Logo UAB

Sistemes Publicitaris Contemporanis

Codi: 103138 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501935 Publicitat i Relacions Públiques OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Ana Maria Ullod Pujol
Correu electrònic:
ana.ullod@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

L'alumnat que cursi aquesta assignatura ha de tenir uns coneixements bàsics de comunicació.


Objectius

L'assignatura forma part de la matèria de Teoria i Estructura de la Publicitat i les Relacions Públiques, en bloc amb altres assignatures com: Teoria i Estructura de la Publicitat, Teoria i Estructura de les Relacions Públiques, Actualitat en Publicitat i Relacions Públiques.

Objectius formatius de l'assignatura:

  • Introduir els alumnes en l'estudi estructural del conjunt del sistema publicitari contemporani. Donar a conèixer la dimensió economicofinancera dels mitjans controlats i estimats que defineixen els diferents ecosistemes comunicatius.
  • Mostrar als alumnes diferents tècniques de comunicació a aplicar en funció dels objectius de màrqueting i comunicació que persegueixi una organització, com: Publicitat, Product Placement, Màrqueting Relacional, Promocions, Street Màrqueting, Ambient Màrqueting, etc.
  • D'aquesta manera, els alumnes tindran una visió integral de les possibles estratègies comunicatives que formen part dels sistemes publicitaris contemporanis.
  • En l'assignatura es treballaran també les tècniques de presentació, amb l'objectiu de millorar les habilitats comunicatives dels alumnes orientades cap a la defensa d'un projecte davant d'un client, sent aquest un valor important en tot professional de la publicitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. CM11 (Competència) Planificar l'activitat professional atenent a la diferència entre mitjans convencionals (ATL) i no convencionals (BTL) en el sistema publicitari.
  2. KM16 (Coneixement) Descriure l'estructura del teixit empresarial dels principals grups de publicitat i relacions públiques.
  3. SM13 (Habilitat) Determinar la viabilitat d'un projecte empresarial en l'àmbit de la publicitat i les relacions públiques a partir dels principals indicadors econòmics.

Continguts

Tema 1.- La publicitat integrada en el procés de màrqueting.
1.1.- Objectius de màrqueting i objectius de comunicació.
1.2.- L'establiment d'objectius qualitatius i objectius quantitatius.
1.3.- Players del sistema publicitari (anunciant, consumidor, agència, mitjans de comunicació).
 
Tema 2.- Classificació dels mitjans: controlats i estimats
2.1.- Tècniques de comunicació que entrarien per classificació.
2.2.- Anàlisi de dades d'inversió publicitària. Evolució i tendències.
2.3.- Estacionalitat de la inversió.
2.4.- Reflexió sobre les circumstàncies que han portat als canvis en els sistemes publicitaris.
 
Tema 3.- Tècniques de comunicació publicitaria. Aplicació en funció dels objectius de màrqueting. Motius d'aparició de noves tècniques. Els canvis en els sistemes publicitaris actuals.
3.1.- Promoció
3.2.- Street màrqueting, dance màrqueting, ambient màrqueting
3.3.- Branded Content
3.4.- Cobranding, licensing
3.5 - Product placement
3.6 - Marxandatge


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminaris 15 0,6 CM11, KM16, SM13, CM11
Sessions de teoria 37,5 1,5 CM11, KM16, SM13, CM11
Tipus: Supervisades      
Tutoria 7,5 0,3 CM11, KM16, SM13, CM11
Tipus: Autònomes      
Fonts de documentació, lectures i treball 82,5 3,3 CM11, KM16, SM13, CM11

MD1: Classes magistrals
MD2: Classes de resolució de problemes / casos / exercicis
MD4: Elaboració de treballs / informes MD5: Lectura d'articles / informes d'interès
MD6: Presentació oral de treballs
MD7: Tutories
MD8: Seminaris
MD11: Pràctiques d'aula 

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència Seminaris 10% 3,5 0,14 CM11, KM16, SM13
Examen 40% 2 0,08 CM11, KM16, SM13
Treballs 50% 2 0,08 CM11, KM16, SM13

El sistema d'avaluació que s'ha d'aplicar a l'assignatura és el següent, en funció de si és avaluació continuada o avaluació única.

Avaluació continuada

• realització de treballs en grup (40%) sobre la qualificació final.

• assistència seminaris (10%) sobre la qualificació final.

• examen tipus test (50%) sobre la qualificació final.

L'assistència als seminaris és obligatòria (mínim 80%), i no és recuperable la seva realització ni assistència. Només es tindran en compte les faltes d'assistència degudament justificades i documentades.

Per superar l'assignatura cal aprovar tant els treballs com l'examen, en cas contrari haurà d'anar a la recuperació.

L'alumnat que desitgi millorar la nota de la primera convocatòria de l'examen s'haurà de preparar una bibliografia específica (a consultar amb l'equip docent).

La nota definitiva seria l'última obtinguda, independentment que aquesta fos inferior a la primera.

Recuperació de l’avaluació continuada

L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats, el pes de les quals sigui d'un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.

L'alumnat podrà recuperar l'assignatura a través de la realització d'un examen. 

Avaluació única

Requisits:

- Realització d’un treball de curs (40%) sobre la qualificació final. A lliurar el dia de l'examen.
- Prova de resolució de casos (10%) sobre la base de diverses lectures sobre la matèria. Aquesta prova serà presencial i tindrà lloc el mateix dia de l'examen.
- Examen (50%) sobre la qualificació final.

Per superar l'assignatura cal aprovar els tres ítems de l'avaluació única previstos. En cas contrari l'alumnat haurà d'anar a la recuperació.

Recuperació de l’avaluació única

L'alumnat podrà recuperar l'assignatura a través de la realització d'un examen. 

Plagi

L'estudiant que faci qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l'assignatura serà 0.

 


Bibliografia

BIBILIOGRAFÍA 

L'alumnat consultar les variacions de la bibliografia obligatòria al campus virtual al inici del període docent.


BIBLIOGRAFIA OPTATIVA
- Arnold, D. Cómo gestionar una marca. Ed. Parramón.
- Crainer, S. El verdadero poder de las marcas. Eresma & Celeste Ediciones.
- García Uceda, M. Las claves de la publicidad. Ed. ESIC.
- González Lobo, M.A. Curso de Publicidad. Eresma & Celeste Ediciones.
- Lane Keller, Kevin. Administración Estratégica de Marca. Branding. Ed. Pearson.
- Ortega, E. La comunicación publicitaria. Ed. Pirámide.
- Rodriguez del Bosque, I. Dirección Publicitaria. Editorial UOC 


Programari

No necessita un programari específic


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 51 Espanyol segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 52 Espanyol segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 53 Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 5 Espanyol segon quadrimestre tarda