Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisitis oficials, es recomana però que l’alumne tingui uns coneixements prèvis de matemàtiques que incloguin els conceptes de derivació e integració.
L'assignatura de Bioestadística es cursa durant el primer curs del Grau de Medicina (anual) i forma part de les assignatures de formació bàsica. Té com a objectiu fonamental el d'introduir a l'estudiant en el coneixement i l'ús de les eines bàsiques del coneixement d'acord amb el mètode científic.
L’assignatura abordarà els problemes relatius a la investigació en el camp de la Medicina amb el mètode estadístic i la teoria de probabilitats. Aquest enfocament permetrà quantificar, de forma precisa, relacions significatives entre els diversos fenòmens -biològics, psicològics i socials- relacionats amb la salut i la patologia humana des de la perspectiva de la Investigació Mèdica.
Per assolir aquests objectius, l'alumne haurà de treballar amb diverses eines conceptuals, metodològiques i instrumentals necessàries per a desenvolupar una visió de la Medicina d'acord amb el rigor científic.
L’assignatura de Bioestadística està relacionada amb d’altres assignatures obligatòries com Epidemiologia o Medicina Preventiva i Salut Pública.
A. Estadística descriptiva univariada
B. Estadística descriptiva bivariada
C. Teoria de Probabilitats
D. Variables aleatòries
E. Estimació de paràmetres
F. Contrast d'hipòtesi Medias
G. ANOVA
H. Contrast d'Hipòtesi Var. catagòriques
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 17,5 | 0,7 | 4, 5, 20 |
PRÀCTIQUES D'AULA (PAUL) | 8 | 0,32 | 5, 13 |
TEORIA (TE) | 27 | 1,08 | |
Tipus: Supervisades | |||
PRESENTACIÓ / EXPOSICIÓ ORAL DE TREBALLS | 15 | 0,6 | |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS | 26,5 | 1,06 | 4, 5, 20 |
ESTUDI PERSONAL | 40 | 1,6 | 4, 5, 20 |
LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 5 | 0,2 | 4, 5, 13, 20 |
Classes de teoria: Les classes teòriques s'impartiran amb la metodologia de tipus -magistrals- presencial/Virtual (depenen del Quadrimestre i de les recomenacios/obligacions de Salut) encara que es possibilitarà i estimularà al màxim la interacció i participació de l'alumnat. Les classes tindran suport de medis audiovisuals. El material utilitzat a classe pel professor estarà disponible al Campus Virtual/Aula Moodle de l’assignatura; es recomana als alumnes que l'imprimeixin i el portin a classe, per utilitzar-lo com a suport a l’hora de prendre apunts. S'animarà l'alumne a aprofundir en els coneixements adquirits en classe mitjançant la utilització de la bibliografia i programari de simulació recomanats.
Classes de seminaris especialitzats: Donat el caràcter i l'orientació de l'assignatura les classes de problemes jugaran un paper clau en el seu desenvolupament i en l'aprenentatge de la matèria. En base a problemes pràctics concrets o a la lectura dels resultats d'un article científic els alumnes podran aplicar els coneixements adquirits en les classes de teoria i en l'estudi personal.
Als seminaris especialitzats s'introduirà la metodologia dinàmica i conjunts seleccionats de casos pràctics que l'alumne haurà de resoldre mitjançant el programari estadístic de referència, a fi d'aconseguir els objectius perseguits per l'assignatura.
Classes de pràctiques de laboratori: Les classes pràctiques són un punt fonamental per al correcte compliment dels objectius de l'assignatura. En elles l'alumne haurà de resoldre casos pràctics, prèviament seleccionats i discutits, mitjançant programari estadístic. Les pràctiques es duran a terme individualment o en grups reduïts en aules d'informàtica.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Elaboració de treballs pràctics | 10% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Pràctica: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: Ítems d' elecció múltiple | 20% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Resolució Problemes a alguns Seminaris | 10% | 1 | 0,04 | 1, 2, 6, 7, 8, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 20 |
Teoria: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: Ítems d' elecció múltiple | 60% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
MODALITAT 1: disponible per a tots els alumnes.
Les competències de l'assignatura s'avaluaran amb exàmens d'elecció múltiple (Teoria: proves T1 i T2, 60% de la nota; Pràctiques: proves P1 i P2, 20% de la nota), solució de problemes a alguns Seminaris (S, 10% nota) i treballs de pràctiques (TP, 10% de la nota), segons l'esquema seguent:
TEORIA |
% |
1era prova parcial |
25 |
2ona prova parcial |
35 |
SEMINARIS-TEORIA |
|
Avaluació Problemes Seminaris i/o de Teoria |
10 |
PRÀCTIQUES |
|
1era prova parcial |
10 |
2ona prova parcial |
10 |
Treballs de pràctiques |
10 |
L'assistència a les sessions pràctiques és obligatòria. L'assistència a les sessions de Seminaris és obligatòria. La qualificació mínima global necessària per superar l'assignatura és de 5 punts.
MODALITAT 2: disponible només per alumnes amb segona o posteriormatrícula.
Les competències de l'assignatura s'avaluaran amb exàmens d'elecció múltipleamb (TEORIA: proves T1 i T2), segons l'esquema seguent:
TEORIA |
% |
1era prova parcial |
40 |
2ona prova parcial |
60 |
La qualificació mínima global necessària per superar l'assignatura és de 5 punts. L'alumne repetidor pot optar per la modalitat 1 o modalitat 2 d'avaluació segons el que consideri oportú.
CONSIDERACIONS GENERALS:
- Hi haurà un examen final de recuperació per aquells alumnes que no hagin aprovat l’assignatura mitjançant la modalitat 1 o 2, així com per aquell/a qui vulgui incrementar nota. Per participar a aquest examen l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. L'examen final inclourà tot el temari del curs i la nota mínima necessària per aprovar serà de 5 punts. En el moment en que l'alumne es presenti a aquest examen, es considerarà que la nota final de l'assignatura serà la que obtingui en aquesta prova, independentment que hagi seguit prèviament les modalitats 1 o 2 d'avaluació.
- Avaluació Única: Els estudiants que ho demanin, següent les indicacions de la Universitat i de la Facultat de Medicina, tindran la possibilitat de avaluar-se en una prova única. La prova serà al final del curs acadèmic i inclourà tot el temari impartit al llarg del curs, tant de teoria com de pràctica, i la nota mínima necessària per aprovar serà de 5 punts. En el moment en que l'alumne demani aquesta tipologia d’examen, es considerarà que la nota final de l'assignatura serà la que obtingui en aquesta prova. Recuperació: S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada
- Es considerarà que un estudiant obtindrà la qualificació de "No Avaluable" si unicament es presenta a una de les dues primeres proves parcials (T1 o P1) i no es presenta a l'examen final.
Bibliografia de referència:
Milton JS. Estadística para biología y ciencias de la salud. 3a. Edición. Madrid: Interamericana. McGraw-Hill, 2001.
Daniel WW. Bioestadística. Base para el análisis de las ciencias de la salud. 4a Edición. Limusa Wiley, 2002.
Cuadras CM. Fundamentos de estadística: aplicación a las ciencias humanas. Barcelona: EUB, 1996.
Sentís J, Pardell H, Cobo E, Canela J. Manual de Bioestadística. 3a. Edición. Barcelona: Masson, 2003.
Enllaços web:
http://www.bioestadistica.uma.es/libro/
http://www.hrc.es/bioest/M_docente.html
http://davidmlane.com/hyperstat/index.html
Simuladors:
http://web.udl.es/usuaris/q3695988/wenessim/Pagines/index.htm
http://www.uco.es/simulaciones_estadisticas/index.php?menu=simula
IBM SPSS
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 101 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 102 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 103 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 104 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 105 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 106 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 107 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 108 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 109 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 101 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 102 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 103 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 104 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 105 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 106 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 107 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 108 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 109 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 110 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 111 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 112 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 113 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 114 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 115 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 116 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 117 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 118 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 101 | Català/Espanyol | anual | tarda |
(TE) Teoria | 102 | Català/Espanyol | anual | tarda |
(TE) Teoria | 103 | Català/Espanyol | anual | tarda |
(TE) Teoria | 104 | Català/Espanyol | anual | tarda |