Logo UAB

Estadística Aplicada a la Publicitat i les Relacions Públiques

Codi: 103132 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501935 Publicitat i Relacions Públiques OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
David Roca Correa
Correu electrònic:
david.roca@uab.cat

Equip docent

Sara Vinyals Mirabent

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquesta assignatura no té prerequisits d'altres assignatures; però és recomanable revisar els apunts de l'assignatura de metodologia de segon (104899 Mètodes de Recerca en Comunicació Persuasiva).

En cas de discrepàncies de la guia docent entre el 3 idiomes, el català serà l'indicador a seguir.

Altres prerequisits:

- Només es podrà utilizar el mòbil i el portàtil a l'aula si el professorat ho autoritza.*

- No es poden fer fotografies durant les sessions.*

- Es recomana no portar ni beure a les aules informàtiques.*


Objectius

Objectius generals
- Og1. Que perdis la por a l’estadística
- Og2. Que agafis confiança per demanar-li una cita
- Og3. Que siguis capaç de realitzar tot un experiment aplicat al camp de la publicitat i les relacions públiques.
- Og4. Que pensis en futur un TFG experimental

Objectius específics
- Oe1. Dotar l'alumnat de les tècniques i instruments estadístics bàsics de tractament, recollida, anàlisi i presentació de dades
- Oe2. Comprendre l’ús, les possibilitats i els límits de l’estadística com a eina per a l’anàlisi de dades.
- Oe3. Promoure la capacitat d'interpretar els informes estadístics derivats d'una recerca.
- Oe4. Conèixer el programa Jamovi i la seva aplicació a la investigació publicitària i de les relacions públiques (estadística descriptiva i inferencial).


Resultats d'aprenentatge

  1. CM20 (Competència) Interpretar els resultats d'una recerca per donar solucions innovadores a problemes de l'àmbit de la publicitat i les relacions públiques.
  2. SM18 (Habilitat) Aplicar l'estadística descriptiva i inferencial per a l'anàlisi de dades quantitatives d'una recerca en comunicació persuasiva.
  3. SM19 (Habilitat) Defensar de forma oral i escrita, emprant un llenguatge eficaç i inclusiu, la metodologia, resultats i conclusions d'una recerca en comunicació.

Continguts

Presentació de l’assignatura

  • Filosofia

  • Administració d’un qüestionari (treball col·laboratiu pel projecte de curs)

  • Pràctiques i tests

  • Pòsters del projecte de curs: estadística descriptiva i inferencial

  • Calendari (aproximat).

     

  • Etc.

 

 

Tema 0

0.1. Presentació

0.2. Banc de dades

Tema 1. Tipus de variables

1.1. Variables segons mesura

1.2. Variables segons rol

1.3. Variables a la nostra àrea

1.4. Treball amb variables (neteja banc de dades, filtres, recodificacions, 'split by'…)

 

Bloc 1. Estadística descriptiva

 

Tema 2. Mesures qualitatives

2.1. Mesures categòriques univariables

2.2. Mesures categòriques bivariables

2.3 Gràfics descriptius

 

Tema 3a. Mesures quantitatives

3.1. Mesures de tendència central (mitjana, mediana, moda)

3.2. Mesures de dispersió (variància, desviació estàndard, error estàndard...)

3.3. Formes de distribució

3.4. Normalitat

Tema 3b. Gràfics descriptius per mesures quantitatives

3.1. Gràfics de barres d'error

3.2. Histrograma

3.3. Densitat

3.4. De caixa

3.5. De violí

3.5. De dispersió

 

Bloc 2: Estadística inferencial

Tema 4. Estadística inferencial

4.1. Definicions

4.2. Teorema central del límit

4.3. Intervals de confiança

4.4. Hipòtesis

4.5. Errors tipus I i II (el poder de la mostra)

Tema 5. Associacions qualitatives: Khi quadrada

5.1. Presentació: taules de contingència (2x2)

5.2. Requisits

5.3. Gràfics

5.4. Procediment

5.5. Mida de l’efecte

5.6. Altres taules de contingència

5.7. Post-hoc

5.8. Com escriure

Tema 6. Associacions quantitatives: Correlacions

6.1. Presentació: correlacions

6.2. Requisits

6.3. Gràfics

6.4. Procediment

6.5. Mida de l’efecte

6.6. Correlació parcial

6.7. Com escriure

Tema 7. Comparacions i: T-test

7.1. Presentació: comparació de dos grups

7.2. Requisits

7.3. Gràfics

7.4. Procediment

7.5. Mida de l’efecte

7.6. Com escriure

Tema 8. Comparacions ii: Anova one way

8.1. Presentació: comparacions de més de dos grups

8.2. Requisits

8.3. Gràfics

8.4. Procediment

8.5. Mida de l’efecte

8.6. Com escriure 

Tema 9. Comparacions iii: Anova two-way (només si tenim prou temps)

9.1. Presentació: efectes directes i interaccions*

9.2. Requisits

9.3. Gràfics

9.4. Procediment

9.5. Mida de l’efecte

9.6. Com escriure

 

Tema 10. GLM  (només si tenim prou temps)

Tema 11. Altres temes  (només si tenim prou temps)

 

 

Nota: aquest temari podria modificar-se segons l'assoliment dels objectius plantejats o altres imprevistos.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Exercicis pràctics 37 1,48 CM20, SM18
Teoria 15 0,6 CM20, SM18
Tipus: Supervisades      
Tutories, revisió d'exercicis, etc. 7,5 0,3 CM20, SM18, SM19
Tipus: Autònomes      
Anàlisi de dades, treballs en grup, visionat de vídeos, mapes mentals, etc. 80,5 3,22 CM20, SM18, SM19

1. Classes teòriques i exercicis (qüestionaris & mapes mentals)

2. Classes de pràctica amb Jamovi

3. Visionament de vídeos i lectures.

4. Tutories sobre el projecte experimental.

5. Es tindrà cura de les qüestions de gènere*.

6. L’assignatura espera una actitud madura de l’alumnat (no parlar a classe, no utilitzar el mòbil, etc.).

 

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.

L’assignatura proposa un treball amb la metodologia d’Aprenentatge Servei (ApS) a través de la qual els estudiants es formen mitjançant la participació en un projecte orientat a resoldre una necessitat real d'una comunitat i millorar, així, les condicions de vida de les persones o la qualitat del medi ambient. Aquesta metodologia parteix de la identificació d’una necessitat real i comporta tres factors: la prestació d’un servei per resoldre-la, un aprenentatge  significatiu per l’estudiant i un procés reflexiu. Per tant, requereix d’una col·laboració amb una entitat social o ambiental o una institució pública. Per a més  informació sobre ApS: https://www.uab.cat/ca/aprenentatge-servei

Nota: A causa de circumstàncies imprevistes, aquesta metodologia i/o calendari podrien modificar-se en funció de la consecució dels objectius plantejats.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Projectes (presentació) 20% 4 0,16 CM20, SM18, SM19
Test pràctics i/o pràctiques 40% 4 0,16 CM20, SM18
Test teòrics (descriptiva e inferencial) 40% 2 0,08 CM20, SM18

Aquesta assignatura segueix una avaluació continuada i no preveu avaluació única.

Els ítems d'avaluació són tres:

  1. Projecte (10% + 10%) =    20 % (nota mínima per aprovar: 5 punts a cada pòster)
  2. Test pràctic i/o pràctiques:  40%  (nota mínima per aprovar: 5 punts a cada test)
  3. Tests teòrics (20%+20%)= 40%  (nota mínima per aprovar: 5 punts a cada test)

Aquests percentatges podrien variar segons el desenvolupament de l’assignatura o imprevistos (pandèmies, vagues…).

Recuperació

L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.
Per poder-se presentar a la recuperació de l’assignatura, s’haurà hagut d’obtenir la nota per cada test teòric o cada test pràctic* de 3,5 punts. La nota màxima en activitats de recuperació és de 5 punts*.

Les activitats que queden excloses del procés de recuperació són: pràctiques (inclou mapes mentals) i els pòsters del projecte (20%).

 

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

El projecte treballarà la perspectiva de gènere de les dades.


Bibliografia

BIBLIOGRAFIA Jamovi

Badiella, L., Blasco, A., Boixadera, E., Valero, O., Vázquez, A.(2021). Manual de Introducción a Jamovi: una interfaz gráfica para usuarios de R. Barcelona: SEA (UAB).

Elosua Oliden, P., & Egaña, M. (2020). Psicometría aplicada. Guía para el análisis de datos y escalas con jamovi. EHU.

Navarro, D., & Foxcroft, D. (2019). Learning statistics with jamovi: A tutorial for psychology students and other beginners (Version 0.70). Tillgänglig online: http://learnstatswithjamovi. com [Hämtad 14 december].

Quesada, M., Ajenjo, M., & Griera, O. (2021). MUJADES: Manual d'us de jamovi per anàlisi de dades en estudis socials. Barcelona: UAB.


Programari

Jamovi (https://www.jamovi.org/)


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 51 Català primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 52 Català primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 53 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 5 Català primer quadrimestre tarda