Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits. Però és aconsellable que l’estudiant tingui present els principis d’ètica universal i dels drets humans, sobre tot aquells en que es basen els principis d’ètica mèdica i deontologia mèdica.
L'objectiu general de l'assignatura és aportar a l'estudiant la perspectiva humana i ètica en la seva futura activitat professional. En aquest sentit, reflexionarem sobre els reptes i problemes derivats del progrés biomèdic, incloent-hi el seu impacte sobre la societat i el seu sistema de valors.
L'assignatura es programa a segon curs del Grau de Medicina i serà un dels primers contactes amb els aspectes clínics, humans i psicològics de la malaltia. Per això, també se centra especialment en la comunicació més adequada amb el pacient per facilitar la presa de decisions compartida.
Les pràctiques d'aula tenen com a objectiu la reflexió col·lectiva de conflictes ètics, en grups més reduïts, potenciant el respecte i el diàleg com a eines bàsiques, que són l'eix per a l'atenció centrada en la persona i en la resolució de qualsevol tipus de conflictes, inclosos els de valors.
Programa de classes teòriques
1. Drets humans i drets dels malalts.
2. Antecedents i principis generals de la Bioètica.
3. Coresponsabilitat del pacient en les decisions mèdiques. Consentiment informat. Voluntats anticipades. Planificació de decisions anticipada (PDA).
4. Ètica, Deontologia i Dret. Deontologia mèdica. Codi de Deontologia. Comissions de Deontologia.
5. Relació metge-pacient. Comunicació amb els pacients i familiars.
6. Avaluació de la competència del pacient.
7. Els comitès d’ètica assistencial en els hospitals.
8. Confidencialitat en la pràctica mèdica. Protecció de dades.
9. Error i negligència mèdiques.
10. Qualitat de vida i salut.
11. Ètica de les relacions dels metges entre si.
12. Humanització de la Medicina.
13. Medicina i noves tecnologies. Telemedicina. Medicina i Internet
14. Objecció de consciència.
15. Economia i salut
16. Aspectes ètics de la donació i el trasplantament d'òrgans.
17. Pràctiques mèdiques no suficientment validades. Medicines alternatives i complementàries.
18. Ètica de la investigació en Medicina.
19. Actitut davant el final de la vida.
20. Consideracions ètiques a l'inici de la vida.
PRÀCTIQUES D’AULA DE L’ ASSIGNATURA BIOÈTICA I COMUNICACIÓ
Durant les pràctiques els alumnes prepararan i presentaran un debat argumentat amb 3 temes (un a cada pràctica):
PAUL1. Inici de la vida: gestació subrogada.
PAUL2. El final de la vida: mort mèdicament assistida.
PAUL 3. Interrupció legal de l’embaràs en menors d’edat.
Les Pràctiques d’Aula de l’assignatura Bioètica i Comunicació són obligatòries, i es farà registre d’assistència.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES D'AULA (PAUL) | 6 | 0,24 | 38, 6, 9, 16, 18, 24, 22, 21, 29, 3 |
Tipus: Supervisades | |||
TEORIA (TE) | 20 | 0,8 | 1, 34, 39, 40, 23, 38, 5, 6, 8, 9, 10, 16, 14, 12, 13, 15, 17, 18, 20, 19, 41, 24, 22, 21, 26, 27, 28, 25, 29, 30, 31, 35, 33, 32, 36, 37, 11, 2, 3, 4 |
TUTORIES | 6,75 | 0,27 | |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS / ESTUDI PERSONAL | 38 | 1,52 | 1, 34, 39, 40, 23, 5, 8, 10, 14, 12, 13, 15, 17, 20, 19, 41, 24, 26, 27, 28, 25, 29, 30, 31, 35, 33, 32, 36, 37, 11, 2, 4 |
El desenvolupament de l'assignatura es basa en classes teòriques, pràctiques d'aula i un treball escrit. Tant les classes teòriques com les pràctiques d'aula seran presencials.
Les classes teòriques estaran disponibles en format virtual, a la plataforma Moodle, desprès de la corresponent classe presencial.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa en classe i seminaris | 20% | 1,75 | 0,07 | 34, 38, 6, 16, 18, 24, 22, 21, 29, 35, 37, 3 |
Avaluacions escrites mitjançant proves objetives: Ítems de selecció: Ítems d' elecció múltiple | 50% | 1,5 | 0,06 | 1, 34, 39, 40, 23, 5, 6, 8, 9, 10, 14, 12, 13, 15, 17, 20, 19, 41, 24, 26, 27, 28, 25, 30, 31, 35, 33, 32, 36, 37, 11, 7, 2, 4 |
Lliurament d'informes/treballs | 30% | 1 | 0,04 | 34, 6, 16, 14, 12, 13, 15, 20, 29, 37, 3 |
Per poder assolir una nota final de l'assignatura és imprescindible haver puntuat en les tres activitats que s’avaluen (examen teòric, treball escrit i pràctiques d'aula).
Avaluació teòrica (50% de la nota final):
L'examen teòric consta de preguntes tipus test, amb 5 possibles respostes i només una certa.
Per cada resposta errònia es resta 1/4 de punt.
Pràctiques d'aula (20% de la nota final):
S'avaluarà la preparació i exposició dels debats a les pràctiques d'aula.
Els alumnes hauran d'assistir a les tres pràctiques previstes, una formant part del grup que farà la presentació i debat de la pràctica i dues en qualitat d'oients. La distribució dels grups que presenten la pràctica i dels grups que assisteixen com a oients es farà un cop iniciada l'assignatura amb el PSG.
Per obtenir nota de pràctiques l'alumne ha d'haver format part d'un grup que ha fet la presentació. La nota obtinguda és igual per a tots el alumnes que formen part del mateix grup.
Del contingut i la presentació de les pràctiques d'aula s'avaluarà:
- L'adequació del contingut al tema presentat
- El treball de síntesi
- El domini de la matèria
- Les habilitats de comunicació
- S'adapta al límit de temps assignat
Les pràctiques d'aula són obligatòries. L'alumne que no hagi format part d'un dels grups que ha de presentar la pràctica no tindrà nota de pràctiques i no podrà ser avaluat de l'assignatura. La no assistència a la pràctica que correspon a un alumne com a oient suposarà la pèrdua de 2 punts de la nota de pràctiques.
Treball escrit (30% de la nota final)
S'haurà de presentar un treball escrit amb una extensió màxima de 5 fulls, en format pdf. El contingut del treball consistirà en el comentari d'una notícia que hagi aparegut en el mitjans de comunicació, relacionada amb la bioètica, en el que l'alumne reflexionarà sobre els fets descrits i aplicarà els coneixements adquirits en el curs de l'assignatura. La data límit per entregar el treball es comunicarà en la primera classe "Presentació de l'assignatura". El treball es podrà fer individual o en grup (amb un màxim de 5 alumnes).
Del treball escrit s'avaluarà:
- Rellevància / originalitat del tema escollit
- Claredat de la redacció i argumentació
- Qualitat del plantejament ètic
Els estudiants que no realitzin les proves d'avaluació seran considerats com No avaluats exhaurint els drets a la matrícula de l'assignatura.
Sistema de revisió d'exàmens
La revisió dels exàmens es farà de forma individual amb l'alumne, prèvia sol·licitud per escrit en els terminis establerts.
Els estudiants que no hagin superat l'assignatura/mòdul per mitjà de l'avaluació continuada es podran presentar a un examen final o prova de recuperació. El format d'aquest examen serà escrit, amb preguntes curtes relacionades amb el temari de l'assignatura.
Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 7ª ed. New York: Orxford University Press; 2013.
Montero F., Morlans M.Para deliberar en los comités de ética. Fundació Doctor Robert UAB.2009.
Gracia D. Bioética mínima (Humanidades médicas). Triacastela, 2019
Montori V. La rebelión de los pacientes: Contra una atención médica industrializada. Antoni Bosch Editor S.A. 2020
Webs d'interès
Comitè de BIoètica de Catalunya
http://canalsalut.gencat.cat/ca/sistema-de-salut/comite-de-bioetica-de-catalunya/recursos/documents/
Comité de Bioètica de España
http://www.comitedebioetica.es/documentacion/index.php
Comité Consultatif National d’Ethique
https://www.ccne-ethique.fr/fr/type_publication/avis
Institut Borja de Bioètica. Universitat Ramón Llull
http://www.ibbioetica.org/cat/modules/tinycontent/index.php?id=21
Observatori de Bioètica i Dret UB
http://www.bioeticayderecho.ub.edu/es/publicaciones
Fundació Víctor Grifols i Lucas
https://www.fundaciogrifols.org/es/web/fundacio/publications-portal
Stanford Encyclopedia of Philosophy
https://plato.stanford.edu/search/searcher.py?query=bioethics
The Hastings Center
https://www.thehastingscenter.org/publications-resources/
-
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 101 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 102 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 103 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 104 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 105 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 106 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 107 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 108 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 109 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 101 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 102 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 103 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |