Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501928 Comunicació Audiovisual | OT | 3 |
2501928 Comunicació Audiovisual | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Haver aprovat prèviament l’assignatura “Història del cinema” ( 2on curs, 2on semestre, OB).
Familiaritzar a les persones de la classe amb les eines d’anàlisi d’un film.
Capacitar a les persones de la classe en l’ús de les esmentades eines.
Dotar a les persones de la classe d’elements de reflexió teòrica sobre qualsevol obra cinematogràfica.
Aprenentatge de les persones de la classe en el significat dels diferents models estètics fílmics.
Continguts
1. La teoria de les idees estètiques del cinema
2. El formalisme cinematogràfic: S.M. Eisenstein i Béla Balàsz
3. El realisme cinematogràfic: Siegfried Krackauer, André Bazin i Jean Mitry
4. La crítica com prescripció, el cinema d'autor i la cinefilia
5. La crítica "cahierista" i Jean-Luc Godard
6. David Bordwell: la teoria americana del film
7. La crítica feminista i la Queer Theory
8. La crítica política i les representacions de les minories en el cinema
9. La crítica del cinema documental: Bill Nichols i Carl Plantinga
10. Cinema-going i New Cinema History
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe Teòrica | 37,5 | 1,5 | |
Tipus: Supervisades | |||
Lectura, anàlisi i presentacions | 82,5 | 3,3 | |
Seminaris | 15,5 | 0,62 | |
Tutories | 7,5 | 0,3 |
L'assignatura de "Teoria i anàlisi del film" està constituïda per classes teòriques, seminaris i presentacions i tutories
Programació de l'assignatura:
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on les persones de la classe podran trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professor informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova teòrica | 30% | 2 | 0,08 | CM05, KM10, KM11, KM12 |
Seminaris | 20% | 1 | 0,04 | CM05, KM10, KM11, KM12 |
Treball Autònom | 50% | 4 | 0,16 | CM05, KM10, KM11, KM12 |
AVALUACIÓ CONTINUADA :
-Un treball individual que representa el 50% de la nota final
-Una prova escrita amb apunts feta en grup o individualment. En el cas de fer-la en grup la nota serà la mateixa per a totes les persones. Aquesta prova representa el 30% de la nota final
- La selecció i la presentació en grup en un seminari sobre un tema prèviament acordat amb el professor. Aquesta exposició representa el 20% de la nota final.
Si les tres activitats no han estat aprovades, l'assignatura serà suspesa.
Sistema de recuperació:
En cas de suspendre caldrà recuperar el treball, la prova o tornar a fer la presentació. El professor indicarà que s’ha fet malament en cada cas i que cal fer per rectificar
AVALUACIÓ ÚNICA:
Per aprovar l’assignatura cal fer també tres proves: un treball individual (50% de la nota final), una prova escrita amb apunts (30% de la nota final) i una presentació (20% de la nota final) sobre un tema prèviament acordat amb el professor. La presentació s’haurà de fer de forma individual.
Sistema de recuperació:
En cas de suspendre caldrà recuperar el treball, la prova o tornar a fer la presentació. El professor indicarà que s’ha fet malament en cada cas i que cal fer per rectificar
Irregularitats:
La persona que faci qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació, ...) que pugui portar a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, serà qualificat amb 0 en aquest acte d'avaluació. En cas que hi hagi diverses irregularitats, la nota final de l'assignatura serà 0.
BIBLIOGRAFIA GENERAL
Agee, James (2001) Escritos sobre cine , Paidós, Barcelona.
Andrew, Dudley (1993) Las principales teorias cinematográficas, Rialp, Madrid
Bazin, André (2008) ¿Qué es el cine? Rialp, Madrid
Bordwell, David (1995) El significado del film, Paidós, Barcelona.
Bordwell, David (1995) El arte cinematográfico: una introducción, Paidós, Barcelona
Bordwell, David, Staiger Janet, Thompson, Kristin (1996) El cine clásico de Hollywood, Barcelona, Ed. Paidós
Burch, Noël (1987) El tragaluz del infinito. Contribución a la genealogía del lenguaje cinematográfico Madrid, Ed. Catedra
Butler, Judith (1990) Gender Trouble: Feminism and The Subversion of Identity, Routledge, Nueva York
Casetti, Francesco i Di Chio, Federico (1998) Cómo analizar un film, Paidós, Barcelona.
Català, Josep Mª: Cerdán, Josetxo y Torreiro, Casimiro. (2001) Imagen, memoria y fascinación: notas sobre el documental en España, Ocho y medio. Madrid.
Colaizzi, Giulia(2007) La pasión del significante: Teoría del género y cultura visual, Biblioteca Nueva, Madrid
De Lauretis, Teresa (1987) Technologies of Gender: Essays On Theory, Film & Fiction, Indiana University Press, Bloomington, 1987
Gubern, Romà (2006) Historia del cine, Lumen, Barcelona
Maltby, Richard; Biltereyst, Daniël; Meers Philippe (2011) Explorations in new cinema history: approaches and case studies. Wiley- Blackwell, Hoboken
Modleski, Tania (2021) Las mujeres que sabían demasiado. Hitchcock y la teoría feminista. El Mono Libre, Madrid
Mulvey, Laura (1989) Visual and other pleasures, Indiana University Press, Bloomington
Nichols, Bill (1997) La representación de la realidad Paidós, Barcelona
Nichols, Bill (2013) Introducción al documental, UNAM, México
Sánchez Noriega, José Luis (2018) Historia del cine. Teorías, estéticas, géneros, Alianza, Madrid
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTARIA
Aristarco, Guido (1996) Los gritos y los susurros: diez lecturas críticas de películas, Universidad de Valladolid, Valladolid.
Aumont, Jacques y Marie, Michel (1990) Análisis del film, Paidós, Barcelona.
Bálazs , Béla (2011) Early Film Theory, Berghahn Books, New York
Català, Josep. Mª (2009) Pasión y conocimiento: el nuevo realismo melodramático, Cátedra, Madrid
Cerdán, Josetxo, Torreiro Casimiro Torreiro, (eds) (2005) Documental y vanguardia, Cátedra, Madrid
Ebert , Roger (2003) Las grandes películas, Ma Non Troppo, Barcelona,
Ebert , Roger (2006) Las grandes películas 2, Ma Non Troppo, Barcelona
Ebert , Roger (2008) Las peores películas de la historia, Ma Non Troppo, Barcelona
Eisenstein, Serguei M. (2001) Hacia una teoría del montaje, Paidós, Barcelona
Eisenstein , Serguei M. (2003) La forma del cine, Editorial Siglo XXI, México
Eisenstein, Serguei M. (1999) El Sentido del cine, Editorial Siglo XXI, Madrid
Eisenstein, Serguei M. (1990) Reflexiones de un cineasta, Lumen, Barcelona
Farber; Many (1974) Arte termita contra Arte elefante blanco y otros escritos escritos sobre cine, Anagrama, Barcelona.
Guarner, José Luis ( 1994) Autoretrato del cronista , Anagrama, Barcelona.
Kael, Pauline (1974) Kiss Kiss Bang Bang: el tiempo del cine, Marymar, Buenos Aires
Kracauer, Siegfried (1995) De Caligari a Hitler: Una historia psicológica del cine alemán. Barcelona, Paidós
Mitry, Jean (1967)Historie du cinema, Editions Universitaries, Paris
Metz, Christian (2002) Ensayos sobre el significado del cine Paidós, Barcelona
Molina Foix, Vicente (1993) El cine estilográfico, Anagrama, Barcelona.
Nichols, Bill (1997) La representación de la realidad Barcelona, Paidós
Nicholls, Bill (2013) Introducción al documental, UNAM, México
Talens , Jenaro i Zunzunegi, Santos ( Eds.) ( 2007): Contracampo: ensayos sobre teoría e historia del cine, Càtedra, Madrid.
Al llarg de les classes es proporcionaran els enllaços als continguts audiovisuals de cada tema
L’alumnat no necessita cap programari específic per aquesta assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 41 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 4 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |