Logo UAB

Direcció d'Art

Codi: 103145 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501935 Publicitat i Relacions Públiques OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Carlos David Badajoz Dávila
Correu electrònic:
david.badajoz@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cal haver aprovat Disseny en Publicitat i RRPP de 2n curs.

En cas contrari (Erasmus, Sócrates, visitant etc), es requereixen coneixements bàsics de disseny, i de programari de disseny (Affinity Publisher, Affinity Photo, Indesign, Illustrator, Photoshop).

Aquesta assignatura està vinculada als coneixements adquirits a "Disseny en Publicitat i Relacions Públiques" de manera específica i, de manera més general, a les diverses assignatures de la menció en Creativitat. També està vinculada a l'assignatura de Projecte de Tercer "Creativitat en Publicitat i Relacions Públiques". Haver superat les assignatures prèvies de manera adequada, assegura la capacitació en Direcció d'Art


Objectius

Objectiu general
Desenvolupar les estratègies creatives en mitjans gràfics per a la confecció de missatges publicitaris. Aquest objectiu general es concreta de manera que, en finalitzar l'assignatura, l'estudiant serà capaç de (objectius específics):
a. Demostrar les habilitats i coneixements necessaris per desenvolupar gràficament idees publicitàries amb la màxima eficàcia i eficiència.
b. Demostrar els màxims coneixements dels elements que es consideren propis de la direcció d'art, i del disseny gràfic publicitari, per utilitzar-los d'una manera tècnicament correcta, eficaç i eficient.
c. Demostrar conèixer i analitzar els corrents i les tendències del disseny gràfic, i de la comunicació publicitària, que marquen les grans línies de la publicitat actual.
d. Demostrar solvència en l'estructuració de missatges publicitaris, des de la perspectiva formal, experimentant amb la construcció de peces gràfiques visuals i audiovisuals.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM15 (Competència) Idear missatges creatius i persuasius que responguin a les necessitats comunicatives de les entitats anunciants sense vulnerar els valors democràtics ni els drets fonamentals dels públics.
  2. KM18 (Coneixement) Enumerar els recursos expressius òptims dels llenguatges escrit, gràfic i audiovisual per construir missatges originals i atractius.
  3. KM19 (Coneixement) Reconèixer els límits i oportunitats de les tecnologies en les diferents etapes del procés creatiu.
  4. SM15 (Habilitat) Produir missatges publicitaris i de relacions públiques que responguin a les necessitats de persones clientes i consumidores amb tecnologies convencionals i emergents.

Continguts

Part 1
Fonamentació de la DA 
Perfil professional de la DA 
Context acadèmic de la DA 
Competències de la DA

Part 2
Teorització de la DA 
Brífing360 
Conceptualització 
Comunicació Visual 
Visual Apple i Visual Attract
Codi Visual 
Retòrica Visual 
Representació Simbòlica 

Part 3
Metodologia de la DA 
Tendències i Estils 
Creativitat, Comunicació i Estètica
Pensament, Procés i Gestió de disseny
Mitjans de Representació i Producció
Avaluació i Validació


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminaris 15 0,6 CM15, KM18, SM15, CM15
Teoria 15 0,6 KM18, KM19, KM18
Treballs 22,5 0,9 CM15, SM15, CM15
Tipus: Supervisades      
tutories 7,5 0,3 CM15, KM18, KM19, SM15, CM15
Tipus: Autònomes      
Treballs 82,5 3,3 CM15, SM15, CM15

La part presencial de l'assignatura té tres parts bàsiques: Teoria, Seminaris i Pràctiques. 

Teoria: Fonamentat en les explicacions teòriques en classe, l'estudi de la bibliografia proposada i l'estudi personal sobre l'objecte. 
Seminaris: Fonamentat en el treball de l'estudiant – en grup o individual – i la guia del professor per resoldre problemes de coneixement sobre l'objecte de l'assignatura. 
Pràctiques: Fonamentat en la realització d'exercicis o activitats concretes que permeten treballar les habilitats pròpies de l'assignatura. 

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Briefing 1 - Concepte 15 1 0,04 CM15, SM15
Briefing 2 - To 15 1 0,04 CM15, SM15
Briefing 3 - Insight 15 1 0,04 CM15, KM18, SM15
Briefing 4 - Posicionament 15 1 0,04 CM15, KM19, SM15
Briefing 5 - CTA 15 1 0,04 CM15, KM18, KM19, SM15
Briefing 6 - Art 15 1,5 0,06 CM15, KM18, KM19, SM15
Prova Escrita 10 1 0,04 KM18, KM19

Aquesta assignatura segueix avaluació continuada i no preveu avaluació única

L'assignatura consta de diferents activitats d'avaluació:
A. Prova escrita sobre la direcció d'art (10%)

B. Diferents peces (6) on caldrà demostrar els coneixements, habilitats i actituds en la realització d'activitats concretes 90% de la nota de l'assignatura). Estan indicades al quadre Activitast.

Procés de recuperació
L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les que equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.
Tots les activitats d'avaluació són recuperables.

Alumnat no avaluat

Es considera que l'alumnat no pot ser avaluat quan concorrin algunes d’aquestes circumstàncies:

- Quan no s'hagin realitzat un mínim de 2/3 parts del total de les activitats avaluables.
- Quan els lliuraments dels treballs no es facin d'acord amb el cronograma de l'assignatura i les indicacions del professorat.
- Quan el professorat detecti indicis de còpia o plagi en les activitats.

Segona matrícula
En cas de segona matrícula de l'alumnat podrà realitzar una única prova de síntesi que consistirà a fer el lliurament, les activitats / rúbriques que no hagin estat superades durant el curs anterior.
La qualificació de l'assignatura correspondrà a la qualificació de la prova síntesi

Plagi

L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat, ...) que pugui conduir auna variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l'assignatura serà 0.

Programació de l'assignatura

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l'alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l'adequat seguiment de l'assignatura.


Bibliografia

Barry Pete (2008). The advertising concep Book. Thames & Hudson London. 
Blackwel, Lewis (1992) La Tipografía del siglo XX. GG. Barcelona
Berzbach, Frank (2013) Psicología para creativos. Gustavo Gili. Barcelona
Bhaskaran, Lakshmi (2007). El diseño en el tiempo. Blume. Barcelona
Burtenshaw, Ken/ Mahon, Nik / Barfoot, Caroline (2007) Principios de publicidad. GG. Barcelona.
Cesar Newton. (2002) Direçao de arte. Editorial Futura. Brasil
Clavera Anna, (2007) De lo bello de las Cosas. GG. Barcelona.
Contreras Fernando R. /San Nicolás Romera, César (2001) Diseño gráfico, creatividad y comunicación. Ediciones Blur. 
Landa, Robin (2011). Diseño gráfico y publicidad. Anaya, Madrid
Mazzeo, Cecilia. Diseño y sistema : bajo la punta del iceberg. BUENOS AIRES, Ediciones Infinito, 2017 https://ebookcentral-proquest-com.are.uab.cat/lib/uab/reader.action?docID=4870584
Philips Peter L. (2004) Cómo crear el brief de diseño perfecto. Divone Eggs Publicicaciones. Barcelona
Puente Balsells, Ma Luz ; Francisco Viñals Carrera. Grafología digital, tipográfica y del diseño visual. Barcelona : Editorial UOC, abril 2019 https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb2083370?lang=cat
Quarante, Danielle (1992). Diseño Industrial 1. CEAC. Barcelona
Quarante, Danielle (1992). Diseño Industrial 2. CEAC. Barcelona
Roca, David (2001) “Una manifestación de la creatividad en publicidad: la dirección de arte”. En Creatividady Comunicaciónnúm. 6.2001
Rom, Josep (2006) Del disseny gràfic a la publicitat. Trípodos. Barcelona.
Rom, Josep (2006) Sobre la dirección d’art. Trípodos. Papers d’estudi. Barcelona
Satué, Enric (1992) El diseño gráfico. Alianza Editorial. Madrid
Tena, Daniel (2017) Diseño gràfico publicitario.Editorial Síntesis. Madrid. 
White, Alex W. (2009) The elements of graphic design. Allwort press. New York.


Programari

A l'assignatura s'utilitzarà el programari Affinity (Publisher, Designer, Photo) o programari similar.

Igualment, l'alumnat pot utilitzar altres programes, prèvia comunicació i acord amb el professorat.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 51 Anglès segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 5 Anglès segon quadrimestre tarda