Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Valoració i Diagnòstic Fisioterapèutic en Neurologia

Codi: 102997 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500892 Fisioteràpia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Muñoz Carvajal
Correu electrònic:
maria.munozc@uab.cat

Equip docent

Eduard Badenas Fernandez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana haver adquirit els coneixements i competències bàsiques de les assignatures: Fisioteràpia en Neurologia I i II.

 


Objectius

Aprofundir en el coneixement i entrenament de les habilitats clíniques i de recerca diàries relacionades amb la valoració i el diagnòstic fisioterapèutic en neurologia, sent capaç de:

  • Realitzar una història clínica que permeti:

-       Planificar un tractament individualitzat pel pacient neurològic segons la seva fase evolutiva
-       Establir uns objectius a curt i llarg terme
-       Valorar l'evolució

  • Realitzar un raonament clínic adequat al context del pacient.
  • Dur a terme una correcte exploració neurològica.
  • Entendre els diferents mecanismes que permeten el control motor y la plasticitat del sistema nerviós.
  • Valorar les principals deficiències sensorials i motrius, les limitacions en l'activitat i les restriccions en la participació dels pacients amb condicions de salut neurològiques.
  • Aplicar les escales estandarditzades més utilitzades en neurologia i assolir els coneixements necessaris per poder construir una escala en l’àmbit de la neurorehabilitació.
  • Familiaritzar-se amb les valoracions realitzades per altres especialistes dins de l'equip de Neurorehabilitació.
  • Utilitzar les eines necessàries per fer recerca en neurorehabilitació.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Determinar el diagnòstic de fisioteràpia segons les normes i amb els instruments de validació reconeguts internacionalment.
  • Integrar, a través de l'experiència clínica, els valors ètics i professionals, els coneixements, les habilitats i les actituds pròpies de la fisioteràpia per resoldre casos clínics concrets en l'àmbit hospitalari, extrahospitalari, i de l'atenció primària i comunitària.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Raonar amb sentit crític.
  • Resoldre problemes.
  • Treballar en equip.
  • Valorar l'estat funcional del pacient considerant els aspectes físics, psicològics i socials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  3. Aplicar els coneixements i competències adquirits per resoldre casos clínics complexos en l'àmbit de la neurologia.
  4. Comunicar fent un ús no sexista del llenguatge.
  5. Descriure i aplicar els procediments avançats de valoració de fisioteràpia amb l'objectiu de determinar el grau d'afectació del sistema nerviós i la seva possible repercussió funcional.
  6. Establir una hipòtesi diagnòstica de fisioteràpia a partir de casos clínics complexos en l'àmbit de les patologies neurològiques.
  7. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  8. Identificar les principals desigualtats de sexe/gènere presents a la societat.
  9. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  10. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  11. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  12. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  13. Raonar amb sentit crític.
  14. Resoldre problemes.
  15. Treballar en equip.
  16. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  17. Valorar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

    1. Història clínica en fisioteràpia neurològica: avaluació, exploració, reconeixemente de dèficits. Neuroanatomia
    2. CIF
    3. Sistema motor
    4. Sistema sensitiu
    5. Control postural i marxa
    6. Escales de valoració
    7. Funcionalitat
    8. Neuroplasticitat
    9. Dolor
    10. Planificació dels objectius de tractament
    11. Valoració interdisciplinar en neurorrehabilitació

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
SEMINARI (SEM) 17 0,68 3, 5, 6, 13, 14, 15
Seminari de casos clínics (SCC) 3 0,12 3, 4, 6, 7, 13, 14, 15
TEORIA (TE) 18 0,72 3, 5, 6, 13, 14
Tipus: Supervisades      
PRESENTACIÓ / EXPOSICIÓ ORAL DE TREBALLS 3 0,12 5, 13, 14, 15
Tipus: Autònomes      
ELABORACIÓ DE TREBALLS 18 0,72 3, 6, 13, 14
ESTUDI PERSONAL 62 2,48 3, 5, 6, 13, 14
LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS 25 1 3, 5, 6

La docència es basa en classes teòric-pràctiques.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació de tipus pràctic mitjançant avaluació objectiva estructurada 30% 0,25 0,01 1, 4, 5, 7, 8, 13, 14, 16, 17
Avaluació escrita mitjançant proves objectives de selecció d'ítems d'elecció múltiple 40% 2 0,08 3, 6, 13, 14
Exposició treball en grup 20% 0,25 0,01 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17
Lliurament d'informes / treballs escrits 10% 1,5 0,06 3, 4, 5, 6, 8, 13, 14, 16

avaluació unica:

aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació unica

 

El sistema d’avaluació será:

- Avaluació escrita mitjançant proves objectives de selecció d’ítems d’élecció única

o Test de 40 preguntes amb 4 possibles respostes, només una serà correcta
o Cada resposta correcta val 1 punt i cada errònia descompta 0,25 punts
o 40% de la nota global
o La nota es publicarà el campus
o Data de revisió d’examen es publicarà al campus

- Exàmen pràctic

o Simulació d'un cas clínic per parelles: un alumne simularà ser pacient i l'altre simularà ser fisioterapeuta

o Es realitzarà un sorteig per escollir el cas clínic a simular

o El fisioterapeuta haurà de realitzar la exploració neurológica i el pacient haurà de simular els símptomes associats al cas assignat


- Entrega de portafolis de l'assignatura

o S’explicarà la metodologia a classe i es publicarà el funcionament al campus
o 10% de la nota global


- Avaluació pràctica i oral

o Exposició oral amb material audiovisual d’un cas clínic real
o Valoració i diagnòstic en fisioteràpia
o Ús de les escales de valoració (recrear la seva aplicació)
o Relació entre dèficits observables i resultats a les escales aplicades(CIF)
o Planificació del objectius de tractament
o Tècniques de fisioteràpia
o 20% de la nota global

Per aprovar l’assignatura s’han de complir les següents condicions:
- Els estudiants que no hagin superat l’assignatura per mitjà de l’avaluació
continuada es podran presentar a una prova de recuperació.
- No complir les indicacions d'elaboració dels treballs i els terminis de lliurament
comporta penalització en la nota.
- L’assistència a les classes pràctiques és obligatòria. És possible faltar a un 30% de les
classes presentant justificant.
-Els mòduls d'avaluació no són eliminatoris

- És consideren com a criteris per assignar la qualificació “no avaluable” els següents:

o No presentar-se a alguna de les proves d’avaluació
o Faltar a més del 30% de les classes pràctiques

Els alumnes d'intercanvi seguiran els mateixos criteris d'avaluació.


Bibliografia

  1. Clasificación internacional del funcionamiento, de la discapacidad y de la salud: CIF. Organización Mundial de la Salud, 2001.
  2. Cano, R; Collado, S. Neurorrehabilitación: Métodos específicos de valoración y tratamiento. Madrid: Panamericana, 2012.
  3. Cooper N y Frain J. ABC of ClinicalReasoning. BMJ Books: 2017.
  4. Damasio A. La sensación de lo que ocurre. Cuerpo y emoción en la construcción de la conciencia. Barcelona: Planeta, 2018.
  5. Fuller G. Exploración neurológica fácil. Elsevier 5ª ed. 2014.
  6. M tui E, Gruener G, Dockery P. Neuroanatomía clínica y neurociencia. Elsevier 7ª Ed. 2017.
  7. Swartz MH. Tratado de semiología. Anamnesis y exploración física. 7ªEd. Barcelona: Elsevier; 2014.
  8. García-Alix, Alfredo. Evaluación neurológica del recién nacido. Madrid: Díaz de Santos, 2010.
  9. Redondo García A, Conejero Casares JA. Rehabilitación Infantil. 1ªEd. Madrid: Editorial Médica Panamericana, 2012.
  10.  Purves D. Neurociencia. 3ºEd. Madrid: Panamericana; 2008.
  11.  Seco. Sistema Nervioso. Métodos, fisioterapia clínica y afecciones para fisioterapeutas. Madrid: Panamericana, 2020.
  12. Helm-Estabrooks, Albert. Manual de la afasia y de terapia de la afasia. Madrid: médica Panamericana, 2005.
  13. Sheila Lennon, Maria Stokes. Pocketbook of Neurological Physiotherapy, 2009.

      Més bibliografia durant les classes.


Programari

No cal software específic


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 301 Català primer quadrimestre tarda
(SCC) Seminaris de casos clínics 301 Català primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 301 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 301 Català primer quadrimestre tarda