Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Teràpia Manual Osteopàtica

Codi: 103010 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500892 Fisioteràpia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Iñaki Diez Tendero
Correu electrònic:
inaki.diez@uab.cat

Equip docent

Jose Casimiro Moran
Iñaki Diez Tendero

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

 

Estar matriculat de l'assignatura i haver cursat i aprovat totes les assignatures dels tres cursos anteriors.

 


Objectius

Es pretén que l'alumne adquireixi coneixements teòric-pràctics sobre l'avaluació, les diferents tècniques de tractament osteopàtic, i els diferents camps on poden actuar.

Mitjançant les pràctiques realitzades a classe: es pretén dotar a l'alumne d'una certa destresa manual de les diferents tècniques, eficàcia i eficiència a l'hora d'explorar a un pacient i la destresa per aplicar el concepte osteopàtic als tractaments d'una manera segura.

És essencial que l'alumne aprengui al final els conceptes bàsics de l'osteopatia com la globalitat del cos humà, el principis de l'osteopatia, els mecanismes neurofisiològics i els camps d'actuació, com també saber l’origen, fundador i diferents corrents derivades d'aquest tipus de medicina manual alternativa.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Demostrar que té coneixement de la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social.
  • Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia d'acord amb els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Raonar amb sentit crític.
  • Resoldre problemes.
  • Treballar en equip.
  • Valorar l'estat funcional del pacient considerant els aspectes físics, psicològics i socials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  3. Comunicar fent un ús no sexista del llenguatge.
  4. Descriure i aplicar els procediments de valoració de fisioteràpia a les alteracions que afecten a les cadenes musculars, al moviment del sistema nerviós en relació amb si mateix i en relació amb el seu entorn, i a les articulacions des del punt de vista osteopàtic amb l'objectiu de determinar el grau d'afectació de l'aparell locomotor i la seva possible repercussió funcional.
  5. Enumerar els diferents tipus de material i aparells utilitzats en el tractament fisioterapèutic, segons el mètode específic de cadenes musculars, neurodinàmica i teràpia manual osteopàtica aplicats al tractament de l'aparell locomotor.
  6. Explicar els mecanismes fisiopatològics de les alteracions que afecten les cadenes musculars, el moviment del sistema nerviós en relació amb si mateix i en relació amb el seu entorn, i les articulacions des del punt de vista osteopàtic.
  7. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  8. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  9. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  10. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  11. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  12. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  13. Raonar amb sentit crític.
  14. Resoldre problemes.
  15. Treballar en equip.
  16. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  17. Valorar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

Bloc d'història i principis de l'osteopatia

- Història de l'osteopatia

- Definició i camps d'actuació (estructural, visceral, cranio-sacral)

- Definició dels principis osteopàtics

- Definició del raonament osteopàtic

Bloc de bases fisiològiques de l'osteopatia

Conceptes neurofisiològics 

- La facilitació central

- Concepte de disfunció somàtica

- Els reflexes somato-visceral i viscero-somàtics

Efectes neurofisiològics de la manipulació vertebral

- Efectes de la manipulació sobre la facilitació central

Bloc d'osteopatia estructural

- Biomecànica aplicada de columna vertebral: cervical, dorsal, lumbar i pelvis

- Exploració i valoració de sistema musculoesquelètic perifèric.

- Tècniques osteopàtiques del sistema musculoesquelètic perifèric.

- Exploració i valoració columna vertebral: cervical, dorsal, lumbar i pelvis

- Tècniques osteopàtiques de columna vertebral: cervical, dorsal, lumbar i pelvis

 

Bloc d'osteopatia visceral 

- Fisiopatologia osteopàtica visceral

- Tests i tractament osteopàtic visceral

Disfuncionas somato - viscerals i viscero-viscerals

Bloc d'osteopatia craneal

Generalitats del sistema cranisacral

Funcions del sistema cranisacral

- Principis del abordadtge craneal

 

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) 20 0,8 4, 5, 13, 15
TEORIA (TE) 25 1 4, 5, 6
Tipus: Autònomes      
ELABORACIÓ DE TREBALLS 25 1 4, 5, 6, 13, 14, 15
ESTUDI PERSONAL 50 2 4, 5, 6, 13, 14, 15
LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS 30 1,2 4, 5, 13, 14, 15

 

L'assignatura s'impartirà mitjançant classes teòriques i pràctiques de laboratori.
. Serà important la interacció i/o participació de l'alumne de cara a l'avaluació continuada. On els alumnes hauran de practicar entre ells prèvia explicació i demostració del professorat. És indispensable portar roba còmoda i una tovallola/talla per cada llitera.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació de tipus pràctic 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Avaluació escrita amb proves objectives 30% 0 0 4, 5, 6, 13, 14
Exercici escrit anamnesi 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

Avaluació Unica:

Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació unica.

 

El sistema d'avaluació consistirà en: 

  • Avaluació teòrica (30%):  Realització d'una prova escrita tipus test, amb un pes global del 40% de la nota final i amb una durada màxim de 2 h d'examen. Es faran un total de 80 preguntes amb quatre respostes possibles, i una sola resposta correcta, sobre la matèria impartida a les classes teòriques i les teorico-pràctiques. Les respostes errònies descompten 0,10 pts. d'una pregunta.
  • Examen tècnic (50%): Es farà una prova pràctica on l'alumne haurà de demostrar les seves habilitats en l'aplicació de les diferents tècniques tant d'avaluació com de tractament. L'examen es farà per parelles (15 min x parella). Cada alumne haurà de realitzar 3 tècniques/valoracions realitzades a classe que s'escolliran a l'atzar.
  • Exercici escrit d'anamnesi (20%): Consisteix en un simulacre de primera visita. On es valora la capacitat d'extreure informació rellevant, la capacitat d'elaborar un diagnòstic diferencial, l'aplicació del pensament lateral i el concepte osteopàtic tant a l'hora de fer l'exploració com a l'hora d'elaborar el pla de tractament; tant per la primera visita com per pròximes visites.

Per superar l'assignatura s'haurà de complir aquestes condicions sobre l'avaluació continuada:

-Aprovar l'examen teòric, pràctic i l'exercici d'anamnesi amb un mínim de 5 pts. sobre 10 possibles.

-Haver assistit al 100% de classes pràctiques. En cas de falta justificada es podrà recuperar mitjançant un treball suplementari.

-Participació activa en classe.

-Es considerarà com a "No Avaluable" l'alumnat que no realitzi les proves d’avaluació tant teòrica com pràctica, exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura

-Els estudiants que no hagin superat alguna de les parts de l'assignatura durant l'avaluació continuada es podran presentar a un examen de recuperació, on la màxima puntuació serà un 6.

-Per als estudiants ERASMUS, s'aplicarà els mateixos criteris i mateixa metodologia d'avaluació que els alumnes matriculats a l'assignatura.

 


Bibliografia

 

1. BARRAL, J.P. Manipulaciones viscerales 1. Ed Elsevier Masson, 2009.

2. BARRAL, J.P. Manipulaciones viscerales 2. Ed Elsevier Masson, 2009.

3. COUX, G. CURTIL,P. Tratado práctico de osteopatia estructural. Ed. Paidotribo, 2009.

4. HEGBEN, E. Osteopatia visceral, fundamentos y técnicas. Ed McGraw Hill, 2005

5. LIEM, T. La osteopatia craneosacra. Ed Paidotribo, 1a edición, 2001.

6. MAIGNE, J.Y. Mecanismo de acción del tratamiento manipulativo vertebral. Ed Elsevier, 2002.

7. PAOLETTI,S. Las fascias: el papel de los tejidos en la mecánica humana. Barcelona: Ed Paidotribo, 2004.

8. PICKAR, J.G. Efectos neurofisiológicos de la manipulación vertebral. Ed Elsevier, 2011.

9. RICARD, F. SALLÉ, J.L. Tratado de osteopatia. Madrid: Ed Panamericana, 3a edición, 2003.

10. RICARD, F. Tratamiento osteopático de las algias lumbopélvicas. Ed Panamericana. 2005.

11. TORRES, R. La columna cervical, síndromes clínicos y su tratamiento manipulativo. Ed Panamericana, 2008.

12. TUTUSAUS, R. POTAU, J.M. Sistema fascial: Anatomia, valoración y tratamiento. Ed. Panamericana. 2015.

13. RICARD, F, PASCUAL, A.O. Osteopatia basada en la evidencia. Ed. Medos, 1a edición. 2017.

14. FRYER,G. Integrating osteopathic approaches based on biopsychosocial therapeutic mechanisms. Part 1: the mechanisms. https://doi.org/10.1016/j.ijosm.2017.05.002

15. FRYER, G. Integrating osteopathic approaches based on biopsychosocial therapeutic mechanisms. Part 2: clinical approach. https://doi.org/10.1016/j.ijosm.2017.05.001

16. FRYER, G Muscle energy technique: An evidence-informed approach. https://doi.org/10.1016/j.ijosm.2010.04.004

17. FRYER, G. Special issue: Osteopathic principles. https://doi.org/10.1016/jijosm.2012.12.001

18. FRYER, G. Paraspinal muscles and intervertebral dysfunction: part one. https://doi.org/10.1016/j.jmpt.2004.02.006

19. FRYER, G. Paraspinal muscles and intervertebral dysfunction: part two. https://doi.org/10.1016/j.jmpt.2004.04.008

20. D'Alessandro, G. Sensitization and Interoception as Key Neurological Concepts in Osteopathy and Other Manual Medicines. https://doi.org/10.3389/fnins.2016.00100

21. Noll DR, Degenhardt BF, Johnson JC. “Multicenter Osteopathic Pneumonia Study in the Elderly: Subgroup Analysis on Hospital Length of Stay, Ventilator-Dependent Respiratory Failure Rate, and In-hospital Mortality Rate”.J Am Osteopath Assoc. 2016 Sep 1;116(9):574-87. doi: 10.7556/ jaoa.2016.117.

22. Noll DR, Degenhardt BF, Johnson JC. “Multicenter Osteopathic Pneumonia Study in the Elderly: Subgroup Analysis on Hospital Length of Stay, Ventilator-Dependent Respiratory Failure Rate, and In-hospital Mortality Rate”.J Am Osteopath Assoc. 2016 Sep 1;116(9):574-87. doi: 10.7556/ jaoa.2016.117.

23. Franke, H., & Hoesele, K. (2013). Osteopathic manipulative treatment (OMT) for lower urinary tract symptoms (LUTS) in women. Journal of Bodywork and Movement Therapies, 17(1), 11–18. https:// doi.org/10.1016/j.jbmt.2012.05.001 

24. McGlone F, Cerritelli F, Walker S, Esteves J. The role of gentle touch in perinatal osteopathic manual therapy. Neurosci Biobehav Rev. 2017 Jan;72:1-9. doi: 10.1016/j.neubiorev.2016.11.009. Epub 2016 Nov 11. PMID: 27845175.

25. Craig AD. How do you feel? Interoception: the sense of the physiological condition of the body. Nat Rev Neurosci. 2002 Aug;3(8):655-66. doi: 10.1038/nrn894. PMID: 12154366.

 

 


Programari

El programari principal és el Microsoft Office: Utilitzarem el Microsoft Team per les classes teòriques i Power Point per les PLABs i presentació de treballs


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 303 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 304 Català segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 301 Català segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 302 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 301 Català segon quadrimestre tarda