Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500892 Fisioteràpia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tenir coneixements de FISIOLOGIA I ANATOMIA necessàries per interpretar els conceptes bàsics de les malalties del sistema nerviós.
Reconèixer i interpretar els principals signes i símptomes de les malalties del sistema nerviós que poden tenir implicacions en l’avaluació, pronòstic i maneig del fisioterapeuta.
Temari de l’assignatura: consta de 30 temes
1. Record anatòmic i funcional del sistema nerviós
2. Historia clínica en neurologia: anamnesi i principals símptomes de la patologia del Sistema Nerviós
3. Parells cranials: alteracions visuals, paràlisi facial i alteracions de la deglució
4. Escales de valoració funcional en rehabilitació neurològic
5. Exploració neurològica: estat mental, sensibilitat, i reflexes
6. Exploració neurològica: exploració motora, equilibri i marxa
7. Exploracions complementàries del diagnòstic neurològic: neuroimatge
8. Traumatismes Cranioencefàlics. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global
9. Alteracions del to muscular: espasticitat
10. Dolor neuropàtic. Concepte i maneig global
11. Malalties Vasculars Cerebrals isquèmiques Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global
12. Malalties Vasculars Cerebrals hemorràgiques. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global
13. Paràlisi Cerebral Infantil. Espina Bífida. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.
14. Síndrome de Guillain-Barré. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.
15. Malaltia de Parkinson i altrestrastorns extrapiramidals. Concepte, manifestacions clíniques,evolució i maneig global
16. Trastorns atàxics
17. Meningitis aguda i encefalitis
18. Alteracions de la comunicació i de la parla: afàsia i disàrtria
19. Esclerosi Múltiple. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global
20. Esclerosi Lateral Amiotròfica i altres malalties de la motoneurona. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global
21. Trastorns psiquiàtrics: depressió, trastorn bipolar, ansietat i altres
22. Farmacologia en Neurologia
23. Malaltia d’Alzheimer i altres demències
24. Convulsions i epilèpsia
25. Lesió medul·lar traumàtica. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global
26. Malalties de la medul·la espinal
27. Tumors del sistema nerviós
28. Cefalees àlgies craneofacials
29. Rehabilitació neurològica: principis generals. Equip multidisciplinar
30. Rehabilitació neurològica: teràpia ocupacional, teràpia cognitiva i reinserció social
Temari de l’assignatura: consta de 30 temes
1. Record anatòmic i funcional del Sistema Nerviós
2. Historia clínica en neurologia: anamnesi i principals símptomes de la patologia del Sistema Nerviós
3. Exploració neurològica: estat mental, sensibilitat, i reflexes
4. Exploració neurològica: exploració motora, equilibri i marxa
5. Alteracions del to muscular: espasticitat
6. Parells cranials: alteracions visuals, paràlisi facial i alteracions de la deglució
7. Alteracions de la comunicació i de la parla: afàsia i disàrtria. Logopèdia
8. Escales de valoració funcional en rehabilitació neurològic
9. Exploracions complementàries del diagnòstic neurològic: neuroimatge
10. Cefalees i àlgies craneofacials. Convulsions i epilèpsia
11. Dolor neuropàtic. Concepte i maneig global.
12. Malalties Vasculars Cerebrals isquèmiques Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.
13. Malalties Vasculars Cerebrals hemorràgiques. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.
14. Traumatismes Cranioencefàlics. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.
15. Malaltia d’Alzheimeri altres demències
16. Malaltia de Parkinson i altres trastorns extrapiramidals. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.
17. Trastorns atàxics
18. Esclerosi Lateral Amioltròfica i altres malalties de la motoneurona. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.
19. Trastorns del sistema nerviós autònom
20. Lesió medul·lar traumàtica. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.
21. Malalties de la medul·la espinal
22. Tumors del sistema nerviós
23. Paràlisi Cerebral Infantil. Espina Bífida. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global
24. Esclerosi Múltiple. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.
25. Meningitis agudaiencefal.litis
26. Neuropaties perifèriques i síndrome de Guillain-Barré. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.
27. Malalties musculars. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global
28. Trastorns psiquiàtrics: depressió, trastorn bipolar, ansietat i altres
29. Rehabilitació neurològica: principis generals. Equip multidisciplinar
30. Rehabilitació neurològica: teràpia ocupacional, teràpia cognitiva i reinserció social
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES D' AULA (PAUL) | 15 | 0,6 | 3, 4, 8, 20, 21 |
TEORIA (TE) | 30 | 1,2 | 3, 7, 8, 10, 20 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS | 38 | 1,52 | 8, 20 |
ESTUDI PERSONAL | 64 | 2,56 | 7, 19 |
La docència es basa en classes teòriques i pràctiques.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa a classe i seminaris | 5% | 0 | 0 | 4, 5, 8, 10, 13, 16, 19, 21, 22 |
Avaluacio escrita mitjançant proves objectives: proves d'assaig modificades i/o de preguntes àmplies | 25% | 0 | 0 | 4, 8, 12, 19, 20, 21 |
Avaluacions escrites (proves amb ítems d'elecció múltiple) | 50% | 1 | 0,04 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 16, 19, 20, 21, 23 |
Avaluació de tipus pràctic mitjançant avaluació clínica objectivada i estructurada i simulacions | 20% | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 8, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Avaluació unica:
aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació unica
Avaluació:
1-Avaluació escrita (prova amb ítems d'elecció múltiple)
-Durada: 1 h
-Descripció de la prova d’avaluació:
Test multiresposta de 30 preguntes, 4 opcions per pregunta, una correcta
-Criteris d’avaluació
-Nota mínima per aprovar: 5 sobre 10
-Calendari: gener 2024
-Percentatge sobre la nota final: 50%
NOTA: ÉS IMPRESCINDIBLE APROVAR L'EXÀMEN TEÒRIC PER APROVAR L'ASSIGNATURA
2- Avaluacion escrita (tema)
-Durada: continuada
-Criteris d’avaluació: realització de 1 treballs escrit (800-1000 paraules), del que s’avaluarà:
-Nota mínima per aprovar: 5 sobre 10
-Calendari: Set 2023-gener 2024
-Percentatge sobre la nota final: 25%
3- Avaluació pràctica
-Durada: 2 hores
-Criteris d’avaluació: Demostrar les habilitats assolides en l’avaluació neurològica
-Nota mínima per aprovar: 5 sobre 10
-Percentatge sobre la nota final: 20%
-Calendari: Novembre 2023
4- Assistència i participació activa a classe i seminaris
-Criteris d’avaluació: Participació activa, comportament i interès de l'alumne en les classes teòriques i en les pràctiques d'aula. Només s'avaluarà en aquest apartat l'assistència a les Pràctiques d'Aula
-Calendari: Set 2023-Gen 2024
-Percentatge sobre la nota final: 5%
Quan la nota final de tota l'avaluació de l'alumne sigui ≥4 i <5, l'alumne podrà sol.licitar realitzar una PROVA DE RECUPERACIÓ TEÒRICA I PRÀCTICA : en aquest cas, si l'alumne aprova, la qualificació final serà 5
Es considerarà que l'alumne NO ÉS AVALUABLE quan no s'hagi presentat a la prova escrita, la realització de la qual és imprescindible per ser avaluat
Bibliografia específica
-Neurología. Zarranz Imirizaldu, [J. J. Madrid etc.] Elsevier Science, DL 2018
Bibliografia de consulta
- Principles of neurologic rehabilitation New York [etc.] : McGraw-Hill, 1997
- Exploración neurológica fácil Fuller, Geraint Barcelona [etc.] : Elsevier, cop. 2011
- Neurología Clínica 4e 2vBradley. Editorial: Elsevier (Año: 2005)
- Neurología para fisioterapeutas : Cash Buenos Aires [etc.] : Médica panamericana, 1989
- De Jong's THE NEUROLOGIC EXAMINATION. William Campbell. Ed Wolters Kuwer / Lippincott Williams & Wilkins, 2013
Recursos d’Internet
- Guia de pràctica clínica de l’ictus. Catalunya 2007 (web site). Barcelona: Agència d’Avaluació de Tecnologia i Recerca Mèdiques; 2007 (cited June 18, 2008). Available from: http://www.gencat.net/salut/depsan/units/sanitat/html/ca/dir491/index.html.
- Guidelines for adult stroke rehabilitation and recovery: A Guideline for Healthcare Professionals From the American Heart Association/American Stroke Association. Winstein, Stein et al. Stroke. Stroke.2017;48(2):e78
no cal programari específic en aquesta assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 201 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 202 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 203 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 201 | Català | primer quadrimestre | tarda |