Logo UAB

Pràcticum III

Codi: 103003 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500892 Fisioteràpia OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Antonio Garcia Torrico
Correu electrònic:
antonio.garcia@uab.cat

Equip docent

Sandra Mateo Lozano

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d’ètica professional amb totes les seves accions.

Es recomana que tots els alumnes han d'estar vacunats segons indicacions UAB, de la mateixa manera que deuen de conèixer el codi de bones pràctiques.

És d´obligat compliment que l´estudiant obtingui el certificat (negatiu) de delictes de naturalesa sexual abans d´iniciar les pràctiques. A mes hi haurà centres que requereixen una documentació específica que l´alumne haurà de fer entrega el primer dia de pràctiques o 15 dies abans de l´inici de les pràctiques. 

Hi haurà la possibilitat de poder realitzar les pràctiques de tarda o en algun periode  extraordinari. No tots els centres concertats amb la UAB ofereixen places de tarda o en periodes extraordinaris, en aquests casos, l´alumne s´haurà d´adaptar a l´oferta de places proposades per la facultat. No es podran fer pràctiques en centres no concertats per la UAB. La realització de les pràctiques en horari de tarda no eximeix de l'acompliment de l'obligatorietat de qualsevol tipologia docent de la resta d'assignatures.

Davant la situació pandèmica que atravessem, cal ser conscients que els diferents centres que col.laboren amb el grau, poden exigir la realització prèvia d’una PCR/prova d’antígens i/o la vacunació específica. El material de protecció en general son subministrats pel propi centre, però cal tenir present que no en tots els casos nomes en alguns casos, els costos d’aquestes proves i del material de protecció poden recaure sobre el propi alumne.

És d´obligat compliment que l´estudiant obtingui el certificat (negatiu) de delictes de naturalesa sexual abans d´iniciar les pràctiques. A mes hi haurà centres que requereixen una documentació específica que l´alumne haurà de fer entrega el primer dia de pràctiques o 15 dies abans de l´inici de les pràctiques. 

Hi haurà la possibilitat de poder realitzar les pràctiques de tarda o en algun periode  extraordinari. No tots els centres concertats amb la UAB ofereixen places de tarda o en periodes extraordinaris, en aquests casos, l´alumne s´haurà d´adaptar a l´oferta de places proposades per la facultat. No es podran fer pràctiques en centres no concertats per la UAB

 


Objectius

L'assignatura Pràcticum III es cursa durant el primer semestre del tercer curs del Grau de Fisioteràpia, i forma part del grup de les assignatures de formació bàsica.

L'objectiu general de l'assignatura és veure a la pràctica conceptes ja estudiats en altres assignatures. Integrar tots els coneixements, habilitats, actituds i valors adquirits en totes les matèries, sota supervisió de fisioterapeutes qualificats, i on es desenvoluparan totes les competències professionals per una atenció de fisioteràpia eficaç mitjançant una assistència integral a pacients-usuaris.

Aquesta assignatura es complementa amb altres assignatures bàsiques i obligatòries com són Fisioteràpia en Neurologia I i II, Fisioteràpia bâsica de l'Aparell Locomotor, Tècniques Terapèutiques en Fisioteràpia de l'Aparell Locomotor, Avaluació Instrumental de l'Aparell Locomotor, Fisioteràpia en Cardiologia i Respiratori, Fisioteràpia en Geriatria, i Pràcticum I i II. De la mateixa  manera es complementa amb assignatures optatives de 3er curs com Fisioteràpia en Pediatria, Prevenció i Tractament de Fisioteràpia en Processos Vasculars, Prevenció i Tractament de Limfedema, i Prevenció i Tractament de les alteracions del Sòl Pelvià. 

Constitueix, per tant, part de la base científica necessària i obligatòria per a la formació del graduat de fisioteràpia.

 

 


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Aplicar els mecanismes de garantia de qualitat en la pràctica de la fisioteràpia, segons els criteris reconeguts i validats.
  • Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament en relació amb els objectius marcats.
  • Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant oralment com per escrit, amb tots els usuaris del sistema sanitari, així com amb altres professionals.
  • Demostrar que té prou coneixement dels mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutics encaminats a la realització d'activitats dirigides a la promoció i manteniment de la salut.
  • Demostrar sensibilitat cap a temes mediambientals.
  • Desenvolupar activitats de planificació, gestió i control en les unitats assistencials on es faci atenció en fisioteràpia i la seva relació amb altres serveis sanitaris.
  • Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia d'acord amb els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
  • Dur a terme les intervencions fisioterapèutiques basant-se en l'atenció integral de la salut que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuïtat assistencial.
  • Elaborar i emplenar de manera sistemàtica els registres de fisioteràpia
  • Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  • Gestionar sistemes d'informació.
  • Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes
  • Incorporar els principis ètics i legals de la professió a la cultura professional.
  • Integrar, a través de l'experiència clínica, els valors ètics i professionals, els coneixements, les habilitats i les actituds pròpies de la fisioteràpia per resoldre casos clínics concrets en l'àmbit hospitalari, extrahospitalari, i de l'atenció primària i comunitària.
  • Intervenir en els àmbits de promoció, prevenció, protecció i recuperació de la salut
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Participar en l'elaboració de protocols assistencials de fisioteràpia basats en l'evidència científica i fomentar activitats professionals que dinamitzin la recerca en fisioteràpia.
  • Prendre les decisions més adequades davant d'una situació determinada.
  • Proporcionar una atenció fisioterapèutica eficaç i oferir una assistència integral als pacients.
  • Raonar amb sentit crític.
  • Reconèixer i afrontar els canvis amb facilitat.
  • Resoldre problemes.
  • Tenir habilitat en les relacions interpersonals.
  • Tenir iniciativa i esperit emprenedor.
  • Treballar en equip.
  • Treballar en equips professionals i cooperar de manera efectiva amb tot l'equip multidisciplinari.
  • Valorar l'estat funcional del pacient considerant els aspectes físics, psicològics i socials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar els mecanismes de garantia de qualitat en els processos d'atenció fisioterapèutica dels serveis de fisioteràpia, on es realitzen les estades clíniques, utilitzant les eines de valoració apreses en altres matèries.
  3. Analitzar i avaluar sistemes de gestió i control dels serveis generals de fisioteràpia.
  4. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  5. Aplicar el codi deontològic de la professió.
  6. Aplicar les normes, legals i professionals que conformen la pràctica de la fisioteràpia.
  7. Aplicar protocols assistencials de fisioteràpia basada en l'evidència.
  8. Avaluar els resultats i la seva relació amb els objectius marcats, a través de casos reals en les diferents especialitats clíniques.
  9. Comunicar fent un ús no sexista del llenguatge.
  10. Comunicar-se amb tots els membres de l'equip terapèutic.
  11. Consensuar, si escau, els objectius amb l'equip multidisciplinari, per a la integració dels processos i la continuïtat assistencial.
  12. Demostrar sensibilitat cap a temes mediambientals.
  13. Derivar el pacient, quan escaigui, a un altre professional.
  14. Dissenyar, ensenyar i aconsellar sobre els diferents mitjans de prevenció de les alteracions funcionals i específicament en relació amb la higiene postural, les situacions de pèrdua de mobilitat i les fases agudes àlgiques.
  15. Dur a terme activitats de promoció, prevenció i protecció de la salut en els pacients assignats durant l'estada clínica.
  16. Dur a terme els procediments adequats de valoració de fisioteràpia, amb l'objectiu de determinar el grau d'afectació i la possible repercussió funcional, en els pacients/usuaris que s'assignin a l'estudiant en l'estada clínica.
  17. Dur a terme les intervencions fisioterapèutiques basant-se en l'atenció integral de la salut que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuïtat assistencial.
  18. Establir els criteris generals i específics de l'aplicació del tractament.
  19. Establir la periodicitat de la intervenció.
  20. Establir prioritats de tractament en funció dels problemes detectats.
  21. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  22. Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  23. Gestionar sistemes d'informació.
  24. Identificar les principals desigualtats de sexe/gènere presents a la societat.
  25. Identificar signes i símptomes d'alteració de les funcions biològiques relacionades amb l'atenció de fisioteràpia.
  26. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  27. Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
  28. Interpretar les prescripcions facultatives.
  29. Mantenir informat al pacient del tractament que se li aplica, explicant-li les proves i maniobres que se li practiquen, la preparació que requereixen, i exhortar-lo que col·labori en tot moment.
  30. Orientar les activitats i el mode d'actuació en relació amb els pacients/usuaris, del personal no sanitari i subaltern.
  31. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  32. Prendre les decisions més adequades davant d'una situació determinada.
  33. Preparar l'entorn en el qual es durà a terme l'atenció de fisioteràpia perquè sigui confortable.
  34. Preveure les necessitats de material i aparells.
  35. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  36. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  37. Raonar amb sentit crític.
  38. Reconèixer i afrontar els canvis amb facilitat.
  39. Registrar de manera adequada i eficaç tots els passos seguits des de la recepció del pacient/usuari fins a l'informe d'alta de fisioteràpia, en funció de l'especialitat clínica.
  40. Resoldre casos clínics, susceptibles de tractament fisioterapèutic en qualsevol de les especialitats clíniques.
  41. Resoldre problemes.
  42. Tenir habilitat en les relacions interpersonals.
  43. Tenir iniciativa i esperit emprenedor.
  44. Treballar en equip.
  45. Utilitzar una comunicació efectiva adequada per facilitar la interacció entre el fisioterapeuta, el pacient i la seva família.
  46. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  47. Valorar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

L'alumne assistirà diàriament al centre que prèviament li hagi estat assignat. L'alumne estarà sota supervisió d'un fisioterapeuta "tutor" el qual li ensenyarà diferents tècniques de valoració i tractament depenent dels casos clínics. De la mateixa manera l'alumne realitzarà una part de la valoració i tractament del pacient.

El centres on es realitzaran les estades clíniques seran en els serveis de medicina física i rehabilitació dels centres sanitaris concertats amb la facultat.

Segons disponibilitat dels centres, durant les pràctiques de grau, l'alumne realitzarà les estades en diferents especialitats com traumatologia, neurologia i/ó cardio-respiratori.

Els nom del coordinador assignatura, Pràcticums i responsables de centre son els següents:

PRACTICUM III

   coordinador assignatuta 

Patricia Meixide   responsable Hospital Parc Taulí

Eduard Badenas   responsable Hospital Germans Tries i Pujol

Antonio GarciaTorrico   responsable Hospital Sant Pau

Álex Ginés   responsable Hospital Vall d'Hebron

Sandra Mateo   coordinadora Pràcticums

 Les Places s'assignaran segons els procediments establerts per la facultat.
Així doncs, l'alumneposarà en pràctica elsdiferents coneixements teorico pràctics propis de la seva formació adquirits prèviament.

Mitjançant la realització del Pràcticum es pretén integrar tots els coneixements, habilitats, actituds i valors adquirits en totes les matèries, sota la tutela de fisioterapeutes qualificats, es desenvoluparan totes les competències professionals, capacitant per a una atenció de fisioteràpia eficaç, mitjançant una assistència integral als pacients/usuaris.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
PRÀCTICUM AMB DIRECTRIUS (PRCUM) 150 6 3, 2, 7, 5, 8, 15, 17, 16, 10, 6, 14, 37, 42, 38, 19, 18, 20, 22, 34, 25, 27, 28, 29, 33, 32, 23, 30, 13, 40, 43, 12, 41, 39, 45, 44

  • Elaboració de treball:  l’alumne individualment elaborarà  un dietari de l’activitat realitzada durant les estades clíniques. 

    Docència pràctica realitzada a centres sanitaris en grups reduïts . Les activitats estaran guiades per professionals externs i tutoritzats per professorat de la universitat

    Abans de l'inici de les estades clíniques el coordinador de l'assignatura farà una presentació dels centres de pràctiques i explicarà metodologia i normativa durant les pràctiques

 

 Queda a criteri del corrdinador/resposnable d'assignatura el canvi de centre i/o especialitat, en el cas que l'estudiant no hagi passat pels tres grans blocs; (aparell locomotor, neurologia i cardio-respiratori)

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació durant les pràctiques en el centre assistencial 70% 0 0 4, 3, 2, 7, 5, 8, 15, 17, 16, 9, 10, 6, 46, 1, 14, 37, 42, 38, 19, 18, 20, 21, 22, 34, 25, 26, 24, 27, 28, 29, 33, 32, 23, 30, 35, 36, 13, 40, 43, 12, 41, 39, 45, 47, 31, 11, 44
Registres narratius 30% 0 0 4, 3, 2, 7, 5, 8, 15, 17, 16, 9, 10, 6, 46, 1, 14, 37, 42, 38, 19, 18, 20, 21, 22, 34, 25, 26, 24, 27, 28, 29, 33, 32, 23, 30, 35, 36, 13, 40, 43, 12, 41, 39, 45, 47, 31, 11, 44

Avaluació

Avaluació única:

Aquesta assignatura no contempla el sistema d'avaluació única 

Avaluació durant les pràctiques en el centre assistencial: el tutor de pràctiques valorarà les habilitats clíniques de l'alumne, mitjançant un qüestionari lliurat per la universitat .  70% de la nota final     

Registre narratiu. Carpeta de treball: l'alumne haurà de presentar un cas clínic de les estades clíniques. 30% de la nota final. S'avaluarà:

     - Coherència

     - Contingut, redacció correcta y utilització de vocabulari científic.

     - Presentació

Tot s'avaluarà sobre 10 punts

Una vegada superats els mòduls, aquests no podran ser objecte d’una nova avaluació.

És necessari aprovar cada una de les parts de l'assignatura amb una nota mínima de 5 per tal de fer mitjana i superar l’assignatura.

L’ASSISTÈNCIA de les ESTADES CLÍNIQUES és OBLIGATÒRIA. S’haurà de justificar qualsevol falta d’assistència i recuperar-la posteriorment.

L’alumne que no assisteixi a les pràctiques i/o no entregui el treball, tindrà la qualificació de no avaluable.


Bibliografia

 

CUTTER, N.C; KEVORKION, C.G. Manual de valoración muscular. Madrid: Mc Graw-Hill interamericana, 2000

DANIELS - WORTHINGHAM'S. Pruebas funcionales musculares. Madrid: Marban 6ª edición, 1999.

DAZA LESMES (1995).Test de movilidad articular y examen muscular de las extremidades. Bogotá: Ed. Médica Panamericana.

DIVERSOS AUTORS: Enciclopedia Médico-Quirúrgica de kinesiterapia y reeducación funcional; Tomos 1-2-3-4, París : Editions Techniques

DVORAK, J.; DVORAK, V. Medicina manual: Diagnóstico (vol. 1) Tratamiento (vol. 2). Ed. Scriba, 2º Edición.1993

HOPPENFIELD, S. Exploración física de la columna vertebral y extremidades. México: El Manual Moderno.1979 

KAPANDJI, I. A. Cuadernos de fisiología articular I, II y III.Barcelona: Ed. Masson,1982

KENDALL. Músculos, pruebas y funciones. Ed. Jims, 1985

RODRIGO, C. MIRALLES M. Biomecánica clínica del aparato locomotor. Barcelona: Masson, 1998

TIXA,S. Atlas de anatomía palpatoria de cuello, tronco y extremidad superior. Investigación manual de superficie. Barcelona: Masson, paper i digital 2014

TIXA,S. Atlas de anatomía palpatoria de la extremidad inferior. Investigación manual de superficie. Barcelona: Masson,paper i digital 2014

BUCHUP,K. Pruebas clínicas para patología ósea, articular y muscular. Barcelona:Elsevier-Masson, 2014

GALLEGO T. Bases Teóricas y Fundamentos de Fisioterapia. Ed Panamericana. Madrid . paper 2007 i digital 2012

F.M.KALTENBORN. Fisioterapia manual columna. Madrid: Mc Graw-Hill Inteamericana, 2000

F.M.KALTENBORN. Fisioterapia manual extremidades. Madrid: Mc Graw-Hill Inteamericana, 1999

VILAR E, SUREDA, S. Fisioterapia del aparato locomotor. MacGraw-Hill Interamericana, Madrid, 2005

KRUEGER, D. Psicología de laRehabilitación. Ed. Herder, 1994.

LLOR, B. Ciencias Psicosociales aplicadas a la Salud. Ed. Interamericana, 1998.

 MARTIN ZURRO, A.; CANO, J.F Atención Primaria. Conceptos, organización y práctica clínica. Barcelona: Doyma; 2008.

PIEDROLA, G. [et al]. Medicina Preventiva y Salud Pública. Barcelona: Científicas y técnicas: Masson: SalvREICHEL H,PLOKE C.E. Fisioterapia del aparato locomotor. Estructuras, funciones y medidas de actuación sobre las afecciones. Exploración y tratamiento de enfermedades ortopédicas. Barcelona: Paidotribo, paper i digital 2016.

XHARDEZ, Y.: Vademécum de Kinesioterapia. Ed. El Ateneo. Barcelona. 2001

MEDINA  BERUBEN, ISAAC. Propedeútica de la clínica y diagnóstico físico. Ed. Manual Moderno, Edición 1ª, Año 1999, México.

HSU STEPHEN I., LEE BURTON,W. STASIOR, DAVIDS. Medicina basada en la Evidencia (Massachusets General Hospital), Editorial: Libreria Editorial Marbau, 1ª Ed, 1999, Madrid.

VIEL, ERIC. Diagnóstico Fisioterápico: Concepción, Realización y Aplicación en la Práctica Libre y Hospitalaria.Editorial Masson-Salvat,1ª edición, Año 1999. Barcelona.

GEDDA MICHEL. Décision Kinésithérapique, Ed. Masson. Paris 2001.

Alburquerque Sendín, f. Valoración en fisioterapia. Universidad de Salamanca. 2007  

Daza Lesmes, J. Evaluación clínico-funcional del movimiento corporal humano. Panamericana, 2007

Díaz Mancha, J. A. Valoración manual. 2 ª edición.Ed Elsevier 2020

https://world.physio/sites/default/files/2020-06/G-2011-Records-management.pdf physical therapy records management: recor keeping, storage, retrieval and disposal. Guideline

 


Programari

No cal un programari específic


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.