Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500892 Fisioteràpia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits de matrícula.
L’equip docent recomana haver cursat i assolit les següents assignatures: Anatomia Humana I i II, Funció del Cos Humà, Biofísica i Biomecànica, Fonaments de Fisioteràpia, Metodologia Científica, Conceptes Clínics Patològics i Avaluació Clínica i Instrumental en Fisioteràpia de l’Aparell Locomotor.
L’assignatura es programa al segon curs del Grau de Fisioteràpia i forma part del grup de les assignatures de Fisioteràpia de l’Aparell Locomotor. Constitueix part de la base de la formació en mètodes i procediments fisioterapèutics.
Els objectius de l'assignatura són:
- Conèixer les tècniques, mètodes, procediments i actuacions fisoterapèutiques encaminades a la pràctica clínica.
- Integrar els coneixements adquirits de fisioteràpia per resoldre casos clínics concrets en l’àmbit hospitalari, extrahospitalari i de l’atenció primària i comunitària.
- Identificar i definir quins són els objectius plausibles del tractament fisioterapèutic.
- Aprendre a planificar el tractament de fisioteràpia en les alteracions de l'aparell locomotor en base als objectius que es volen assolir.
- Adquirir els valors ètics i professionals necessaris per a la pràctica clínica.
Conceptes bàsics i habilitats tècniques necessàries per a una correcta realització del tractament de fisioteràpia.
BLOC 1: L’Exercici Terapèutic i Tècniques Manuals.
- Presentació de l'assignatura.
- Cinesiteràpia.
- Mecanoteràpia, Suspensoteràpia i Politxoteràpia.
- Entrenament muscular.
- Reentrenament de la capacitat aeròbica.
- Estiraments miotendinosos.
- Reeducació propioceptiva.
- Massoteràpia.
BLOC 2: Els Agents Físics.
- Electroteràpia de baixa, mitja i alta freqüència.
- Fototeràpia
- Termoteràpia superficial: teràpia per fred i teràpia per calor.
- Termoteràpia profunda.
- Hidroteràpia.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 16 | 0,64 | 2, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 20, 21, 23, 26, 27, 28 |
SEMINARIS DE CASOS CLÍNICS (SCC) | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 21, 23, 24, 26, 27, 29, 30 |
TEORIA (TE) | 24 | 0,96 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 21, 24, 26, 27, 30 |
Tipus: Supervisades | |||
PRESENTACIÓ / EXPOSICIÓ ORAL DE TREBALLS | 27 | 1,08 | 2, 3, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 26, 27, 28, 29, 30 |
Tipus: Autònomes | |||
ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / ELABORACIÓ DE TREBALLS/ INFORMES D'INTERÉS. | 73 | 2,92 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 22, 23, 24, 26, 27, 29 |
La docència es basa en classes teòriques i pràctiques.
Tant a les classes teòriques com a les classes pràctiques es demanarà la participació activa dels estudiants.
Respecte a la documentació proporcionada pels docents, els apunts de les classes només es penjaran al campus virtual si les classes teòriques assoleixin un mínim de 50% de presencialitat, sense perjudici de proporcionar als alumnes la billiografia bàsica i el material complementari per tal de poder estudiar els temes donats a classe.
Serà requisit per a la realització de les classes pràctiques:
- Que l'estudiant vesteixi roba comoda que faciliti l'aplicació de les tècniques a treballar en cada classe.
- Que cada estudiant porti un llençol per a la llitera i una tovallola.
- Que l'estudiant compleixi amb les normes d'higiene pròpies del professional sanitari que s'explicaràn el primer dia de classe.
Es recomana que el correu @uab.cat estigui vinculat al correu personal (gmail, hotmail, yahoo,...). També es recomanable la consulta habitual als continguts i avisos del campus virtual (serà el mitjà de comunicació preferent amb l'alumnat)
Queda totalment prohibit fer gravacions d'imatge o enregistraments d'audio durant les classes tant teòriques com a les pràctiques, sense l'autorització prèvia del professor.
Queda totalment prohibit l'ús del material gráfic o apunts proporcionats pels professors fora de les plataformes de moodle de UAB i que no sigui amb la finalitat pròpia de l'estudi de l'assignatura per part de l'alumne. En cas que es detecti l'ús inadequat d'aquest material, es pendràn les mesures adients.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa a classe. Avaluació teòrica escrita i pràctica de casos clínics | 5% | 1 | 0,04 | 1, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 23, 24, 26, 27, 28, 29, 30 |
Avaluació de tipus pràctic mitjançant avaluació clínica i estructurada. | 30% | 1 | 0,04 | 2, 4, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 20, 21, 23, 26, 27, 28 |
Avaluació escrita teòrica mitjançant proves objectives de selecció d'ítems d'elecció múltiple. | 45% | 1 | 0,04 | 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 16, 27 |
Entrega de treballs escrits. | 15% | 1 | 0,04 | 2, 3, 9, 15, 16, 18, 19, 21, 22, 24, 26, 27, 30 |
Presentació oral i defensa oral del treball d'investigació mitjançant proves estructurades. | 5% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 6, 9, 15, 17, 19, 21, 22, 24, 25, 26, 30 |
L'avaluació de l'assignatura contempla els següents apartats:
El 25% de la nota final serà l'avaluació continuada (nota mínima per aprovar un 5):
- Prova d'avaluació autèntica de l'informe escrit del treball d'investigació (15%) Aquesta avaluació es farà mitjançant un informe escrit del treball d'investigació en referència a les Tècniques de Fisioterapia del temari de l'assignatura i/o temes relacionats amb temari de l'assignatura. També forma part de l'avaluació l'entrega de lectura crítica d'articles que formaran part de l'informe escrit final del treball d'investigació (individual i grupal).
- Avaluació oral del treball d'investigació mitjançant prova estructurada (5%). Presentació oral del treball d'investigació amb suport multimèdia i posterior defensa del treball davant la classe i els docents.
- Avaluació de l'Assistència i Participació activa a classe mitjançant exercicis d'avaluació continuada (casos pràctics, proves escrites objectives de selecció d'ítems de selecció múltiple o proves escrites objectives de selecció d'ítems de resposta alterna, entre d'altres activitats) (5%). Es farà una prova final mitjançant una prova d’avaluació per escrit d’un supòsit pràctic. La nota mínima per aprovar és 5
El 45% de la nota final serà l'avaluació escrita teòrica:
- Prova final escrita objectiva de selecció d'ítems d'elecció múltiple .Aquest examen avaluarà tot el temari impartit de Teoría. Si l'estudiant l'aprova quedarà exempt de de presentar-se a l'examen de recuperació de juny. La prova consta de 40 preguntes de resposta múltimple amb 4 possibles respostes per pregunta de les quals 1 és correcta. Les preguntes incorrectes descompten 0.25. Les preguntes no contestades no puntuen. La nota mínima per aprovar és un 5.
- Prova de recuperació escrita (Teoría). La prova consta de 40 preguntes de resposta múltimple amb 4 possibles respostes per pregunta de les quals 1 és correcta. Les preguntes incorrectes descompten 0.25. Les preguntes no contestades no puntuen. La nota mínima per aprovar és un 5. La nota màxima (i que serà la que es tindrà en compte per fer el cálcul de la nota) serà d'un 7, independement de que la nota assolida en aquest exàmen sigui superior a un 7.
Aquest examens seràn presencials, En cas de circumstàncies excepcionals que no ho permetin, es farà aquesta avaluació mitjançant plataformes virtuals (qüestionaris moodle, google forms,..)
El 30% de la nota final serà l'avaluació pràctica
- Prova d'avaluació clínica i estructurada. L'alumne haurà de realitzar correctament 3 procediments de les habilitats clíniques treballades als seminaris pràctics. Es valorarà un raonament oral que justifiqui els diferents passos dels procediments executats. Serà avaluat el paper, com a fisioterapeuta, que interpreti l'alumne durant la prova. La nota mínima per aprovar és un 5.
- Prova final de Recuperació de les Pràctiques. Els estudiants que no hagin superat l'examen de pràctiques podran optar a una prova final de recuperació de Pràctiques. La nota mínima per aprovar és un 5.
Les proves es faràn de forma presencial. En cas de circumstàncies excepcionals que no ho permetin, l'Equip docent valorarà la possibilitat de fer-les mitjançant proves avaluatives escrites de supòsits pràctics mitjançant plataformes virtuals (qüestionaris moodle, google forms,..) i/o entrega de treballs relacionats amb els continguts pràctics.
Les convocatòries d'examen i de revisió d'examen (dia, hora, aula, etc... ) s'anunciaran a través del campus virtual de la UAB. El procediment de revisió de les proves s'ajustarà a la normativa vigent de la UAB i en tot cas serà de forma individual amb l'estudiant. Un cop realitzada l'Avaluació Final l'alumne també podrà demanar revisió de totes les proves realitzades durant l'assignatura.
Es consideren com a criteris per assignar la qualificació de NO AVALUABLE els següents:
- Nopresentar-seaalguna de les proves d'avaluació (contínua, escrita teòrica (final i recuperació) o pràctica (avaluació clínica estructurada i recuperació)).
- Faltar més del 30% de les classes pràctiques.
- Es considerarà com a "No Avaluable" l'alumnat que no realitzi les proves d’avaluació tant teòrica com pràctica, exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura”.
Assistència a classe:
- Classes tèoriques. L'assistència no és obligatoria però si altament recomanable ja que és durant aquestes classes que es treballaràn els exercicis d'avaluació continuada.
- Seminaris de casos clínics. L'assistència és obligatòria al 100%. S'acceptarà falta justificada per causa mèdica (amb el corresponent justificant médic). Cada falta injustificada descomptarà 0.5 punts de la nota final de l'assignatura
- Classes pràctiques. L'assistència és obligatoria al 100%. S'acceptarà falta justificada per causa mèdica (amb el corresponent justificant médic). Cada falta injustificada descomptarà 0.5 punts de la nota final de l'assignatura, sempre i quan aquestes no superin el 30% del total.
En cas de circumstàncies excepcionals que no permetin l'assistència presencial a les classes, es faràn servir les plataformes digitals (TEAMS, ZOOM,..). En el cas de les classes pràctiques i dels seminaris de casos clínics, l'assistència serà obligatòria en els mateixos termes que si fos presencial (100%)i es farà mitjançant la connexió a les diferents plataformes seguint indicacions de l'Equip docent.
BIBLIOGRAFIA RECOMANADA::
BLOC 1: L’Exercici Terapèutic i Tècniques Manuals.
- Fernández de las Peñas C, Melián A. Cinesiterapia. Bases Fisiológicas y Aplicación Práctica. 2ª ed. Elsevier España S.L.; 2019.
- Brody L, Hall C. Therapeutic Exercise. Wolters Kluwer. 2017
- Adler Beckers B. La Facilitación Neuromuscular Propioceptiva en la Práctica. Editorial Médica Panamericana S.A.; 2012.
- Tarantino F. Entrenamiento Propioceptivo. Principios en el diseño de ejercicios y guias prácticas (inclou versió digital). Editorial Panamericana; 2017
- Cano de la Cuerda R, Martinez Piedrola RM, Mangolarre Page JC. Control y Aprendiaje Motor (inclou versió digital). Panamericana; 2017
- Geoffroy C. Guía Práctica de los Estiramientos. Badalona: Ed. Paidotribo; 2011.
- Casanova E. et al. Manual d’activitat física en Atenció Primaria. BCN. Departament de Salut-ICS; 2009.
- Martínez J. Poleas y suspensiones en la actividad física y fisioterapia. Madrid: Aran; 2008.
- Pescatello L, American College of Sports Medicine. ACSM's guidelines for exercise testing and prescrition. 10th edition. Philadelphia: Wolters Kluwer/ Lippincott Williams & Wilkins Health. 2017
- Coburn J, Malek M. Manual NSCA. Fundamentos del Entrenamiento Personal. 2ª ed. Paidotribo; 2016
- Haff G, Triplett N. Principios del Entrenamiento de la Fuerza y del Acondicionamiento Físico. 4ªed. Paidotribo. 2017
- Torres M, Salvat I. Guía de Masoterapia para Fisioterapeutas. Ed. Panamericana, Madrid; 2006.
- Fritz S, Fritz L. Mosby's Fundamentals of Therapeutic Massage. 7ª ed. Elsevier. 2020
- Fritz S, Fritz L. Mosby's Essential Sciences for Therapeutic Massage. Anatomy, Physiology, Biomechanics and Pathology. 6ª ed. Elsevier. 2020
- Clay J, Allen L, Pounds D. Basic Clinical Massage Therapy.Integrating Anatomy and Treatment. Wolters Kluwer. 2015
- Vazquez Gallego J. Manual del Profesional del Masaje. Paidotribo; 2009
- Gallego T. Bases teóricas y fundamentos de fisioterapia. Madrid: Panamericana; 2007
- Huter Becker A, Schewe H, Heipertz W. Terapia física, Termoterapia, Mecanoterapia, Electroterapia, Ultrasonidos, Fototerapia.Paidotribo; 2005
BLOC 2: Els agents físics.
- Albornoz Cabello M, Maya Martín J, Toledo Marhuenda JV. Electroterapia práctica. Avances en investigación clínica. 2ª ed.Barcelona: Elsevier; 2022.
- Cameron MC. Agentes físicos en rehabilitación. Práctica basada en la evidencia. 6ª edición. Barcelona: Elsevier;2023.
- Rodríguez Martín JM. Electroterapia en Fisioterapia (inclou versió digital). 3ª edición. Madrid: Panamericana SA; 2013.
- Watson T, Nussbaum E. Electrophysical Agents. Evidence-based Practice. 13 ed. Elsevier;2020
- Banacloy E, Barrios F. Diatermia capacitiva y resistiva. La excelencia en fisioterapia. AIDCR. 2018
Guía práctica de lectura crítica de artículos científicos originales en Ciencias de la Salud. 2012. http://www.ingesa.msss i.gob.es/estadEstudios/documPublica/internet/pdf/Guia_practica_de_lectura.pdf
Martinez Rodriguez, LJ: Como buscar y usar información científica. Guía para estudiantes universitarios. Biblioteca, Universidad de Cantabria.2016. http://eprints.rclis.org/29934/7/Como_buscar_usar_informacion_2016.pdf
Normas de Vancouver. https://referenciasbibliograficas.com/citar-en-vancouver/
Pel desenvolupament d'aquesta assignatura, no és necessari un programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 201 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 202 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 203 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 204 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SCC) Seminaris de casos clínics | 201 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SCC) Seminaris de casos clínics | 202 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SCC) Seminaris de casos clínics | 203 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SCC) Seminaris de casos clínics | 204 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 201 | Català | segon quadrimestre | tarda |