Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Ortopèdia Tècnica Avançada

Codi: 102991 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500892 Fisioteràpia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Ramon Rubio Galan
Correu electrònic:
ramon.rubio@uab.cat

Equip docent

Ramon Rubio Galan
Pol Monne Cuevas

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Tenir assolits els coneixements d'anatomia i biomecànica del cos humà.

Complir la normativa respecte de la confidencialitat de la informació clínica dels pacients atesos en casos clínics.


Objectius

Com a fisioterapeutes hem d'adquirir coneixements sobre l'abordatge del pacient amputat en totes les seves fases. És necessari conèixer les característiques del o laa pacient amputat/da, les diferents fases del tractament de fisioteràpia (prequirúrgica, preprotètica i protètica) i les diferents solucions protètiques segons el nivell d'amputació (tipus i característiques pròpies). Especialment pel que fa a l'ús de les pròtesis i la reeducació de la marxa. D'altra banda, cal conèixer les diferents ortesis de l'aparell locomotor més comunes en les que ens podem trobar a la pràctica clínica i quina indicació tindran.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Analitzar i sintetitzar.
  • Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament en relació amb els objectius marcats.
  • Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant oralment com per escrit, amb tots els usuaris del sistema sanitari, així com amb altres professionals.
  • Demostrar sensibilitat cap a temes mediambientals.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Organitzar i planificar.
  • Reconèixer i afrontar els canvis amb facilitat.
  • Treballar en equips professionals i cooperar de manera efectiva amb tot l'equip multidisciplinari.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar i sintetitzar.
  3. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  4. Avaluar els resultats i la seva relació amb els objectius marcats, a través de casos reals en les diferents especialitats clíniques.
  5. Comunicar fent un ús no sexista del llenguatge.
  6. Demostrar el coneixement dels processos de confecció i adaptació de pròtesis d'extremitat superior, extremitat inferior, ortesis de tronc i d'extremitats.
  7. Demostrar habilitats de treball en equip, saber treballar coordinadament amb la resta de l'equip, específicament amb el Tècnic Ortopèdic, amb el metge rehabilitador i, quan sigui oportú amb el terapeuta ocupacional.
  8. Demostrar sensibilitat cap a temes mediambientals.
  9. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  10. Identificar les principals desigualtats de sexe/gènere presents a la societat.
  11. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  12. Organitzar i planificar.
  13. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  14. Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
  15. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  16. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  17. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  18. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  19. Reconèixer i afrontar els canvis amb facilitat.
  20. Saber descriure i transmetre les necessitats funcionals del pacient al tècnic ortopèdic, al pacient i a la resta de l'equip terapèutic, coneixent les possibilitats de millora amb dispositius ortoprotèsics o ajuts tècnics.
  21. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  22. Valorar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

Responsables de tots els temes: Ramon Rubio Galan i Pol Monné Cuevas

  • Tema 1: Pacient amputat/da. Equip multidisciplinari i valoració en fisioteràpia.
  • Tema 2: Epidemiologia, causes i nivells d'amputació extremitat superior.
  • Tema 3: Pròtesis d'extremitat superior.
  • Tema 4: Fases de rehabilitació en l'amputació d'extremitat superior.
  • Tema 5: Bases de l'entrenament amb electromiografia de contacte per l'ús de pròtesis mioelèctriques (fase pre-protètica).
  • Tema 6: Tractament de fisioteràpia en l'amputació d'extremitat superior en les diferents fases (pre-quirúrgica, pre-protètica, protètica)
  • Tema 7: Valoració funcional dels/les pacients amputats/des.
  • Tema 8: Conceptes i tractament del dolor en el/la pacient amputat/da.
  • Tema 9: Entrenament cardiovascular, activitat física i esport en el/la pacient amputat/da.
  • Tema 10: Embenat de monyó
  • Tema 11: Casos clínics en el/la pacient amputat/da d'extremitat superior i inferior.
  • Tema 12: Conceptes generals d'ortesis i pròtesis. Materials en ortopèdia clínica.
  • Tema 13: Epidemiologia i causes amputació extremitat inferior.
  • Tema 14: Psicologia en el/la pacient amputat/da.
  • Tema 15: Pròtesis per amputacions del peu, tibials, femorals, desarticulats de genoll i maluc.
  • Tema 16: Tractament de fisioteràpia en el pacient amputat d'extremitat inferior.
  • Tema 17: Alteracions de la marxa i alineació en el/la pacient amputat/da d'extremitat inferior.
  • Tema 18: Osteointegració
  • Tema 19: Ortesis d'extremitat superior i inferior més comunes de l'aparell locomotor.

SEMINARIS:

  • Reeducació de la marxa en el/la pacient amputat/da d'extremitat inferior.
  • Fisioteràpia een el/la pacient amputat/da d'extremitat inferior.
  • Resolució de casos clínics per part dels alumnes.

PRÀCTIQUES DE LABORATORI:

  • Pràctica d'electromiografia de contacte per pròtesis d'extremitat superior.
  • Embenat de monyó

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) 2 0,08 4, 7, 20
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SESP) 12 0,48 20
TEORIA (TE) 36 1,44 20
Tipus: Autònomes      
ELABORACIÓ DE TREBALLS 15 0,6 2, 3, 6, 11
ESTUDI PERSONAL 73,5 2,94 6, 8, 12, 19
LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS 10 0,4 1, 3, 4, 11

L'assignatura es divideix en activitats de classes teòriques, seminaris pràctics, pràctiques de laboratori i treball autònom.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa a classe i seminaris 20% 0,1 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 19, 20, 21, 22
Avaluació escrita mitjançant proves objectives 40% 0,5 0,02 6
Defensa oral de treballs 20% 0,4 0,02 3, 5, 9, 11, 13, 15, 16, 18, 20
Entrega d'informes/treballs escrits 20% 0,5 0,02 2, 4, 5, 12, 14, 17

Sistema d'avaluació:

1. Avaluació continuada dels treballs grupals i seminaris (20% del pes de la nota). Es valorarà l'actitud proactiva.

2. Avaluació escrita mitjançant proves objectives (40%  del  pes  de  la  nota).

La prova escrita consistirà en un test de 40 preguntes amb 4 respostes possibles per pregunta, només una d'elles correcta. Penalització per pregunta contestada erròniament: -25% del valor de la resposta correcta. Nota mínima per fer mitjana: 5/10

3. Defensa oral de treballs (20% del pes de la nota). Nota mínima per fer mitjana: 5/10

4. Entrega d'informes/treballs escrits (20% del pes de la nota). Nota mínima per fer mitjana: 5/10

5. En el cas dels alumnes que no assoleixin la nota mínima per poder fer mitja de qualsevol de les activitats avaluatives, es considerarà l'activitat avaluativa en qüestió com a No Avaluable

6. Prova de síntesi: Test de 40 preguntes amb 4 respostes possibles per pregunta, només una d'elles correcta. Penalització per pregunta contestada erròniament: -25% del valor de la resposta correcta. Nota mínima per aprovar: 5/10

*Únicament per aquells/es estudiants que no hagin superat l’avaluació continuada o no hagin aprovat l’examen final.

Avaluació única:

L'estudiant que opti per aquesta via ha de saber que:

  • Les evidències d'avaluació seran les mateixes i tindran el mateix pes.
  • S'avaluaran totes les evidències al mateix dia (que correspon al dia de l'examen de l'assignatura, marcat al calendari d'exàmens de la UAB)
  • S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada.
  • La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l'avaluació continuada.

Bibliografia

1.Prosthetic Outcome Measures for Use With Upper Limb Amputees: A Systematic Review of the Peer-Reviewed Literature, 1970 to 2009, JPO Journal of Prosthetics and Orthotics: Oct de 2009
 
2.Sametier C.B., Guirao. L, et al. Valoración de la movilidad en pacientes con amputación de miembro inferior. Rehabilitación.(Madr) 2011;45(1); 61-66
 
3.Shawn Farrokhi, Brittney Mazzone, Michael Schneider, Sara Gombatto J, Mayer, M. Jason Highsmith BDH. Biopsychosocial risk factors associated with chronic low back pain after lower limb amputation. Med Hypotheses. 2017;108:1–9.
 
4.Lusardi,M. Jorge M, Nielsen, C. Orthotics&Prosthetics in rehabilitation. Elsevier. USA. 2013
 
5.Ülger Ö, Yıldırım Şahan T, Çelik SE. A systematic literature review of physiotherapy and rehabilitation approaches to lower-limb amputation. Physiother Theory Pract. 2018 Nov;34(11):821-834
 
6.Heyns A, Jacobs S, Negrini S, Patrini M, Rauch A, Kiekens C. Systematic Review of Clinical Practice Guidelines for Individuals With Amputation: Identification of Best Evidence for Rehabilitation to Develop the WHO's Package of Interventions for Rehabilitation. Arch PhysMed Rehabil. 2021 Jun;102(6):
 
7.G. Bosser, N. Martinet, E. Rumilly, J. Paysant, J.-M. André, Le réentraînement à l’effort chez l’amputé de membre inférieur, Annales de Réadaptation et de Médecine Physique, Volume 51, Issue 1, 2008.
 
8.Dunn J, Yeo E, Moghaddampour P, Chau B, Humbert S. Virtual and augmented reality inthetreatment of phantom limb pain: Aliterature review. NeuroRehabilitation. 2017
 
9.M.A. Morales-Osorio; J.M. Mejía-Mejía.Tratamiento con imaginería motora graduada en el síndrome de miembrofantasma con dolor: una revisión sistemática.Rehabilitación. 2012
 
10.Shurr D, Michael J. Prosthetics and Orthotics. 2a ed. USA: Prentice Hall; 2001.
 
11.L. Guirao Cano, B. Samitier Pastor, P. Peret Hernández, Á. Díaz Vela, P. Monné Cuevas.Utilidad del sistema Myo Plus en pacientes amputados transradiales.Rehabilitación. 2020.
 
12.Flor H. Phantom-limb pain: characteristics, causes, and treatment. Lancet Neurol. 2002.
 
13.Zambudio Periago R. Prótesis, órtesis y ayudas técnicas. 1a ed. España: Elsevier España SL; 2009.
 
14.Prat JM. Guía de uso y prescripción de productos ortoprotésicos a medida. 2a ed. España: Instituto de Biomecánica de Valencia; 2004.
 
15.Malavera MA, Carrillo S, Gomezese OF, García RG, Silva FA. Fisiopatología y tratamiento del dolor de miembro fantasma. Rev colomb anestesiol. 2014; 42(1): 40-46.
 
16.Zambudio Periago R. Osteointegración en amputados de miembros. Rehabilitación. 2007; 41(4): 180-184.
 
17.Govantes Bacallao Y, Alba Gelabert CJ, Arias Cantalapiedra A. Protocolo de actuación en la rehabilitación de pacientes amputados de miembro inferior. Revista cubana de medicina física y rehabilitación. 2016; 8(1): 1-11.

Programari

No requereix de programari específic


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 301 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 302 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 301 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda