Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Teoria i Anàlisi del Film

Codi: 103047 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501928 Comunicació Audiovisual OT 3
2501928 Comunicació Audiovisual OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Joaquin Puig Gonzalez
Correu electrònic:
Joaquim.Puig.Gonzalez@uab.cat

Equip docent

Joaquin Puig Gonzalez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Haver aprovat prèviament  l’assignatura “Història del cinema” ( 2on curs, 2on semestre, OB).   

 


Objectius

Familiaritzar a les persones de la classe  amb les eines d’anàlisi d’un film.

Capacitar a les persones de la classe en l’ús de les esmentades eines.

Dotar  a les persones  de la classe d’elements de reflexió teòrica sobre  qualsevol obra cinematogràfica.

Aprenentatge de les persones de la classe en el  significat dels diferents models estètics fílmics. 


Resultats d'aprenentatge

  1. CM05 (Competència) Valorar les innovacions en els models de recerca històrica de les produccions en cinema, ràdio i televisió.
  2. CM05 (Competència) Valorar les innovacions en els models de recerca històrica de les produccions en cinema, ràdio i televisió.
  3. KM10 (Coneixement) Citar els principals mètodes d'anàlisi i interpretació de les produccions audiovisuals de cinema, ràdio i televisió.
  4. KM11 (Coneixement) Reconèixer els principals moviments estètics i l'impacte social que tenen que podem trobar en les produccions audiovisuals de cinema, ràdio i televisió.
  5. KM12 (Coneixement) Relacionar produccions concretes de cinema, ràdio i televisió amb els factors estructurals i tecnològics existents en l'àmbit de la comunicació audiovisual.

Continguts

Continguts

 

1. La teoria de les idees estètiques del cinema

2. El formalisme cinematogràfic: S.M. Eisenstein i Béla Balàsz

3. El realisme cinematogràfic: Siegfried Krackauer, André Bazin i Jean Mitry

4. La crítica com prescripció, el cinema d'autor i la cinefilia

5. La crítica "cahierista" i Jean-Luc Godard

6. David Bordwell: la teoria americana del film

7. La crítica feminista i la Queer Theory   

8. La crítica política i les representacions de les minories en el cinema

9. La crítica del cinema documental: Bill Nichols i Carl Plantinga

10. Cinema-going i New Cinema History


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe Teòrica 37,5 1,5
Tipus: Supervisades      
Lectura, anàlisi i presentacions 82,5 3,3
Seminaris 15,5 0,62
Tutories 7,5 0,3

L'assignatura de "Teoria i anàlisi del film" està constituïda per classes teòriques, seminaris i presentacions i tutories

Programació de l'assignatura:

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on les persones de la classe  podran trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professor informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova teòrica 30% 2 0,08 CM05, KM10, KM11, KM12
Seminaris 20% 1 0,04 CM05, KM10, KM11, KM12
Treball Autònom 50% 4 0,16 CM05, KM10, KM11, KM12

AVALUACIÓ CONTINUADA :

-Un treball individual  que representa el 50% de la nota final

 

-Una prova escrita amb apunts feta en grup o individualment. En el cas de fer-la en grup la nota serà la mateixa per a totes les persones. Aquesta prova representa el 30% de la nota final

 

- La selecció i la presentació en grup en un seminari sobre un tema prèviament acordat amb el professor. Aquesta exposició representa el 20% de la nota final.

Si les tres activitats no han estat aprovades, l'assignatura serà suspesa.

 

Sistema de recuperació:  

 

En cas de suspendre caldrà recuperar el treball, la prova o tornar a fer la presentació. El professor indicarà que s’ha fet  malament en cada cas i que cal fer per rectificar

 

AVALUACIÓ ÚNICA:

Per aprovar l’assignatura  cal fer  també tres proves: un treball  individual (50%  de la nota final), una prova escrita amb apunts (30% de la nota final) i una presentació (20% de la nota final) sobre un tema  prèviament acordat amb el professor. La presentació s’haurà de fer de forma individual.

 

Sistema de recuperació:  

 

En cas de suspendre caldrà recuperar el treball, la prova o tornar a fer la presentació. El professor indicarà que s’ha fet  malament en cada cas i que cal fer per rectificar

 

Irregularitats:

 

La persona que faci qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació, ...) que pugui portar a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, serà qualificat amb 0 en aquest acte d'avaluació. En cas que hi hagi diverses irregularitats, la nota final de l'assignatura serà 0.

 

 


Bibliografia

BIBLIOGRAFIA  GENERAL

Agee, James (2001)  Escritos sobre cine , Paidós, Barcelona.

Andrew, Dudley (1993)  Las principales teorias cinematográficas,  Rialp, Madrid

Bazin, André (2008) ¿Qué es el cine?  Rialp, Madrid

Bordwell, David (1995) El significado del film,  Paidós, Barcelona.

Bordwell, David (1995)  El arte cinematográfico: una introducción, Paidós, Barcelona

Bordwell, David, Staiger Janet, Thompson, Kristin (1996) El cine clásico de Hollywood, Barcelona, Ed. Paidós

Burch, Noël  (1987) El tragaluz del infinito. Contribución a la genealogía del lenguaje cinematográfico Madrid, Ed. Catedra

Butler, Judith (1990) Gender Trouble: Feminism and The Subversion of Identity, Routledge, Nueva York

Casetti, Francesco i Di Chio, Federico (1998) Cómo analizar un film, Paidós, Barcelona.

Català, Josep Mª: Cerdán, Josetxo y Torreiro, Casimiro. (2001)  Imagen, memoria y fascinación: notas sobre el documental en  España, Ocho y medio. Madrid.

Colaizzi, Giulia(2007)  La pasión del significante: Teoría del género y cultura visual, Biblioteca Nueva, Madrid

De Lauretis, Teresa (1987) Technologies of Gender: Essays On Theory, Film & Fiction, Indiana University Press, Bloomington, 1987

Gubern, Romà (2006) Historia del cine, Lumen, Barcelona

Maltby, Richard; Biltereyst, Daniël; Meers Philippe (2011) Explorations in new cinema history: approaches and case studies. Wiley- Blackwell, Hoboken 

Modleski, Tania (2021) Las mujeres que sabían demasiado. Hitchcock y la teoría feminista. El Mono Libre, Madrid

Mulvey, Laura  (1989) Visual and other pleasures, Indiana University Press, Bloomington

Nichols, Bill  (1997) La representación de la realidad Paidós, Barcelona

Nichols, Bill (2013) Introducción al documental,  UNAM, México 

Paszkiewicz, Katarzyna (2017) Rehacer los géneros.Mujeres cineastas dentro y fuera de Hollywood. Icaria, Barcelona

Sánchez Noriega, José Luis (2018)  Historia del cine. Teorías, estéticas, géneros, Alianza, Madrid

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTARIA

Aristarco, Guido (1996)  Los gritos y los susurros: diez lecturas críticas de películas, Universidad de Valladolid, Valladolid.

Aumont, Jacques y Marie, Michel (1990) Análisis del film, Paidós, Barcelona.

Bálazs , Béla (2011)  Early Film Theory,  Berghahn Books, New York 

Català, Josep. Mª (2009)  Pasión y conocimiento: el nuevo realismo melodramático, Cátedra, Madrid

Cerdán, Josetxo, Torreiro Casimiro Torreiro, (eds) (2005) Documental y vanguardia,  Cátedra, Madrid

Ebert , Roger (2003) Las grandes películas, Ma Non Troppo, Barcelona, 

Ebert , Roger (2006) Las grandes películas 2, Ma Non Troppo, Barcelona

Ebert , Roger (2008)  Las peores películas de la historia, Ma Non Troppo, Barcelona

Eisenstein, Serguei M. (2001) Hacia una teoría del montaje, Paidós, Barcelona

Eisenstein , Serguei M. (2003) La forma del cine,  Editorial Siglo XXI, México  

Eisenstein, Serguei M.  (1999) El Sentido del cine, Editorial Siglo XXI, Madrid

Eisenstein, Serguei M. (1990) Reflexiones de un cineasta, Lumen, Barcelona

Farber; Many (1974) Arte termita contra Arte elefante blanco y otros escritos escritos sobre cine, Anagrama, Barcelona.

Guarner, José Luis ( 1994) Autoretrato del cronista , Anagrama, Barcelona.

Kael, Pauline (1974) Kiss Kiss Bang Bang: el tiempo del cine, Marymar, Buenos Aires

Kracauer, Siegfried (1995) De Caligari a Hitler: Una historia psicológica del cine alemán. Barcelona, Paidós

Mitry, Jean (1967)Historie du cinema, Editions Universitaries, Paris

Metz, Christian (2002)  Ensayos sobre el significado del cine Paidós, Barcelona

Molina Foix, Vicente (1993) El cine estilográfico, Anagrama, Barcelona.

Nichols, Bill (1997) La representación de la realidad Barcelona, Paidós

Nicholls, Bill (2013) Introducción al documental,  UNAM, México 

Talens , Jenaro i Zunzunegi, Santos ( Eds.) ( 2007): Contracampo: ensayos sobre teoría e historia del cine, Càtedra, Madrid.

 

Al llarg de les classes es proporcionaran els enllaços als continguts audiovisuals de cada tema

 


Programari

L’alumnat no necessita cap programari específic per  aquesta assignatura


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 41 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 4 Català segon quadrimestre matí-mixt