Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501925 Ciència i Tecnologia dels Aliments | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tot i que no hi ha prerequisits oficials, és convenient que l’estudiant hagi cursat Química I i II i Bioquímica I.
L’assignatura Química dels Aliments en la titulació:
Aquesta assignatura està en estreta relació amb Productes Alimentosos, assignatura que pertany a la mateixa matèria. Així mateix no es pot concebre l’estudi d’aquesta assignatura sense tenir en compte les diferents manipulacions a les que es sotmeten els aliments durant el seu processament, per això una bona assimilació de la matèria Composició i Propietats dels Aliments, a la qual pertany aquesta assignatura, és necessària per aprofitar i aprendre assignatures posteriors de processat dels aliments i d‘indústries específiques. En aquesta assignatura s’aprofundeix en els aspectes de la química dels aliments relacionats amb el comportament dels seus components durant la transformació, conservació i emmagatzematge dels aliments.
Objectius de l’assignatura:
1) PROGRAMA TEÒRIC
2) SEMINARIS
El programa consta de dos seminaris presencials de (SQA1i SQA2) en el qual es treballa en equip a través de casos reals, aplicant i relacionant temes de teoria. Aixímateix, els resultats de pràctiques, prèvia entrega d'un informe,
3) PRÀCTIQUES
Cada grup realitza quatre sessions de pràctiques presencials de 3-4 h de durada en dies consecutius Total 15 h).
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 30 | 1,2 | 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Pràctiques de laboratori | 15 | 0,6 | 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Seminaris i sessions de treball en grups | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 61 | 2,44 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Preparació de treballs bibliogràfics (autoaprenentatge) | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Classes teòriques. L'alumnat adquireix els coneixements científics propis de l'assignatura a través de l'material facilitat i complementant amb l'estudi personal dels temes abordats.
Seminaris i sessions en grup supervisades. Els seminaris estan concebuts per discutir, resoldre dubtes i aprofundir en temes específics arran de treballs d'autoaprenentatge. Consisteixen en una posada en comú amb els docents per aprofundir en els casos d'aliments específics.
Treball d'autoaprenentatge. En grups d'estudiants, es treballa en relació a aliments específics que es troben al mercat per tal d'aprofundir en el coneixement de la química dels aliments: funcionalitat dels components, additius, i modificacions produïdes durant el processat i emmagatzematge. Es programaran dos seminaris (SQA1 i SQA2) on els grups faran una exposició i discussió de la feina encarregada atenent als criteris establerts en la rúbrica facilitada.
Pràctiques de laboratori. La part de desenvolupament pràctic d'aquesta assignatura es farà en grups de laboratori. L'objectiu de les classes pràctiques pretén aplicar i reforçar els coneixements adquirits en les classes teòriques. L'alumat realitzaraà les sessions pràctiques seguint un guió que prèviament hauran de llegir i preparar (s'avaluarà aquesta preparació). Els resultats seran discutits al laboratori per la posterior preparació d'un informe amb la discussió dels resultats per part del l'alumnat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Autoprenentatge | 20 | 2 | 0,08 | 1, 2, 4, 8, 9, 10 |
Exàmens | 65 | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Pràctiques de laboratori | 15 | 0 | 0 | 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10 |
Els resultats d'apenentatge seran avaluats mijantçant:
- Una prova tipus test i una prova escrita (que inclourà tot el material treballat al llarg de l’assignatura). Cadascuna d’aquestes qualificacions tenen el mateix pes i s’han de aprovar individualment per poder calcular la nota final d’aquesta part teòrica (65% de la nota final de l’assignatura).
- Dos Treballs d’autoaprenentatge que computen un 20% de la nota final.
- L’avaluació de les pràctiques (15%) es realitzarà mitjançant una prova tipus test sobre el guió de pràctiques abans de la seva realització i l'entrega de l’informe sobre els resultats obtinguts.
Qui hagi suspès alguna de les proves o no s’hagi presentat a una d’elles, podrà recuperar-les a l’examen de recuperació.
Criteris d’avaluació: l’alumnat haurà de demostrar en cada activitat plantejada que te uns coneixements suficients de la matèria en qüestió. Això vol dir que, a més d’assolir els resultats d’aprenentatge plantejats per a aquesta assignatura, ha de demostrar que és capaç d’expressar-se oralment i per escrit conforme al nivell que correspon als estudis universitaris(sense cometre faltes d’ortografia i fent una estructuració lògica del seu discurs,especialment quan es treballi perescrit).
Un error conceptual greu pot suposar el suspens de l’activitat avaluada. Així mateix s’haurà d’utilitzar, i fer-ho adequadament, el lèxic científic i tècnic propi de la matèria.
Segons la normativa:
Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.
Es considerarà que l'alume/a no és avaluable si ha participat en activitats d’avaluació que representen ≤15% de la nota final.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
https://www.ingebook.com/ib/NPcd/IB_Escritorio_Visualizar?cod_primaria=1000193&libro=4685
https://app.knovel.com/hotlink/toc/id:kpFTCCE018/food-chemistry-its-components/food-chemistry-its-components
Algunes seccions: Llibres digitals (KNovel)
Singh, R. Paul Heldman, Dennis R.(2009). Introduction to Food Engineering (4th Edition) - 12.1.1 Water Activity. Elsevier. Online version available at:
http://app.knovel.com/hotlink/pdf/id:kt00CBUAG1/introduction-food-engineering/water-activity
Kilcast, David Subramaniam, Persis. (2000). Stability and Shelf-Life of Food. Woodhead Publishing. Online version available at:
http://app.knovel.com/hotlink/toc/id:kpSSLF0002/stability-shelf-life/stability-shelf-life
Saltmarsh, Mike. (2013). Essential Guide to Food Additives (4th Edition). Royal Society of Chemistry. Online version available at:
http://app.knovel.com/hotlink/toc/id:kpEGFAE018/essential-guide-food/essential-guide-food
Linden, G. Lorient, D.. (1999). New Ingredients in Food Processing. Woodhead Publishing. Online version available at:
http://app.knovel.com/hotlink/toc/id:kpNIFP0004/new-ingredients-in-food/new-ingredients-in-food
No hi ha un programari específic
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 3 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 4 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |