Logo UAB

Fisioteràpia en Neurologia I

Codi: 102988 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500892 Fisioteràpia OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Jaime Kulisevsky Bojarski
Correu electrònic:
jaime.kulisevsky@uab.cat

Equip docent

Luis Antonio Querol Gutierrez
Jesús Pérez Pérez
Sandra Alonso Marsol

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Tenir coneixements de FISIOLOGIA I ANATOMIA necessàries per interpretar els conceptes bàsics de les malalties del sistema nerviós.


Objectius

Reconèixer i interpretar els principals signes i símptomes de les malalties del sistema nerviós que poden tenir implicacions en l’avaluació, pronòstic  i maneig del fisioterapeuta.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Aplicar els mecanismes de garantia de qualitat en la pràctica de la fisioteràpia, segons els criteris reconeguts i validats.
  • Demostrar que té prou coneixement dels mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutics, encaminats a la terapèutica clínica.
  • Determinar el diagnòstic de fisioteràpia segons les normes i amb els instruments de validació reconeguts internacionalment.
  • Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia d'acord amb els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
  • Integrar, a través de l'experiència clínica, els valors ètics i professionals, els coneixements, les habilitats i les actituds pròpies de la fisioteràpia per resoldre casos clínics concrets en l'àmbit hospitalari, extrahospitalari, i de l'atenció primària i comunitària.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Participar en l'elaboració de protocols assistencials de fisioteràpia basats en l'evidència científica i fomentar activitats professionals que dinamitzin la recerca en fisioteràpia.
  • Prendre les decisions més adequades davant d'una situació determinada.
  • Raonar amb sentit crític.
  • Treballar en equip.
  • Valorar l'estat funcional del pacient considerant els aspectes físics, psicològics i socials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  3. Aplicar els mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutics bàsiques en la terapèutica en les afeccions del sistema nerviós.
  4. Aplicar els procediments adequats de valoració de fisioteràpia, amb l'objectiu de determinar el grau d'afectació del sistema nerviós i la seva possible repercussió funcional.
  5. Comunicar fent un ús no sexista del llenguatge.
  6. Descriure i analitzar els mecanismes de garantia de qualitat en els processos d'atenció fisioterapèutica del sistema nerviós.
  7. Descriure i analitzar els protocols assistencials de fisioteràpia basada en l'evidència en les alteracions del sistema nerviós.
  8. Descriure les bases de la valoració de les afeccions del sistema nerviós.
  9. Dissenyar exercicis i activitats terapèutiques per a les malalties neurològiques.
  10. Establir hipòtesis diagnòstiques de fisioteràpia a través de casos clínics amb alteracions del sistema nerviós.
  11. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  12. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  13. Identificar les principals desigualtats de sexe/gènere presents a la societat.
  14. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  15. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  16. Prendre les decisions més adequades davant d'una situació determinada.
  17. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  18. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  19. Raonar amb sentit crític.
  20. Resoldre casos clínics susceptibles de tractament fisioterapèutic en l'àmbit de les afeccions neurològiques.
  21. Treballar en equip.
  22. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  23. Valorar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

Temari de l’assignatura: consta de 30 temes 

1.     Record anatòmic i funcional del sistema nerviós 

2.     Historia clínica en neurologia: anamnesi i principals símptomes de la patologia del Sistema Nerviós

3.     Parells cranials: alteracions visuals, paràlisi facial i alteracions de la deglució

4.     Escales de valoració funcional en rehabilitació neurològic 

5.     Exploració neurològica: estat mental, sensibilitat, i reflexes 

6.     Exploració neurològica: exploració motora, equilibri i marxa 

7.     Exploracions complementàries del diagnòstic neurològic: neuroimatge 

8.     Traumatismes Cranioencefàlics. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global 

9.     Alteracions del to muscular: espasticitat 

10.   Dolor neuropàtic.  Concepte i maneig global

11.   Malalties Vasculars Cerebrals isquèmiques Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global

12.   Malalties Vasculars Cerebrals hemorràgiques. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global

13.   Paràlisi Cerebral Infantil. Espina Bífida. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.

14.   Síndrome de Guillain-Barré. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.

15.   Malaltia de Parkinson i altrestrastorns extrapiramidals. Concepte, manifestacions clíniques,evolució i maneig global

