen els coneixements científico-tècnics exposats a les classes teòriques per a completar la seva comprensió, afavorint la discussió, intercanvi d’idees, capacitat d’anàlisi i síntesi i el raonament crític en un entorn professional i real
Visites: L’objectiu és completar, aplicar i reforçar els coneixements adquirits a les classes teòriques i seminaris de manera directa. Durant les visites a les explotacions ecològiques, l’alumnat realitzarà una sèrie d’observacions i se li plantejaran diferents qüestions i haurà de demostrar que és capaç de respondre i de resoldre. L’estudiant haurà d’elaborar un document de cada visita que lliurarà al professorat corresponent per a la seva avaluació
Tutories: Les sessions de tutoria pretenen dirigir i ajudar a l’estudiant en la seva formació per resoldre dubtes sobre els continguts de l’assignatura i, alhora, intercanviar preguntes i comentaris dirigits a l’activitat professional.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen bloc I | 33% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Examen blocs II i III | 42% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Informes visites | 15% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 7 |
Seminaris | 10% | 0 | 0 | 2, 4, 6, 7 |
Per avaluar el grau d’assoliment de les competències, es comptarà amb els següents instruments:
Examen. S’avaluarà individualment els coneixements assolits per l’alumnat de la teoria i els seminaris, així com la seva capacitat d’anàlisi i síntesi. Es realitzaran 2 proves escrites tipus test, d’elecció múltiple uni-resposta, una referent als continguts del bloc I (producció d’aliments ecològics d’origen animal) i l'altre sobre els continguts dels blocs II (producció d’aliments ecològics d'origen vegetal) i del bloc III (Qualitat i ciència). La nota de la 1ª prova (7h de teoria) representarà el 33% de la qualificació final i la de la 2ª prova (9h de teoria) el 42%. Per a superar l’assignatura s’ha d’haver obtingut una nota ≥ 5 a cada una de les proves. L’alumnat que no hi arribi haurà de recuperar la part no assolida.
Pràctiques. Les visites son obligatòries i s’avaluarà l’assistència, l’actitud i el document entregat. Aquesta avaluació te un pes sobre la qualificació final del 15%.
Seminaris. Avaluació mitjançant una prova tipus test en relació al contingut de cada seminari. Les proves es poden realitzar al final de cada sessió o juntament amb l'examen de teoria. L'avaluació dels qüestionaris dels seminaris té un pes global del 10% de la nota final.
Per aprovar l'assignatura, és imprescindible haver superat els parcials amb una nota ≥ 5 i haver assistita les sessions pràctiques (visites) i seminaris. Només s’admetran aquelles absències que siguin per causa major i degudament justificades.
Es considerarà no avaluable a l’alumne que no s’hagi presentat a menys del 15% de les activitats avaluatives
Avaluació única:La prova d’avaluació única es farà coincidint amb la mateixa data fixada en l'horari per a la prova d’avaluació continuada. L’alumnat que s’acullial’avaluació única farà la mateixa prova escrita tipus test programada per a tots els matriculats (al final de l’assignatura) i una prova tipus test sobre el contingut dels seminaris. Respecte a les sortides, aquell dia també es lliuraran els informes de les dues visites. S'aplicarà el mateix sistema de recuperació, el mateix procediment de revisió de les qualificacions i el mateix criteri de no avaluable que per a l'avaluació continuada.
Bibliografia (Les autores apareixen amb els cognoms en negreta i subratllats)
- Bello A., Jordá C., Tello J.C. 2010. Agroecología y producción ecológica. Ed. CSIC.
- Comisión Europea. Producción y productos ecológicos
- Consell Català de la producció Ecològica http://www.ccpae.org/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1&lang=ca_ES
- DAAR. 2006. Llibre blanc de la producció agroalimentària ecològica a Catalunya. Departament Agricultura, Alimentació i Acció Rural. http://www.slideshare.net/roserpera/llibre-blanc-pae
- DACAR. Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural. Generalitat de Catalunya.
http://agricultura.gencat.cat/ca/
http://pae.gencat.cat/ca/enllacos-interes/
- Domínguez, A., Roselló J., Aguado, J. 2002. Diseño y manejo de la diversidad vegetal en Agricultura Ecológica. Ed. Phytoma. Valencia.
- Generalitat de Catalunya. Producció Agroalimentària Ecològica. Fitxes tècniques i divulgatives
http://pae.gencat.cat/ca/publicacions-materials-referencia/Fitxespae/
- IFOAM https://www.organicseurope.bio
- IFOAM 2010. Organic Aquaculture: EU Regulations (EC) 834/2007, (EC) 889/2008, (EC) 710/2009. Background, Assessment, Interpretation. A. Szeremeta, L. Winkler, F. Blake, P.Lembo (Eds). EFOAM-EU Group and CIHEAM. 36 pp.
http://ifoam-eu.org/positions/publications/aquaculture/
- Labrador J. 2004. Conocimientos, técnicas y productos para la agricultura y la ganaderia ecológica. Ed: Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación
- Labrador J., Porcuna J.L., Bello A. 2002. Manual de Agricultura y ganadería ecológica. Ediciones Mundi-Prensa. Madrid.
- Lampkin N. 1998 (1 Ed.) Agricultura ecológica. Ediciones Mundi-Prensa. Madrid.
- Mainardi Fazio F. 2003 (1 Ed.) Cultivo biológico de hortalizas y frutales. Ed: de Vecchi
- Raigón MD. 2020. Manual de la nutrición ecológica. De la molécula al plato. Ed: SEAE. ISBN: 978-84-949844-0-2
No s'utilitza programari
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |