Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501925 Ciència i Tecnologia dels Aliments | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tot i que no hi ha pre-requisits oficials, és convenient que l’estudiant hagi cursat Química II, Productes Alimentosos i Química dels Aliments.
L’assignatura d’Anàlisi i Control de Qualitat dels Aliments està estretament relacionada amb Sistemes de Qualitat i Eines de Gestió Mediambiental que també pertany a la matèria Gestió de la Qualitat. Aquesta assignatura té com a finalitat proporcionar a l’estudiant els fonaments i els coneixements necessaris per la selecció dels paràmetres de qualitat dels aliments i de les tècniques analítiques per aplicar al control de qualitat dels aliments incloent les anàlisis físico-químiques, microbiològiques i sensorials. Per això és molt important que coneguin la composició i característiques del aliments, així com diferents aspectes de la química dels aliments relacionats amb la transformació, conservació i emmagatzematge dels aliments, coneixements que estan recollits a les assignatures de Productes Alimentosos i de Química dels Aliments.
Objectius de l’assignatura:
Bloc I. Introducció a l'anàlisi i control de qualitat
Conceptes d'anàlisi i control de qualitat. Anàlisi dels aliments. Tècniques de mostreig, preparació i conservació de mostres.
Bloc II. Qualitat física dels aliments
Propietats geomètriques, color, textura, reologia i propietats funcionals.
Bloc III. Qualitat química dels aliments
Anàlisi de sòlids totals (humitat), lípids, proteïnes i substàncies nitrogenades no proteiques, hidrats de carboni, elements minerals, vitamines i additius.
Bloc IV. Qualitat microbiològica dels aliments
Criteris de selecció de la microbiota més característica en funció de la matèria primera i del seu processat.
Bloc V. Qualitat sensorial dels aliments
Definició i aplicacions de l’anàlisi sensorial. Bases del desenvolupament de mètodes sensorials. Metodologia general. Selecció del tipus de proves. Disseny estadístic.
PROGRAMA DE PRÀCTIQUES
ACQA1. El laboratori d’anàlisi dels aliments. Control de qualitat d’una conserva vegetal (4 h)
ACQA2. Avaluació sensorial dels aliments (4 h)
ACQA3. Control de qualitat d’un suc de taronja (4 h)
ACQA4. Control de qualitat de la mel (4 h)
ACQA5. Control de qualitat d’olis d’oliva (4 h)
PROGRAMA DE SEMINARIS
PROBLEMES (ABP: aprenentatge basaten problemes i casos).
SACQA1. Resolució i discussió dels problemes bloc II (2 h)
SACQA2. Resolució i discussió dels problemes bloc III (2 h)
SACQA3. Resolució i discussió dels problemes bloc IV (2 h)
SACQ4. Resolució i discussió dels problemes bloc V (2 h)
CASOS (ABP: aprenentatge basat en problemes i casos).
SC1_ACQA. Presentació dels casos i resolució d’un cas model (2 h)
SC2_ACQA. Seguiment dels casos (1 h)
SC3_ACQA. Resolució i discussió dels casos (8 h)
PRÀCTIQUES
SP-ACQA. Presentació i discussió dels resultats de pràctiques (2 h)
Els seminaris SC2_ACQA i SP_ACQA són seminaris especials (grups reduïts).
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 38 | 1,52 | 4, 6, 7, 8 |
Pràctiques de laboratori | 20 | 0,8 | 4, 7, 9 |
Seminaris | 21 | 0,84 | 1, 3, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Autoaprenentatge | 66 | 2,64 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 2 |
Avaluació | 5 | 0,2 | 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Estudi | 70 | 2,8 | 4, 5, 6, 7, 8, 9, 2 |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats cooperatives (seminaris ABP i de resultats de les pràctiques de laboratori). | 40% | 1 | 0,04 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 2 |
Control dels continguts dels blocs I+ II+III | 20% | 2 | 0,08 | 3, 4, 6, 7, 8, 9 |
Control global incloent tots els blocs, problemes, casos, i pràctiques | 40% | 2 | 0,08 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9 |
Les competències d’aquesta assignatura seran avaluades mitjançant:
Per aprovar l’assignatura es demana una mitjana de 5 punts (sobre 10) tenint en compte aquests mínims:
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Alvarado, J. D., Aguilera, J. M. 2001. Métodos para medir propiedades físicas en industrias de alimentos. Ed. Acribia, Zaragoza.
Batt, C. A., & Tortorello, M. L. (2014). Encyclopedia of food microbiology. Elsevier/Academic Press,. https://www.sciencedirect.com/science/referenceworks/9780123847331
Bhunia, A. K. (2018). Foodborne Microbial Pathogens. Springer New York. https://doi.org/10.1007/978-1-4939-7349-1
Bibek., R.; Bhunia, A. K. (2010). Fundamentos de microbiología de los alimentos. McGraw-Hill Interamericana. México
Blackburn, C. de W. (2006). Food spoilage microorganisms. CRC Press. http://app.knovel.com/web/toc.v/cid:kpFSM00001/viewerType:toc/root_slug:food-spoilage-microorganisms/url_slug:food-spoilage-microorganisms/?
Bourne, Malcolm C. (2002). Food Texture and Viscosity - Concept and Measurement (2nd Edition). Elsevier. https://app.knovel.com/hotlink/toc/id:kpFTVCME06/food-texture-viscosity/food-texture-viscosity
Caballero, Benjamin. (2003). Encyclopedia of Food Sciences and Nutrition. Academic Press. https://doi.org/10.1016/B0-12-227055-X/00031-6
Chandan, Ramesh C. Kilara, Arun Shah, Nagendra P. (2016). Dairy Processing and Quality Assurance (2nd Edition). John Wiley & Sons.
https://app.knovel.com/hotlink/toc/id:kpDPQAE003/dairy-processing-quality/dairy-processing-quality
Doyle, M. P., Diez-Gonzalez, F., & Hill, C. (Ed.). (2019). Food Microbiology. ASM Press. https://doi.org/10.1128/9781555819972
Downes, F.P.; Ito, K. (2002). Compendium of methods for the microbiological examination of foods. 4th ed. American Public Health Association, Washington.
Ducauze, C.J. (2006). Fraudes alimentarios: legislación y metodología alimentaria. Acribia, S.A. Zaragoza.
Erkmen, O., & Bozoglu, T. F. (Ed.). (2016). Food Microbiology: Principles into Practice. Wiley. https://doi.org/10.1002/9781119237860
Griffiths, Mansel W.. (2010). Improving the Safety and Quality of Milk, Volume 1 - Milk Production and Processing. Woodhead Publishing.
https://app.knovel.com/hotlink/toc/id:kpISQMVMP3/improving-safety-quality/improving-safety-quality
Griffiths, Mansel W.. (2010). Improving the Safety and Quality of Milk, Volume 2 - Improving Quality in Milk Products. Woodhead Publishing.
https://app.knovel.com/hotlink/toc/id:kpISQMVIQ2/improving-safety-quality-2/improving-safety-quality-2
Gruenwedel, D. W. y Whitaker, J.R. (1984). Food Analysis. Principles and techniques. Vol 1: Physical characterization. Ed. Marcel Dekker Inc, New York.
Immerseel, Filip Van Nys, Yves Bain, Maureen. (2011). Improving the Safety and Quality of Eggs and Egg Products, Volume 2 - Egg Safety and Nutritional Quality. Elsevier. Retrieved from
https://app.knovel.com/hotlink/toc/id:kpISQEEP01/improving-safety-quality/improving-safety-quality
International Commission on Microbiological Specifications for Foods (ICMSF). (2018). Microorganisms in foods 7: Microbiological testing in food safety management. https://link.springer.com/book/10.1007%2F978-3-319-68460-4
International Commission on Microbiological Specifications for Foods (ICMSF). (2001). Microorganismos de los alimentos. 6, Ecología microbiana de los productos alimentarios. Acribia. Zaragoza
International Commission on Microbiological Specifications for Foods (ICMSF). (2004). Microorganismos de los alimentos 7: Análisis microbiológico en la gestión de la seguridad alimentaria. Editorial Acribia Zaragoza
International Commission on Microbiological Specifications for Foods (ICMSF). (2011). Microorganisms in Foods 8: Use of Data for Assessing Process Control and Product Acceptance. Springer US,. https://dx.doi.org/10.1007/978-1-4419-9374-8
International Commission on Microbiological Specifications for Foods (ICMSF). (2016). Microorganismos de los alimentos 8: Uso de datos para evaluar el control del proceso y la aceptación del producto. Acribia, Zaragoza
Jongen, W. (2002). Fruit and Vegetable Processing - Improving Quality. Woodhead Publishing.
https://app.knovel.com/hotlink/toc/id:kpFVPIQ001/fruit-vegetable-processing/fruit-vegetable-processing
Jongen, W. (2005). Improving the Safety of Fresh Fruit and Vegetables. Woodhead Publishing.
https://app.knovel.com/hotlink/toc/id:kpISFFV007/improving-safety-fresh/improving-safety-fresh
Kramer, A. y Twigg, B. (1983-84). Quality control for the food industry. Vols 1 y 2. Ed. Avi Publishing company inc, Westpor
Lewis, M. J. 1994. Propiedades físicas de los alimentos y de los sistemas de procesado. Ed. Acribia, Zaragoza
Lawless H.T. (2010). Sensory Evaluation of Food. Principles and Practices. Springer. Food Science Text Series. https://link.springer.com/book/10.1007/978-1-4419-6488-5
Lawless H.T. (2013). Laboratory Exercises for Sensory Evaluation. Springer. Food Science Text Series. https://link.springer.com/bookseries/5999
Matthews, K.R., Kniel, K.E., Montvill, T.J. (2017). Food microbiology: An introduction. ASM Press,. http://app.knovel.com/hotlink/toc/id:kpFMAIE017/food-microbiology-a
Multon, J. L. (1997). Analysis of food constituents. Wiley-VCH, New York, USA.
Nielsen, S.S. (2008). Análisis de los alimentos. Acribia, Zaragoza.
Nollet, Leo M. L.. (2012). Handbook of Meat, Poultry and Seafood Quality (2nd Edition). John Wiley & Sons.
https://app.knovel.com/hotlink/toc/id:kpHMPSQE02/handbook-meat-poultry/handbook-meat-poultry
Nys, Yves Bain, Maureen Immerseel, Filip Van. (2011). Improving the Safety and Quality of Eggs and Egg Products, Volume 1 - Egg Chemistry, Production and Consumption. Elsevier. https://app.knovel.com/hotlink/toc/id:kpISQEEPV2/improving-safety-quality/improving-safety-quality
Pascual Anderson, M.R., Calderón y Pascual, V. (2000). Microbiología alimentaria: metodología analítica para alimentosy bebidas. Edició 2ª ed. Diaz de Santos, Madrid.
Pomeranz, Y. y Meloan, C. (1994). Food analysis. Theory and practice. Chapman & Hall, New York.
Raugel, P.J. (1999). Rapid food analysis monitoring. Kits, instruments and systems. Springer, Heidelberg.
Rosenthal, A. J. 2001 Textura de los alimentos: medida y percepción. Acribia, Zaragoza.
Shahidi, Fereidoon Simpson, Benjamin K.. (2004). Seafood Quality and Safety - Advances in the New Millennium. DEStech Publications.
https://app.knovel.com/hotlink/toc/id:kpSQSANM03/seafood-quality-safety/seafood-quality-safety
Singhal, R.S. Kulkarni, P.R. Rege, D.V.. (1997). Handbook of Indices of Food Quality and Authenticity. Woodhead Publishing. https://app.knovel.com/hotlink/toc/id:kpHIFQA00Q/handbook-indices-food/handbook-indices-food
Sperber, W.H., y Doyle, M.P.(2009). Compendium of the microbiological spoilage of food and beverages. Springer, New York.
Stone, H. y Sidel, J.L. (2004). Sensory Evaluation Practices (Third Edition). Elsevier Academic Press., San Diego, USA. Recurs electrònic: http://www.sciencedirect.com/science/book/9780126726909
Tham, Danielsson-Tham. M.L.. (2014). Food associated pathogens. CRC Press,. https://dx.doi.org/10.1007/978-1-4419-9374-8
Recursos electrònics
AESAN (Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición: https://www.aesan.gob.es/AECOSAN/web/home/aecosan_inicio.htm
A.O.A.C. Official methods of analysis http://www.eoma.aoac.org/
Llibres electrònics http://www.knovel.com/web/portal/browse/subject/60/filter/0/
Science Direct https://www.sciencedirect.com/
Scopus http://www.scopus.com/home.url
Journal of Sensory Studies https://onlinelibrary.wiley.com/journal/1745459x
Journal of Food Composition and Analysis http://www.sciencedirect.com/science/journal/08891575
Journal of Food Quality https://onlinelibrary.wiley.com/journal/17454557
Webs d'interès
Cereal and Grains Association (AACC) https://www.cerealsgrains.org
American Oil Chemists’ Society (AOCS) http://www.aocs.org/
AOAC International http://www.aoac.org
Codex Alimentarius Commission http://www.fao.org/fao-who-codexalimentarius/about-codex/es/
Directorate General for Health & Consumers https://ec.europa.eu/info/departments/health-and-food-safety_en
European Food Safety Authority (EFSA) http://www.efsa.europa.eu/
Food Chemicals Codex http://www.foodchemicalscodex.org/
Food and Drug Administration (FDA) http://www.fda.gov
International Dairy Federation (IDF-FIL) https://www.fil-idf.org/
International Organization for Standardization (ISO) https://www.iso.org/home.html
The European Food Information Council (EUFIC) https://www.eufic.org/es/
En aquesta assignatura no s'utilitza programari.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 2 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 3 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 4 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 2 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 3 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 4 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |