Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500892 Fisioteràpia | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Bioestadística: s’aconsella tenir coneixements bàsics de matemàtiques
Aquesta assignatura conté la formació bàsica en metodologia científica i bioestadística de la titulació. Els professionals de fisioteràpia quan exerceixen la seva professió, s’enfronten a un conjunt de situacions-problema, en les que posen a prova les seves capacitats (selecció d’informació, organització del raonament, distinció entre lo fonamental i lo accessori, interpretació estadística dels problemes de salut...). La finalitat és estructurar un pensament crític y reflexiu que permeti l’ús correcte del coneixement científic en ciències de la salut i l’anàlisi i resolució de problemes en el camp de la fisioteràpia.
L’assignatura planteja els coneixements i habilitats fonamentals per aplicar en la realització del treball fi de grau.
Bases teòriques i metodologia científica. Enfocament científic. Fonts de coneixement. Mètode científic. Procés de recerca. Etapes del procés d'investigació. Problema i Objectius d'estudi. Hipòtesis i variables. Subjectes estudi: població, mostra, mosterig i criteris de selecció. Dissenys d'estudi. Mètodes de recollida de dades. Consideracions ètqiues. Pràxis basada en la Evidència.
Introducció a la bioestadística. Conceptes bàsics. Recollida i tabulació de la informació. Presentació gràfica de la investigació. Mesures de tendència central. Taules de contingència i recta de regressió. Distribució binomial i normal. Intervals de confiança i proves d'hipòtesis.
Fonts documentals. Revisió bibliogràfica i fonts d'informació
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 20 | 0,8 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 11, 17, 18 |
PRÀCTIQUES D'AULA (PAUL) | 4 | 0,16 | 1, 6, 8, 17, 18 |
TEORIA (TE) | 21 | 0,84 | 3 |
Tipus: Autònomes | |||
ESTUDI PERSONAL | 99 | 3,96 | 1, 6, 7, 11, 17 |
Les activitats estan configurades i planificades de manera que els estudiants/es puguin assolir els resultats d'aprenentatge pertinents.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Bioestadística - Avaluació escrita mitjançant proves objectives de selecció d'ítems d'elecció múltiple | 35% | 3 | 0,12 | 1, 3, 4, 12, 15, 17, 18 |
Bioestadística - Lliuraments de treballs escrits/pràctiques a lliurar i/o avaluacions a les classes de TE | 15% | 1 | 0,04 | 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 19 |
Metodologia científica: Avaluació escrita mitjançant proves objectives de selecció d'ítems d'elecció múltiple | 35% | 1 | 0,04 | 1, 2, 5, 6, 8, 10, 11, 14, 17, 18 |
Metodologia científica: Lliuraments de treballs escrits | 15% | 1 | 0,04 | 1, 5, 6, 7, 8, 11, 17, 18 |
Criteris d’avaluació:
- A ambdós moduls els treballs individuals o en grup són de realització obligatòria i en cas de que algun d’ells no es presenti dintre del termini establert serà avaluat com a zero (0).
- La qualificació final de l’assignatura és el sumatori de la nota obtinguda a metodologia científica i bioestadística amb els pes establert en aquesta guia, sempre i quant s'obtingui una nota mínima de 4 en cada mòdul. La ponderació interna tan a bioestadística com a metodologia científica es realitzarà sempre que la nota mínima dels treball escrits i la nota dels exàmens, o de qualsevol altra avaluació, siguin com a mínim de 4.
-Les activitats avaluatives parcials a les que l'estudiant no es presenti farà mitjana amb un 0.
Definició de NO AVALUABLE: En cada part de l'assignatura, tant metodologia científica com bioestadística, s'entendrà per No Avaluable (NA) aquella situació en la que l'estudiant NO es presentin al 50% o més de les activitats d'avaluació. Així mateix, tenir un NA en una de les dues parts de l'assignatura, suposarà un NA en tot el conjunt de l'assignatura.
Avaluació Única: L’alumnat que ho demani, següint les indicacions de la Universitat i de la Facultat de Medicina, tindran la possibilitat de avaluar-se en una prova única. La prova serà al final del curs acadèmic i inclourà tot el temari impartit al llarg del curs, tant de teoria com de pràctica i la nota mínima necessària per aprovar serà de 5 punts en cada módul. En el moment en que l'alumnat demani aquesta tipologia d’examen, es considerarà que la nota final de l'assignatura serà la que obtingui en aquesta prova.Recuperació: S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada
Hi haurà un examen final de recuperació per aquells alumnes que no hagin aprovat l’assignatura amb les proves de avaluacció continuada. Per participar a aquest examen l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.
Revisió Proves: tenen dret a revisió de les proves d’avaluació tots els estudiants prèvia cita amb el professor/a. La revisió consistirà en una tutoria individual on es farà elfeed-back amb l’estudiant.
El tractament d’eventuals casos particulars es realitzarà a partir d’un comitè docent (format pel coordinador de l’assignatura, i 2 dels professors de la mateixa, 1 de cada departament implicat) on s’avaluarà la situació particular de l’estudiant i es prendran les decisions més adients.
Prova de recuperació: Tenen dret a prova de recuperació en primera convocatòria totes i tots els estudiants que no hagin superat l'avaluació continuada amb una nota diferent de No Avaluable (NA).
Bibliografia específica
Francisca Ríus Díaz, Julia Wärnberg. Bioestadística 2ªed. Madrid: Ed Paraninfo, 2015
Cobo E, Muñoz P, González JA. Bioestadística para no estadísticos: principios para interpretar un estudio científico. Barcelona: Elsevier Masson, 2007.
Gerrish, K, Lacey A. Investigación en Enfermería. Madrid: McGraw-Hill-Interamericana 2008.
Polit D., Hungler, B. Investigación científica en Ciencias de la Salud 6a ed. México : McGraw-Hill Interamericana, 2000.
Argimon J.M., Jimenez J. Métodos de investigación clínica y epidemiológica. 4ª ed. Barcelona: Elsevier España,SA, 2013.
Bibliografia de consulta
Abad E., Monistrol O., Altarribas E ., Paredes A. Lectura crítica de la literatura científica. Enfermería Clínica 2003;13(1): p.32-40.
Rodríguez del Águila M.M, Pérez S., Sordo L., Fernández M. A. Cómo elaborar un protocolo de investigación en salud Med Clin (Barc).2007;129(8): p. 299-302.
Cabezali Sánchez JM, Sánchez Aldeguer J. El cuestionario: bases metodológicas y su utilización en Fisioterapia, para lograr una mayor calidad asistencial. Fisioterapia 1997;19(2):97-103
Fernandez de Sanmamed MJ Adecuación de las normas de publicación en revistas científicas a las investigaciones cualitativas. Atención Primaria Vol.25 Núm. (7): p. 118-122
Fernández de Sanmamed MJ, Calderón C. Investigación Cualitativa en Atención Primaria. En: Martín Zurro A, Cano Pérez JF. Atención Primaria. 5ª ed. Barcelona: Hancourt Internacional;2003.
Recursos d’Internet
http://blogs.uab.cat/cuidabloc/
http://www.scopus.org
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed
http://www.easp.es/exploraevidencia/
http://www.fisterra.com
http://www.msc.es/resp
http://www.doaj.org
Recursos internet legislació i consideracions ètiques:
— Declaración de Helsinki de la Asociación Médica Mundial
Programari Bioestadística
Pràctiques i treball autónom: IBM SPSS, Jamovi
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 101 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 102 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 101 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 102 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 103 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 104 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 101 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |