Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500892 Fisioteràpia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És recomanable tenir els coneixements assolits d'Anatomia i Fisiologia de l'aparell
locomotor, Fonaments en Fisioteràpia, Biofísica, Patologia humana i Fisioteràpia de l'aparell Locomotor I i II
L'assignatura es programa al quart curs del Grau de Fisioteràpia i forma part de les assignatures d’ “aprofundiments de l’aparell locomotor”
L’assignatura pretén que l’alumne sigui capaç de fer plantejaments globals i no tant analítics de qualsevol patologia (muscul-esquelètica) que se li presenti, basant-se amb el concepte de cadenes musculars, entesa com a circuits anatòmics, a través dels quals es propaguen unes forces responsable d’estabilitzar i mobilitzar el cos humà (Leopold Busquet).
Tema 1
-Introducció
-Organització de les cadenes musculars
Tema 2
La cadena estàtica:
- La cadena estàtica posterior
- La cadena estàtica profunda
- La cadena estàtica anterior
El sistema antigravitatori
Tema 3
Els sistemes rectes del tronc:
- El sistema recte anterior del tronc
- El sistema recte posterior del tronc
- Complement del sistema recte
Tema 4
Els sistemes creuats del tronc
- El sistema creuat anterior del tronc
- El sistema creuat posterior del tronc
- Enllaços de les cadenes creuades
Els moviments del tronc
Tema 5
La cadena estàtica del coll
Els sistemes rectes del coll
- El sistema recte anterior del coll
-El sistema recte posterior del coll
Tema 6
L’ autoelongació axial activa
Tema 7
Tema 8
Cadenes musculars de les EEII
- Cadena estàtica
- Cadena de flexió
- Cadena d'obertura
- Cadena de tancament
Complementarietat de les EEII
Osteopatia dinàmica del pubis
Tema 9
Tema 10
-Integració
Tema 11
- Introducció a ATM (articulació temporomandibular)
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 7 | 0,28 | 4, 5 |
TEORIA (TE) | 38 | 1,52 | 4, 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
PRESENTACIÓ / EXPOSICIÓ ORAL DE TREBALLS | 10,5 | 0,42 | 4, 5, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS | 27 | 1,08 | 5 |
ESTUDI PERSONAL | 40 | 1,6 | 5 |
LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 20 | 0,8 |
L'assignatura es basa en classes teòriques, i seminaris teòrico-pràctics. Discussió de casos clínics, i valoracions entre els estudiants. S’inclouran treballs en grup supervisats pel professorat.
TIPOLOGIES DOCENTS DIRIGIDES:
Teoria (classes magistrals; tipologia TE). Mida de grup: grup de matrícula. Sessions programades 38.
Pràctiques de laboratori clínic (tipologia PLAB). Mida de grup: 10-20 alumnes.
Sessions programades: 8 hores. Es realitzen a l’aula d’habilitats clíniques dins d’un horari programat i estan encaminades a l’adquisició d’habilitats clíniques.
L’assistència a les pràctiques de laboratori és obligatòria
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació de tipus pràctic | 30% | 5,5 | 0,22 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Avaluació escrita amb proves objectives | 70% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
El 70% de la nota final constarà de dues proves parcials escrites de tipus test multiresposta on cada pregunta contestada correctament es valorarà amb 0.25 punts. Les preguntes errònies restaran 0.1 punts, i en canvi les no contestades, ni sumaran ni restaran.
El fet de suspendre un dels exàmens obligarà a presentar-se a la prova de recuperació la qual només serà de la part suspesa. És a dir, les proves parcials serveixen per alliberar-se matèria de cara a la prova final.
La puntuació mínima per aprovar l’examen és un 5. L'examen de recuperació es realitzarà segons calendari a finals del primer semestre i la nota màxima serà d'un 6.
El 30% restant consistirà en la realització i exposició d'un treball que es desenvoluparà a partir dels coneixements adquirits als seminaris pràctics.
L’assistència a les pràctiques de laboratori és obligatòria. De no ser així, l’alumna només podrà optar com a màxim a un 5 de la nota del treball d’aquestes pràctiques i haurà de fer un treball complementari.
Es considerarà "No avaluable" el fet de no presentar i exposar el treball de Valoració estàtico-dinàmic global VEDG i /o no presentar-se a l'examen final de l'assignatura.
§ Busquet, Léopold (1995-2006 ). Las Cadenas musculares . Barcelona: Paidotribo.
§ BUSQUET, L (2009). Las cadenas musculares. (Tomo I). Tronco y columna cervical .Ed. Paidotribo .
§ BUSQUET, L (2010). Las cadenas musculares.(Tomo II). Lordosis, cifosis, escoliosis y deformaciones . Ed. Paidotribo .
§ BUSQUET, L (2011). Las cadenas musculares.(Tomo III). La Pubalgia. Ed. Paidotribo .
§ BUSQUET, L. (2011). Las cadenas musculares. (Tomo IV). Miembros inferiores . Ed. Paidotribo .
§ BUSQUET-VANDERHEYDEN, MICHÈLE.BUSQUET, LÉOPOLD. (2010). Cadenas fisiológicas, las (tomo VII). La cadena visceral Tórax - Garganta – Boca. Ed. Paidotribo.
§ Souchart, Philippe-Emmanuel (cop.2005). PRG: principios de reeducación postural global. Barcelona: Paidotribo
§ Souchart, Philippe-Emmanuel (2000). Streching global activo. Ed. Paidotribo
Wilke, J., & Krause, F. (2019). Myofascial chains of the upper limb: A systematic review of anatomical studies. Clinical anatomy (New York, N.Y.), 32(7), 934–940. https://doi.org/10.1002/ca.23424
Lin, Y., Xu, Y., Hong, F., Li, J., Ye, W., & Korivi, M. (2022). Effects of Variable-Resistance Training Versus Constant-Resistance Training on Maximum Strength: A Systematic Review and Meta-Analysis. International journal of environmental research and public health, 19(14), 8559. https://doi.org/10.3390/ijerph19148559
Adeel, M., Lin, B. S., Chaudhary, M. A., Chen, H. C., & Peng, C. W. (2024). Effects of Strengthening Exercises on Human Kinetic Chains Based on a Systematic Review. Journal of functional morphology and kinesiology, 9(1), 22. https://doi.org/10.3390/jfmk9010022
Zapparoli, F. Y., & Riberto, M. (2017). Isokinetic Evaluation of the Hip Flexor and Extensor Muscles: A Systematic Review. Journal of sport rehabilitation, 26(6), 556–566. https://doi.org/10.1123/jsr.2016-0036
Burk, C., Perry, J., Lis, S., Dischiavi, S., & Bleakley, C. (2019). Can Myofascial Interventions Have a Remote Effect on ROM? A Systematic Review and Meta-Analysis. Journal of sport rehabilitation, 29(5), 650–656. https://doi.org/10.1123/jsr.2019-0074
Wilke, J., Krause, F., Vogt, L., & Banzer, W. (2016). What Is Evidence-Based About Myofascial Chains: A Systematic Review. Archives of physical medicine and rehabilitation, 97(3), 454–461. https://doi.org/10.1016/j.apmr.2015.07.023
Tataryn, N., Simas, V., Catterall, T., Furness, J., & Keogh, J. W. L. (2021). Posterior-Chain Resistance Training Compared to General Exercise and Walking Programmes for the Treatment of Chronic Low Back Pain in the General Population: A Systematic Review and Meta-Analysis. Sports medicine - open, 7(1), 17. https://doi.org/10.1186/s40798-021-00306-w
Krause, F., Wilke, J., Vogt, L., & Banzer, W. (2016). Intermuscular force transmission along myofascial chains: a systematic review. Journal of anatomy, 228(6), 910–918. https://doi.org/10.1111/joa.12464
Glattke, K. E., Tummala, S. V., & Chhabra, A. (2022). Anterior Cruciate Ligament Reconstruction Recovery and Rehabilitation: A Systematic Review. The Journal of bone and joint surgery. Americanvolume, 104(8), 739–754. https://doi.org/10.2106/JBJS.21.00688
No cal programari especific
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 301 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 302 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 301 | Català | primer quadrimestre | tarda |