Logo UAB

Fisiologia Mèdica I

Codi: 102957 Crèdits: 8
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502442 Medicina FB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Mireia Herrando Grabulosa
Correu electrònic:
mireia.herrando@uab.cat

Equip docent

Montserrat Solanas Garcia
Francisco Javier Muñoz Gall
Inmanol Otaegui Irurueta
Laia Mas Maresma
Natalia Lago Perez
Montserrat Durán Taberna
Ana Sánchez Corral
Ruben Lopez Vales
Berta Saez Gimenez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És convenient que l'estudiant hagi assolit coneixements i competències bàsiques sobre l'estructura i organització del cos humà i els seus sistemes corporals, particularment de les assignatures Biologia cel·lular, Bioquímica i Biologia Molecular, i Biofísica.

És necessari que l'estudiant hagi assolit els coneixements i competències bàsiques de l'assignatura de Histologia i Fisiologia General de primer curs.


Objectius

L'assignatura Fisiologia Mèdica I es programa durant el primer semestre del segon curs del Grau de Medicina i desenvolupa el coneixement del funcionament normal dels següents sistemes de l'organisme humà: sang, cardiovascular, respiratori, renal i digestiu.

L'adquisició de les competències bàsiques de l'assignatura permetrà a l'alumnat comprendre la funció normal dels esmentats sistemes i afrontar amb una base suficient l'estudi de la fisiopatologia i la comprensió dels mecanismes de malalties que afecten als diversos sistemes de l'organisme humà durant els següents cursos.

Els objectius formatius generals de l'assignatura són:

  • Aprendre els conceptes bàsics de la Fisiologia dels sistemes cardiovascular, respiratori, renal i digestiu de l'organisme humà en estat de salut.
  • Adquirir una visió completa i integrada de les interrelacions dels diferents sistemes de l'organisme.
  • Integrar els coneixements de la Fisiologia amb els adquirits en altres matèries bàsiques, que tracten de l'estructura i dels aspectes cel·lulars i moleculars de l'organisme, per a assolir una visió global del funcionament del cos humà.
  • Capacitar l'alumnat per aplicar els coneixements fisiològics en la deducció de les conseqüències de les malalties.
  • Adquirir les habilitats pràctiques en cadascun dels àmbits de la Fisiologia i necessàries per a la realització de les tècniques d'estudis funcionals més freqüents en l'àmbit biomèdic.
  • Adquirir les actituds destinades a la promoció de la salut i la prevenció de la malaltia, orientades en la medicina dela salut, i adequades per a la pràctica mèdica basada en l'evidència científica.

Competències

  • Demostrar que comprèn els agents causants i factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de la malaltia
  • Demostrar que comprèn l'estructura i funció dels aparells i sistemes de l'organisme humà normal en les diferents etapes de la vida i en els dos sexes.
  • Demostrar que comprèn les ciències bàsiques i els principis en els que es fonamenten.
  • Demostrar que coneix els fonaments i els processos físics, bioquímics i biològics que permeten comprendre el funcionament de l'organisme i les seves alteracions.
  • Demostrar que coneix i comprèn les funcions i interrelacions dels aparells i sistemes en els diversos nivells d'organització, els mecanismes homeostàtics i de regulació, així com les seves variacions derivades de la interacció amb l'entorn.
  • Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca.
  • Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  • Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
  • Indicar les tècniques i procediments bàsics de diagnosi i analitzar i interpretar els resultats per precisar millor la naturalesa dels problemes.
  • Organitzar i planificar adequadament la càrrega de treball i el temps en les activitats professionals.
  • Realitzar els procediments pràctics fonamentals d'exploració i tractament.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
  • Valorar críticament i utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els mecanismes funcionals que permeten l'adaptació de l'organisme a les principals variacions del medi ambient.
  2. Aplicar els coneixements adquirits en fisiologia per produir textos estructurats de revisió.
  3. Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca.
  4. Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  5. Descriure els aspectes generals de l'organització i la funció dels aparells i els sistemes del cos humà en estat de salut.
  6. Descriure la interrelació dels diferents sistemes corporals en el manteniment de l'homeòstasi i l'estat de salut.
  7. Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
  8. Identificar els fonaments científics de la fisiologia humana.
  9. Identificar els mecanismes bàsics de la fisiologia cel·lular i tissular.
  10. Identificar els principis bàsics de la nutrició humana.
  11. Identificar les alteracions funcionals en el nivell de cada sistema corporal que provoquen diversos tipus de malalties.
  12. Identificar les fonts d'informació fisiològica, incloent-hi llibres de text, recursos d'Internet i bases bibliogràfiques específiques.
  13. Identificar les principals tècniques experimentals en fisiologia i la seva utilitat en investigació bàsica i clínica.
  14. Identificar les principals tècniques utilitzades en laboratoris de fisiologia.
  15. Identificar les variacions funcionals de l'organisme humà en les diferents etapes de la vida i els seus principals mecanismes causals.
  16. Indicar les tècniques d'estudis funcionals adequades per al diagnòstic i l'avaluació de procediments biomèdics.
  17. Interpretar els resultats normals i anormals de les tècniques d'estudis funcionals dels sistemes corporals.
  18. Organitzar i planificar adequadament la càrrega de treball i el temps en les activitats professionals.
  19. Realitzar tècniques bàsiques per a l'exploració i avaluació funcional dels sistemes fisiològics.
  20. Relacionar les característiques cel·lulars i tissulars dels òrgans i els sistemes corporals amb la seva funció.
  21. Utilitzar correctament la nomenclatura fisiològica internacional.
  22. Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.

Continguts

El temari de l'assignatura està estructurat amb els següents continguts emmarcats dins l'àrea de Fisiologia: 
 
1. SISTEMA CARDIOVASCULAR

        INTRODUCCIÓ

        FISIOLOGIA DEL MÚSCUL MIOCÀRDIC

        ACTIVITAT ELÈCTRICA DEL COR

        CICLE CARDÍAC

        REGULACIÓ DE LA FUNCIÓ CARDÍACA

        HEMODINÀMICA NORMAL DEL SISTEMA VENÓS

        HEMODINÀMICA NORMAL DEL SISTEMA ARTERIAL

        MICROCIRCULACIÓ

        SISTEMA CAPIL·LAR I LIMFÀTIC

        REGULACIÓ DE LA PRESSIÓ ARTERIAL

        CIRCULACIÓ CORONÀRIA

        CIRCULACIÓ CEREBRAL

        CIRCULACIÓ CUTÀNIA

        CIRCULACIÓ ESPLÀCNICA

 

2. SISTEMA RESPIRATORI

        INTRODUCCIÓ A LA FISIOLOGIA RESPIRATÒRIA

        MECÀNICA DE LA VENTILACIÓ

        VENTILACIÓ PULMONAR

        CIRCULACIÓ PULMONAR

        INTERCANVI DE GASOS ALS PULMONS

        TRANSPORT DE GASOS RESPIRATORIS PER LA SANG

        REGULACIÓ DE LA RESPIRACIÓ

 

3. SISTEMA EXCRETOR I LIQUIDS CORPORALS

        FUNCIONS GENERALS DEL RONYÓ

        FUNCIÓ I HEMODINÀMICA GLOMERULAR

        VALORACIÓ DE LA FUNCIÓ RENAL

        MECANISMES DE CONCENTRACIÓ DE L'ORINA

        REGULACIÓ DEL VOLUM I DE L'OSMOLARITAT DELS LÍQUIDS CORPORALS

        REGULACIÓ RENAL DE L'EQUILIBRI ÀCID-BÀSIC

        FISIOLOGIA DE LES VIES URINÀRIES. MICCIÓ

 

4. SISTEMA DIGESTIU

        INGESTA D'ALIMENTS

        MOTILITAT GÀSTRICA

        MOTILITAT INTESTINAL

        SECRECIÓ DIGESTIVA

        SECRECIÓ SALIVAL

        SECRECIÓ GÀSTRICA

        SECRECIONS INTESTINALS

        DIGESTIÓ I ABSORCIÓ

        FISIOLOGIA DEL FETGE

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) 21 0,84 1, 3, 7, 13, 16, 17, 18, 19
PRÀCTIQUES D'AULA (PAUL) 5 0,2 1, 2, 4, 7, 11, 12, 17, 18
TEORIA (TE) 44 1,76 1, 5, 6, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 19, 20
Tipus: Supervisades      
TUTORIES 20 0,8 1, 7, 11, 12, 16, 22
Tipus: Autònomes      
ESTUDI PERSONAL 80 3,2 1, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 16, 17, 18, 19
PREPARACIÓ DE CASOS I PRÀCTIQUES 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22

L'assignatura tindrà un format de modalitat de docència mixta.

Classes teòriques: 

Exposició sistematitzada del temari de l'assignatura, donant rellevància als conceptes més importants. L'alumnat adquireix els coneixements científics bàsics de la assignatura assistint a les classes de teoria, que complementarà amb l'estudi personal dels temes del programa docent. Les classes teòriques es realitzaran com a modalitat de docència presencial.

Pràctiques de laboratori: 

Sessions de pràctiques per l'observació i realització de procediments, l'aprenentatge pràctic de tècniques d'avaluació funcional i la seva aplicació mèdica. S'hi promou el treball en grup i l'autoaprenentage actiu. Aquestes sessions es realitzaran com a modalitat de docència presencial.

Seminaris: 

Presentació, discussió i treball sobre casos i problemes de rellevància per a l'aprenentatge de l'assignatura. Els coneixements adquirits a les classes de teoria i en l'estudi personal s'apliquen a la resolució de casos pràctics que se plantegen utilitzant l'aplicatiu moodle de l'assignatura i en els seminaris. Aquestes sessions es realitzaran com a modalitat de docència presencial.

Docència tutoritzada: 

Disponibilitat de tutories de suport per l'estudi i desenvolupament autònom de conceptes fisiològics i d'aplicació a la resolució de casos.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació escrita mitjançant proves objectives: 4 proves d' ítems d'elecció múltiple i/o de preguntes escrites sobre el conceptes tractats a les classes teòriques (75%) i a les pràctiques de laboratori i d'aula (10%) 85% 9 0,36 1, 2, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 18, 20
Avaluació in situ a les pràctiques de laboratori i d'aula i/o questionaris efectuats a l'espai virtual 15% 1 0,04 1, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22

Es valorarà l’adquisició de les competències descrites a l’assignatura, incloent l'aprenentatge de la Fisiologia de l'organisme humà, la capacitació general per distingir entre la normalitat i la disfunció, i la capacitat d'integració de conceptes teòrics i pràctics.

1. MODEL D'AVALUACIÓ

- S’avaluarà cada sistema que integra el programa de l’assignatura individualment, tant del temari teòric com del pràctic (pràctiques de laboratori i d’aula).

- Es consideren sistemes per l’avaluació a Fisiologia Mèdica I:

          Sistema cardiovascular

          Sistema respiratori

          Sistema excretor

          Sistema digestiu

Per superar l’assignatura caldrà aprovar tots i cadascun dels sistemes amb una nota mínima de 5,0.

 

 2. AVALUACIÓ CONTINUADA

- S’efectuaran dos exàmens parcials durant el curs, per avaluar els quatre sistemes del programa.

             Primer examen parcial: Sistema Cardiovascular + Sistema Respiratori

             Segon examen parcial: Sistema Excretor i Líquids Corporals + Sistema Digestiu 

 - L’avaluació continuada de cada sistema constarà de dos apartats amb un total de tres components:

        L’avaluació continuada de cada sistema constarà de:

           A. Examen parcial amb:

                  -  ítems d’elecció múltiple i/o preguntes escrites restringides per avaluar els coneixements teòrics de la matèria i els conceptes relatius a les pràctiques de laboratori. La nota de l’examen parcial suposarà el 85% de la nota global del sistema.

            B. Proves al llarg del curs sobre els coneixements assolits a les pràctiques de laboratori i l’estudi de casos. La nota d’aquestes proves serà el 15% de la nota final i es distribuirà en:

                   - Avaluació de les pràctiques de laboratori, mitjançant proves in situ i/o qüestionaris efectuats a l’espai Moodle, sobre els conceptes assolits en aquestes. Aquesta nota suposarà un 10% de la nota global del sistema.

                   - Qüestionaris sobre resolució de casos i problemes pràctics, efectuats mitjançant proves in situ i/o en l’aplicatiu Moodle, que suposaran un 5% de la nota global del sistema.

Per aprovar cada sistema caldrà treure un mínim de 5,0 en l’examen parcial de coneixements teòrics i pràctics de la matèria (apartat A) i un mínim de 5,0 en la nota global del sistema (85% examen parcial A + 15% qüestionaris B).

Per superar l’assignatura caldrà haver aprovat cadascun dels sistemes amb un mínim de 5,0, i que la mitjana global resulti igual o superior a aquestanota.

En aquest cas, la nota final serà la mitjana ponderada (per l’extensió del sistema) de les notes obtingudes en cadascun dels sistemes aprovats.

Examen final de recuperació:

S'efectuarà un examen final de recuperació, al qual es podrà presentar l'alumnat que no hagi superat l’assignatura en l’avaluació continuada. L'alumnat només haurà de presentar-se als sistemes que no hagi superat en l’avaluació continuada del mateix curs acadèmic.

L’examen final de recuperació de cada sistema serà amb proves d’ítems d’elecció múltiple i/o preguntes escrites i s’avaluarà els coneixements:

             -  teòrics de la matèria, ponderats en un 75% de la nota final.

             -  de pràctiques de laboratori i de casos, ponderats en un 25% de la nota final.

Per aprovar cada sistema caldrà obtenir un mínim de 5,0 en l’examen.

Per superar l’assignatura caldrà tenir aprovats els quatre sistemes amb un mínim de 5,0.

En aquest cas, la nota final serà la mitjana ponderada (per l’extensió del sistema) de les notes obtingudes en cadascun dels sistemes aprovats. En cas de no superar algun/s dels sistemes, la qualificació màxima obtinguda serà de 4,8.

Es considerarà com a “no avaluable” a qui no es presenti als exàmens parcials i final expressament programats.

Procediment de revisió dels exàmens:

L'alumnat podràpresentar reclamacions a l'enunciat de les preguntes durant les 24 hores següents a la realització dels exàmens presencials.

La revisió de les qualificacions s'efectuarà en el període que s'anunciarà juntament amb la publicació de les qualificacions dels exàmens parcials i final.

3. AVALUACIÓ ÚNICA

L'alumnat es pot acollir al sistema d’avaluació única, segons la normativa de la Facultat. L’avaluació única es basarà en el mateix contingut del programa de l’assignatura, l’adquisició de les mateixes competències, i tindrà el mateix nivell d’exigència que l’avaluació continuada.

L’avaluació única consistirà en proves efectuades la mateixa data per cadascun dels sistemes o blocs que composen l’assignatura.

Per l’avaluació de cada sistema o bloc s’efectuarà un examen consistent en preguntes d’elecció múltiple i/o preguntes escrites restringides per avaluar els coneixements teòrics de la matèria i dels conceptes relatius a les pràctiques de laboratori i l’estudi de casos, amb una ponderació aproximada del 75% i 25% de la nota global de cada sistema respectivament.

Per aprovar cada sistema caldrà obtenir un mínim de 5,0 en l’examen.

Per superar l’assignatura caldrà tenir aprovats tots els sistemes o blocs amb un mínim de 5,0. En aquest cas, la nota final serà la mitjana ponderada (per l’extensió del sistema) de les notes obtingudes en cadascun dels sistemes. En cas de no superar algun/s dels sistemes, la qualificació màxima obtinguda serà de 4,8. Es considerarà com a “no avaluable” a qui no es presentials exàmens global i de recuperació programats.

Exàmen de recuperació. S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.

 La revisió de les qualificacions seguirà el mateix procediment que per al’avaluació continuada.


Bibliografia

Llibres de text:

- BERNE R, LEVY M. Fisiología (7ª ed.). Elsevier-Mosby, 20018.

- GUYTON AC, HALL JE. Tratado de Fisiología Médica (14ª ed.). Elsevier-Saunders, 2021.

https://www-clinicalkey-com.are.uab.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20200037060

- TRESGUERRES JAF. Fisiología Humana (5ª ed.). Mc Graw Hill-Interamericana, 2020.

- WEST JB. Fisiología Respiratoria (8ª ed.). Panamericana, 2009.


Programari

No s’utilitza programari específic.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 101 Català primer quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 102 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 103 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 104 Català primer quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 105 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 106 Català primer quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 107 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 108 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 109 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 110 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 101 Català primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 102 Català primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 103 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 104 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 105 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 106 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 107 Català primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 108 Català primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 109 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 110 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 111 Català primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 112 Català primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 113 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 114 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 115 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 116 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 117 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 118 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 119 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 120 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 101 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 102 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 103 Català primer quadrimestre matí-mixt