Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500892 Fisioteràpia | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
-No n'hi ha
L’assignatura Psicologia Humana s’imparteix a primer curs del Grau de Fisioteràpia, dins de l’etapa de formació pre-clínica.
L’objectiu general de l’assignatura és proporcionar a l’alumne/a les bases socials de la conducta humana i coneixements bàsics entre psicologia i salut que li permetin establir i mantenir una bona relació amb els pacients, familiars/cuidadors i altres professionals.
Tots aquests objectius han de contribuir a que l’alumne/a assoleixi un bagatge de competències que han de possibilitar una millor comprensió de la conducta dels usuaris dels sistemes de salut, de la pròpia conducta i de la relació fisioterapeuta-pacient.
TEORIA
BLOC 1: APRENENTAGE I PERSONALITAT
Tema 1. Aprenentatge: Què, com, quan...aprenem.
Tema 2. Personalitat
BLOC 2: BASES SOCIALS DE LA CONDUCTA
Tema 3. Relacions socials
Tema 4. Conducta agressiva
Tema 5. Actituds
Tema 6. Creences socials i explicació de la conducta
BLOC 3: PSICOLOGIA I SALUT
Tema 7. Estrès, salut i malaltia
Tema 8. Exercici físic i cognició
Tema 9. Comportament i salut
Tema 10. Altres hàbits saludables: Son
Tema 11. Comportament i dolor
BLOC 4: HABILITATS COMUNICATIVES
Tema 12. La relació fisioterapeuta-pacient en la pràctica assistencial
Tema 13. Comunicació amb el pacient
PRÀCTIQUES
PLAB 1. Aspectes psicològics associats al dolor
PLAB 2. Comunicació amb el pacient
PLAB 3. Habilitats comunicatives no verbals
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 6 | 0,24 | 6, 8, 10, 12, 14, 18, 28, 29 |
TEORIA (TE) | 41 | 1,64 | 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS / ACTIVITATS D'AUTOAPRENENTATGE | 96 | 3,84 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 |
METODOLOGIA
Classes teòriques, pràctiques de laboratori i activitats autònomes (estudi individual, consultes bibliogràfiques o documentals, consulta de Campus virtual i de Moodle). El contingut teòric avaluable inclourà la matèria explicada a les classes de teoria i els materials treballats a pràctiques.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació i participació en activitats virtuals i pràctiques | 15% | 1 | 0,04 | 1, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 24, 26, 27, 28, 29 |
Pràctiques i activitats vinculades: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: Ítems de selecció: Ítems d'elecció múltiple | 35% | 2 | 0,08 | 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 |
Teoria i activitats vinculades: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: Ítems de selecció: Ítems d'elecció múltiple | 50% | 4 | 0,16 | 2, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 26, 27 |
REQUISITS PER APROVAR L'ASSIGNATURA
L'assignatura es divideix en dues parts: a) Primera part de teoria que inclou la matèria de teoria corresponent als temes 1 a 6; b) Segona part de teoria que inclou
la matèria de teoria dels temes 7 a 13 i les 3 pràctiques (PLABs).
Per aprovar l'assignatura cal haver superat amb una nota mínima de 5 cadascuna de les dues parts.
Els/les estudiants tindran dues oportunitats per superar cadascuna de les dues parts: la primera, a les convocatòries d'avaluacions parcials i la segona a la prova de recuperació.
AVALUACIÓ CONTINUADA
1. Avaluacions parcials
Durant el curs hi haurà dues avaluacions parcials de l'assignatura. Les dates seran les que fixi l'Equip de coordinació de la Unitat Docent. Aquestes avaluacions, en cas de ser superades, serviran per eliminar matèria de la prova de recuperació. Cada examen donarà lloc a una nota independent. Les preguntes tindran un format d'elecció múltiple amb cinc opcions de resposta i només una opció vàlida.
Les preguntes d'examen estaran redactades en català i castellà.
S´aplicarà una correcció per descomptar els encerts a l'atzar [Puntuació corregida= (encerts -(errors/4))] que serà transformada en una nota que pot variar entre 0 i 10.
El primer examen parcial tindrà entre 24-30 preguntes dels continguts de la Primera part de teoria (temes 1-6).
El segon examen parcial tindrà entre 35-40 preguntes dels continguts de la Segona part de teoria (temes 7-13 de teoria) i de les pràctiques 1-3 (PLABs).
Després de cada avaluació, els/les alumnes disposaran d'un període de 24 hores per enviar, a través del Campus Virtual, comentaris o reclamacions sobre les preguntes, els quals seran analitzats pels professors abans de publicarla llista provisional de notes i convocar la revisió d'examen.
2. Participació a pràctiques
Durant les sessions de PLABs es faran 3 activitats avaluatives (preguntes curtes) amb l'objectiu que els/les estudiants puguin demostrar la seva participació en el
procés docent de l'assignatura.
PROVA DE RECUPERACIÓ
Els/les estudiants que no hagin superat les avaluacions parcials es podran presentar a una Prova de recuperació que es farà el dia que fixi l'Equip de coordinació de la Unitat Docent. La prova constarà de 2 parts: a) Primer parcial de teoria; b) Segon parcial de teoria + pràctiques 1-3. Cada alumne/a només s'haurà d'examinar de la part que no hagi superat en les avaluacions parcials. Les característiques dels exàmens així com la fórmula per calcular la nota seran les mateixes que les de les avaluacions parcials.
Després dels exàmens, els/les estudiants disposaran d'un període de 24 hores per enviar a través del Campus Virtual comentaris o reclamacions sobre les preguntes, els quals seran analitzats pel professorat abans de publicar la llista provisional de notes. Amb posterioritat, després de publicada la llista, es convocarà la revisió d'examen.
Els/les estudiants/es que no hagin superat l'assignatura mitjançant les avaluacions parcials i que el dia de la Prova de recuperació no es presentin a l'examen o exàmens de les parts no superades, seran qualificats/des com a "NO AVALUABLE".
NOTA FINAL DE L'ASSIGNATURA
Nota final = (((nota Primer parcial) + (nota Segon parcial)/2)*0.85) + ((nota de les preguntes curtes de les PLAB) * 0,15).
Aquesta fórmula només s'aplicarà en el cas que s'hagi obtingut una nota de 5 en cadascun dels 2 PARCIALS de l'assignatura.
La Nota final dels/de les estudiants que no hagin superat els dos parcials de l'assignatura després de la Prova de recuperació, serà:
En el cas que la nota resultant després d'aplicar la fórmula per calcular la Nota final sigui ≤ 4,7, es posarà aquella nota.
En el cas que la nota resultant després d'aplicar la fórmula per calcular la Nota final sigui > 4,7, la nota final serà 4,7.
AVALUACIÓ ÚNICA
Les persones adscrites a l'AVALUACIÓ ÚNICA tindran UNA PROVA D'AVALUACIÓ al final de curs, coincidint amb la "PROVA DE RECUPERACIÓ" de les persones amb "AVALUACIÓ CONTINUADA, que tindrà les mateixes característiques i es puntuarà de la mateixa manera que la indicada anteriorment.
Aquesta avaluació inclourà:
(I)- Dues avaluacions PARCIALS (2 exàmens parcials), cadascuna de les quals ha de superar-se amb una nota ≥ 5.
(II)- Una “prova de 6-8 preguntes curtes” que correspondrà a les 3 pràctiques (PLABs).
La NOTA FINAL es calcula: [(1er PARCIAL + 2on PARCIAL)/2)*0.85] + [(prova de preguntes curtes) * 0.15]
PROVA DE RECUPERACIÓ PER LES PERSONES AMB "AVALUACIÓ ÚNICA"
La PROVA DE RECUPERACIÓ per les persones que s'acullen a l'AVALUACIÓ ÚNICA consistirà en un examen de preguntes curtes, 1 pregunta per a cada tema de teoria i 1 pregunta de cada pràctica (total 16 preguntes curtes).
Bibliografia Recomanada (*la més rellevant)
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Washington, DC
BERGER, K. S. (2016). Psicología del desarrollo: infancia y adolescencia. (9ª ed.). Buenos Aires: Médica Panamericana.
BREEDLOVE, S. M. WATSON, N. V. (2017). Behavioural Neuroscience (International 8th ed). Oxford UK: Oxford University Press.
CARLSON, N. R. BIRKETT, M.A. (2021). Physiology of behavior (13th ed). Boston: Pearson
Darío Díaz Méndez & José Miguel Latorre Postigo (2021) Psicología médica (2 edition) Elsevier
*Sarah Grison, Michael Gazzaniga, (2024) Psychology in your life (4th Ed). Norton
*James J Gross, Toni Schmader, Bridgette Martin Hard, Adam K Anderson (2023). Interactive Psychology (2nd Ed). Norton
*Eric R. Kandel, John D. Koester, Sarah H. Mack, Steven A. Siegelbaum (2021). Principles of Neural Science (6th ed). New York: McGraw-Hill.
*Feldman R.S. (2021) Understanding Psuchology (15th Ed). McGraw-Hill
MYERS, D. G. (2011). Psicología (9ª ed.). Buenos Aires; Madrid: Médica Panamericana.
*Elizabeth A. Phelps, Elliot Berkman, Michael Gazzaniga (2023) Psychological Science (7th ed). Norton
SAPOLSKY, R.M. (2008). ¿Por qué las cebras no tienen úlceras? Madrid: Alianza editorial.
*Daniel Schacter; Daniel Gilbert; Matthew Nock (2023) Psychology (6th Ed). Macmillan learning.
WARD, J. (2015). The student’s guide to cognitive neuroscience (3rd ed.). New York: Psychology Press.
No cal programari específic
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 101 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 102 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 103 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 104 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 101 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |