Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501928 Comunicació Audiovisual | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits formatius:
1. Haver cursat l’assignatura Narrativa Audiovisual de 1er de Grau
2. Coneixements bàsics de la història del cinema
3. Coneixements bàsics de llenguatges audiovisuals
4. Coneixements bàsics de la història dels mitjans
Les classes teòriques s'imparteixen en castellà i les pràctiques, en castellà i català depenen del professorat. En alguns casos amb suport audiovisual i lectures en anglès.
Bloc formatiu: Matèria
L’assignatura forma part de la matèria de “Narrativa Audiovisual”, que “Proporciona els fonaments bàsics per la construcció de missatges audiovisuals a partir de les distintes teories narratives, de la dramatúrgia i de la naturalesa expressiva dels llenguatges audiovisuals. Aquesta matèria aporta també coneixements sobre les tècniques i els models específics per la creació de guions en els diferents mitjans audiovisuals, segons gèneres i formats” (Memòria de Grau en Comunicació Audiovisual aprovat per l’ANECA).
La matèria de Narrativa Audiovisual al grau en Comunicació Audiovisual, està formada per les següents assignatures:
Narrativa audiovisual: 1er Curs – 2on. semestre
Guió audiovisual de ficció: 2on. Curs – 1er. semestre
Guió audiovisual de no ficció: 3er. Curs – 1er. semestre
Tècniques de guió audiovisual: 4t Curs (optativa)
Dramatúrgia i guió cinematogràfic: 4t Curs (optativa)
Rellevància de l’assignatura
L’assignatura proveeix l’alumnat d’eines, tant teòriques com pràctiques, per a la creació de guions de ficció radiofònics, televisius i cinematogràfics.
Suposa el següent esglaó en el desenvolupament de la matèria que més tard continuarà amb la resta d’assignatures de guió. La rellevància de l’assignatura prové també del fet que la formació com a guionista audiovisual és una de les més freqüents sortides professionals pels graduats (abans llicenciats) en Comunicació Audiovisual, segons consta en totes les dades oficials disponibles,com ara L’observatori de graduats (UAB) i el Libro Blanco Títulos de Grado en Comunicación (ANECA, 2005).
Objectius formatius:
- Conèixer i entendre els conceptes teòrics fonamentals per la creació de guions audiovisuals.
- Analitzar críticament productes de ficció radiofònica, televisiva i cinematogràfica des de la seva perspectiva narrativa.
- Relacionar i aplicar els conceptes teórics i tècnics en la creació de guions de ficció radiofònics, televisius i cinematogràfics.
- Reflexionar críticament sobre la situació de les dones tant a dins de la indústria audiovisual com en la seva representació a la ficció audiovisual.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 15 | 0,6 | CM02, SM03, SM04, SM05, CM02 |
Pràctiques | 22,5 | 0,9 | CM02, SM03, SM04, SM05, CM02 |
Seminaris | 15 | 0,6 | CM02, SM03, SM04, SM05, CM02 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 9 | 0,36 | CM02, SM03, SM04, SM05, CM02 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca d'informació | 8 | 0,32 | CM02, SM03, SM04, SM05, CM02 |
Estudi personal, anàlisi de productes i redaccio de treballs | 44,5 | 1,78 | CM02, SM03, SM04, SM05, CM02 |
Lectures i visionats | 30 | 1,2 | CM02, SM03, SM04, SM05, CM02 |
Tots els continguts d'aquesta assignatura són sensibles de ser abordats de de la perspectiva de gènere. L’assignatura té dues vessants diferenciades: la teoria i la pràctica. Es tracta d’una assignatura teòrica amb pràctiques de laboratori (TPL). El treball es desenvolupa mitjançant classes teòriques, seminaris i activitats pràctiques. Les primeres són classes magistrals dialogades amb suport audiovisual, a les quals s’espera la participació de l’alumnat. Aquestes classes teòriques es desenvolupen en una mateixa aula amb el grup sencer, d’acord amb el calendari que s’especifica i sota la direcció d’una professora de teoria.
Tant els seminaris com les pràctiques de laboratori es desenvolupen en 3 subgrups del total de l’alumnat matriculat en aules diferenciades, cada subgrup sota la direcció d’un(a) professor(a).
Cada seminari tractarà d’un tema específic i s’espera de l’alumnat la seva participació per la qual cosa es demanarà una lectura i/o visionat previ. L'absència a seminaris, malgrat sigui justificada, serà penalitzada en la nota respectiva.
Les pràctiques consisteixen en treball a l’aula de temes específics dels continguts.
Les tutories són imprescindibles pel seguiment dels projectes objecte d’avaluació.
Les activitats autònomes de l’alumnat són igualment imprescindibles per aconseguir els objectius d’aprenentatge.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 20% sobre la qualificació final | 1,5 | 0,06 | CM02, SM03, SM04, SM05 |
Exposició del seminari Pitching | 20% sobre la qualificació final | 1,5 | 0,06 | CM02, SM03, SM04, SM05 |
Exposició del seminari d'Escriptura Creativa Col·laborativa | 20% sobre la qualificació final | 1,5 | 0,06 | CM02, SM03, SM04, SM05 |
Projecte final | 40% sobre la qualificació final | 1,5 | 0,06 | CM02, SM03, SM04, SM05 |
El sistema d'avaluació continuada està integrat per quatre parts diferenciades:
a) Examen teòric: 20% sobre la qualificació final. b) Projectes finals: 40% sobre la qualificació final. (30% guió audiovisual de grup i 10% storyboard autorretrat) c) Intervenció i participació en el seminari Pitching: 20% sobre la qualificació final. d) Intervenció i participació en el seminari d'Escriptura Creativa Col·laborativa: 20% sobre la qualificació final.
Els criteris d'avaluació estan relacionats amb els resultats d'aprenentatge, així com amb els indicadors de qualitat específics que es determinaran oportunament per a cada evidència avaluable.
L'última setmana del curs es dedicarà a activitats de reavaluació, a les quals es podran acollir l'alumnat que compleixin les següents condicions: a) Que no hagi tingut més de dues absències a les classes teòriques ni més de dues absències a la resta d'activitats dirigides (seminaris o pràctiques). b) Que hagi obtingut una nota d'entre 3 i 4,9 en l'examen teòric.
L'absència a qualsevol seminari o de teoria, injustificada, serà penalitzada en la nota respectiva.
En cas de segona matrícula, l'alumnat podrà realitzar una única prova de síntesi que consistirà en un examen teòric. La qualificació de l'assignatura correspondrà a la qualificació d'aquesta prova de síntesi.
El sistema d’avaluació continuada està integrat per tres parts diferenciades:
a) Examen teòric: 30% sobre la qualificació final
b) Projectes finals: 50% sobre la qualificació final ( 30% guió audiovisual d'un curtmetratge i 20% guió de radioficció)
c) Intervenció i participació als seminaris: 20% sobre la qualificació final
Els criteris d’avaluació estan relacionats amb els resultats d’aprenentatge així com amb els indicadors de qualitat específics que es determinaran oportunament per a cada evidència avaluable.
Les darreres dues setmanes del curs es dedicaran a activitats de reavaluació, a les quals es podran acollir els estudiants que acompleixin les següents condicions:
a) Que no hagin tingut més de dues absències a les classes teòriques ni més de dues absències a la resta d’activitats dirigides (seminaris o pràctiques).
b) Que hagin obtingut una nota entre 3 i 4,9 a l’examen teòric.
c) Els projectes finals seran tutoritzats durant el curs de manera que els projectes finals no podran reavaluar-se en la seva integritat. És imprescindible aprovar l'examen teòric i al menys 2/3 dels projectes finals per a aprovar l'assignatura.
L'absència a qualsevol seminari, malgrat sigui justificada, serà penalitzada en la nota respectiva.
En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en un examen teòric. La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació d'aquesta prova síntesi.
Bibliografia Bàsica-
Field, Syd (1994). El Libro del guión: fundamentos de la escritura de guiones : una guía paso a paso, desde la primera idea hasta el guión acabado. Editorial Plot.
Snyder, Blake (2010) ¡Salva al gato!: el libro definitivo para la creación de un guión. Editorial Alba
McKee, Robert (2009). El guión. Story: Sustancia, estructura, estilo y principios de la escritura de guiones. Editorial Alba
McKee, Robert (2018). El diálogo: El arte de hablar en la página, la escena y la pantalla
García, Raul (2023). Manual del artista de storyboard. Editorial Canimation
La bibliografia complementària s'indicarà durant el curs
Celtx
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 41 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 42 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 43 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 4 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |