Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Psicologia Humana

Codi: 103016 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500892 Fisioteràpia FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Rosa Maria Escorihuela Agullo
Correu electrònic:
rosamaria.escorihuela@uab.cat

Equip docent

Lidia Gimenez Llort
Constanza Denisse Daigre Blanco
Anastasiya Ivanova Serokhvostova
Sara Nieves Maurel Ibañez
Beatriz Molinuevo Alonso
Oren Contreras Rodriguez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

-No n'hi ha


Objectius

L’assignatura Psicologia Humana s’imparteix a primer curs del Grau de Fisioteràpia, dins de l’etapa de formació pre-clínica.

L’objectiu general de l’assignatura és proporcionar a l’alumne/a les bases socials de la conducta humana i coneixements bàsics entre psicologia i salut que li permetin establir i mantenir una bona relació amb els pacients, familiars/cuidadors i altres professionals.

Tots aquests objectius han de contribuir a que l’alumne/a assoleixi un bagatge de competències que han de possibilitar una millor comprensió de la conducta dels usuaris dels sistemes de salut, de la pròpia conducta i de la relació fisioterapeuta-pacient.  


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant oralment com per escrit, amb tots els usuaris del sistema sanitari, així com amb altres professionals.
  • Demostrar que té coneixement de la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social.
  • Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Proporcionar una atenció fisioterapèutica eficaç i oferir una assistència integral als pacients.
  • Raonar amb sentit crític.
  • Tenir habilitat en les relacions interpersonals.
  • Treballar en equip.
  • Valorar l'estat funcional del pacient considerant els aspectes físics, psicològics i socials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  3. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  4. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  5. Comunicar fent un ús no sexista del llenguatge.
  6. Determinar i explicar els aspectes psicològics de la relació terapeuta-pacient.
  7. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  8. Explicar els aspectes psicològics de la relació fisioterapeuta-pacient.
  9. Explicar els determinants psicològics que afecten l'organisme biològic en pacients amb alteracions psicosomàtiques.
  10. Explicar els factors psicològics i socials que influeixen en l'estat de salut/malaltia de l'individu, la família i la comunitat.
  11. Explicar els fonaments de la psicologia evolutiva i les bases del desenvolupament psicosocial.
  12. Explicar i aplicar les teories de la comunicació i de les relacions interpersonals.
  13. Explicar les teories de l'aprenentatge que cal aplicar en l'educació per a la salut i en el propi procés d'aprenentatge al llarg de tota la vida.
  14. Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  15. Identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere.
  16. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  17. Identificar les principals desigualtats de sexe/gènere presents a la societat.
  18. Identificar les repercussions psíquiques dels traumatismes i malalties físiques dels pacients.
  19. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  20. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  21. Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
  22. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  23. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  24. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  25. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  26. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  27. Raonar amb sentit crític.
  28. Tenir habilitat en les relacions interpersonals.
  29. Treballar en equip.
  30. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  31. Valorar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

TEORIA

BLOC 1: APRENENTAGE I PERSONALITAT

Tema 1. Aprenentatge: Què, com, quan...aprenem.

Tema 2. Personalitat

BLOC 2: BASES SOCIALS DE LA CONDUCTA

Tema 3. Relacions socials

Tema 4. Conducta agressiva

Tema 5. Actituds

Tema 6. Creences socials i explicació de la conducta

BLOC 3: PSICOLOGIA I SALUT

Tema 7. Estrès, salut i malaltia

Tema 8. Exercici físic i cognició

Tema 9. Comportament i salut

Tema 10. Altres hàbits saludables: Son

Tema 11. Comportament i dolor

BLOC 4: HABILITATS COMUNICATIVES

Tema 12. La relació fisioterapeuta-pacient en la pràctica assistencial

Tema 13. Comunicació amb el pacient

 

PRÀCTIQUES

PLAB 1. Aspectes psicològics associats al dolor

PLAB 2. Comunicació amb el pacient

PLAB 3. Habilitats comunicatives no verbals

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) 6 0,24 6, 8, 10, 12, 14, 18, 28, 29
TEORIA (TE) 41 1,64 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 18
Tipus: Autònomes      
ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS / ACTIVITATS D'AUTOAPRENENTATGE 96 3,84 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31

 

METODOLOGIA

Classes teòriques, pràctiques de laboratori i activitats autònomes (estudi individual, consultes bibliogràfiques o documentals, consulta de Campus virtual i de Moodle). El contingut teòric avaluable inclourà la matèria explicada a les classes de teoria i els materials treballats a pràctiques.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació i participació en activitats virtuals i pràctiques 15% 1 0,04 1, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 24, 26, 27, 28, 29
Pràctiques i activitats vinculades: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: Ítems de selecció: Ítems d'elecció múltiple 35% 2 0,08 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31
Teoria i activitats vinculades: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: Ítems de selecció: Ítems d'elecció múltiple 50% 4 0,16 2, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 26, 27

REQUISITS PER APROVAR L'ASSIGNATURA

 

L'assignatura es divideix en dues parts: a) Primera part de teoria que inclou la matèria de teoria corresponent als temes 1 a 6; b) Segona part de teoria que inclou

la matèria de teoria dels temes 7 a 13 i les 3 pràctiques (PLABs).

Per aprovar l'assignatura cal haver superat amb una nota mínima de 5 cadascuna de les dues parts.

Els/les estudiants tindran dues oportunitats per superar cadascuna de les dues parts: la primera, a les convocatòries d'avaluacions parcials i la segona a la prova de recuperació.

AVALUACIÓ CONTINUADA

1. Avaluacions parcials

Durant el curs hi haurà dues avaluacions parcials de l'assignatura. Les dates seran les que fixi l'Equip de coordinació de la Unitat Docent. Aquestes avaluacions, en cas de ser superades, serviran per eliminar matèria de la prova de recuperació. Cada examen donarà lloc a una nota independent. Les preguntes tindran un format d'elecció múltiple amb cinc opcions de resposta i només una opció vàlida.

Les preguntes d'examen estaran redactades en català i castellà.

S´aplicarà una correcció per descomptar els encerts a l'atzar [Puntuació corregida= (encerts -(errors/4))] que serà transformada en una nota que pot variar entre 0 i 10.

El primer examen parcial tindrà entre 24-30 preguntes dels continguts de la Primera part de teoria (temes 1-6).

El segon examen parcial tindrà entre 35-40 preguntes dels continguts de la Segona part de teoria (temes 7-13 de teoria) i de les pràctiques 1-3 (PLABs).

Després de cada avaluació, els/les alumnes disposaran d'un període de 24 hores per enviar, a través del Campus Virtual, comentaris o reclamacions sobre les preguntes, els quals seran analitzats pels professors abans de publicarla llista provisional de notes i convocar la revisió d'examen.

2. Participació a pràctiques

Durant les sessions de PLABs es faran 3 activitats avaluatives (preguntes curtes) amb l'objectiu que els/les estudiants puguin demostrar la seva participació en el

procés docent de l'assignatura.

PROVA DE RECUPERACIÓ

Els/les estudiants que no hagin superat les avaluacions parcials es podran presentar a una Prova de recuperació que es farà el dia que fixi l'Equip de coordinació de la Unitat Docent. La prova constarà de 2 parts: a) Primer parcial de teoria; b) Segon parcial de teoria + pràctiques 1-3. Cada alumne/a només s'haurà d'examinar de la part que no hagi superat en les avaluacions parcials. Les característiques dels exàmens així com la fórmula per calcular la nota seran les mateixes que les de les avaluacions parcials.

Després dels exàmens, els/les estudiants disposaran d'un període de 24 hores per enviar a través del Campus Virtual comentaris o reclamacions sobre les preguntes, els quals seran analitzats pel professorat abans de publicar la llista provisional de notes. Amb posterioritat, després de publicada la llista, es convocarà la revisió d'examen.

Els/les estudiants/es que no hagin superat l'assignatura mitjançant les avaluacions parcials i que el dia de la Prova de recuperació no es presentin a l'examen o exàmens de les parts no superades, seran qualificats/des com a "NO AVALUABLE".

NOTA FINAL DE L'ASSIGNATURA

Nota final = (((nota Primer parcial) + (nota Segon parcial)/2)*0.85) + ((nota de les preguntes curtes de les PLAB) * 0,15).

Aquesta fórmula només s'aplicarà en el cas que s'hagi obtingut una nota de 5 en cadascun dels 2 PARCIALS de l'assignatura.

La Nota final dels/de les estudiants que no hagin superat els dos parcials de l'assignatura després de la Prova de recuperació, serà:

En el cas que la nota resultant després d'aplicar la fórmula per calcular la Nota final sigui ≤ 4,7, es posarà aquella nota.

En el cas que la nota resultant després d'aplicar la fórmula per calcular la Nota final sigui > 4,7, la nota final serà 4,7.

AVALUACIÓ ÚNICA

Les persones adscrites a l'AVALUACIÓ ÚNICA tindran UNA PROVA D'AVALUACIÓ al final de curs, coincidint amb la "PROVA DE RECUPERACIÓ" de les persones amb "AVALUACIÓ CONTINUADA, que tindrà les mateixes característiques i es puntuarà de la mateixa manera que la indicada anteriorment.

Aquesta avaluació inclourà:

(I)- Dues avaluacions PARCIALS (2 exàmens parcials), cadascuna de les quals ha de superar-se amb una nota ≥ 5.

(II)- Una “prova de 6-8 preguntes curtes” que correspondrà a les 3 pràctiques (PLABs).

 La NOTA FINAL es calcula: [(1er PARCIAL + 2on PARCIAL)/2)*0.85] + [(prova de preguntes curtes) * 0.15]

PROVA DE RECUPERACIÓ PER LES PERSONES AMB "AVALUACIÓ ÚNICA"

La PROVA DE RECUPERACIÓ per les persones que s'acullen a l'AVALUACIÓ  ÚNICA consistirà en un examen de preguntes curtes, 1 pregunta per a cada tema de teoria i 1 pregunta de cada pràctica (total 16 preguntes curtes).


Bibliografia

Bibliografia Recomanada (*la més rellevant)

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Washington, DC

BERGER, K. S. (2016). Psicología del desarrollo: infancia y adolescencia. (9ª ed.). Buenos Aires: Médica Panamericana.

BREEDLOVE, S. M. WATSON, N. V. (2017). Behavioural Neuroscience  (International 8th ed). Oxford UK: Oxford University Press.

CARLSON, N. R. BIRKETT, M.A. (2021). Physiology of behavior (13th ed). Boston: Pearson

Darío Díaz Méndez & José Miguel Latorre Postigo (2021) Psicología médica (2 edition) Elsevier

*Sarah Grison, Michael Gazzaniga, (2024) Psychology in your life (4th Ed). Norton

*James J Gross, Toni Schmader, Bridgette Martin Hard, Adam K Anderson (2023). Interactive Psychology (2nd Ed). Norton

*Eric R. Kandel, John D. Koester, Sarah H. Mack, Steven A. Siegelbaum (2021). Principles of Neural Science (6th ed). New York: McGraw-Hill.

*Feldman R.S. (2021) Understanding Psuchology (15th Ed). McGraw-Hill

MYERS, D. G. (2011). Psicología (9ª ed.). Buenos Aires; Madrid: Médica Panamericana.

*Elizabeth A. Phelps, Elliot Berkman, Michael Gazzaniga (2023) Psychological Science (7th ed). Norton

SAPOLSKY, R.M. (2008). ¿Por qué las cebras no tienen úlceras? Madrid: Alianza editorial.

*Daniel Schacter; Daniel Gilbert; Matthew Nock (2023) Psychology (6th Ed). Macmillan learning.

WARD, J. (2015). The student’s guide to cognitive neuroscience (3rd ed.). New York: Psychology Press.

 

 

 


Programari

No cal programari específic


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 101 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 102 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 103 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 104 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 101 Català segon quadrimestre matí-mixt