Logo UAB

Economia Aplicada i de l'Empresa

Codi: 103140 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501935 Publicitat i Relacions Públiques FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Francesc Assis Trillas Jane
Correu electrònic:
francesc.trillas@uab.cat

Equip docent

Paloma Heredia Ruiz
Carmen Estevez Martinez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No són necessaris coneixements previs d’economia.


Objectius

Es tracta d’una assignatura de primer curs, primer semestre, per tant, de formació bàsica.

L’assignatura proporciona els instruments bàsics de l’anàlisi econòmica que han de permetre analitzar i entendre el funcionament de les economies de mercat, posant èmfasi en el comportament de les empreses i en les diferents estructures de mercat.

El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.

Els objectius formatius de l’assignatura es poden sintetitzar en els següents punts: 

1. Tenir els coneixements teòrics bàsics de la micro i macroeconomia

2. Conèixer el funcionament dels mecanismes de mercat (oferta, demanda) en diferents contextos

3.  Demostrar l’adquisició dels coneixements a través de l’expressió escrita i oral.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM04 (Competència) Avaluar de manera crítica la influència de l'economia de mercat en la construcció de models i valors socials.
  2. KM05 (Coneixement) Identificar els fonaments de l'economia de mercat i de les empreses i la relació que tenen amb els diferents àmbits de la comunicació persuasiva.
  3. SM05 (Habilitat) Operar amb conceptes propis de la ciència econòmica com oferta i demanda, costos i producció, política monetària i fiscal, en el context de l'empresa publicitària i de les relacions públiques.

Continguts

Part I: L’economia de mercat

1.- L’economia i l’empresa com a objectes d’estudi

Introducció i conceptes generals.

2.- L’economia de mercat

El funcionament de l’economia de mercat. Anàlisi de la demanda. Anàlisi de l'oferta. L'equilibri del mercat.

3.- Introducció a la Macroeconomia

La demanda agregada i l’oferta agregada. El diner, els bancs i la política monetària. La política fiscal.

 

Part II: L'empresa

4.- Els costos i la producció

Els factors i el producte. Economies i deseconomies d'escala. Els costos de producció.

5.- Les empreses dels mercats competitius

La competència perfecta. El comportament de les empreses i la maximització de beneficis.

6.- Els mercats de competència imperfecta

El monopoli. La discriminació de preus. L’oligopoli. La competència monopolística. La publicitat.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
classes magistrals (teoria) 37,5 1,5 CM04, KM05, SM05, CM04
seminaris 15 0,6 CM04, KM05, SM05, CM04
Tipus: Supervisades      
tutories 7,5 0,3 CM04, KM05, SM05, CM04
Tipus: Autònomes      
estudi 82,5 3,3 CM04, KM05, SM05, CM04

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s' exposarà el dia de la presentació de l'assignatura i es penjarà al Campus Virtual. 

Teoria: L'assignatura es basa en uns continguts teòrics que convé que els estudiants vagin assimilant al llarg del curs per tal de poder realitzar tota la part més aplicada (pràctiques, exercicis, test...).

Pràctiques: Realització d'exercicis pràctics a nivell individual i també per grups en les classes pràctiques. Es concentraran en la segona part del curs.

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen Final 35% 2,5 0,1 CM04, KM05, SM05
Proves escrites a realitzar en les dates especificades 50% 3 0,12 CM04, KM05, SM05
exercicis i resolució casos pràctics 15% 2 0,08 CM04, KM05, SM05

Avaluació continuada

L’avaluació de l’assignatura es durà a terme de manera continua al llarg del curs tenint en compte els següents criteris:

  1. Per aprovar l’assignatura serà imprescindible obtenir una mitjana igual o superior a 5.
  2. 15% de la nota final corresponent a activitats pràctiques: exercicis, casos pràctics a l'aula, i estudis de cas lliurats a través del Campus Virtual. 
  3. 50% de la nota corresponent a dues proves escrites a realitzar a classe.
  4. 35% de la nota final corresponent a l'examen final.

Els estudiants que iniciïn el procés d’avaluació continuada esgoten la convocatòria i tindran una nota final d’aprovat o suspès de l’assignatura, en cap cas de no presentat. L’excepció és que només s’hagi presentat a un dels tres examens escrits, en aquest cas, la nota és 'no avaluable'.

Els alumnes que hagin participat de l'avaluació continuada i suspenguin, podran recuperar-la sempre que hagin obtingut una nota mínima de 3 punts, i hagin realitzat la revisió ordinària. La nota assolida en l'examen de recuperació (activitat de reavaluació) serà la qualificació final. La recuperació tindrà lloc dins del període que estableix el calendari acadèmic de la facultat. Totes les activitats, són recuperables sempre que l'alumnat hagi estat avaluat en un mínim de 2/3 parts del total d'activitats avaluables.

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

Avaluació única (per a aquell alumnat la sol·licitud del qual hagi estat acceptada)

  • Examen teòric (40%), Exercicis (35%), i ressenya escrita d'un llibre a acordar amb el professorat (25%).
  • Totes les activitats de l'avaluació única són recuperables.

Bibliografia

Bibliografia Bàsica

- Projecte CORE, La Economía, e-book gratuït: La Economía – La Economía (core-econ.org).

- FLYNN, S.M.:  Economía para Dummies, Ed Para Dummies 2005

- HEILBRONNER,R. i THUROW,L.: Introducció a l'Economia. Ed. Empúries. 19993

- KRUGMAN – WELLS - OLNEY: Fundamentos de Economía.  Ed. Reverté.2014

- MANKIW, N.G.: Principios de Economía. Ed. Mac Graw Hill. 2011

- MOCHON, F.: Principios de Economía.  Ed. Mac Graw Hill. 2011

- MOCHON, F.: Economía. Teoría y Política. Ed. Mac Graw Hill.1990 

- SAMUELSON,P.A. i NORDHAUS,W.D.: Economía. Ed Mac Graw Hill. 2010

- SCHILLER,B.R.: Principios esenciales de Economía. Ed. Mac Graw Hill.2008

 

 

Enllaç recomanat a recursos addicionals:

https://sites.google.com/view/uab-econ4you 

 

 

 


Programari

Word, power point, excel 


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 51 Català segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 52 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 5 Català segon quadrimestre tarda