Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501928 Comunicació Audiovisual | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'assignatura Dret de la Comunicació Audiovisual no requereix cap requisit previ per a ser cursada. Es tracta d'una formació jurídica sobre els fonaments normatius de la comunicació audiovisual, des de les bases constitucionals fins el desenvoluapment normatiu aplicable a tots els serveis i continguts d'una comunicació audiovisual cada cop més complexa en les seves manitestacions.
Dret de la Comunicació Audiovisual és una assignatura que s'imparteix el primer semestre del tercer curs del Grau en Comunicació Audiovisual. Es tracta d'una assignatura que serveix per tal que l'alumnat adquireixi nocions bàsiques sobre el funcionament de l'ordenament jurídic i, dins d'aquest, sobre el sistema de fonts del Dret, el funcionament dels drets fonamentals i la seva aplicació en el camp professional de la comunicació audiovisual. L'assignatura pretén alhora donar una visió transversal del Dret de la Comunicació Audiovisual, enmarcat en un ordenament jurídic multinivell, tenint com a referència tant les normes intenres com les normes de la Unió Europea que contenen els principis bàsics de funcionament del servei de comunicació audiovisual.
L'assignatura pretén de l'alumnat l'assoliment de diversos objectius, entre els quals destaquen:
Tema 1. L'Estat Constitucional
1.1. Dret i sistema jurídic. Concepte d'Estat de Dret.
1.2. La Constitució Espanyola de 1978.
1.3. Drets fonamentals com a elements essencials de l’ordenament jurídic.
1.4. L’ordenament jurídic multinivell. El Dret de la UE.
Tema 2. Els drets fonamentals: en particular, la llibertat de comunicació
2.1. L'evolució dels Drets Fonamentals. Titularitat dels Drets Fonamentals.
2.2. Regulació, exercici i límits dels Drets Fonamentals.
2.3. La configuració constitucional del dret a la llibertat de comunicació: artícle 20 de la Constitució Espanyola. La comunicació audiovisual com a derecho fonamental.
2.4. La comunicación audiovisual como a forma d'expressió d'opinions i idees. La comunicació audiovisual com a forma d'expresió ideológica, artística i religiosa. La comunicació audiovisual com a forma de transmetre informació.
Tema 3. La llibertat d'expressió i d'informació
3.1. Distinció entre el dret a la llibertad d'expressió i el dret a la informació.
3.2. El dret a la llibertat d'informació: exigència de veracitat, fets noticiables, rellevància pública. El secret professional.
3.3. Els límits a la llibertad d'expressió. Els drets de la privacitat: honor, intimitat personal i familiar i pròpia imatge.
3.4. La Llei orgànica 1/1982, de 5 de maig, de protecció civil del dret a l'honor, a la intimitat personal i familiar i a la pròpia imatge.
Tema 4. La comunicació audiovisual (I)
4.1. Àmbit d'aplicació de la Llei 13/2022, de 7 de juliol, general de Comunicació Audiovisual.
4.2. Principis generals dela Comunicació Audiovisual.
4.3. Objecte de la Llei.
Tema 5. La comunicació audiovisual (II)
5.1. Els serveis de comunicació audiovisual televisius.
5.2. La prestació del servei de comunicación audiovisual televisiu i radiofònic.
5.3. La prestació del servei d'intercanvi de vídeos a través de plataforma.
Tema 6. La comunicació audiovisual (III)
6.1. Obligacions dels prestadors de servei de comunicació audiovisual.
6.2. L'obra audiovisual europea.
6.3. Les comunicacions comercials audiovisuals.
6.4. Tipus de comunicacions comercials audiovisuals.
Tema 7. La comunicació audiovisual (IV)
7.1. La contractació de l'emissió de continguts audiovisuals.
7.2. Autoritats competents en matèria de comunicació audiovisual.
7.3. Règim sancionador.
Tema 8. La protecció intel·lectual de la comunicació audiovisual
8.1. Concepte d'autor.
8.2. Drets d'autor.
8.3. Contingut del dret de propietat intel·lectual.
8.4. Delictes contra la propietat intel·lectual.
Tema 9. Responsabilitat penal en la comunicació audiovisual
9.1. Delictes contra la intimitat: descobriment i revelació de secrets.
9.2. Delictes contra l'honor: calmnies i injuries.
9.3. Delictes comesos amb ocasió de l'exercici de drets fonamentals i llibertats públiques: incitació a l'odi a través de la comunicació audiovisual.
9.4.LaLlei de Secrets oficials. Secrets d'Estat: descobriment i revelació de secrets i informacions relatives a la Defensa Nacional.
9.5. Inducció al suicidi (artículo 143 bis CP) i a provocar-se autolesions (artículo 156 ter CP) a través de Internet.
9.6. Delcites relatius a la libertad sexual (prostitució i explotació sexual; exhibicionisme i provocació sexual). Distribució o difusió pública de continguts destinats a promoure, fomentar o incitar a la comisión d'aquests delictes (artículo 189 bis CP).
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 37,5 | 1,5 | |
Seminaris | 15 | 0,6 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 7,5 | 0,3 | |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca de documentació, estudi i lectura de textos, redacció de treballs | 82,5 | 3,3 |
El procés d'aprenentatge se centra en el treball de l'estudiant, qui aprèn treballant individual i en grup, sent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca subministrant-li informació i mostrant-li les tècniques i les fonts on es pot aconseguir.
El desenvolupament de la docència de l'assignatura i de la formació de l'estudiant es basa en les següents activitats:
1. Activitats dirigides:
1.1. Classes magistrals on els estudiants adquireix a través de la transmissió de coneixements del professor / professora les bases conceptuals de la matèria.
1.2. Classes de seminari: com a espai d'aprenentatge on els estudiants assumeixen un rol preferentment actiu per a, juntament amb el professor /professora, analitzar i interpretar preguntes, qüestions o casos prèviament elaborats a fi de desenvolupar i consolidar el contingut essencial explicat en les classes teòriques.
2. Activitats supervisades: Es tracta d'activitats que els estudiants desenvoluparan en aula, amb la supervisió i suport del professor / professora. Es tracta de la solució d'algun supòsit pràctic en aula, elaboració d'algunes fitxes de sentències i / o normativa o bé de la realització d'esquemes o escrits de redacció desenvolupada d'alguns epígrafs de l'assignatura o de lectures complementàries de monografies o articles doctrinals.
3. Activitats autònomes: es tracta d'activitats en les quals l'estudiant s'organitza el temps i esforç de manera autònoma sigui de manera individual o en grup.
3.1 Estudi de l'assignatura.
3.2 Es pot proposar l’elaboració de documents d'activitats pràctiques que seran lliurades i analitzades a l'aula. Es tracta de casos pràctics proposats amb antelació suficient pel professor o bé de l'elaboració de recensions crítica de llibres i lectures o fitxes de jurisprudència, normativa o de pel·lícules.
3.3 Cerca de bibliografia, jurisprudència i materials per a la resolució dels casos pràctics, complementar les qüestions teòriques
3.4. Elaboració de treballs de curs, informes, etc.
En cas de proposar-se, l'assistència als seminaris, excepte en cas de causa justificada, serà obligatòria per als estudiants.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 50% | 4 | 0,16 | CM24, KM28, KM29, KM30, SM33, SM34 |
Pràctiques | 50% | 3,5 | 0,14 | CM24, KM28, KM29, KM30, SM33, SM34 |
AVALUACIÓ CONTINUADA
Les competències d'aquesta assignatura s'avaluaran mitjançant les següents activitats:
- Prova final de conjunt a desenvolupar-se en la data assenyalada oficialment per la Secretaria acadèmica. Li correspondrà el 50% de la nota. L'equip docent corresponent a cada un dels grups d'indicar el format d'aquesta prova.
- Un mínim de dues activitats d'avaluació amb un pes en la nota serà de l'50% restant: A aquests efectes en cadascun dels grups d'aquesta assignatura l'equip docent respectiu haurà de seleccionar com a mínim dues activitats diferents d'avaluació (determinant el pes de cadascuna d'elles en el percentatge de la qualificació dins de el present 50%). Exemple d'aquestes possibles activitats, només a títol enunciatiu, assenyalem: Examen parcial (no alliberador), casos pràctics, informes, ressenyes, escrits jurídics, dictàmens, elaboració de treballs d'investigació, recensions, crítica de llibres, fitxes de jurisprudència, normativa, vídeos o pel·lícules, o desenvolupar projectes, entre altres activitats. Les activitats seleccionades podran realitzar-se, segons ho disposi l'equip docent, de manera individual o grupal.
L'equip docent de cada grup a l'inici de curs presentarà el programa de l'assignatura preveu aquesta guia, explicant els temes que es tocaran. Així també presentarà el cronograma d'activitats docents (teoria i seminaris), concretarà el sistema d'avaluació continuada que hagi seleccionat i fixarà el percentatge assignat a cadascuna de les activitats seleccionades i la seva data de realització, així com el sistema de re-avaluació de les activitats suspeses. La re-avaluaciónomés podrà realitzar-se si l'alumne ha seguit l'avaluació continuada. Aquestes indicacions seran exposades al campus virtual / Moodle.
Dins d'aquestes activitats a avaluar l'equip docent també podrà valorar l'assistència i participació a classe. Es tracta de participació activa al llarg de l'assignatura, de qualitat, jurídicament fonamentada, adequada i pertinent als temes tractats, i diferent a la realitzada en les classes de seminari / pràctiques. En aquest cas l'equip docent de cada grup determinarà el percentatge que li correspon.
Si un/una estudiant no supera l'avaluació de l'assignatura, amb una nota mínima de 5 sobre 10, es podrà presentar a un exàmen de recuperació final a la data indicada al calendari de planificació l'assignatura.
Qualsevol estudiant que copiï o intenti copiar en un examen final tindrà un 0 en l'examen. Un (a) alumne (a) que presenti una pràctica en què hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura.
Si durant la correcció es tenen indicis que una activitat o treball s'han fet amb respostes assistides per intel·ligència artificial, el professor podrà complementar l'activitat amb una entrevista personal per corroborar l'autoria del text.
AVALUACIÓ ÚNICA
L'avaluació única d'aquesta assignatura, per l'alumnat que se'n hagi acollit, consisteix en les següents evidències:
- 60% sobre el total de la nota de l'assignatura. Un control de coneixement (exàmen final). Aquesta prova teòrica requereix una nota mínima de 5 per ser aprovada.
- 40% sobre el total de la nota de l'assignatura. Un treball sobre algun dels temes de l'assignatura. Es plantejarà el treballa l'inici del curs juntament amb el professor. La data límitede lliurament del treball és el dia de l'exàmen final de l'assignatura, d'acord amb el calendari establert.
Si un/una estudiant no supera l'avaluació de l'assignatura, amb una nota mínima de 5 sobre 10, es podrà demanar refer les activitats de l'avaluació continuada seguint les orientacions del professor. Les evidències es tornaran a presentar per ser re-evaluades en la data prevista per la re-evaluació en cas d'avaluació continuada, en la mateixa data que marca el calendari de l'assignatura per a l'avaluació continuada.
Si durant la correcció es tenen indicis que una activitat o treball s'han fet amb respostes assistides per intel·ligència artificial, el professor podrà complementar l'activitat amb una entrevista personal per corroborar l'autoria del text.
A) Manuals de referència:
DE CARRERAS. LL.: Las normas jurídicas de los periodistas. Universitat Oberta de Catalunya, Editorial UOC, 2012.
TORRES DEL MORAL. A. (Dir): Libertades informatives. Colex 2009.
GAVARA DE CARA, JC (Ed): Las autoridades independientes en materia audiovisual. Bosch, Barcelona 2013.
ÁLVAREZ CONDE, Enrique Curso de Derecho Constitucional, 2 vols, Tecnos, Madrid.
APARICIO PÉREZ, Miguel Angel. (dir.)- BARCELÓ, Merce., Manual de Derecho Constitucional, Atelier, Barcelona.
FOSSAS, Enric.- PÉREZ FRANCESC, Joan Lluís, Lliçons de Dret Constitucional, Proa, Barcelona.
PÉREZ ROYO, Javier. Curso de Derecho Constitucional, Marcial Pons, Madrid.
B) Textos Legals:
CARRERAS SERRA, F.- GAVARA, J.C. Leyes políticas, Aranzadi, Pamplona.
ALBERTÍ, E- GONZALEZ, M. Leyes políticas del Estado, Civitas, Madrid.
Enllaços web:
http://www.der.uva.es/constitucional/verdugo/matriz.htm Materials de Dret Constitucional.
http://www.iustel.com Informació normativa, jurisprudencial i doctrinal.
www.westlaw.es. Base de dades westlaw.
Veure continguts
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 41 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 42 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 4 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |