Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Física

Codi: 103250 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501925 Ciència i Tecnologia dels Aliments FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Daniel Campos Moreno
Correu electrònic:
daniel.campos@uab.cat

Equip docent

Rosa Flaquer Galmés
Daniel Campos Moreno

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

L’estudiant hauria de tenir conceptes bàsics de física, especialment els temes relacionats amb forces o energies. Aquests temes es tracten en els cursos de secundària Si l’estudiant no els ha estudiat mai, seria bo fer el curs propedéutic de Física per a Biociències i/o estudiar prèviament llibres de text de nivell de Batxillerat. 

 


Objectius

L'objectiu principal de l'assignatura és explicar clarament que la física és un instrument útil per a l'análisi profund de diversos problemes relacionats amb la Ciència i Tecnología dels aliments, posant especial èmfasi en els fonaments físics en els quals es basen els processos industrials de tractament, caracterizació i/o conservació dels alimentos, així com les diferents tècniques de processat i cuinat dels mateixos.


No es tracta tant, doncs, d'aportar un coneixement de Física a nivell fonamental, sinó de mostrar com lleis i conceptes de la física expressats mitjançant equacions simples ajuden a comprendre millor problemes d'interés tecnològic. Això ajudarà l'alumnat a desenvolupar la capacitat de modelar els fenòmens de manera quantitativa, i a identificar els paràmetres rellevant dels fenomens estudiats i el seu corresponent procés de mesura i anàlisi.

 


Competències

  • Analitzar, sintetitzar, resoldre problemes i prendre decisions en l'àmbit professional.
  • Aplicar el mètode científic a la resolució de problemes.
  • Aplicar els coneixements de les ciències bàsiques en la ciència i la tecnologia dels aliments.
  • Assumir un compromís ètic i valorar la importància de la qualitat i de la feina ben feta.
  • Buscar, gestionar i interpretar la informació procedent de diverses fonts.
  • Comunicar-se de manera eficaç, oralment i per escrit, a una audiència professional i no professional, en les llengües pròpies i/o en anglès.
  • Demostrar que es coneixen les propietats físiques, químiques, bioquímiques i biològiques de les matèries primeres i dels aliments.
  • Desenvolupar l'aprenentatge autònom i tenir capacitat d'organització i planificació.
  • Mantenir actualitzats els coneixements, adaptar-se a noves situacions i desenvolupar la creativitat.
  • Prendre la iniciativa i mostrar esperit emprenedor.
  • Utilitzar els recursos informàtics per a la comunicació i la cerca d'informació en l'àmbit d'estudi, el tractament de dades i el càlcul.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, sintetitzar, resoldre problemes i prendre decisions en l'àmbit professional.
  2. Aplicar el mètode científic a la resolució de problemes.
  3. Assumir un compromís ètic i valorar la importància de la qualitat i de la feina ben feta.
  4. Buscar, gestionar i interpretar la informació procedent de diverses fonts.
  5. Comunicar-se de manera eficaç, oralment i per escrit, a una audiència professional i no professional, en les llengües pròpies i/o en anglès.
  6. Descriure de manera senzilla els principis de la termodinàmica i ser capaç d'aplicar-los a un sistema macroscòpic.
  7. Descriure els principis bàsics de la mecànica i saber aplicar-los en situacions senzilles.
  8. Desenvolupar l'aprenentatge autònom i tenir capacitat d'organització i planificació.
  9. Identificar els paràmetres rellevants en els fenòmens de transport.
  10. Identificar les dimensions de les magnituds físiques i utilitzar correctament el sistema internacional d'unitats.
  11. Identificar les propietats bàsiques de les forces i dels corrents elèctrics rellevants.
  12. Identificar les propietats dels fluids rellevants per a la descripció de materials complexos d'origen biològic.
  13. Mantenir actualitzats els coneixements, adaptar-se a noves situacions i desenvolupar la creativitat
  14. Prendre la iniciativa i mostrar esperit emprenedor.
  15. Utilitzar els recursos informàtics per a la comunicació i la cerca d'informació en l'àmbit d'estudi, el tractament de dades i el càlcul.

Continguts

Els continguts teòrics s'impartiran de forma no presencial.

1. Introducció: magnituds i unitats bàsiques de la física.
Principals magnituds i unitats de la física. Relacions entre elles Aplicació: necessitats metabòliques en repòs i en moviment.

2. Propietats mecàniques i tractaments mecànics dels aliments.
Perfil sensorial dels aliments; propietats mecàniques: elasticitat, plasticitat, duresa.Textures i estructures d'aliments. Efectes de la pressió sobre els materials: deformació, premsat, esterilització

3. Propietats fluídiques dels aliments i aplicacions.
Lleis físiques dels fluids. Hidrostàtica. Tensió superficial. Emulsions. Hidrodinàmica. Fluids viscosos newtonians. Llei de Poiseuille. Potència. Fluids no newtonians i reologia. Reologia d’alguns aliments. Pressió osmòtica. Osmosi inversa. Potabilització de l’aigua de mar.

4. Propietats tèrmiques i tractaments tèrmics dels aliments.
Calor i temperatura. Efectes biològics de la temperatura. Tractaments tèrmics dels aliments (pasteurització HTST, UHT). Transport de calor: conducció, convecció, radiació. Transport de matèria: difusió, osmosi. Segon principi de la termodinàmica. Entropia. Refrigeradors i bombes de calor. Canvis de fase. Congelació, evaporació. Conservació dels aliments. Processos culinaris. Olles de pressió. Sols i gels. Desnaturalització proteïnes. Energia i producció d’aliments; sostenibilitat

5. Propietats elèctriques dels aliments.
Electricitat i tecnologia alimentària. Forces i potencials elèctrics en biologia molecular i cel·lular. Corrent elèctric, llei d’Ohm. Efecte Joule. Fogons i forns elèctrics. Magnetisme. Inducció magnètica. Corrent altern. Plaques d’inducció

6. Interacció dels aliments amb les ones electromagnètiques
Radiacions i aliments. Aspectes clàssics i quàntics de la llum: reflexió, refracció, colorimetria, polarimetria. Interacció entre microones i aliments, forns de microones. Efectes de la radiació ionitzant sobre els aliments. Esterilització d’aliments

*En funció de les restriccions que puguin imposar les autoritats sanitàries en funció de la evolució de la pandèmia , es podran dur a terme reduccions o prioritzacions dels continguts de l’assignatura.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Autoaprenentatge 30 1,2 1, 2, 4, 8, 14, 15
Classes de problemes 15 0,6 1, 2, 8, 9, 10, 11
Classes teòriques 38 1,52 6, 9, 10, 11
Tipus: Supervisades      
Tutories 5 0,2 1, 4
Tipus: Autònomes      
Estudi 46 1,84 1, 2, 3, 4, 8

Classes teòriques: En les classes magistrals introduïm conceptes bàsics de física a un nivell accessible a estudiants de primer curs, posant especial èmfasi en les aplicacions de tipus biològic, tecnològic i industrial associades al perfil del grau. A les lliçons de teoria es plantejaran i discutiran també vies alternatives de seguiment del curs (especialment pensades pels estudiants amb poca preparació prèvia en física) basades en materials online i l'ús de IAs.

Classes de problemes: Els problemes il·lustren l’aplicació biològica de les equacions físiques estudiades a teoria. Una part dels problemes són resolts pel professor de problemes, de manera que els estudiants –que se suposa han fet prèviament els problemes a casa- puguin saber el grau d’encert de les seves solucions i incorporar-hi les correccions pertinents; uns altres problemes han de ser resolts i lliurats per l’estudiant directament al professor. Els exercicis resolts es penjaran al campus virtual en format video.

Tutories: A les tutories individuals (eventualmentes podrà organitzar alguna en grup) es resoldran dubtes i es donaran orientacions de cara a la elaboració dels treballs.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Primer parcial 35% 4 0,16 1, 3, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13
Qüestionaris Moodle 10% 4 0,16 2, 4, 5, 8, 14, 15
Qüestionaris de seguiment 10% 4 0,16 2, 4, 8, 10, 13
Segon parcial 45% 4 0,16 6, 7, 9, 10, 11, 12

1. Primer examen parcial. (35% de la nota global)

Es realitzarà 1 examen parcial amb un pes del 35% i que inclourà els continguts corresponents als temes 1-3 de l’assignatura. Per tal de poder superar l'assignatura serà necessari que la nota d’aquesta prova d’avaluació sigui igual o superior a 3,5. L’alumnat que no hagin superat els exàmens parcials tindran l'opció de presentar-se a un examen de recuperació que seguirà el mateix funcionament.

2. Segon examen parcial. (45% de la nota global)

Es realitzarà 1 examen parcial amb un pes del 45% i que inclourà els continguts corresponents als temes 4-6 de l’assignatura. Per tal de poder superar l'assignatura serà necessari que la nota d’aquesta prova d’avaluació sigui igual o superior a 3,5. L’alumnat que no hagi superat els exàmens parcials tindran l'opció de presentar-se a un examen de recuperació que seguirá el mateix funcionament que la prova original.

3. Qüestionaris de seguiment. (10 % de la nota global)

Al final de cada tema es proposarà l'entrega d'un qüestionari de seguiment amb preguntes i exercicis breus que serviran per a què el propi alumnat valori el correcte grau d'assoliment dels temes. Aquesta activitat d’avaluació es considera com no recuperable.

4. Qüestionaris Moodle (10% de la nota global)

Durant la segona meitat del curs es proposaran també 3/4 qüestionaris Moodle per tal que l'alumnat hi treballi de manera autònoma temes/conceptes més aplicats de l'assignatura. Aquesta activitat d’avaluació es considera com no recuperable.

 

 FUNCIONAMENT DE L’AVALUACIÓ UNICA

 Aquells alumnes que decideixen acollir-se a l’opció d’avaluació única hauran de realitzar un únic examen i entregar els qüestionaris Moodle de l’assignatura en una mateixa data (els qüestionaris de seguiment de l’assignatura, donat que estan explícitament pensats per a un procés d’avaluació continuada, no formaran en aquest cas part de l’avaluació). Per poder aprovar l'assignatura caldrà que la nota mitjana global de les dues proves sigui igual o superior a 5.

 1. Examen comú (90% de la nota global)

Es realitzaran un examen que inclourà els continguts de tot el temari (temes 1-6) de l’assignatura. L’alumnat que no superi aquesta prova tindrà l'opció de presentar-se a un examen de recuperació que seguirá el mateix funcionament que la prova original.

2. Qüestionaris Moodle (10% de la nota global)

Durant la segona meitat del curs es proposaran també 3/4 qüestionaris Moodle per tal que l'alumnat hi treballi de manera autònoma temes/conceptes més aplicats de l'assignatura. Aquesta activitat d’avaluació es considera com no recuperable.

La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada

 

Quan les evidèncias d'avaluació no permetin garantir l'avaluació d'almenys un 50% de la nota global del curs, s'assignarà a l'estudiant la qualificació de NO AVALUABLE.


Bibliografia

Preparació per a l'assignatura

D Jou, J E LLebot i C Pérez-Garcia, Fisica para las ciencias de la vida. Mc_Graw Hill, 2009

Activitats de la plataforma JoVe (https://www-jove-com.are.uab.cat/es/)

 

Altres llibres bàsics

J. W. Kane i M. M. Sternheim, Física, Reverté, 1989.

M. Ortuño, Física para biología, medicina, veterinaria y farmacia, Crítica, 1996.

M.J. Lewis. Physical Properties of Foods and Food Processing Systems. Woodhead Publishing Limited, 2006

B. Hernández. Fundamentos físicos para la ciencia de alimentos. Ed. Acribia, 2018

 

Lectures complementàries

L.O. Figura & A.A.Teixeira, Food Physics, Springer-Verlag, 2007.

R.P. Singh and D.R. Heldman. Introduction to Food Engineering. Elsevier, 2009

D.-W. Sun. Emerging Technologies for Food Processing. Elsevier, 2014.


Programari

-


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 2 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt