Logo UAB

Fisiopatologia Neurològica Aplicada

Codi: 102999 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500892 Fisioteràpia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Marc Sebastian Romagosa
Correu electrònic:
marc.sebastian@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Tenir coneixements teòrics i haver adquirit les habilitats pràctiques bàsiques en el camp de la Fisioteràpia Neurològica que permetin la interpretació i avaluació dels déficits associades a les malalties del sistema nerviós.

Coneixements d'anglès que permetin a l'alumne realitzar recerques bibliogràfiques i lectura crítica d'articles científics.


Objectius

Aquesta assignatura pretén aprofundir en la Fisiopatologia de la patologia vascular cerebral, traumatismes cranioencefàlics, lesió medul·lar, malalties neurodegeneratives, Malaltia de Parkinson i altres patologies neurològiques freqüents en la pràctica assistencial.


El coneixement de la Fisiopatologia d'aquests processos neurològics permetrà realitzar el diagnòstic de fisioteràpia, planificar, aplicar i avaluar el tractament de fisioteràpia; sent imprescindible per exercir com a fisioterapeutes en el camp de la neurologia.

Tenir coneixements teòrics i haver adquirit les habilitats pràctiques bàsiques en el camp de la Fisioteràpia Neurològica que permetin la interpretació i avaluació dels principals signes i símptomes de les malalties del sistema nerviós.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Demostrar que té coneixement de la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social.
  • Demostrar que té prou coneixement dels mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutics, encaminats a la terapèutica clínica.
  • Determinar el diagnòstic de fisioteràpia segons les normes i amb els instruments de validació reconeguts internacionalment.
  • Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia d'acord amb els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
  • Integrar, a través de l'experiència clínica, els valors ètics i professionals, els coneixements, les habilitats i les actituds pròpies de la fisioteràpia per resoldre casos clínics concrets en l'àmbit hospitalari, extrahospitalari, i de l'atenció primària i comunitària.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Raonar amb sentit crític.
  • Resoldre problemes.
  • Treballar en equip.
  • Valorar l'estat funcional del pacient considerant els aspectes físics, psicològics i socials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  3. Aplicar els coneixements i competències adquirits per resoldre casos clínics complexos en l'àmbit de la neurologia.
  4. Aplicar els mètodes i tècniques avançades de fisioteràpia referides a les patologies neurològiques.
  5. Comunicar fent un ús no sexista del llenguatge.
  6. Definir els objectius generals i específics per a l'aplicació del tractament avançat de fisioteràpia en les patologies neurològiques.
  7. Descriure i aplicar els procediments avançats de valoració de fisioteràpia amb l'objectiu de determinar el grau d'afectació del sistema nerviós i la seva possible repercussió funcional.
  8. Descriure les circumstàncies que condicionen les prioritats d'actuació en el tractament avançat de fisioteràpia en les patologies neurològiques.
  9. Enumerar els diferents tipus de material i aparells utilitzats en el tractament avançat de fisioteràpia en les patologies neurològiques.
  10. Enumerar els tractaments medicoquirúrgics, fonamentalment en els aspectes fisioterapèutics i ortopèdics que s'apliquen en les malalties neurològiques.
  11. Establir una hipòtesi diagnòstica de fisioteràpia a partir de casos clínics complexos en l'àmbit de les patologies neurològiques.
  12. Explicar detalladament la fisiopatologia de les malalties neurològiques i identificar les manifestacions que apareixen al llarg del procés.
  13. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  14. Identificar les principals desigualtats de sexe/gènere presents a la societat.
  15. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  16. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  17. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  18. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  19. Raonar amb sentit crític.
  20. Resoldre problemes.
  21. Treballar en equip.
  22. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  23. Valorar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

1-Ictus i altres malalties vàsculo cerebrals: isquèmics i hemorràgics

2-Traumatismes cranioencefàlics

3-Disfàgies

4-Paràlisis Facial

5-Lesió medul·lar traumàtica i altres lesions medul·lars. Bufeta neurògena

6-Malalties desmielinitzants: Esclerosi múltiple

7-Malaltia de Parkinson i altres síndromes extrapiramidals

8-Malalties de motoneurona: Esclerosi lateral amiotròfica

9-Neuropaties perifèriques per compressió

10-Defectes del tub neural: Mielomeningocele

11-Paràlisi Cerebral Infantil

12-Alteracions del to muscular: Espasticitat

13-Noves tecnologies en Neurorrehabilitació


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
SEMINARIS DE CASOS CLÍNICS (SCC) 6 0,24 4, 6, 7, 8, 9, 11, 3
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SEM) 5 0,2 4, 6, 7, 8, 9, 11, 3
TEORIA (TE) 20 0,8 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 3
Tipus: Supervisades      
PRESENTACIÓ DE TREBALLS 5 0,2 10, 12, 20, 21
TREBALL DE REVISIÓ BIBLIOGRÀFICA 10 0,4 6, 7, 10, 11, 12, 3
TUTORIES 5 0,2 20
Tipus: Autònomes      
ELABORACIÓ DE TREBALLS 17 0,68 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 3
ESTUDI PERSONAL 74 2,96 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 3
LECTURA ARTICLES 8 0,32

La docència es basa en classes magistrals amb suport de bibliografia recomanada pel professor.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació escrita mitjançant proves objectives de selecció d'ítems d'elecció múltiple 60% 0 0 2, 4, 5, 22, 1, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 14, 17, 18, 3, 20, 23, 16
Lliurament d'informes/ Treballs escrits 30% 0 0 2, 5, 22, 1, 6, 8, 19, 9, 11, 12, 13, 15, 14, 17, 18, 3, 23, 16, 21
Presentació i defensa oral del treball escrit. 10% 0 0 2, 5, 22, 1, 19, 11, 13, 15, 14, 17, 18, 3, 20, 23, 16

AVALUACIÓ CONTINUADA:

 

Exàmens parcials: Es faràn 2 exàmens parcials sobre els continguts impartits en les classes teoriques. Cada parcial tindrà un pes del 30% sobre la nota final de l'assignatura.

Primer parcial: 

AVALUACIÓ ESCRITA: (30% de la nota final) mitjançant proves objectives de selecció d'ítems d'elecció múltiple.

Segon parcial:

AVALUACIÓ ESCRITA: (30% de la nota final) mitjançant proves objectives de selecció d'ítems d'elecció múltiple.


Per aprovar cadascún dels parcials es necessita una nota mínima de 5 sobre 10. 

 

Treball escrit de recerca bibliogràfica: Cada alumne haurà de realitzar 1 treball en el qual s'avaluaran l'adequació dels continguts en relació al tema proposat, la realització de raonament crític, la resolució de problemes en base a l'evidència científica i la utilització de cites bibliogràfiques actualitzades. Aquest treball s'avaluarà en dues parts: Part escrita (30% de la nota final) i Presentació (10% de la nota final). Per aprovar l'avaluació continuada caldrà obtenir una nota mínima de 5 sobre 10 en el treball.

 

L'avaluació dels alumnes Erasmus es realitzarà de la mateixa manera que la delsnacionals. Si ho desitgen podràn sol·licitar lliurar l'informe/ treball en llengua anglesa 

Qualsevol alumne es considerarà no avaluable si no realitza una de les següents: avaluacións escrites o no lliura l'informe / treball.

 

Recuperació: Els alumnes que no obtinguin una nota de 5 en una o més evaluacions haurien de realitzar una proba de recuperació final de les evaluacions corresponents. En cas de que no s'assoleixi la nota mínima de 5 en el treball escrit, serà necessari fer un exàmen pràctic sobre dos casos clínics.

 

AVALUACIÓ ÚNICA:

 L'asignatura contempla el sistema d'avaluació única.

L'avaluació única constarà d'un examen escrit tipus test sobre els continguts impartits en les classes teoriques, i que tindrá un pes del 60% sobre la nota final. A més es realitzarà un exàmen pràctic sobre dos casos clínics, aquest examen tindrà un valor del 40% sobre la nota final.

Per la recuperació en el cas de l'avaluació única: S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l’avaluació continuada. La revisió de la qualificació final també segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.


Bibliografia

-          Codina Puiggros.Tratado de Neurología. Madrid: Editorial Libro del Año;1996.     

-          DeLisa. Physical Medicine and Rehabilitation. Principles and Practice. Philadelphia:Lippincott Williams & Wilkins; 2010.

-          Maria Stokes. Physical Management in Neurological Rehabilitation. London: Elsevier Mosby; 2004.

-          Stein. Stroke Recovery & Rehabilitation. Stein. New York:Demos Medical Publishing; 2009.


Programari

No cal programari específic.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SCC) Seminaris de casos clínics 301 Català primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 301 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 301 Català primer quadrimestre tarda