Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Metodologia Científica i Bioestadística

Codi: 102989 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500892 Fisioteràpia FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Sandra Cabrera Jaime
Correu electrònic:
sandra.cabrera@uab.cat

Equip docent

Gianluigi Caltabiano

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Bioestadística: s’aconsella tenir coneixements bàsics de matemàtiques


Objectius

Aquesta assignatura conté la formació bàsica en metodologia científica i bioestadística de la titulació. Els professionals de fisioteràpia quan  exerceixen la seva professió, s’enfronten a un conjunt de situacions-problema, en les que posen a prova  les seves capacitats (selecció d’informació, organització del raonament, distinció entre lo fonamental i lo accessori, interpretació estadística dels problemes de salut...). La finalitat és estructurar un pensament crític y reflexiu que permeti l’ús correcte del coneixement científic en ciències de la salut i l’anàlisi i resolució de problemes en el camp de la fisioteràpia.

L’assignatura planteja  els coneixements i habilitats fonamentals per aplicar  en la realització  del treball fi de grau.


Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Analitzar i sintetitzar.
  • Demostrar que té coneixement de les ciències, els models, les tècniques i els instruments sobre els quals es fonamenta, articula i desenvolupa la fisioteràpia.
  • Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  • Gestionar sistemes d'informació.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Organitzar i planificar.
  • Tenir una actitud d'aprenentatge estratègic i flexible.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i sintetitzar.
  2. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  3. Aplicar les bases de l'estadística en el tractament de dades recollides en els processos d'atenció de fisioteràpia.
  4. Aplicar les tècniques estadístiques en el treball professional per a conèixer millor els resultats obtinguts a la pràctica diària.
  5. Comunicar fent un ús no sexista del llenguatge.
  6. Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  7. Gestionar sistemes d'informació.
  8. Identificar i utilitzar les bases i mètodes per a la realització de tasques de recerca dins del camp de la fisioteràpia.
  9. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  10. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  11. Organitzar i planificar.
  12. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  13. Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
  14. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  15. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  16. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  17. Tenir una actitud d'aprenentatge estratègic i flexible.
  18. Utilitzar correctament la informació provinent de fonts d'informació fiables en l'àmbit de les ciències de la salut.
  19. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.

Continguts

Bases teòriques i metodologia científica. Enfocament científic. Fonts de coneixement. Mètode científicProcés de recerca. Etapes del procés d'investigació. Problema i Objectius d'estudi. Hipòtesis i variables. Subjectes estudi: població, mostra, mosterig i criteris de selecció. Dissenys d'estudi. Mètodes de recollida de dades. Consideracions ètqiues. Pràxis basada en la Evidència.

Introducció a la bioestadística. Conceptes bàsics. Recollida i tabulació de la informació. Presentació gràfica de la investigació. Mesures de tendència central. Taules de contingència i recta de regressió. Distribució binomial i normal. Intervals de confiança i proves d'hipòtesis.

Fonts documentals. Revisió bibliogràfica i fonts d'informació


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) 20 0,8 1, 3, 4, 6, 7, 8, 11, 17, 18
PRÀCTIQUES D'AULA (PAUL) 4 0,16 1, 6, 8, 17, 18
TEORIA (TE) 21 0,84 3
Tipus: Autònomes      
ESTUDI PERSONAL 99 3,96 1, 6, 7, 11, 17

Les activitats estan configurades i planificades de manera que els estudiants/es puguin assolir els resultats d'aprenentatge pertinents.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Bioestadística - Avaluació escrita mitjançant proves objectives de selecció d'ítems d'elecció múltiple 35% 3 0,12 1, 3, 4, 12, 15, 17, 18
Bioestadística - Lliuraments de treballs escrits/pràctiques a lliurar i/o avaluacions a les classes de TE 15% 1 0,04 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 19
Metodologia científica: Avaluació escrita mitjançant proves objectives de selecció d'ítems d'elecció múltiple 35% 1 0,04 1, 2, 5, 6, 8, 10, 11, 14, 17, 18
Metodologia científica: Lliuraments de treballs escrits 15% 1 0,04 1, 5, 6, 7, 8, 11, 17, 18

Criteris d’avaluació:

- A ambdós moduls els treballs individuals o en grup són de realització obligatòria i en cas de que algun d’ells no es presenti dintre del termini establert serà avaluat com a zero (0).

- La qualificació final de l’assignatura és el sumatori de la nota obtinguda a metodologia científica i bioestadística amb els pes establert en aquesta guia, sempre i quant s'obtingui una nota mínima de 4 en cada mòdul. La ponderació interna tan a bioestadística com a metodologia científica es realitzarà sempre que la nota mínima dels treball escrits i la nota dels exàmens, o de qualsevol altra avaluació, siguin com a mínim de 4. 

-Les activitats avaluatives parcials a les que l'estudiant no es presenti farà mitjana amb un 0.

Definició de NO AVALUABLE: En cada part de l'assignatura, tant metodologia científica com bioestadística, s'entendrà per No Avaluable (NA) aquella situació en la que l'estudiant NO es presentin al 50% o més de les activitats d'avaluació. Així mateix, tenir un NA en una de les dues parts de l'assignatura, suposarà un NA en tot el conjunt de l'assignatura.

 

Avaluació Única: L’alumnat que ho demani, següint les indicacions de la Universitat i de la Facultat de Medicina, tindran la possibilitat de avaluar-se en una prova única. La prova serà al final del curs acadèmic i inclourà tot el temari impartit al llarg del curs, tant de teoria com de pràctica i la nota mínima necessària per aprovar serà de 5 punts en cada módul. En el moment en que l'alumnat demani aquesta tipologia d’examen, es considerarà que la nota final de l'assignatura serà la que obtingui en aquesta prova.Recuperació: S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada

Hi haurà un examen final de recuperació per aquells alumnes que no hagin aprovat l’assignatura amb les proves de avaluacció continuada. Per participar a aquest examen l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. 

Revisió Proves: tenen dret a revisió de les proves d’avaluació tots els estudiants prèvia cita amb el professor/a. La revisió consistirà en una tutoria individual on es farà elfeed-back amb l’estudiant.

El tractament d’eventuals casos particulars es realitzarà a partir d’un comitè docent (format pel coordinador de l’assignatura, i 2 dels professors de la mateixa, 1 de cada departament implicat) on s’avaluarà la situació particular de l’estudiant i es prendran les decisions més adients.

Prova de recuperació: Tenen dret a prova de recuperació en primera convocatòria totes i tots els estudiants que no hagin superat l'avaluació continuada amb una nota diferent de No Avaluable (NA).


Bibliografia

Bibliografia específica

Francisca Ríus Díaz, Julia Wärnberg. Bioestadística 2ªed. Madrid: Ed Paraninfo, 2015

Cobo E, Muñoz P, González JA. Bioestadística para no estadísticos: principios para interpretar un estudio científico. Barcelona: Elsevier Masson, 2007.

Gerrish, K, Lacey A. Investigación en Enfermería. Madrid: McGraw-Hill-Interamericana 2008.

Polit D., Hungler, B. Investigación científica en Cien­cias de la Salud 6a ed. México : McGraw-Hill Interamericana, 2000.

Argimon J.M., Jimenez J. Métodos de investigación clínica y epidemiológica. 4ª  ed. Barcelona: Elsevier España,SA, 2013.


Bibliografia de consulta

Abad E., Monistrol O.,  Altarribas E ., Paredes A. Lectura crítica de la literatura científica. Enfermería Clínica 2003;13(1): p.32-40.

Rodríguez del Águila M.M, Pérez S., Sordo L., Fernández M. A. Cómo elaborar un protocolo de investigación en salud Med Clin (Barc).2007;129(8): p. 299-302.

Cabezali Sánchez JM, Sánchez Aldeguer J. El cuestionario: bases metodológicas y su utilización en Fisioterapia, para lograr una mayor calidad asistencial. Fisioterapia 1997;19(2):97-103

Fernandez de Sanmamed MJ Adecuación de las normas de publicación en revistas científicas a las investigaciones cualitativas. Atención Primaria Vol.25 Núm. (7): p. 118-122

Fernández de Sanmamed MJ, Calderón C. Investigación Cualitativa en Atención Primaria. En: Martín Zurro A, Cano Pérez JF. Atención Primaria. 5ª ed. Barcelona: Hancourt Internacional;2003.

Recursos d’Internet

http://blogs.uab.cat/cuidabloc/

http://www.pedro.org.au/

http://www.scopus.org

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed

http://www.easp.es/exploraevidencia/

http://www.fisterra.com

http://www.msc.es/resp

http://www.doaj.org

 

Recursos internet legislació i consideracions ètiques:

 —       Declaración de  Helsinki de la Asociación Médica Mundial

—       Informe de Belmont

—       Real Decreto 1090/2015, de 4 de diciembre, por el que se regulan los ensayos clínicos con medicamentos, los Comités de Ética de la Investigación con medicamentos y el Registro Español de Estudios Clínicos.

—       Ley Orgánica 3/2018, de 5 de diciembre, de Protección de Datos Personales y garantía de los derechos digitales (LOPD-GDD), publicada en 09 de mayo de 2023

—       Buenas Prácticas Clínicas

 

 


Programari

Programari Bioestadística

Pràctiques i treball autónom: IBM SPSS, Jamovi

 

 

 


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 101 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 102 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 101 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 102 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 103 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 104 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 101 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt