Logo UAB

Disseny en Publicitat i Relacions Públiques

Codi: 103144 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501935 Publicitat i Relacions Públiques OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Carlos David Badajoz Dávila
Correu electrònic:
david.badajoz@uab.cat

Equip docent

Maria Leonor Balbuena Palacios
Jordi Olive Calvo

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No s'han descrit.


Objectius

Aplicar els coneixements de la publicitat i de les relacions públiques en l’organització de la informació i en la comunicació en els mitjans gràfics .
Transmetre informació a través dels missatges gràfics.
Utilitzar els elements formals i adaptar els missatges gràfics tenint en compte els destinataris de la informació.
Formar professionals de la publicitat i de les relacions públiques preparats en organitzar la informació en els mitjans gràfics.
Descobrir les funcions de creativitat, disseny i producció de peces publicitàries.
Introduir els coneixements bàsics vinculats a la direcció creativa respecte al disseny de peces de comunicació publicitària i de les relacions públiques.
Introduir els coneixements bàsics vinculats a la direcció d’art respecte al disseny de peces de comunicació publicitària i de les relacions públiques.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM30 (Competència) Integrar les habilitats individuals (creativitat, ús de recursos expressius i tecnològics) en el desenvolupament de projectes col·laboratius propis de l'àmbit de la publicitat i les relacions públiques.
  2. CM31 (Competència) Idear projectes gràfics i audiovisuals en l'àmbit de la comunicació persuasiva que responguin a les noves tendències expressives i tecnològiques.
  3. CM32 (Competència) Generar projectes gràfics i audiovisuals transformadors que reforcin valors democràtics i ampliïn drets socials.
  4. KM33 (Coneixement) Classificar les tècniques i teories estètiques que intervenen en el disseny gràfic i la direcció d'art en l'elaboració de missatges persuasius.
  5. SM30 (Habilitat) Operar amb càmeres, micròfons, taules de mescles, programaris d'edició i retoc d'imatge i so i altres efectes de postproducció per elaborar missatges persuasius comprensibles i atractius.

Continguts

TEMA 1. PROCEDIMENTS

Bloc 1 Context

  1. La direcció creativa i la idea creativa
  2. La direcció d’art i la idea formal
  3. Estructuració del missatge visual
  4. Proposta de pla de treball

Bloc 2 Producció

  1. Edició
  2. Procés de producció
  3. Normes de compaginació.
  4. Normes de correcció
  5. Suports i casats
  6. Impressió
  7. Postimpressió i costos
  8. Formes web

 

TEMA 2. ELEMENTS

Bloc 3 Tipometria

  1. Components
  2. Variables

Bloc 4 Tipografia

  1. Expressió formal
  2. Variables de la tipografia
  3. Ús i representació 
  4. Macro i microtipografia

Bloc 5 Color

  1. Espais de color 
  2. Expressió
  3. Ús i reproducció 

Bloc 6 Gràfics

  1. Variables
  2. Tipologia
  3. Expressió
  4. Ús i representació                                                                 

Bloc 7 Arquitectura gràfica

  1. Estratègia formal
  2. Text i imatge: visualització
  3. Retòrica visual
  4. La forma percebuda

 

TEMA 3. FONAMENTS

Bloc 8 Fonamentació del disseny

  1. Teorització del disseny
  2. Concepte de disseny i moviments

Bloc 9 Estètica Gràfica

  1. Orgànica i Inorgànica
  2. Comunicació Gràfica

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Teoria 15 0,6 KM33, KM33
Treballs 37,5 1,5 CM30, CM31, CM32, KM33, SM30, CM30
Tipus: Supervisades      
Tutories 7,5 0,3 CM30, CM31, CM32, KM33, CM30
Tipus: Autònomes      
Treballs 82,5 3,3 CM31, CM32, SM30, CM31

Es combinaran sessions teòriques amb la realització d'exercicis pràctics.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
1. Peça Gràfica Publicitària: Visual (gràfics). 15 0,5 0,02 CM30, CM31, SM30
2. Peça Gràfica Publicitària: Textual (tipografia) 15 0,5 0,02 CM30, CM31, SM30
3. Manual d'Imatge Visual (MIV) 20 1 0,04 CM30, CM31, CM32, KM33, SM30
4. Aplicacions MIV 25 1,5 0,06 CM30, CM31, CM32, SM30
5. Teorització Gràfica 20 3 0,12 KM33
6. Portafoli 5 1 0,04 CM30, CM31, CM32, SM30

L'avaluació continuada consisteix a realizar les següents activitats:

1. Examen, 20 % sobre la qualificació final 

2. Activitats teoricopràctiques 

  • 2.1 Activitat Portafoli 5% sobre la qualificació final 
  • 2.2 Aplicacions MIV 25% sobre la qualificació final 
  • 2.3 Manual d'Imatge Visual (MIV) 20% sobre la qualificació final 
  • 2.4 Peça Gràfica Publicitària: Textual (tipografia) 15% sobre la qualificació final 
  • 2.5 Peça Gràfica Publicitària: Visual (gràfics) 15% sobre la qualificació final.

Per poder aprovar l'assignatura, caldrà treure una nota mínima de 5 en cadascuna de les activitats.

Recuperació.

L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats, el pes de les quals sigui d'un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.

Totes les activitats de l’assignatura són recuperables.

Segona Matrícula 

En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en fer el lliurament de les activitats/rúbriques que no haguessin estat superades durant el curs anterior.

La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova síntesi.

Alumnat no avaluat 

Es considerarà que l'alumnat no pot ser avaluat quan el professorat detecti indicis de còpia o plagi en les activitats.

Plagi

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.  

Programació de l’assignatura

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i a qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Aquesta assignatura no contempla avaluació única.


Bibliografia

Blanchard, Gérard (1990). La letra. CEAC, Barcelona
Buzzard, Nick. (1991) Cómo combinar y elegir colores para el diseño gráfico. Gustavo Gili. Barcelona.
Colyer, Martin. (1999) Cómo encargar ilustraciones. Gustavo Gili.BCN.
Landa, Robin (2004) El diseño en la publicidad. Anaya Multimedia. Madrid
Lewandowsky, Pina /Zeischegg, Francis (2005) Guía práctica de diseño digital. Parramón. BCN
March, Marion. (1988) Tipografía creativa. Gustavo Gili. Barcelona.
Marshall, Hugh. (1990) Diseño fotográfico. Gustavo Gili. Barcelona 90.
Mazzeo, Cecilia. Diseño y sistema : bajo la punta del iceberg. BUENOS AIRES, Ediciones Infinito, 2017 https://ebookcentral-proquest-com.are.uab.cat/lib/uab/reader.action?docID=4870584
Pape, Ian. (1992) Cómo combinar y elegir tipografía para el diseño gráfico. Gustavo Gili. Barcelona.
Perfect, Christopher (1994). Guia completa de la tipografía. Blume. Barcelona
Puente Balsells, Ma Luz ; Francisco Viñals Carrera. Grafología digital, tipográfica y del diseño visual. Barcelona : Editorial UOC, abril 2019 https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb2083370?lang=cat
Tena, Daniel (2005) Diseño Gráfico y Comunicación. Pearson Prentice Hall. Madrid.
—, (2011) Diseñar para comunicar. Editorial Bosch. Barcelona.
—, (2017)Diseño Gráfico Publicitario. Editorial Síntesis. Madrid.
West, Suzanne (1991). Cuestión de Estilo. ACK Publish, Madrid.


Programari

A l'assignatura s'empraran els programes Affinity Publisher, Affinity Photo i, com a eina de lectura, l'Acrobat Reader.

El professorat dedicarà cinc i dues hores, respectivament, en la formació dels dos primers.

Paralel·lament, el professorat proveirà de recursos en línia perquè l'alumne pugui complementar la seva formació, si així ho considera, amb dedicació il·limitada.

 

 

 


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 51 Català primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 52 Espanyol primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 53 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 5 Català primer quadrimestre tarda