16.   Trastorns atàxics 

17.   Meningitis aguda i encefalitis

18.   Alteracions de la comunicació i de la parla: afàsia i disàrtria 

19.   Esclerosi Múltiple. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global 

20.   Esclerosi Lateral Amiotròfica i altres malalties de la motoneurona. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global

21.   Trastorns psiquiàtrics: depressió, trastorn bipolar, ansietat i altres

22.   Farmacologia en Neurologia

23.   Malaltia d’Alzheimer i altres demències 

24.   Convulsions i epilèpsia

25.   Lesió medul·lar traumàtica. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global

26.   Malalties de la medul·la espinal

27.   Tumors del sistema nerviós

28.   Cefalees  àlgies craneofacials 

29.   Rehabilitació neurològica: principis generals. Equip multidisciplinar 

       30.   Rehabilitació neurològica: teràpia ocupacional, teràpia cognitiva i reinserció social

Temari de l’assignatura: consta de 30 temes

1.      Record anatòmic i funcional del Sistema Nerviós

2.      Historia clínica en neurologia: anamnesi i principals símptomes de la patologia del Sistema Nerviós

3.      Exploració neurològica: estat mental, sensibilitat, i reflexes

4.      Exploració neurològica: exploració motora, equilibri i marxa

5.      Alteracions del to muscular: espasticitat

6.      Parells cranials: alteracions visuals, paràlisi facial i alteracions de la deglució

7.      Alteracions de la comunicació i de la parla: afàsia i disàrtria. Logopèdia

8.      Escales de valoració funcional en rehabilitació neurològic

9.      Exploracions complementàries del diagnòstic neurològic: neuroimatge

10.   Cefalees i àlgies craneofacials. Convulsions i epilèpsia

11.   Dolor neuropàtic.  Concepte i maneig global.

12.   Malalties Vasculars Cerebrals isquèmiques Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.

13.   Malalties Vasculars Cerebrals hemorràgiques. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.

14.   Traumatismes Cranioencefàlics. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.

15.  Malaltia d’Alzheimeri altres demències

16.   Malaltia de Parkinson i altres trastorns extrapiramidals. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.

17.   Trastorns atàxics

18.   Esclerosi Lateral Amioltròfica i altres malalties de la motoneurona. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.

19.  Trastorns del sistema nerviós autònom

20.   Lesió medul·lar traumàtica. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.

21.   Malalties de la medul·la espinal

22.   Tumors del sistema nerviós

23.   Paràlisi Cerebral Infantil. Espina Bífida. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global

24.   Esclerosi Múltiple. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.

25.   Meningitis agudaiencefal.litis

26.   Neuropaties perifèriques i síndrome de Guillain-Barré. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.

27.   Malalties musculars. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global

28.   Trastorns psiquiàtrics: depressió, trastorn bipolar, ansietat i altres

29.   Rehabilitació neurològica: principis generals. Equip multidisciplinar

30.   Rehabilitació neurològica: teràpia ocupacional, teràpia cognitiva i reinserció social


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES D' AULA (PAUL) 15 0,6 3, 4, 8, 20, 21
TEORIA (TE) 30 1,2 3, 7, 8, 10, 20
Tipus: Autònomes      
ELABORACIÓ DE TREBALLS 38 1,52 8, 20
ESTUDI PERSONAL 64 2,56 7, 19

La docència es basa en classes teòriques i pràctiques.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa a classe i seminaris 5% 0 0 4, 5, 8, 10, 13, 16, 19, 21, 22
Avaluacio escrita mitjançant proves objectives: proves d'assaig modificades i/o de preguntes àmplies 25% 0 0 4, 8, 12, 19, 20, 21
Avaluacions escrites (proves amb ítems d'elecció múltiple) 50% 1 0,04 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 16, 19, 20, 21, 23
Avaluació de tipus pràctic mitjançant avaluació clínica objectivada i estructurada i simulacions 20% 2 0,08 2, 3, 4, 8, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20

Avaluació unica:

aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació unica

 

Avaluació:

1-Avaluació escrita (prova amb ítems d'elecció múltiple)

               -Durada: 1 h

               -Descripció de la prova  d’avaluació:

 Test multiresposta de 30 preguntes, 4 opcions per pregunta, una correcta

-Criteris d’avaluació

  • Respostes correctes: 1
  • Respostes errònies: -0,30
  • Respostes en blanc: 0

-Nota mínima per aprovar: 5 sobre 10

-Calendari: gener 2024

-Percentatge sobre la nota final: 50%

NOTA: ÉS IMPRESCINDIBLE APROVAR L'EXÀMEN TEÒRIC PER APROVAR L'ASSIGNATURA

2- Avaluacion escrita (tema)

-Durada: continuada

-Criteris d’avaluació: realització de 1 treballs escrit (800-1000 paraules), del que s’avaluarà:

  • La coherència de l’ordre dels temes
  • L'adequació del contingut al tema proposat
  • L’equilibri pertinent entre les diferents parts del treball (relació entre la importància del punt a tractar i l'espai que ocupa en la globalitat del treball)
  • La capacitat de síntesi:
    • Presenta els punts principals del treball
    • Realitza un raonament clínic correcte
    • Expressa els pensaments per ordre (dels més simples als més complexos)
    • La utilització deles fonts bibliogràfiques:
      • Adequació de les fonts utilitzades amb el tema tractat
      • Utilitza fonts bibliogràfiques actualitzades
      • Les referències bibliogràfiques són descrites de forma completa (Normes de Vancouver o altres)

-Nota mínima per aprovar: 5 sobre 10

-Calendari: Set 2023-gener 2024

-Percentatge sobre la nota final: 25%

3- Avaluació pràctica

-Durada: 2 hores

            -Criteris d’avaluació: Demostrar les habilitats assolides en l’avaluació neurològica

-Nota mínima per aprovar: 5 sobre 10

-Percentatge sobre la nota final: 20%

-Calendari: Novembre 2023

4- Assistència i participació activa a classe i seminaris

-Criteris d’avaluació: Participació activa, comportament i interès de l'alumne en les classes teòriques i en les pràctiques d'aula. Només s'avaluarà en aquest apartat l'assistència a les Pràctiques d'Aula

-Calendari: Set 2023-Gen 2024

-Percentatge sobre la nota final: 5%

Quan la nota final de tota l'avaluació de l'alumne sigui ≥4 i <5, l'alumne podrà sol.licitar realitzar una PROVA DE RECUPERACIÓ TEÒRICA I PRÀCTICA : en aquest cas, si l'alumne aprova, la qualificació final serà  5

Es considerarà que l'alumne NO ÉS AVALUABLE quan no s'hagi presentat a la prova escrita, la realització de la qual és imprescindible per ser avaluat


Bibliografia

Bibliografia específica

-Neurología. Zarranz Imirizaldu, [J. J. Madrid etc.] Elsevier Science, DL 2018 

Bibliografia de consulta

- Principles of neurologic rehabilitation New York [etc.] : McGraw-Hill, 1997

- Exploración neurológica fácil  Fuller, Geraint Barcelona [etc.] : Elsevier, cop. 2011

- Neurología Clínica 4e 2vBradley. Editorial: Elsevier (Año: 2005)

- Neurología para fisioterapeutas : Cash  Buenos Aires [etc.] : Médica panamericana, 1989

- De Jong's THE NEUROLOGIC EXAMINATION. William Campbell. Ed Wolters Kuwer / Lippincott Williams & Wilkins, 2013

Recursos d’Internet

- Guia de pràctica clínica de l’ictus. Catalunya 2007 (web site). Barcelona: Agència d’Avaluació de Tecnologia i Recerca Mèdiques; 2007 (cited June 18, 2008). Available from: http://www.gencat.net/salut/depsan/units/sanitat/html/ca/dir491/index.html.

- Guidelines for adult stroke rehabilitation and recovery: A Guideline for Healthcare Professionals From the American Heart Association/American Stroke Association. Winstein, Stein et al. Stroke. Stroke.2017;48(2):e78


Programari

no cal programari específic en aquesta assignatura


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 201 Català primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 202 Català primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 203 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 201 Català primer quadrimestre tarda