Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | FB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És convenient que l'estudiant hagi assolit coneixements i competències bàsiques sobre l'estructura i organització del cos humà i els seus sistemes corporals, particularment de les assignatures Biologia cel·lular, Bioquímica i Biologia Molecular, i Biofísica.
És necessari que l'estudiant hagi assolit els coneixements i competències bàsiques de l'assignatura de Histologia i Fisiologia General de primer curs.
L'assignatura Fisiologia Mèdica I es programa durant el primer semestre del segon curs del Grau de Medicina i desenvolupa el coneixement del funcionament normal dels següents sistemes de l'organisme humà: sang, cardiovascular, respiratori, renal i digestiu.
L'adquisició de les competències bàsiques de l'assignatura permetrà a l'alumnat comprendre la funció normal dels esmentats sistemes i afrontar amb una base suficient l'estudi de la fisiopatologia i la comprensió dels mecanismes de malalties que afecten als diversos sistemes de l'organisme humà durant els següents cursos.
Els objectius formatius generals de l'assignatura són:
INTRODUCCIÓ
FISIOLOGIA DEL MÚSCUL MIOCÀRDIC
ACTIVITAT ELÈCTRICA DEL COR
CICLE CARDÍAC
REGULACIÓ DE LA FUNCIÓ CARDÍACA
HEMODINÀMICA NORMAL DEL SISTEMA VENÓS
HEMODINÀMICA NORMAL DEL SISTEMA ARTERIAL
MICROCIRCULACIÓ
SISTEMA CAPIL·LAR I LIMFÀTIC
REGULACIÓ DE LA PRESSIÓ ARTERIAL
CIRCULACIÓ CORONÀRIA
CIRCULACIÓ CEREBRAL
CIRCULACIÓ CUTÀNIA
CIRCULACIÓ ESPLÀCNICA
2. SISTEMA RESPIRATORI
INTRODUCCIÓ A LA FISIOLOGIA RESPIRATÒRIA
MECÀNICA DE LA VENTILACIÓ
VENTILACIÓ PULMONAR
CIRCULACIÓ PULMONAR
INTERCANVI DE GASOS ALS PULMONS
TRANSPORT DE GASOS RESPIRATORIS PER LA SANG
REGULACIÓ DE LA RESPIRACIÓ
3. SISTEMA EXCRETOR I LIQUIDS CORPORALS
FUNCIONS GENERALS DEL RONYÓ
FUNCIÓ I HEMODINÀMICA GLOMERULAR
VALORACIÓ DE LA FUNCIÓ RENAL
MECANISMES DE CONCENTRACIÓ DE L'ORINA
REGULACIÓ DEL VOLUM I DE L'OSMOLARITAT DELS LÍQUIDS CORPORALS
REGULACIÓ RENAL DE L'EQUILIBRI ÀCID-BÀSIC
FISIOLOGIA DE LES VIES URINÀRIES. MICCIÓ
4. SISTEMA DIGESTIU
INGESTA D'ALIMENTS
MOTILITAT GÀSTRICA
MOTILITAT INTESTINAL
SECRECIÓ DIGESTIVA
SECRECIÓ SALIVAL
SECRECIÓ GÀSTRICA
SECRECIONS INTESTINALS
DIGESTIÓ I ABSORCIÓ
FISIOLOGIA DEL FETGE
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 21 | 0,84 | 1, 3, 7, 13, 16, 17, 18, 19 |
PRÀCTIQUES D'AULA (PAUL) | 5 | 0,2 | 1, 2, 4, 7, 11, 12, 17, 18 |
TEORIA (TE) | 44 | 1,76 | 1, 5, 6, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 19, 20 |
Tipus: Supervisades | |||
TUTORIES | 20 | 0,8 | 1, 7, 11, 12, 16, 22 |
Tipus: Autònomes | |||
ESTUDI PERSONAL | 80 | 3,2 | 1, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 16, 17, 18, 19 |
PREPARACIÓ DE CASOS I PRÀCTIQUES | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
L'assignatura tindrà un format de modalitat de docència mixta.
Classes teòriques:
Exposició sistematitzada del temari de l'assignatura, donant rellevància als conceptes més importants. L'alumnat adquireix els coneixements científics bàsics de la assignatura assistint a les classes de teoria, que complementarà amb l'estudi personal dels temes del programa docent. Les classes teòriques es realitzaran com a modalitat de docència presencial.
Pràctiques de laboratori:
Sessions de pràctiques per l'observació i realització de procediments, l'aprenentatge pràctic de tècniques d'avaluació funcional i la seva aplicació mèdica. S'hi promou el treball en grup i l'autoaprenentage actiu. Aquestes sessions es realitzaran com a modalitat de docència presencial.
Seminaris:
Presentació, discussió i treball sobre casos i problemes de rellevància per a l'aprenentatge de l'assignatura. Els coneixements adquirits a les classes de teoria i en l'estudi personal s'apliquen a la resolució de casos pràctics que se plantegen utilitzant l'aplicatiu moodle de l'assignatura i en els seminaris. Aquestes sessions es realitzaran com a modalitat de docència presencial.
Docència tutoritzada:
Disponibilitat de tutories de suport per l'estudi i desenvolupament autònom de conceptes fisiològics i d'aplicació a la resolució de casos.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació escrita mitjançant proves objectives: 4 proves d' ítems d'elecció múltiple i/o de preguntes escrites sobre el conceptes tractats a les classes teòriques (75%) i a les pràctiques de laboratori i d'aula (10%) | 85% | 9 | 0,36 | 1, 2, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 18, 20 |
Avaluació in situ a les pràctiques de laboratori i d'aula i/o questionaris efectuats a l'espai virtual | 15% | 1 | 0,04 | 1, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Es valorarà l’adquisició de les competències descrites a l’assignatura, incloent l'aprenentatge de la Fisiologia de l'organisme humà, la capacitació general per distingir entre la normalitat i la disfunció, i la capacitat d'integració de conceptes teòrics i pràctics.
1. MODEL D'AVALUACIÓ
- S’avaluarà cada sistema que integra el programa de l’assignatura individualment, tant del temari teòric com del pràctic (pràctiques de laboratori i d’aula).
- Es consideren sistemes per l’avaluació a Fisiologia Mèdica I:
Sistema cardiovascular
Sistema respiratori
Sistema excretor
Sistema digestiu
- Per superar l’assignatura caldrà aprovar tots i cadascun dels sistemes amb una nota mínima de 5,0.
2. AVALUACIÓ CONTINUADA
- S’efectuaran dos exàmens parcials durant el curs, per avaluar els quatre sistemes del programa.
Primer examen parcial: Sistema Cardiovascular + Sistema Respiratori
Segon examen parcial: Sistema Excretor i Líquids Corporals + Sistema Digestiu
- L’avaluació continuada de cada sistema constarà de dos apartats amb un total de tres components:
L’avaluació continuada de cada sistema constarà de:
A. Examen parcial amb:
- ítems d’elecció múltiple i/o preguntes escrites restringides per avaluar els coneixements teòrics de la matèria i els conceptes relatius a les pràctiques de laboratori. La nota de l’examen parcial suposarà el 85% de la nota global del sistema.
B. Proves al llarg del curs sobre els coneixements assolits a les pràctiques de laboratori i l’estudi de casos. La nota d’aquestes proves serà el 15% de la nota final i es distribuirà en:
- Avaluació de les pràctiques de laboratori, mitjançant proves in situ i/o qüestionaris efectuats a l’espai Moodle, sobre els conceptes assolits en aquestes. Aquesta nota suposarà un 10% de la nota global del sistema.
- Qüestionaris sobre resolució de casos i problemes pràctics, efectuats mitjançant proves in situ i/o en l’aplicatiu Moodle, que suposaran un 5% de la nota global del sistema.
Per aprovar cada sistema caldrà treure un mínim de 5,0 en l’examen parcial de coneixements teòrics i pràctics de la matèria (apartat A) i un mínim de 5,0 en la nota global del sistema (85% examen parcial A + 15% qüestionaris B).
Per superar l’assignatura caldrà haver aprovat cadascun dels sistemes amb un mínim de 5,0, i que la mitjana global resulti igual o superior a aquestanota.
En aquest cas, la nota final serà la mitjana ponderada (per l’extensió del sistema) de les notes obtingudes en cadascun dels sistemes aprovats.
Examen final de recuperació:
S'efectuarà un examen final de recuperació, al qual es podrà presentar l'alumnat que no hagi superat l’assignatura en l’avaluació continuada. L'alumnat només haurà de presentar-se als sistemes que no hagi superat en l’avaluació continuada del mateix curs acadèmic.
L’examen final de recuperació de cada sistema serà amb proves d’ítems d’elecció múltiple i/o preguntes escrites i s’avaluarà els coneixements:
- teòrics de la matèria, ponderats en un 75% de la nota final.
- de pràctiques de laboratori i de casos, ponderats en un 25% de la nota final.
Per aprovar cada sistema caldrà obtenir un mínim de 5,0 en l’examen.
Per superar l’assignatura caldrà tenir aprovats els quatre sistemes amb un mínim de 5,0.
En aquest cas, la nota final serà la mitjana ponderada (per l’extensió del sistema) de les notes obtingudes en cadascun dels sistemes aprovats. En cas de no superar algun/s dels sistemes, la qualificació màxima obtinguda serà de 4,8.
Es considerarà com a “no avaluable” a qui no es presenti als exàmens parcials i final expressament programats.
Procediment de revisió dels exàmens:
L'alumnat podràpresentar reclamacions a l'enunciat de les preguntes durant les 24 hores següents a la realització dels exàmens presencials.
La revisió de les qualificacions s'efectuarà en el període que s'anunciarà juntament amb la publicació de les qualificacions dels exàmens parcials i final.
3. AVALUACIÓ ÚNICA
L'alumnat es pot acollir al sistema d’avaluació única, segons la normativa de la Facultat. L’avaluació única es basarà en el mateix contingut del programa de l’assignatura, l’adquisició de les mateixes competències, i tindrà el mateix nivell d’exigència que l’avaluació continuada.
L’avaluació única consistirà en proves efectuades la mateixa data per cadascun dels sistemes o blocs que composen l’assignatura.
Per l’avaluació de cada sistema o bloc s’efectuarà un examen consistent en preguntes d’elecció múltiple i/o preguntes escrites restringides per avaluar els coneixements teòrics de la matèria i dels conceptes relatius a les pràctiques de laboratori i l’estudi de casos, amb una ponderació aproximada del 75% i 25% de la nota global de cada sistema respectivament.
Per aprovar cada sistema caldrà obtenir un mínim de 5,0 en l’examen.
Per superar l’assignatura caldrà tenir aprovats tots els sistemes o blocs amb un mínim de 5,0. En aquest cas, la nota final serà la mitjana ponderada (per l’extensió del sistema) de les notes obtingudes en cadascun dels sistemes. En cas de no superar algun/s dels sistemes, la qualificació màxima obtinguda serà de 4,8. Es considerarà com a “no avaluable” a qui no es presentials exàmens global i de recuperació programats.
Exàmen de recuperació. S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
La revisió de les qualificacions seguirà el mateix procediment que per al’avaluació continuada.
Llibres de text:
- BERNE R, LEVY M. Fisiología (7ª ed.). Elsevier-Mosby, 20018.
- GUYTON AC, HALL JE. Tratado de Fisiología Médica (14ª ed.). Elsevier-Saunders, 2021.
https://www-clinicalkey-com.are.uab.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20200037060
- TRESGUERRES JAF. Fisiología Humana (5ª ed.). Mc Graw Hill-Interamericana, 2020.
- WEST JB. Fisiología Respiratoria (8ª ed.). Panamericana, 2009.
No s’utilitza programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 101 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 102 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 103 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 104 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 105 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 106 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 107 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 108 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 109 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 110 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 101 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 102 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 103 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 104 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 105 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 106 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 107 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 108 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 109 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 110 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 111 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 112 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 113 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 114 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 115 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 116 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 117 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 118 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 119 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 120 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 101 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 102 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 103 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |